Hop til indhold
  • 0

Vindmåler På Ihc


BrianPedersen
 Share

Spørgsmål

Jeg har en vindmåler liggende, som jeg har skovet fra en erhvervsejendom fra noget gammelt markise værk, jeg har ikke kendskab til mærke osv. på den, det er simpelthen slidt væk af vind og vejr, men den ser umiddelbart fin ud, og jeg tror heller ikke at systemet har været helt billig, nu har den lagt på lager længe med tanker om at jeg ville have den til IHC´en..  

 

Der går to ledninger ind i den, så jeg vil næsten gætte på at den giver nogle pulser, afhængig af hvor meget det blæser, men ville det være muligt for et input modul, at læse de pulser, jeg tænker om jeg på en måde kan ligge en blok ind, så jeg kan se i serviceview hvor mange pulser der aktuelt der (måske over 1 minut eller lign.) og så bagefter lave en blok med nogle grænseværdier og et output ud fra de grænse værdier, så jeg kan lave måske fire output, en for Egon, en for Pelikan, en for middel, og en for vindstille, så ville jeg jo kunne tage det ud som tekst på ipad..

 

Er der nogle der har leget med noget lignende ?

 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

10 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Dem har jeg kikket lidt på.. det var selvfølgelig en mulighed, men sådan som jeg lige kan læse det, giver hans modul bare en input når vinden har nået en grænse, der ville jeg gerne have flere muligheder.

Men jeg var mere interesseret i, om jeg kunne tilslutte den direkte til et ihc input, men hvis jeg kikker på hans aneometer (vindmåler) så giver den en puls pr sekundt ved 2,5mph via et reed relæ der aktiveres, den må så aktiveres ved en omgang på "propellen", og hvis det virkelig blæser, så bliver det jo mange inputs pr sekundt, men ville et input modul kunne håndtere det ?  

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hvis det er et mekanisk reed relæ der skal give pulserne så tror jeg nok IHC kan fælge med. Der var lidt knas med den gamle firmware mht pulslængder men nu skulle der gerne kunne detekteres ned til 50ms (100ms pause). Hvad det kan omsættes til i vindhastighed må man så lige regne på. 

det er ikke noget problem at lave en FB der tæller pulser i en given gating periode og omsætter det til en anden enhed. Det har jeg f.eks. gjort med min Wattmetter FB. Om x antal pulser pr tidsenhed = x watt eller y m/s er kun et spørgsmål om at rette 3-4 bogstaver. Koden og metoden er den samme.

 

Til Koch´s interface II medfølger der FB til så det kan være han allerede har lavet noget der laver omregningen og udlæser/omsætter de 4 bit.  

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

jeg må prøve at sætte den til.. og så kan jeg jo prøve at lege med din watt meter blok og se hvad jeg får ud....

 

jeg behøver som sådan hellerikke at vide hvormange meter i sekundet det blæser.. det kunne bare være sjovt at lave nogle outputs på nogle styrker, eksempelvis, hvis jeg over et minut får mellem 1000-2000 pulser, så skal et output være aktiv, og den kan jeg så gengive som tekst på ipad, til "blsevejr" eller hvis jeg får 10-100 pulser på et minut skal der stå vindstille...

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Det er selvfølgelig korrekt, men hvis du nu får "kalibreret" den og beregnet hvor mange pulser der skal til m/s så kan du ligeså godt bruge det i stedet for "en for Egon, en for Pelikan, en for middel, og en for vindstille".

 

Så på med et mulitmeter og se om der kommer pulser og hvor mange pr. omdrejning. Og så et ø mål på rotoren (center af kopperne set oppefra) så skulle det være muligt at omregne pulser til m/s. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Så fik jeg serviceret lidt på dyret, den er så NC og "åbner" for hver halve omgang, og den er åben i ca 20-30 grader af sin rotation, hvilket jo så give nogle forholdsmæssige lange pulser, så nu er det bare komme op på hesten og få den tilsluttet, med en inverteret indgang og se om det virker...

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok