Hop til indhold
  • 0

Problemer Med And- Og Betjeningspanel-Programmering


Redwire
 Share

Spørgsmål

Hej med jer.

Jeg er "næsten" ny indenfor programmering af IHC, men er dog kommet til den konklusion, at jeg vil lære noget mere om dette.

Mit problem er følgende: Jeg skal lavet et projekt, hvor jeg skal bruge eksisterende gl. analoge termostater i alle rum (som giver via et 24V-indgangsmodul en sluttefunktion), en ny temperaturføler (IHC) samt et "betjeningspanel" (6-tryk med 3LED) til at styre varmen (vandbaseret med el-telestater osv.) i et sommerhus. Jeg brugte funktionsblokken: betjeningspanel, AND, pumpestyring, simpel varmestyring. 

Har forstillet mig, at det skulle virke på følgende måde:

- når huset er ubeboet og frostsikret skulle der være temperaturføler (IHC), som styrer varmen, da den vil stå på ca 10-12 grader og er placeret midt i huset.

- når huset er beboet skulle det være de gl analoge termostater, som styrer varmen i hver rum særskilt.

- jeg kan slukke helt for varmen til sommer.

 

problemet:

anlæg fungerer fint, dog hvis jeg har en gl.termostat som har tændt varmen og jeg vil skifte fra ubeboet/frostsikring til beboet vil den ikke starte. Slukker jeg dog for betjeningspanel kortvarig og starter derefter beboet-tilstanden virker det fint. AND-blokken brugte jeg til at sammenføje signal fra gl. termostat og signalet fra betjeningspanel, men den vil heller ikke skifte udgang efter man har flyttet signal fra f.x. beboet til udbeboet og tilbage igen.... 

Ser ud til, at tilstanden bliver ikke indlæst igen.... måske skulle man lave fb-betjeningspanel en lidt om, at der ikke kan skiftes direkte fra beboet til ubeboet osv, men at den først skal slukke og derefter starter en ny tilstand.....men hvordan???

Vil glæde mig over jeres kommentarer ;-)  

Link til kommentar
Del på andre sites

9 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Prøv at vedhæfte dit program.

Der var vist fejl i nogle af varmsstyrings FB´rne så det kan være en udskiftning/opgradering er nok hvis det er en af disse versioner du har anvendt.

Hej Lars..

Jeg har delt programmet, således, at jeg kun har en lille del, som jeg kan "lege" med og hele programmet...... 

Mvh Ulf

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Du benytter ikke de seneste varmestyrings FB´r.

Prøv at opgraderer og udskifte dem.

 

http://www.lk.dk/Lauritz+Knudsen/professionel/teknisk-support/IHC-Control-Visual-Software2.page?

hmmmm...kan se, at der er godt nok sket noget nyt....  det er da godt nok dejligt at finde frem til denne slags fejl....  ;-((  må heller gå i gang med de nye fb´s....TAK indtil vidrer...

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Dit problem skyldes, at du styrer telestaterne direkte fra 2 forskellige funktionsblokke, og for at sige det lidt firkantet, ved den ene fb. så ikke hvad den anden laver. Derfor kan den ene fb. så slukke for udgangen til telestaten, selvom den anden fb. vil have den tændt.

Du er derfor nødt til at samle de 2 udgange fra de 2 fb. i en OR-fb., og derfra føre udgangen over til telestaten. Det kan eksempelvis være fb. 5.1.06 eller fb. 4.1.02.#1.

Det hele bliver selvfølgelig noget rodet og uoverskueligt med alle de fb. Alternativt skal man tilrette en varmestyrings-fb., så den i beboet tilstand styres af en indgang (med de manuelle rumfølere), og ved ubeboet/frostsikring styres af den fælles IHC rumføler. Det er dog ikke lige en man tilretter på 2 min. :)

EDIT. Jeg har lige lavet en hel simpel varmestyrings-fb. som styres af driftstilstanden, og samler styringen af dine analoge termostater og den samlede varmestyrings-fb. du bruger til frostsikringen, så prøv lige om det kan bruges.

TEST VARME_1.vis

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Dit problem skyldes, at du styrer telestaterne direkte fra 2 forskellige funktionsblokke, og for at sige det lidt firkantet, ved den ene fb. så ikke hvad den anden laver. Derfor kan den ene fb. så slukke for udgangen til telestaten, selvom den anden fb. vil have den tændt.

Du er derfor nødt til at samle de 2 udgange fra de 2 fb. i en OR-fb., og derfra føre udgangen over til telestaten. Det kan eksempelvis være fb. 5.1.06 eller fb. 4.1.02.#1.

Det hele bliver selvfølgelig noget rodet og uoverskueligt med alle de fb. Alternativt skal man tilrette en varmestyrings-fb., så den i beboet tilstand styres af en indgang (med de manuelle rumfølere), og ved ubeboet/frostsikring styres af den fælles IHC rumføler. Det er dog ikke lige en man tilretter på 2 min. :)

EDIT. Jeg har lige lavet en hel simpel varmestyrings-fb. som styres af driftstilstanden, og samler styringen af dine analoge termostater og den samlede varmestyrings-fb. du bruger til frostsikringen, så prøv lige om det kan bruges.

Jeg prøver den lige af i løbe af weekenden... men i første øjekast ser den ok ud...  ja, tror, at det kunne være en løsning... men skal lige teste den mere...  Tak for hjælpen :-)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg prøver den lige af i løbe af weekenden... men i første øjekast ser den ok ud...  ja, tror, at det kunne være en løsning... men skal lige teste den mere...  Tak for hjælpen :-)

Jep, så er det prøvet af......det virker.....med de gl funktionsblokke..... indtil nu ingen fejl i det små programm....nu skal den "overføres" til det rigtige programm.... så ser vi lige.....  ELLER tusind tak for hjælpen......  :rolleyes:

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok