Hop til indhold

Varmestyring


Recommended Posts

Hej folkens.

 

Der var blevet lidt koldt i vores stue i dag, og jeg har lavet det således at der kommer lys i ØV på tryk i rummet når der kaldes på varme, det er lækkert når man går og "roder lidt med tingene", det har jeg i alle rum.

 

Nå men jeg kunne se i serviceview at der står "Max temp - Gulv på min varmekreds. 

Spørgsmål: Skal man selv 0-stille den fejl? Jeg har kørt med denne styring i 3 år og den har aldrig "hængt" før?

 

Pfh tak /Bjarne

 

post-2761-0-91732800-1417695542_thumb.pn

Link til kommentar
Del på andre sites

Torben, det gjorde den dog ikke, det var derfor jeg var inde og kigge, fordi det var blevet noget koldt. Jeg trykkede på teksten og rullede lidt rundt i mulighederne nederst til højre, men gemte ikke noget, da jeg så skiftede over til et andet vindue (på min Mac) så jeg lige at den skiftede til "Beboet"

Men jeg må lige holde øje med det, og se om det kommer igen.

Jeps Mikkel, jeg laver lige en bruger til dig.

Det er bare noget flimmer der ikke betyder noget, der har været skrevet om det før.

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej Bjarne 

 

Har lavet et hus hos en kunde hvor jeg har  20 rumfølere, her opdagede jeg at flere af følerne gik på max temp rum ( har ingen gulvfølere). Ved at kigge på serviceview så jeg at temp input fra føleren i et split sekund viste en vild høj temp, for så igen at vise den aktuelle temp. dette gjorde at styringen gik på max temp. Indsatte derefter en timer i funktionsblokken som gør at max temp skal være aktiveret i 30 sec. for at styringen går i max temp mode. 

 

Mht. nulstilling

Styringen skifter aut. igen til beboet når temp input igen falder under dit setpunkt dvs. under 25gr

 

Mvh

Allan

Link til kommentar
Del på andre sites

Mine er også Zigza, men jeg har ikke mistanke til at der er noget galt med dem. Måske LK' opfører sig på samme måde.

Jeg har kun oplevet det en enkelt gang. Men ellers en god ide som Allan kommer med at indbygge en forsinkelse. Jeg må lige se på at sætte en timer ind så den ikke vil gå fejl igen. Tak for tippet.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 4 weeks later...

Jeg har samme problem med min varmestyring. Min stue står til "begge temperaturer opfyldt", men af en eller anden grund slukker varmen selv om gulvtemperaturen endnu ikke er opnået. Der går 1-2 dage før jeg opdager det ved at gulvet er pissekoldt og decideret ubehageligt at gå på.

Er der nogen der har et permanent fix til det?

 

Jeg har prøvet at låse blokken op (5.2.05.B), men mine evner rækker ikke til at ændre i blokken.

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg har samme problem med min varmestyring. Min stue står til "begge temperaturer opfyldt", men af en eller anden grund slukker varmen selv om gulvtemperaturen endnu ikke er opnået. Der går 1-2 dage før jeg opdager det ved at gulvet er pissekoldt og decideret ubehageligt at gå på.

Er der nogen der har et permanent fix til det?

 

Jeg har prøvet at låse blokken op (5.2.05. B), men mine evner rækker ikke til at ændre i blokken.

 

Er din også gået i #Lokal Driftstilstand = Max temp - Gulv ligesom Bjarnes, eller evt. #Lokal Driftstilstand = Max temp - Rum?

 

Er det noget som sker ofte?

 

Prøv lige at køre test på vedhæftede, hvor jeg har rettet hvornår den "alarm" bliver ophævet igen, for synes også det virker lidt tåbeligt som LK har lavet netop det.

 

EDIT.: Har tilføjet forsinkelsestimer på Max temp. Kan downloades i mit næste indlæg længere nede på siden.

Link til kommentar
Del på andre sites

Wow. Det var hurtigt!

 

Jeg kan ikke huske om det var den ene eller den anden der var aktiv. Jeg slettede blokken og lagde den ind igen, og loadede programmet i for at få det til at virke.

 

Kan du løfte sløret for hvad du har ændret i blokken inden jeg lægger den ind?

 

APetersen havde lagt en timer ind som betingelse for max temperatur opnået. Kan du gøre dette på begge temperaturer også?

Link til kommentar
Del på andre sites

Så vil jeg også prøve den tilrettede FB du har lavet Torben.

 

Det var sket for mig igen lige efter jul at den gik i max temp rum, men jeg kunne ophæve ved at skrue ned for rum temp. og op på setpunkt igen. Jeg hævede max et par grader. Jeg har kun været ude for det 2-3 gange, så det er svært at se om det kommer igen.

 

Halm, min kone hader at fryse, så gulvvarmen er "for hendes skyld"  :D at der er gulvvarme og at den er sat så højt, for står den til "kun én temp opfyldt" skal jeg svare på hvorfor der føles koldt eller hvorfor gulvet er koldt.

 

Jeg har 22mm massiv Junckers bøgeparket på en let konstruktion med spånplader med spor, og min shunt står til små 40g så er jeg fri for at skulle justere efter årstid, og gulvet bliver ikke varmere end de 27-28g målt på overfladen.

Link til kommentar
Del på andre sites

Er din også gået i #Lokal Driftstilstand = Max temp - Gulv ligesom Bjarnes, eller evt. #Lokal Driftstilstand = Max temp - Rum?

 

Er det noget som sker ofte?

 

Prøv lige at køre test på vedhæftede, hvor jeg har rettet hvornår den "alarm" bliver ophævet igen, for synes også det virker lidt tåbeligt som LK har lavet netop det.

 

Nu fik jeg ikke downloaded den blok du havde vedhæftet, og nu kan jeg ikke længere se den. Er det et lokalt problem i min browser, eller kan andre se den?

Link til kommentar
Del på andre sites

Wow. Det var hurtigt!

 

Jeg kan ikke huske om det var den ene eller den anden der var aktiv. Jeg slettede blokken og lagde den ind igen, og loadede programmet i for at få det til at virke.

 

Kan du løfte sløret for hvad du har ændret i blokken inden jeg lægger den ind?

 

APetersen havde lagt en timer ind som betingelse for max temperatur opnået. Kan du gøre dette på begge temperaturer også?

 

Så har jeg lagt en forsinkelse på 10 sek. ind, hvis den skulle få en af de høje temperaturer, som sætter den i enten Max temp. - Gulv eller Max temp. - Rum.

 

Jeg har lidt en idé om, at de høje peaks på temperaturen kan skyldes, at I måske ikke har parsnoet ledninger til 0V og BIT til hver temperaturføler (selvom det ikke i manualen står, at man skal det), men det er bare et gæt. Det kan jo være at I kan afkræfte den teori, hvis I har parsnoet 0v og BIT. :)

Jeg har selv set sådanne peaks på temperaturen, og det tager hver gang 5-6 sek. før den sender rigtig temperatur igen.

 

Det jeg har ændret i blokken, er at den "alarmtilstand" man ryger i når max temperatur opnås, "resettes" igen så snart gulv- og rumtemperatur kommer under de indstillede maxværdier. LK har lavet det sådan, at målt rumtemperatur skal under setpunkt for rumtemperatur før det sker, og så kan gulvene jo godt være blevet kolde. Prøv lige at køre test på denne, og se om det afhjælper problemet.

5.2.05.b. Varmestyring_1.vis

Link til kommentar
Del på andre sites

Det var fordi jeg lige tilrettede den med en forsinkelsestimer på Max temp. :D  Har uploadet en ny. ;)

 

Så var jeg ikke helt galt afmarcheret....  :)

 

Lige et rookie spørgsmål mere: Det er en .vis fil. Jeg vil gerne gemme funktionsblokken alene som en .ifb i mit bibliotek, men det kan jeg ikke få til at fungere. Hvordan gør man det?

 

Edit: Er løst!

 

Jeg tester og giver en update.

Link til kommentar
Del på andre sites

Så var jeg ikke helt galt afmarcheret....  :)

 

Lige et rookie spørgsmål mere: Det er en .vis fil. Jeg vil gerne gemme funktionsblokken alene som en .ifb i mit bibliotek, men det kan jeg ikke få til at fungere. Hvordan gør man det?

Hvis du højreklikker på fb. i det visualprojekt jeg har tilføjet, og vælger gem. Så kan du f.eks. gemme den under 7. Mine egne fb.. Derefter skal du genstarte visual, og så kan du finde den i den mappe du gemte den under.

Link til kommentar
Del på andre sites

Hvis du højreklikker på fb. i det visualprojekt jeg har tilføjet, og vælger gem. Så kan du f.eks. gemme den under 7. Mine egne fb.. Derefter skal du genstarte visual, og så kan du finde den i den mappe du gemte den under.

 

Jeg fandt ud af at man SKAL gemme under 7, og at gemme under 5 gør blokken utilgængelig.

 

Nu har jeg lagt dem ind, og ser om ikke det løser mit problem.

Du svarede på et andet problem jeg havde på et tidspunkt, men jeg har aldrig fået svar fra LK selv om jeg har gjort dem opmærksomme på fejlen. Ved du hvad der skal til her: http://www.ihc-user.dk/forum/topic/3887-pumpestyring-5203d-virker-ikke/

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg fandt ud af at man SKAL gemme under 7, og at gemme under 5 gør blokken utilgængelig.

 

Nu har jeg lagt dem ind, og ser om ikke det løser mit problem.

Du svarede på et andet problem jeg havde på et tidspunkt, men jeg har aldrig fået svar fra LK selv om jeg har gjort dem opmærksomme på fejlen. Ved du hvad der skal til her: http://www.ihc-user.dk/forum/topic/3887-pumpestyring-5203d-virker-ikke/

Prøv at kigge i denne post, hvor jeg har rettet i den fb. http://www.ihc-user.dk/forum/topic/4453-varmestyring-forsinket-start-af-cirkulationspumpe/#entry29862
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 2 months later...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok