Hop til indhold

Flere Dioder I Tryk


Recommended Posts

Hej Alle

 

Jeg har kikket lidt i forum vedr. dioder i tryk, men synes ikke jeg får afklaret alle spørgsmål.

 

Er der nogen som har prøvet at installere 4 dioder i et tryk uden nogen i, i forvejen?

 

Jeg har fundet ud af, at der skal formonteres en 1k ohm modstad for hver diode, så udgiften er ok, og samtidig kan man selv vælge imellem et hav af farver, og i 2 slutte tryk kan man montere 2 flerfarvet dioder og en kina pir under.

 

 

 

Vh

Jacob 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 2 months later...

Det bliver noget hø at eftermontere eller i det hele taget skille et Opus tryk ad. Printet er sat fast med nogle smelte-stag så det er ikke nemt at få samlet igen hvis man først får det brækket fra hinanden.

Beklager det dårlige billede taget med iPad (mini). Men jeg vidste at der lige skulle være en grund til at dette tryk har siddet præcis sådan i 1,5 år i min stue :) :) :)

post-2761-0-32285600-1422212213_thumb.jp

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 3 weeks later...

Principielt jo, hvis du kan finde en 24v LED... men nu er det bare sådan, at de fleste steder hvor man køber led (bla dem der sælger til biler mv) hvor de sælger dem som 12v og 24v, så er det fordi de har siddet på værkstedet og loddet en modstand på, og givet det lidt krympeflex, men det er det bare ikke plads til i et tryk..

 

https://www.matronics.dk/kategori/byg-selv-led/dioder/produkt/5-stk-3mm-dioder-til-12v-i-loesdele

 

Hvis vi tager udgangspunkt i denne, som de reklamerer med er til 12V, så kan du se at der følger modstande med, til 12V, og de har været så flinke at de ikke skriver værdien på de mostande der følger med, eller volt på LED´en, så det bliver svært at regne ud...

 

Vi kan i stedet tage denne:

http://www.el-supply.dk/?Gid=204&VNr=453.6C2000

 

Den er angivet til 2,5V og 20ma

Så regner vi mostanden ud til 24v

 

24v-2,5v = 21,5v

20ma -> 0,020A

21,5v/0,020A = 1075ohm

 

Her vil en 1kohm modstand være passende

http://www.el-supply.dk/?Gid=639&VNr=902410

 

bemærk at der er 3 gængse størrelse af SMD modstande, og jeg ved ikke lige hvilken type der sidder i et tryk, men der er billeder af typerne i menuen, hvis du vælger el-supply

 

og det er ingen problem af skifte hvis du har en spids loddekolpe og en rolig hånd.. god fornøjelse ;)

 

(husk at LED´en skal vende rigtigt, den er flad på den ene side, ellers for du ikke lys i den, modstanden er ligemeget hvordan den vender..)

du kan også bruge et mulitmeter til at tjekke den modstand der sidder i trykket, det kan jo være at den allerede er 1kohm, eller 1k1ohm (1100ohm)

 

1k eller 1k1 ligger i standart serien er modstande, og vil begge passe til den diode jeg har linket til fra el-supply

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok