Hop til indhold

Søger Hjælp Til "stor" Ihc Wireless Tavle


Mikeydk
 Share

Recommended Posts

Hej ihc-users

Jeg skriver her fordi jeg søger lidt hjælp til hvordan jeg skal få bikset min ihc wireless tavle sammen.

Så om der var nogen der ville dele ud af erfaring og gode råd ville jeg blive glad.

Først lidt om projektet:

Huset er et 350m2 stort og er under renovering til st blive et flot liebhaver byggeri hvor der ikke er sparet på noget.

Der er trukket 7g1,5 til stort set alt, dvs alt kan potentialt styres/programmeres op, men det bliver ikke aktuelt med at programmere på alle stik men blot at man har chancen for at ændre installationen i form at at tilføje eller fjerne.

Da ejer af huset har insisteret på at trække kabler selv dog efter nøje kontrol og anvisninger af aut. El installatør, er antallet af kabler ikke effektiviseret dvs der er MANGE kabler

Huset er lavet som primær wireless installation forstået på den måde at alle tryk mm. Er wireless.

Så mit spørgsmål til jer hvordan kunne man gøre med evt layout af tavlen og samtidig have styr på kablerne.

Det der skal være i tavlen er:

Sektions sikring 30A

1stk HPFI

10stk lys grupper

2stk 16A til ovn/komf og sauna

1stk 13A 3p+N

1stk Ihc controller den nyeste

1stk ihc strømforsyning

8stk ihc 230 output moduler

Håber i kan hjælpe mig ned at finde på noget smart

Link til kommentar
Del på andre sites

Prøv at tage et kik i galleriet.

Min installation er lavet lidt på samme måde dog uden wireless:

http://www.ihc-user.dk/forum/gallery/album/2-strammelse/

Forstår ikke hvorfor man vælger wireless tryk. Få dog trukket så mange kabler som muligt til tryk (med LED), PIR, magnetkontakter, lydgiver, røg-, temperatur-, fugt- og lys-sensor.

Det eneste som bør vælges wireless er dimmere da de pt er de eneste der har ordentlige programmerings og styrings muligheder.

Link til kommentar
Del på andre sites

Prøv at tage et kik i galleriet.

Min installation er lavet lidt på samme måde dog uden wireless:

http://www.ihc-user.dk/forum/gallery/album/2-strammelse/

Forstår ikke hvorfor man vælger wireless tryk. Få dog trukket så mange kabler som muligt til tryk (med LED), PIR, magnetkontakter, lydgiver, røg-, temperatur-, fugt- og lys-sensor.

Det eneste som bør vælges wireless er dimmere da de pt er de eneste der har ordentlige programmerings og styrings muligheder.

Det ville også være min mening , men i sammenråd med den aut el installatør for at simplificere selve installationen er der valgt ihc wireless.

De begrænsninger du referere til er vel sådan noget som forlænget tryk osv og eller er der andet jeg skal være opmærksom på

(Har kun lavet ganske lidt ihc)??

Og tak for et hurtigt svar :)

Link til kommentar
Del på andre sites

På et 350m2 stort hus kommer man hurtig op på begrænsningen af antal wireless enheder, som teoretisk skulle være 64, men i praksis nok noget mindre. Jeg turde ikke løbe an på det. Jo et par tryk eller måske 10-20 stk, men ikke hvis vi snakker 50+

Stabiliteten på wireless er/kan også være et issue. Se mange tråde herom i forummet.

Og da husejer selv trækker kabler, ja så er det da bare med at smide så mange i som muligt mens man kan. Det er ærgelig at mangle kablingen til en PIR, termostat eller lign. om et par år. Evt. bare forbered med tomrør.

Link til kommentar
Del på andre sites

I mit hoved giver det overhovedet ingen mening at opbygge huset med wireless, og da slet ikke når der "ikke er sparet på noget" hvilket tyder på at kunden ikke ved hvad han vil have, kun at det skal være det bedste, og her kommer I garenteret i problemer med manglende muligheder.

Alle komfort mulighederne ved at lyset automatisk tænder og slukker kan han glemme alt om.

At installatøren ikke ved hvad han laver kan tilgives, men han burde absolut lige have ringet til LK for at få hjælp til opgaven.

Men det er bare min mening.

Held og lykke med opgaven.

Link til kommentar
Del på andre sites

Giver dig helt ret og ingen tvivl om havde det været mit eget ville det have været næsten komplet fortrådet.

Men sagen er den efter at have snakket lidt med ejeren, at det han umiddelbart var interesseret i var at grundet hans kone rykker meget rundt i indretningen, at han så ønskede en flexibel installation så han kunne skifte tændingen på evt lampe steder og stander lamper mm.

Det korte og det lange er at hvis han ikke er ude i noget med termostater, PIR'ere, eller forlænget tryk så er deres installation vel fin nok "bare" til tænd-sluk og dæmp mm.

Mit største problem er lidt layoutet af evt tavler, Kanaler mm og om der var noget meget smart jeg evt ikke har tænkt på

(Har kigget lidt rundt i galleriet)

Link til kommentar
Del på andre sites

Det er helt ok, og vi skal nok forsøge at hjælpe dig igemmen.

Tavlen bør som altid bestykkes med de varmeste komponenter øverst.

Hold 230v og IHC adskildt i hver sin tavle (UG ramme)

Placer alle de trådløse dimmere i en kanal, og gerne med en indbyrdes afstand på 20-25 cm. Afstanden skyldes at wireless ikke er lavet til tætsiddende komponenter.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 1 year later...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok