Hop til indhold

Udskiftning Af Halogen Spot Til Led


 Share

Recommended Posts

Hej I kloge hoveder :)

 

Det her er sikkert et dumt spørgsmål men kan man godt løbende udskifte mine Halogen Spots med LED spots.

Eller skal man tage det hele på en gang?

 

Jeg har en Wireless kombi dimmer med 6 spot tilsluttet. Jeg har taget LK's guide ang. hvilke spot der kan dimmes.

Fandt så en:

Fabrikat: NORDTRONIC
Beskrivelse: LED Warm White 5W
Lyskildetype: LED
Belastning (W): 5.00
Typenummer: 5704629018563
Fatning: GU10
3000 Kelvin
 
Som lige skal prøves.
 
Men kan se at den ikke understøtter / anbefales at kører med 1 LED, men kan man godt kører med de andre Halogen imens?!
Bare lige for at se lyset osv. og se hvordan den virker eller skal man op i flere eller købe det komplet?
 
Håber det giver mening
 
Med venlig hilsen
Christian
Link til kommentar
Del på andre sites

Du kan sagtens nøjes med at sætte en LED pære på.

 

Anbefalingen i at man ikke skal køre med en led skyldes at hvis du kun sætter en led på din dæmper, så er der ikke forbrug nok til at dæmperen kan finde ud af at dæmpe den, men det er ikke noget problem når du har de andre halogener på stadig, dog vil jeg anbefale at du skifter dem alle for at få det bedste billede af resultatet.

god fornøjelse...

Link til kommentar
Del på andre sites

 

Hej I kloge hoveder :)

 

Det her er sikkert et dumt spørgsmål men kan man godt løbende udskifte mine Halogen Spots med LED spots.

Eller skal man tage det hele på en gang?

 

Jeg har en Wireless kombi dimmer med 6 spot tilsluttet. Jeg har taget LK's guide ang. hvilke spot der kan dimmes.

Fandt så en:

Fabrikat: NORDTRONIC
Beskrivelse: LED Warm White 5W
Lyskildetype: LED
Belastning (W): 5.00
Typenummer: 5704629018563
Fatning: GU10
3000 Kelvin
 
Som lige skal prøves.
 
Men kan se at den ikke understøtter / anbefales at kører med 1 LED, men kan man godt kører med de andre Halogen imens?!
Bare lige for at se lyset osv. og se hvordan den virker eller skal man op i flere eller købe det komplet?
 
Håber det giver mening
 
Med venlig hilsen
Christian

 

Hej Lachris,

 

Du får en meget bedre dæmpning af LED med en Wireless version 2 dimmer.

Men det var ikke det du spurgte om :o .

 

Prøv en gang Philips Master LEDspot MV value 5,3 Watt GU 10 svarende til 50 Watt halogen.

Den findes også i en 4,5 Watts version svarende til 35 Watt halogen.

 

Jeg kan ikke få LED til at dæmpe ordentligt, hvis man " blander" ( f.eks 4,5 og 5,3 W/Philips og Nordtronic).

Jeg har prøvet rigtig mange GU 10  LED spot og ovennævnte 5,3 Watt Philips er bare god.

( Jeg har ikke prøvet Sunflux ).

 

Kvaliteten på LED lyset er på vej op og prisen - langsomt - på vej ned.

RA værdi / 2700 Kelvin og hvad de ellers reklamerer med er - efter min mening - værdier der kan manipuleres med -

hvis man sammenligner de forskellige brands på markedet. Papir er taknemligt.

 

Som der er skrevet i denne tråd kommer problemerne først når du kun har LED på din dimmer.

Så længe du har et par halogen på går det fint( Ohmsk belastning).

Men det er vel for at spare strøm du vil have LED, så...

 

Prøv at låne nogle et par dage og leg med dem - sådan har jeg gjort.

Og i dag er jeg godt tilfreds, men det har været op ad bakke - både med dimmers og lyskilder.

 

Mvh. Jørgen

Link til kommentar
Del på andre sites

Lidt mere om forskellige lyskilder, bla. performance test af dataværdier som lumen, Ra og kelvin:

 

http://www.premiumlight.eu/index.php?page=denmark

 

 

Desværre ikke ret mange af de typiske GU10 LED på det danske marked.

Det kunne være interessant at se en test af nogle af dem fra de store kæder som Harald Nyborg, IKEA og denne ny fra Biltema:

http://www.biltema.dk/da/Byggeri/Belysning-og-pare/LED/LED-pare-Dampbar-44327/

Prisen er i hvert tilfælde OK.

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej jørgen,

Jeg har desværre ikke nogen V2er kun kombi dimmeren (faktisk 2) men tak for info ang. Forskellen. Vil jeg overveje når vi skal have spot på badeværelset ;)

Må prøve at få det bedste ud af kombien, men vil da gerne se på de Philips Master LEDspot MV hvad er det mere præcise navn på dem?

@lars det ser super spændende ud lidt ærgeligt de ikke har flere gu10er, Tænk burde også teste sådan noget.

Bliver spændende med debatmødet senere på måneden om de har nogle nye dimmere ;D

/christian

Link til kommentar
Del på andre sites

Den Philips GU 10 Diode pære jeg tænker på er næsten helt ny på markedet.

På markedet fra juni 2014. Jeg kender ikke prisen - endnu :) .

 

EL nr. 2057802990 / 5,3 Watt / 2700K , RA 80, og den kan dæmpes helt ned med en V2 dimmer.

Men som tidligere nævnt: De bliver bedre og bedre - og langsomt billigere.

Det har også meget at sige hvad dimmer du bruger - måske har de noget nyt at vise til info møderne.

Link til kommentar
Del på andre sites

Hey,

 

Så fik jeg afprøvet de NORDTRONIC LEDs med min kombi dimmer, og må sige jeg ikke er helt tilfreds. Så vil i hvert fald ikke anbefale dem med kombi dimmeren der er på markedet nu.

Den er meget langsom til det dimme op/ned og reagere ikke helt på trykkende... Så må lige afdrøve de Philips GU 10

Ellers så må den stå på de gode gamle halogen spots.

 

Burde der ikke laves et underforum om tests / personlige erfaringer af Lys/LED og de forskellige dimmer LK udbyder?

Er lidt af en jungle. Bare et forslag.

 

Men tak for hjælpen indtil videre :)

Link til kommentar
Del på andre sites

 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok