Hop til indhold

Ihc-Debat Møder


Anders Bo
 Share

Recommended Posts

Min tilbagemeldingssystem fra mødet i Ballerup (går ud fra at LK også "lytter med på denne kanal") opdelt i RIS, ROS, og FORSLAG:

RIS:

- Den eksterne (og noget "selvfede") underleverandør af App'en fik ALT for meget taletid til at mumle rimelig utydeligt om totalt ligegyldige ting som eksempelvis hvornår og hvor i verden App'en bliver brugt og den rating. En værdifuld tid som kom til at mangle i slutningen af mødet.

- Meget dårlig styring af mødets debat-del, der til tider udviklede sig til temmelig lavpraktiske spørgsmål om fortrådning, lysdioder etc. (spørgsmål som meget bedre kunne have været håndteret her på dette udmærkede IHC USER FORUM).

- Også meget tid anvendt på frustrationer over det ene og det andet historisk som der jo af gode grunde ikke kan laves om på

- Mange spørgsmål fra salen var umulige at høre og forstå for hovedparten af publikum (først meget sent kom en mikrofon på banen)

ROS:

- Supergodt initiativ fra LK at afholde sådanne møder.

- Godt at høre, at der er nyheder (produkter og funktioner) på vej. (Jeg har i lang tid haft en fornemmelse af, at Schneider var ved at lægge dette "lokale system" i graven)

- God beværtning i forb. med mødet

FORSLAG (til LK):

- Afhold sådanne møder med jævne mellemrum (en gang om året eller hvert andet år)

- Vær generelt mere åbne om erkendte problemer (evt. på hjemmesiden). Dermed kan en masse frustrationer fra brugere undgås, hvis de kan se at problemet er registeret og evt. med en status på løsningstidspunkt, work-arounds etc.)

- Opret en synlig forslagskasse på hjemmesiden for nye produkter, funktioner etc.

- Opret en FAQ på hjemmesiden (evt. I samarbejde med IHC USER FORUM)

- Opret en officiel LK-bruger på IHC USER FORUM som kan komme med LKs officielle svar på udvalgte indlæg

(Er IHC USER FORUM i øvrigt mere eller mindre officielt drevet og faciliteter af LK?)

Link til kommentar
Del på andre sites

Udvikleren smilede skævt og grinte mens han kløede sig i sit hageskæg ved netop det spørgsmål

Så deeee (jeg tolkede det som et ja måske om et år)

Iøvrigt interessant at apps kun udvikles for de penge de indgiver ved salg at selv samme.!..

Iøvrigt blev de også spurgt til tavledimmere med funktionalitet som wireless, de mente da bare at vi kunne sætte vores wireless dimmere rundt omkring i installationen, hvilket afstedkom høj latter fra salen og 50+ hænder oppe fra folk der ikke var enige

Link til kommentar
Del på andre sites

(Er IHC USER FORUM i øvrigt mere eller mindre officielt drevet og faciliteter af LK?)

 

Nej, LK har ingenting med dette forum at gøre. De har for nogle år tilbage selv haft et forum på lk.dk, men valgte at lukke det.

Jeg ved ikke hvor meget de lytter med herinde, så måske du skal sende din respons direkte til lk også.

Link til kommentar
Del på andre sites

Iøvrigt blev de også spurgt til tavledimmere med funktionalitet som wireless, de mente da bare at vi kunne sætte vores wireless dimmere rundt omkring i installationen, hvilket afstedkom høj latter fra salen og 50+ hænder oppe fra folk der ikke var enige

 

Se - det er jo mit helt store ønske, og så svært burde det jo heller ikke være at pakke en Wireless dimmer ind i en DIN kasse ... 

 

Det tyder jo også på at LK ikke helt forstår deres kunders behov ... Nu er jeg ikke elektrikker, men tid er jo også en salgsparameter, og det er jo alt andet lige noget nemmere at skifte en dimmer 1:1 i en tavle, end det er at pille en dimmer ud af tavlen, pille et lampeudtag ned og sætte et nyt wireless lampeudtag op. 

 

Den ene opgave kan udføres alene i bryggers/garage, mens det andet kræver en stige og man skal rundt i huset og finde de rigtige lampeudtag.

Link til kommentar
Del på andre sites

Ja og omkring alle de hænder der kom i vejret i salen, ville munden for enden af armen kunne fortælle LK at når forbindelsen til wireless dimmerne fucker op, så skal man ikke rundt i hele huset, udendørs, på lofter, i skunke og i garagen for at linke til controlleren påny.

Næ så kan man stå ved tavlen og ordne det hele med sin PC! (fordi de heller ikke vil satse på os Mac brugere, eller kommentere på det) og linke det hele op igen. 

 

Produktchefen forstod ikke helt hvordan og hvorfor at de dimmer skulle sidde i en gruppetavle, men sagde så at det kunne man ikke. Men sjovt! nok, lige bag ved ham i lokalet hvor det blev afholdt sad en LK gruppetavle planforsænket med DIMMERE OG WIRELESS RELÆ'er i 4 rækker hehe :D  :D  :D  Så jo nogle (alm elektrikere?) ved LK har også det som ønske, naturligvis, ellers havde de ikke lavet den fine installation :lol:  

Link til kommentar
Del på andre sites

Ja og omkring alle de hænder der kom i vejret i salen, ville munden for enden af armen kunne fortælle LK at når forbindelsen til wireless dimmerne fucker op, så skal man ikke rundt i hele huset, udendørs, på lofter, i skunke og i garagen for at linke til controlleren påny.

Næ så kan man stå ved tavlen og ordne det hele med sin PC! (fordi de heller ikke vil satse på os Mac brugere, eller kommentere på det) og linke det hele op igen. 

 

Produktchefen forstod ikke helt hvordan og hvorfor at de dimmer skulle sidde i en gruppetavle, men sagde så at det kunne man ikke. Men sjovt! nok, lige bag ved ham i lokalet hvor det blev afholdt sad en LK gruppetavle planforsænket med DIMMERE OG WIRELESS RELÆ'er i 4 rækker hehe :D  :D  :D  Så jo nogle (alm elektrikere?) ved LK har også det som ønske, naturligvis, ellers havde de ikke lavet den fine installation :lol:  

Ja, den sad vi også og morede os over. Jeg ville egentlig godt vide hvordan de fået dem til at sidde i tavlen, for det er da trods alt pænere end en br kanal!

Link til kommentar
Del på andre sites

Desværre ikke. Jeg mener ikke de havde firmware med, se de slides jeg har lagt op, jeg husker ikke noget.

De vendte en del spørgsmål omkring Java, om at certifikatet kun holder 2 år osv. Der var også ønsker fra salen at man skulle kunne firmwareopdatere via internettet, det lyttede de godt efter.

Link til kommentar
Del på andre sites

Ja og omkring alle de hænder der kom i vejret i salen, ville munden for enden af armen kunne fortælle LK at når forbindelsen til wireless dimmerne fucker op, så skal man ikke rundt i hele huset, udendørs, på lofter, i skunke og i garagen for at linke til controlleren påny.

Næ så kan man stå ved tavlen og ordne det hele med sin PC! (fordi de heller ikke vil satse på os Mac brugere, eller kommentere på det) og linke det hele op igen.

Produktchefen forstod ikke helt hvordan og hvorfor at de dimmer skulle sidde i en gruppetavle, men sagde så at det kunne man ikke. Men sjovt! nok, lige bag ved ham i lokalet hvor det blev afholdt sad en LK gruppetavle planforsænket med DIMMERE OG WIRELESS RELÆ'er i 4 rækker hehe :D:D:D Så jo nogle (alm elektrikere?) ved LK har også det som ønske, naturligvis, ellers havde de ikke lavet den fine installation :lol:

Jeg har planforsænket indbygningsspots, og dermed ikke noget lampeudtag....

Link til kommentar
Del på andre sites

Nå så var der også debatmøde i Jylland i går.

Stemning var god og måske ikke så "lynchagtig" som jeg kan fornemme den har været på Sjælland. Men flere af os havde jo også læst Bjarnes "rapport".

Jeg havde lavet mig et lille notat med Fejl/mangler som jeg både spurgte til i pleneum og afleverede. Svar/kommentarer med blåt:

  • Stabilitet – genstart  arbejdes der på
  •  Stabilitet af Wireless beta firmwarer
  •  Mail server – understøttelse af SSL kryptering noteret
  •  Udlæse tælleværdier i app´n, som i serviceview kommer i næste release, dato, tid enum endnu ikke implementeret
  •  Lag/level i app´n – Weblink ligger sig altid øverst selvom der er “programeret” et grønt/rødt åbn/luk level lag ovenover. glemte at spørge om denne, men de har noten
  •  Klippe klister af koden i Visual programmerings vinduet noteret
  •  Wireless termostater, wireless PIR ingen umiddelbare planer fra LK/Schneider (se dog senere) 
  •  Åbenhed om api og dokumentation af hvordan alle protokollerne virker. ikke den store forståelse herfor fra LK/Schneider (se dog senere)
  •  Gratis app. (Phillips hue, Sonus, mfl.) - folk har jo ikke noget at bruge app'en til uden at have IHC installation og måske kunne det netop sælge flere IHC installationer at naboen kunne se den fede app. Skal vi nok ikke forvente at se, da udviklingen jo drives af brugernes betaling for de forrige app versioner
  •  App til windows phone skal vi nok heller ikke forvente at se da markedsandelen nok er for lille
  •  Konverterboks, som kan skydes ind til kommunikation til andre/flere enheder. vi snakkede modbus som LK/Schneider ikke mente der var mere detaljeret behov for end den løsning de allerede har præsenteret. (alternativer se senere)
  •  Visualprogram til MAC noteret - men i skal nok ikke forvente det
  •  Roadmap planer bør offentligøres – bare lidt. Ingen umiddelbare planer om dette bortset fra det vi lige har set.
  •  Dokumentation ved releases – hvad er nyt/ændret. noteret, og det vil de forsøge at gøre bedre
  •  Analog inputmodul – lux, skumringsrelæ, fugt, vindretning, hastighed mm. (0-10V) Præsenteret
  •  Forbrugs/effektmåling på outputmoduler noteret, men nok ikke noget vi skal forvente (se dog senere)
  •  Dinskinne monteret dimmer med samme funktioner som wireless (måske via RS485 bus, ikke nødvendigvis wireless) Noteret, wireles er testet lidt og kan formentlig ikke godkendes hvis de sidder for tæt - som din monteret. alternative muligheder ala RS485 hvis featurer/faciliteter er de samme behøves det jo ikke være Wireless i en tavle.

Et par øvrige ting der blev nævt/diskuteret/kommenteret:

 

LK/Schneider kikker da lidt med her i forummet, men "vil/kan ikke holde øje med alle mulige private fora". Det var svært at overbevise dem om hvilke muligheder og resourcer der er i at bjæffe lidt med herinde. Der blev direkte sagt at LK/Schneiders kunder på IHC er installatørene - ikke de private brugere. I mine øre en lidt arrogant holdning uanset hvor rigtig den måtte være. Mange af problemerne/fejlene/ønskerne mm er jo ikke noget installatørene har eller oplever, men slutbrugeren. Måske vi bare skulle lave et link på forsiden af IHC-user.dk til LK-Kundeservice.

Hvis ikke det er meningen at slutbrugeren selv skal kunne "lege" med sin installation, ja så må de jo tilbage til løsningen med softwaren/værktøjerne kun er for godkendte/registrerede/betalende installatører.

 

Nå men ellers   

 

Mulighed for dokumentation udskrevet med farver på kabler/ledninger. Vi nævnte MikkelS´s løsning.

 

Og så integration med andre ting. Der blev som sagt nævnt modbus og Velux io-home. Men der er jo også zigbee, zeewave mfl. Her sker der en der en helt vild udvikling.

Jeg nævnte bla. muligheden for IFThisThenThat som kan benyttes med f.eks. Smappee som er en elmåler/datalogger der kan identificere forbuget meget nøjagtigt - uden forbrugsmålere på hvert udtag.Den giver besked så til IFTTT som giver besked videre til en WeMo Switch eller en af de 140 andre channels - feks. Nest, Neatmo, Phillips Hue.

Så der er/bliver rig mulighed for integration til andre ting fremover. Måske bare ikke lige med et dedikeret IHC produkt. Hvis bare der blev lukke lidt op for API. Ikke nødvendigvis fuldt og fri, men bare så der kunne laves en gateway der kunne bede om at sætte en i/o on/off eller lign. når der sker en eller anden opdatering på facebook, eller mobilen kommer ind/udenfor et givent geofence. For alt det kan man med IFTTT. Eller benytte vejrudsigten til at sætte termostaten lidt op hvis temperaturen fulder under 5 gr. You name it. det kan allerede lade sige gøre uden LK/Schneiders IHC. Vi behøver ikke vente på de kommer med en proprietær løsning, hvis bare de ville udestøtte den udvikling der foregår ude i resten af verden. Glemte jeg at sige Schneider USA faktisk har et produkt/løsning ala ovenstående kaldet Wiser.

Det IHC har for sig er at det er en integreret del af boligen/bygningen i den gode gamle kende LK design/kvalitet og ikke en noget klodset kinesisk/tysk adon i beige/brun plast.

Link til kommentar
Del på andre sites

Tak for fint referat fra jeres møde.

Ja der gik nok lidt "Københavneri" i den hos os

Hvor mange deltagere var i? For i har godt boet vidt omkring. Hvad ham app-manden var han med? For han var en tidsrøver hos os med ca 45 min optrædeles.

Men ellers er jeg sikker på at LK har lært af det første møde således at der var bedre styr på dagsordenen.

Link til kommentar
Del på andre sites

F.eks. fortalte App-udvikleren, som er en ekstern, at de kunne se af brugerne anvender App'en mest kl 6 om morgenen, og fra 20-22 om aftenen.

Men jeg synes nu at han svarede meget undvigende på mit spørgsmål da jeg spurgte hvordan de kunne se det? Logger de vores trafik? Mig bekendt kobler man jo direkte på sin egen IHC-controller og ikke igennem en webserver andet steds, men han fortalte bare at han fik informationerne fra crashrapporterne...

 

Han var ikke specielt klar i spyttet, men han fortalte da at det var annonyme data de indsamlede, og de gjorde det på samme måde som google statistics etc. Google statistic funger på den måde at hvis du går på en websiden, som benytter google statistic, så sender den en lille besked til google, ligesom hvis den skulle hente et billed eller noget andet. Dette er fuldt legalt på web, da det er en grundlæggende feature HTML arkitekturen. Men når der er tale om en app. mener jeg det er på kant med det akseptable at de, uden at man har givet tilladelse, kommuniker med andet end sin controller.

Link til kommentar
Del på andre sites

Ja og omkring alle de hænder der kom i vejret i salen, ville munden for enden af armen kunne fortælle LK at når forbindelsen til wireless dimmerne fucker op, så skal man ikke rundt i hele huset, udendørs, på lofter, i skunke og i garagen for at linke til controlleren påny.

Næ så kan man stå ved tavlen og ordne det hele med sin PC! (fordi de heller ikke vil satse på os Mac brugere, eller kommentere på det) og linke det hele op igen. 

 

Produktchefen forstod ikke helt hvordan og hvorfor at de dimmer skulle sidde i en gruppetavle, men sagde så at det kunne man ikke. Men sjovt! nok, lige bag ved ham i lokalet hvor det blev afholdt sad en LK gruppetavle planforsænket med DIMMERE OG WIRELESS RELÆ'er i 4 rækker hehe :D  :D  :D  Så jo nogle (alm elektrikere?) ved LK har også det som ønske, naturligvis, ellers havde de ikke lavet den fine installation :lol:  

Desværre opdagede jeg ikke den tavle. Havde jeg gjort det, vil jeg ikke have været bleg for at pege på den da han spurgte hvorfor wireless dimmer skal sidde i tavlen. :D

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg deltog i mødet i København, og mit indtryk af mødet var at det var tydeligt at LK ikke var særligt godt forberedt på hvilket publikum de fik på besøg. Omkring at der var lynch stemning i København, så er jeg ikke enig. De havde selv i invitationen skrevet at man bare skulle skyde på dem. Når man skriver sådan, så må man også forvente at man blive skudt på. Men jeg synes det var ret tydeligt at udviklerne egentlig gerne vil lave alt de vi efterlyser. De må bare ikke for LK. Og det bringer mig så tilbage til grunden til at jeg deltog. Jeg vil MEGET gerne have hørt noget om LK's strategi og vision for IHC, men de par gange der blev spurgt til om LK var kommittet til at invester, når de skulle lave den næste større IHC controller opgradering, var svaret at de ikke havde nogen planer om at aflive IHC. For mig at se er det det samme som at sige at når de om nogle år er blevet overhalet af konkurrenterne, så afliver de IHC. De små nyheder de kommer med pt. og er kommet med de sidste 5 år rækker ikke.

 

Omkring dimmer i tavlen, så talte jeg med deres produkt chef efter mødet, og han kom til at nævne at de arbejde på nogle nye tavle dimmer som skul kunne noget af det samme som wireless dimmer, men da jeg begyndte at spørge ind til detaljerne, klappede han desværre i som en østers. :( Han nåede dog at sige at de nok kommer til at køre på samme princip som temp. sensorne og dermed ikke wireless.

Jeg talte også med Niels (ham som kunne alle navene på standarderne omkring LED lyskilder etc), og han fortalte at de faktisk havde teste wireless dimmer i tavlen, men at der var for mange problemer når der sidder 8 wireless dimmer på række, til at de ville frigive dem. Han fortalte også at da de frigav wireless dimmerne, havde de faktisk en bus løsning til tavle dimmer klar, men den blev stoppet af Schneider. Det er nok en af Schneider's største brøler de sidste 10 år på IHC området.

 

Den korte udgave af ovenstående. Jeg er fortsat ikke overbevist om at IHC har en fremtid. IHC var inovativt da det kom frem, og har været inovativt lige ind til den nuværende controller med viewer og wireless kom på marked. Siden da har udviklingen stået stille. Man har kun lige gjort det som skal til for at barnet ikke dør. Man har INTET gjort for at barnet kan vokse sig stor og stærk.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 2 months later...

Hej

Er der nogen der ved hvornår man kan købe den ovennævnte luxmåler og en funktionsblok, står lige og mangler dette, til mit projekt. Har tænkt på en servodan sensor og en 0-10v konverter fra Zigza, men bliver det andet frigivet inden for kort tid venter jeg

Mvh Søren

Men LK's normale hastighed fra de annoncer noget og til man rent faktisk kan købe det, vil jeg gætte på 2016 hvis vi er heldige.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 5 weeks later...

Interessant samling. :) Men jeg synes ikke lige jeg kan finde en som kan bruges til at sætte en dimmer i afbr. størrelse fast på din skinnen. Har jeg bare overset den, eller findes den ikke?

 

Man kan sætte et 1 modul fuga underlag fast på sin dinskinne i tavlen med mm eller selvskærende skruer så skulle det lige passe med de går igennem tavlefronten...

Jeg har dog ikke plads nok i mine tavler til det så mine sidder ved siden af....

Link til kommentar
Del på andre sites

Man kan sætte et 1 modul fuga underlag fast på sin dinskinne i tavlen med mm eller selvskærende skruer så skulle det lige passe med de går igennem tavlefronten...

Jeg har dog ikke plads nok i mine tavler til det så mine sidder ved siden af....

Selvskærende skruer i en DIN-skinne med ledninger løbende forbi bagved er ikke nogen god kombination. Jeg tvivler på den er lovlig.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok