Hop til indhold
  • 0

Hjælp Til Alarm Og Sms Modem Ønskes


Soad
 Share

Spørgsmål

Hej alle

 

Jeg har et problem, jeg godt kunne bruge lidt hjælp til, og synes jeg har søgt lidt rundt i forummet uden resultat.

 

Jeg kunne godt tænke mig at til- og frakoble alarm via sms. Dvs. sendes "Tilkobl alarm" tilkobles alarmen, og det omvendte gælder så for "Frakobl alarm".

 

Jeg anvender:

IHC Controller v.2 (Firmware 2.7.190)

SMS modem

Funktionsblok 6.2.02.2b

Til- og frakobling via kodetastur

Til- og frakobling via statustryk (Totalalarm - Puls)

 

Det skal siges, at det drejer sig kun om til- og frakobling af totalalarm.

 

Jeg synes ikke, jeg kan finde nogen løsning inden for LKs funktionsblokke, men har her på sitet fundet vedhæftede program/fb i følgende tråd.

Umiddelbart ser det ud til at afhjælpe mit problem, men jeg kan af simuleringen se, at den tilpassede fb kan gå ud af synk når enten kodetastur eller Totalalarm - Puls bliver aktiveret én gang i fb 6.2.02.2b.

 

Mit spørgsmål er derfor:

Er der noget jeg har overset, og kan mit problem løses med LKs standardblokke og SceneDesign?

Eller findes der andre løsninger, jeg har overset?

 

Da jeg ikke er en haj til programmering af egne/tilpassede blokke, vil hjælp til rettelse af det vedhæftede program også være kærkomment!

 

Jeg er ny her på forummet, så jeg undskylder hvis jeg har lavet begynderfejl :)

 

 

Morten.vis

Link til kommentar
Del på andre sites

6 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Jeg har indsat 2 ekstra indgange i fb. 6.2.02.b. - Den ene til at tilkoble totalalarm og den anden til at frakoble totalalarm. Dem kan du i scenedesign opsætte til at få en puls fra dit SMS-modem. Prøv om det løser opgaven.

 

Bemærk at SMS modem vist ikke kan håndtere at der står alarm i både "tilkobl alarm" og "frakobl alarm". Jeg har i hvert fald oplevet at jeg via en SMS, hvor et ord også indgik i en anden SMS kommando, aktiverede begge funktioner, så du skal nok nøjes med f.eks. "tilkobl" og "frakobl". Nu er mit SMS modem godt nok et af de første modeller, så om det er ændret i en nyere firmware til SMS modem er jeg ikke klar over. Jeg ved bare at der findes en nyere firmware end der ligger i mit SMS modem, med hvad den gør ved jeg ikke. :)

Soad.vis

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej Torben

 

Mange tak for hjælpen!

 

Alt ser ud til at virke i simulering. Jeg skal lige teste det fysisk i dag eller i morgen. Jeg er endnu ikke helt med på hvorledes de tre indgange og den ene udgang fra kodetastaturet virker, og hvordan de skal sættes i simulering...

 

SMS modemet er købt for fire måneder siden, så det er rimelig nyt. Jeg skal lige have testet om der er konfilkter hvis samme ord bruges flere gange. Ellers er det ikke det store problem at undlade f.eks. ordet "alarm" i de fleste beskeder!

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

 Jeg er endnu ikke helt med på hvorledes de tre indgange og den ene udgang fra kodetastaturet virker, og hvordan de skal sættes i simulering...

 

Udgangen fra kodetastaturet skal styres af udgangen IHCStatus i LK kodetastatur. Den bliver styret af om alarmen er tilkoblet eller ej, og det er funktionsblokken der holder styr på det. Når den er ON er alarmen frakoblet og OFF når den er tilkoblet. Du skal ikke selv styre den udgang i simulering, men lade funktionsblokken styre den!!

De 3 indgange i funktionsblokken som skal forbindes fra kodetastaturet, er heller ikke lavet til at man kan styre dem i simulering. Afhængig af hvilken kodeplads på tastaturet man indtaster, får en eller flere af de 3 udgange en puls, så funktionsblokken ved hvilken kode der er blevet indtastet. Man kan dog forholdsvis let lave en lille fb. som kan pulse på samme måde, men meningen er altså at det foregår fra kodetastaturet.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Ok. Tak for forklaringen. Det er vel heller ikke en gang så relevant i simulering, da kodetastaturet og Totalalarm - Puls udfører det samme.

 

Nu nævnte jeg det selvfølgelig ikke i mit oprindelig indlæg, men jeg havde også et ønske om at få sendt en status SMS efter at alarmen er blevet koblet via en sms.

 

Hvis det har interesse har jeg forsøgt at løse det vha. af en fb fundet herinde kaldet "Status via SMS" og en "Forsinket frafald" (for at undgå "kapløb/hazard").

 

Se evt. vedhæftet program.

 

Endnu en gang tak for hjælpen! :)

 

Soad - Med SMS status.vis

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Ok. Tak for forklaringen. Det er vel heller ikke en gang så relevant i simulering, da kodetastaturet og Totalalarm - Puls udfører det samme.

 

Nu nævnte jeg det selvfølgelig ikke i mit oprindelig indlæg, men jeg havde også et ønske om at få sendt en status SMS efter at alarmen er blevet koblet via en sms.

 

Hvis det har interesse har jeg forsøgt at løse det vha. af en fb fundet herinde kaldet "Status via SMS" og en "Forsinket frafald" (for at undgå "kapløb/hazard").

 

Se evt. vedhæftet program.

 

Endnu en gang tak for hjælpen! :)

Jeg kan se at den "Status via SMS" du har fundet, også er en jeg har lavet til en bruger herinde.. :)

 

Jeg har lige prøvet at samle det hele sammen i 6.2.02.b. hvis det er noget du vil prøve i stedet. Det er efter min mening lidt mere overskueligt, end de 3 fb. du har koblet sammen.

Soad_1.vis

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok