Hop til indhold

Problemer Med Led-Spots Og Uni350 Dæmper


 Share

Recommended Posts

Halløj

 

Jeg er helt ny her, så hvis jeg har lagt tråden forkert beklager jeg på forhånd.

 

Jeg har 4stk. GU10 spots med 28W halogen-kilder i, og en LK UNI350 dæmper foran (sammen med 2 kip-tryk) - hvilket fungerer perfekt.

Efter den ene pære sprang, valgte jeg at købe 4 af disse: http://www.wattoo.dk/led-paere-5w-40-2700k-gu10-9907001112-9907001151 (dæmpbar version selvfølgelig), da lyset er tændt det meste af natten (pga. børn), dog helt dæmpet.

 

Det virker dog ikke helt; de kan sagtens dæmpes og det fungerer egentlig også helt fint, men uanset hvor meget/lidt de er dæmpet blinker de lige en enkelt gang hvert 5. sekund. Det er kun når de kører på fuld blus de ikke blinker.

 

Jeg har læst på wattoo.dk at der kan være sjældne problemer med netop min dæmper, men jeg tog chancen.

Jeg har prøvet at skifte den ene LED ud med en af de gamle halogener, for at se om det bare var pga for lavt forbrug over pærerne, men det gjorde ingen forskel.

 

Har i kendskab til nogle LED-pærer der giver et naturligt lys og kan dæmpes med UNI350? Jeg er ellers rigtig tilfreds med lysudbyttet fra disse pærer.

 

Eller skal jeg ud i noget med en anden dæmper? Det skal stadig virke med at jeg kan dæmpe fra andre steder end lige dæmperen, da jeg jo som tidligere nævnt har 2 kip-tryk forbundet til denne dæmper.

 

På forhånd mange tak!

Link til kommentar
Del på andre sites

Kender ikke lige den UNI350, men går ud fra at det er sådan en her http://www1.lk.dk/servlet/context?n1=2&n2=1&n3=1&n4=4&n5=910. Måske tror den at den skal dæmpe som forkant (LR). Har du prøvet at slukke for strømmen til lysdæmperen i nogle sekunder, for at se om den stiller sig om til bagkant styring (CR) når du tænder igen, efter at du har monteret de LED pærer? Tænker at den måske står til forkant (LR), fra da du havde almindelige halogenpærer monteret. LK har i hvert fald testet den med de Nordtronic til at virke med min. 2 stk monteret i følge deres LED/dimmer-guide. http://www.lk.dk/Lauritz+Knudsen/privat/produkter-loesninger/Lysdaemper-LEDguide-privat.page?

Ellers skal du nok ud i en anden type dæmper. LK MEK-S 350CR burde fungere i følge både Wattoo og LK's LED/dimmer-guide, og der kan også tilsluttes flere tryk med fjeder. Dog kan du nok kun tænde/slukke fra de andre tryk. Ellers er der selvfølgelig også de Wireless dimmere, men det bliver så en lidt dyrere løsning med flere tryk, hvis du ikke har IHC styring i forvejen. Jeg bruger selv samme LED pære med Wireless dimmere uden problemer.

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej Torben S.

 

Ja, det er en TOUCH IR 350 UNI - min fejl.

 

Jeg prøvede lige at tage strømmen fra hele molevitten i ca. 30sek. - det gjorde ingen forskel.

 

Jeg har nu prøvet at tage guiden som du linker til på LK. Den kommer med en pære der ligner dem jeg har købt (og de hedder også det samme på f.eks. elvvs.dk), men det er ikke det samme varenr. og der er også forskel på farvetemperaturen; 2700K mod 3000K

 

Den som er i LKs guide har varenr. 5704629018563 - det er denne: http://www.elvvs.dk/p/nordtronic-led-cob-5w-35w-230v-gu10-40-gr-daempbar-830896/

Den jeg har købt har varenr. 5704629018556 - det er denne: http://www.elvvs.dk/p/nordtronic-led-cob-5w-35w-230v-gu10-40-gr-daempbar-830895/

 

Men umiddelbart vil jeg da tro at det er den samme elektronik der sidder inden i og det kun er farven der er anderledes.

 

Jeg har prøvet med 2 pærer ad gangen og byttet rundt, så jeg har været alle pærerne igennem for at udelukke at én enkelt pære var defekt og gjorde udslaget - heller ingen forskel.

 

Den LK MEK-S 350CR, kan kun dæmpes fra sig selv og slukkes/tændes fra kip-trykkene - jeg vil gerne kunne dæmpe fra kip-trykkene.

Link til kommentar
Del på andre sites

Ja, jeg vil også tro, at det kun er farven der er forskel på i de 2 varenumre. Dem jeg har er også dem fra Wattoo som du har.

 

Der er vist desværre ikke andre af LK's afbrydermonterede dæmpere, som kan reguleres i styrke fra alle betjeningssteder. Så skal du ud i noget IHC Wireless, men det kræver så at du skal skifte til wireless tryk alle de steder du vil betjene det. Der skal man så igen være opmærksom på, at man kun kan lave 2-tast betjening, med mindre man kobler det op mod en IHC controller. Dvs. tænd/regulér op på én knap og sluk/regulér ned på en anden knap.

Ellers kan man selvfølgelig bruge en "ekstern" dæmper, som man kan styre via kip-tryk, men afhængig hvordan installationen er lavet, kan det også være en besværlig løsning at lave. Det billigste er nok at prøve med en anden type LED fra LK's "positiv liste".

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg har pt. et kip-relæ i min tavle med dæmpefunktion, som jeg kan prøve at teste på disse 4 spots, ved hjælp af lidt mindre modifikationer - det tror jeg bliver første skridt.

 

Jeg har også kigget lidt på IHC Wireless, men det bliver bare hurtigt dyrt, for noget så simpelt synes jeg. Og så er besparelsen ved at skifte til LED altså noget længere ude i fremtiden...

 

Tak for inputs :)

Link til kommentar
Del på andre sites

 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok