Hop til indhold
  • 0

Skumring Fb Slukker Lys


Chris Christiansen
 Share

Spørgsmål

Hej forum.

Så er jeg kommer lidt længere med mit projekt. Jeg er dog stødt ind i et lille problem jeg håber I kan hjælpe med. JEg har anvendt skumringsFB'en som er her på forummet og sat det op som jeg mente man skulle. Min boligmaster fanger såmænd også tiderne, både morgen og aften. Problemet er, at den slukker mine tændte enheder, både aften og morgen. Dvs eks. kl. 6 om morgenen, slukker mit lys 2 gange. Både når kl. er 6 og når skumringensFB'en siger, at nu skal den gå på dagfunktion.

 

JEg kan ikke helt se, hvad der går galt. Håber en af jer kan hjælpe.

 

MVh

 

Chris

 

Skumring driller.vis

Link til kommentar
Del på andre sites

5 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Det kan gøres på mange måder, men her er da et hurtigt forslag. Din Bolig® Master blok skal have et konstant ON eller OFF signal, for at vide om der er mørkt eller lyst. Derfor har jeg slettet de pulser du havde ført på indgang for skumringsrelæ. Det fungerer desuden ikke, at du sætter den virtuelle skumrings fb. til at slukke det udv. lys om natten, da din Bolig® Master fb. så også tror at der er blevet lyst om natten. Det virtuelle skumringsrelæ skal derfor udelukkende bruges som var det et rigtigt skumringsrelæ. Jeg har i stedet sat en ur fb. ind, som slukker dit udv. lys om natten.

Skumring driller ikke.vis

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Nu fik jeg kigget programmet igennem og kan se ændringerne.

 

Dvs. "udgang" vs "udgang puls" er, at udgang er konstant, hvor udgang puls er - en puls eksempelvis off-on-off. Er det rigtigt forstået?

Ja "udgang_sol_nede" holdes konstant ON fra det tidspunkt fb. er sat til at der mørkt, og til det tidspunkt den er sat til at der bliver lyst. Det er det som svarer til et rigtigt skumringsrelæ, som også holder en indgang konstant ON så længe der er mørkt. "Udgang_puls_sol_nede", sender bare en kort puls, når controllertiden passerer den tid som fb. er sat til at der bliver mørkt. Forskellen er at et rigtigt skumringsrelæ styres af luxniveau, i stedet for de tidspunkter, som er sat ind i det virtuelle. Fordelen ved et rigtigt skumringsrelæ er jo så, at det tager højde for om der er overskyet eller høj solskin lige nøjagtig hos dig, så det altid tænder ved samme luxniveau.

 

I et program som IHC Bolig som du benytter, går det ikke at du bruger de tider i det virtuelle skumringsrelæ til at slukke en lampe om natten, da den master fb. så også tror at der er lyst mens lyset er slukket om natten. Derfor skal du i stedet benytte separat ur fb. til at slukke det ønskede lys om natten.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok