Hop til indhold

Servodan Sensor Til Ihc System?


Recommended Posts

Hejsa.

Jeg var for nydeligt ude og kigge på noget i forbindelse med en multisal (lille badminton hal) - hvor lyset var styret af IHC.

Min kendskab til IHC er ikke vanvittig højt, men har da arbejdet lidt med det.

Der er flere rækker loftsarmaturer der tændes på tryk (med dæmp også) og slukkes ved ingen bevægelse. MEN selvom der er bevægelse, så vælge lamperne stadig at slukke...

Jeg har afprøvet at tænde og gå rundt i salen, så sensorene umuligt kunne undgå at se mig. Nogle gange registrerede de mig og lyset forblev tændt, andre gange gik det hurtigt ud igen.. Har prøvet gå test med sensorene, men det så umiddelbart udtil at være okay?

Der sidder nogle servodan sensorer, så jeg kunne godt tænke mig at høre om nogen kan svare mig på om de er dårlige at anvende til ihc systemet og at det er bedre at skifte dem ud med rigtige IHC sensorer eller om der kan være noget andet?

På forhånd tak hilsen Benjamin

Link til kommentar
Del på andre sites

Sensorne er jo bare et kip ræle der automatisk kipper ved bevægelse.

 

Op med serviceview, og se om sensorne registerer bevægelsen, hvis de gør, så er det kodningen den er gal med. Hvis de ikke gør så er det sensorne der skal indstilles eller udskiftes

Der sidder en ældre controller uden viewer - mener ikke man kan anvende serviceview der eller tager jeg fejl?

Link til kommentar
Del på andre sites

Hvis det er en Visual 1 controller, kan du hente programmet ud på din pc, og starte installationssimulering. Der kan man følge med "live" om PIR registrerer bevægelse (man kan også lave log af PIR, hvis ikke man har en lærling til at spæne rundt i salen, mens man selv holder øje på computeren).

 

Jeg vil gætte på at der skal laves nogle ganske få rettelser i programmet, pga. at mange af de gamle funktionsblokke til PIR styring ikke virker optimalt til PIR sensorer med stående signal (som jeg vil gætte på at de Servodan har). Stående signal vil sige, at PIR holder indgangen ON i nogle sekunder når der registreres en bevægelse (typisk 3-5 sek men nogle typer PIR i længere tid). Derfor kan PIR holde indgangen ON i lang tid, hvis der er bevægelse i salen. LK's PIR sensorer nu til dags, er også med stående signal. LK lavede før i tiden nogle PIR uden stående signal, men de var ikke ret gode.

Grunden til at mange af de gamle funktionsblokke til PIR styring ikke virker optimalt til de nyere typer PIR, er at de er sat til at starte nedtælling på sluk timeren så snart PIR indgang går ON, og hvis den så holdes ON så længe som sluk timeren er indstillet til, vil lyset slukke selvom der fortsat er aktivitet. Funktionsblokken kræver så at der ikke er bevægelse i det stykke tid som det stående signal varer, før der igen er mulighed for at resette timeren så den starter forfra. De nye funktionsblokke som er lavet til PIR med stående signal, stopper i stedet timeren når PIR indgang går ON, og resetter + starter først nedtælling på timeren når PIR går OFF. Derfor vil lyset holdes tændt, også når der er bevægelse hele tiden.

 

Jeg har forøvrigt selv gode erfaringer med Servodan PIR til IHC.

 

Det blev en længere teknisk smøre, men håber det giver mening. :D

Link til kommentar
Del på andre sites

Men så er jeg næsten nødt til at skifte den gamle controller ud med en ny for at få de nyere fubktionsblokke til PIR? Eller? :-)

 

Nej, som jeg også nævner tidligere, skal der "bare" ændres lidt i funktionsblokken for PIR styringen, for at PIR timeren ikke kan tælle ned og slukke lyset, ved kontinuerlig bevægelse. Smid evt. programmet op herinde - så er jeg sikker på at der er flere som kan hjælpe med at rette det, hvis du er i tvivl om hvordan man ændrer/laver en ny funktionsblok. Det gælder selvfølgelig kun, hvis controlleren er en Visual 1 eller 2. 

 

Hvis det er en DOS controller, bliver det nok lidt mere vanskeligt at finde en som kan hjælpe, så er helt enig med Lars.

Link til kommentar
Del på andre sites

 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok