Hop til indhold
  • 0

Gulvvarmestyring Med Ihc/smarthouse


R.Bach
 Share

Spørgsmål

Jeg har et spørgsmål til gulvvarmestyring.

 

Jeg har idag nogle Wavin 230V Tigris Telestater som bliver styret fra mit Smarthouse.

Jeg har klinker overalt i huset og har derfor den udfordring, at gulvene føles meget kolde i nogle rum. (hvor rum temperatur er og har været opnået i mange timer).

Jeg har derfor lavet en toggle-funktion i koden, der kombineret med temperatursensorens output (OR gate) styrer det output der går til telestaten.

Mit spørgsmål går på hvilken styringsstrategi jeg bør vælge her:

 

a) Kan tigris telestater godt holde til at blive åbnet lukket tit... Eks. giver det mening at lave en duty cycle på tændt 3 min / slukket 3 min

Og er de overhovedet beregnet til at blive holdt halvvejs åbne - eller er de mere tænkt om en åben eller lukket tilstand?

(så vidt jeg ved tager det ca. 5-6 min. før en telestat er helt åben).

 

B) Eller er det bedre at eks. holde den åben i 10 min og dernæst lukket i 30 min.

 

 

Af hensyn til energiforbrug, antager jeg, at det må være mest hensigtsmæssigt at åbne/lukke ofte - i det det formentlig vil give færre temperaturudsving - og dermed behøver shuntventilen ikke lukke varmt vand ind i kredsen så ofte. Holder denne tese?

 

På forhånd tak.

Link til kommentar
Del på andre sites

7 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Husk at måle temperaturen på gulvet, og hvor lang tid det faktisk tager før kliken føles comfort varm.

 

På mine klinker kan jeg fx. godt have nået rum temperatur i en fordelingsgang, men klinkerne føles kolde, her målte jeg mig til at jeg faktisk skal vente helt op til 2-3 timer inden klinkerne føles varme og er ca. 30grader.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Yes i know, det jeg mener er at du bliver nød til at tage tid på hvor lang tid der går fra dine gulve er kolde, til at de er så varme så du kan mærke det igennem strømperne.

 

Hvis de skal løbe 2timer+ før det kan mærkes, så nytter det intet at du åbner 10min 4gange i timen.

 

Kolde gulve, tænd for kredsen, når gulvet føles varmt at gå på skriver du tiden ned.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Tak for svar Clemen... Men er det helt nok? Der er jo også en tid - hvor den så skal være OFF - hvorefter der igen tilsættes varme... Jeg skal jo ikke vente til at gulvet er helt afkølet igen..

 

Jeg tænker at der over en eller anden given tid skal tilsættes x antal energi - for at holde det lunt.
Jeg må kunne opnå dette ved at have en duty cycle  (% on/off eks. per time).

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Nu er jeg ikke uddannet i telestater, men jeg vil ikke mene at en telestat tager skade af mange on/off med kort duty cycle.

Til gengæld mister du muligheden for at spare strøm på cirkulationspumpen.

Og når du bruger 230V telestat må du, som ved IHC, bruge relæ som udgang. Og denne er ikke lavet til at have SÅ mange on/off operationer.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg mener at 230V telestater er uegnet  :)

Hvis man fx kører med en 50% duty cycle på 15 minutter, så kan du fx starte pumpen 3 minutter forsinket efter åbning af telestaten.

Og omvendt stoppe pumpen forsinket 3 minutter efter luk telestat. Eller hvor lang tid det nu tager at åbne/lukke...

 

Hvis du, som du foreslår, kører med rigtig kort dutycycle, for at holde ventilen "halv" åben, så er du jo nød til at holde pumpen startet hele tiden....

Dertil kommer at ventilen næppe er liniær i forhold til det flow den lukker igennem. Dvs du får meget svært ved at holde ventil x procent flow åben.

 

Angående det med hvor tit shunten lukker ny varme ind tror jeg ikke har nogen indflydelse på forbruget. Det er varmetabet på slangerne, som giver varme forbruget. Altså behovet for varme i det rum som opvarmes....

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok