Hop til indhold

Udvidelse Med Decentral 230V Output I Garage?


Recommended Posts

Hej

 

Jeg har sammen med min kone købt et hus, hvori der er installeret en ordentlig omgang IHC.

Jeg er ikke selv elektriker, men har teknisk snilde og syntes det er interessant at sætte mig ind i tekniske detaljer.

 

Vi har gruppetavlen siddende i vores bryggers. Heri er installeret vores IHC setup, som er den gamle med RS-232 interface.

 

I garagen er installeret yderligere en gruppetavle med HPFI anlæg. Der er ingen IHC komponenter i garagen.

Tavlen i garagen er forsynet fra bryggers med en ledning gennem 50A sikring (3* 16A?).

 

Vi har lys i garageloftet, men som det er pt skal man helt ned i bunden af garagen for at tænde det (direkte på tavlen), og det er altså lidt omstændigt i mørke.

 

Så vidt jeg har læst mig frem til, kan jeg placere et 230V output modul i garagens tavle, forbinde det med controlleren i bryggers med et LINK-10 kabel (afstanden er ca 15 m) og dermed styre lyset inde fra tangenterne i bryggers.

 

Som jeg skrev i toppen er jeg ikke elektriker, men hvor meget kan jeg selv forberede, inden en IHC kyndig eletriker kommer forbi og tilslutter resten?

 

Og er der evt. nogen herinde, der vil påtage sig tjansen og tilslutte det jeg ikke selv må?

 

Mvh.

Thomas

Tårnby / Amager

Link til kommentar
Del på andre sites

Du kan godt sætte et decentralt relæ modul i garage. Der er vist ikke meget mere end kabel trækket, som du kan/må udføre.

 

Du kan også lave en wireless standalone installation, så du sætter et wireless tryk i garage, som snakker direkte med wireless lampeudtag.

 

Det er selvfølgelig bedst at få det ind over IHC ... ;-) 

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej igen

 

Har lige kigget nærmere på tavlerne i hhv. bryggers og garage.

Det viser sig, at der allerede ER trukket et LINK-10 kabel fra IHC-setup'et i bryggers til tavlen i garagen. Så det er allerede forberedt til det jeg gerne vil.

 

Inden jeg bestiller dimser (og en elektriker), vil jeg lige være helt sikker: Det er muligt, at forbinde et Output 230V relæ modul med Controlleren i bryggers, udelukkende med LINK kablet? Altså at trække både data og 24V i samme kabel (ca 15m)? Eller skal jeg have en seperat 24V strømforsyning i garagen også?

 

Mvh.

Thomas

Link til kommentar
Del på andre sites

Nu spørger jeg nok dumt - Men når du siger tænde direkte på tavlen, vil det sige du skal tænde på selve gruppeafbryderen, eller sidder der en 1-pol afbryder?

 

Grunden til spørgsmålet er, hvis der sidder en 1-pol afbryder, så er det lovligt for en lægmand at udskifte en til en. Så kan du købe et wireless universalrelæ/kombiafbryder, samt et 2SL wireless tryk, som du kan placere hvor det nu passer dig. Så sparer du pengene til en elektriker. 

Link til kommentar
Del på andre sites

Tak for input :-)

 

Med "tænde direkte på tavlen" mener jeg slå automatsikringen til. Lamperne i garagen er direkte tilsluttet sikringen, så det er den jeg hhv. tænder/slukker på.

 

Jeg kan bedst li' IHC løsningen, hvor jeg bruger det kabel der allerede er trukket fra Controller til tavlen i garagen. Umiddelbart før garagen har jeg 4x tryk, så der er fint plads til at bruge et af dem til garagelyset.

 

IHC Output modulet er bestilt, og har samtidig lidt andre ting en elektriker skal kigge på, så jeg har "samlet lidt til bunke" :-)

Link til kommentar
Del på andre sites

 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok