Hop til indhold

Ihc Net Basic - Hvilken Data Kategori Har Kablet....

Lkjeldsen
 Share

Recommended Posts

Er der nogen som kan fortælle mig om det kabel som er ved st blive lagt ind i mit hus svarer til kategori 6 så jeg kan køre gigabit?

Kablet hedder IHC Netbasic WB CABLE PIMF 4x2xAWG23 LSFROH D3212.

Jeg bad elektrikeren sørge for kategori 6 eller bedre - man kan ikke finde relevant information om dette kabel nogen steder.

På forhånd mange tak....

Link til kommentar
Del på andre sites

Er der nogen som kan fortælle mig om det kabel som er ved st blive lagt ind i mit hus svarer til kategori 6 så jeg kan køre gigabit?

Kablet hedder IHC Netbasic WB CABLE PIMF 4x2xAWG23 LSFROH D3212.

Jeg bad elektrikeren sørge for kategori 6 eller bedre - man kan ikke finde relevant information om dette kabel nogen steder.

På forhånd mange tak....

Jeg mindes at forskellen er MHz som kablet er bygget til, der er en Cat6 ikke helt i samme MHz

Burde ikke være noget du mærker i dagligdagen, men mindre du har nogle massive servere og gigabit udstyr overalt.

Taget fra LK kataloget.

Anvendelse 
Installationskablet anvendes i IHC Net Basic systemet, mellem fordelingsenheden og de
eksterne vægudtag. Kabellængden mellem fordelingsenheden og vægudtag skal
minimum være 2 meter, og må maksimalt være 50 meter.
Konstruktion 
Installationskablet indeholder 4 par med separat aluminiumskærm om hvert par, hvor
indersiden af skærmen er belagt med isoleret folio. Farvekode: hvid/blå-blå,
hvid/orange-orange, hvid/grøn-grøn, hvid/brun-brun. Ydersiden af skærmen er ledende,
og danner stelforbindelse til den ydre flettede skærm, som består af en fortinnet
kobberskærm over de 4 skærmede par. Den ydre kappe er af farven hvid RAL 9010, og
er mærket med meterangivelse. Kablet er halogenfrit og brandhæmmende (LSFR0H).
Tekniske data 
Udvendig diameter:

7,5 mm.
Leder: AWG23 massiv, Ø = 0,57 mm.
Impedans: 100 Ohm.
Båndbredde: LAN 600 MHz, CATV 900 MHz.
Vægt: 70 kg/km.
Omgivelsestemperatur: Ved installation: 0 ºC til + 50 ºC - Fast installeret: - 20
ºC til + 60 ºC.
Bøjningsradius: Under installation min. 65 mm. - Installeret min. 30 mm.
Signal hastighed (NVP) 0,80.
Link til kommentar
Del på andre sites

Hej Thomas og Torben....

Betyder det så at hvis jeg "sylter" fordelingsenheden - og sætter min egen switch på - så kan jeg køre Gigabit på kablerne (hvis ellers switch og andet udstyr ligeledes understøtter det).

Er kablerne 100% identiske med de "rene" netværkskabler jeg kan købe i en hvilken som helst PC butik - i categori 6 eller 7? Jeg tænker på den måde hvorpå de enkelte ledninger i kablet er forelt på stikket. Se evt: http://www.ihc-user.dk/forum/topic/2185-hastighed-p%C3%A5-ihc-net-basic/

Det som jo er fjollet er at jeg oprindeligt bad om 8 data udtag - et i hvert rum i uset - og "kun" med netværkskabel til data. Jeg bad om kategori 6. Det viste sig så at IHC Net Basic var billigere samlet set - og som jo også inkluderede 8 udtag. Og så endte jeg med at vælge dette - og de bekræftede at de kunne anvende kategori 6 kabler så jeg kunne få fart på.

Så det skal alene anvendes til data - (samt Yousee TV som jeg kan forstå på TDC sendes som data frem til "TV Boksen" hvor det omformes til TV signal.

Link til kommentar
Del på andre sites

....der står i øvrigt på hjemmesiden følgende under Net Basic...

IHC Net Basic giver også mulighed for datanetværk/IP-tv på alle stik, hvis signalet er tilsluttet RJ 45 port på Basic enheden. Datanetværk (internet) og IP-tv kan dog ikke være tilsluttet samtidigt i samme stik.

Hvorfor kan det ikke lade sige gøre? Et det et båndbredde hensyn eller? Kender flere som har Hometrio og her kører internet + tv (som sendes som data frem til Yousee boksen) på sanmme kabel uden problemer.

Link til kommentar
Del på andre sites

Kablerne til IHC Net Basic er ikke nogen bestemt kategori. Jeg tror dog ikke at det er noget problem at køre Gigabit på kablerne, hvis altså der bare bliver monteret konnektorer i begge ender. Det kan man på selv et cat 5E kabel.. Det er fordelingsenheden som beslaglægger 4 af lederne, så man altid har antenne,tlf og data samlet i samme stik.

Se evt dette link : http://www.schneider-electric.dk/support/index?page=content&country=DK〈=DA&locale=da_DK&id=FA148265

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg mener heller ikke at IHC kablerne har en bestemt kategori.

Men cat 5 og 6 kan begge køre 1000Mbit / 1Gbit, det som gør at man nogle gange kun kan køre 100Mbit hvis der f.eks. også skal telefon eller tv med er ikke båndbredden men at gigabit kræver alle 8 ledere, hvor 100Mbit og 10Mbit kun kræver 4 ledere.

Der hvor forskellen er på cat 5 og 6 er meget banalt og forenklet sagt: Cat5 er til private hjem og Cat 6 er til industri. Selvfølgelig er cat 6 bedre og skærmet er bedre end uskærmet, men i langt langt de fleste private installationer er det spild af penge at gå over cat 5 skærmet da der ikke er støj i det miljø kabler er trukket i. I en industri hvor der er frekvensomformere an mas og alt muligt andet støj er cat 6 med dobbeltskærm en rigtig god ide for ikke at sige det burde være minimumskrav.

Så hvis IHC-Net er bygget på at 4 ledere kører til netværk og 2 til TV så vil den ikke kunne presses op over 100Mbit, men når de skriver at man ikke kan køre både netværk og tv i samme kabel så tænker jeg den burde understøtte 1Gbit, men du skal sikkert have din engen switch på, for så vidt jeg ved laver LK dem ikke med gigabit.

Men så igen, hvorfor gigabit? Jeg er selv lidt en IT nørd (kører en IT afdeling og har haft eget firma i 10år) og jeg kan godt li at mit eget netværk understøtter gigabit, sandheden er bare at jeg aldrig udnøtter det. Min internet forbindelse er kun en 50/50Mbit og jeg overfører kun sjældent filer over 1GB hvor det ville gi mening at have gigabit netværk.

Hvis dit netværk er langsomt så prøv som en start at sikrer dig alle dine enheder sidder i samme switch/router og køb en router som er bedre end de helt billige. Specifikationerne er de samme for den alment dødlige men selv mellemklasse routeren kan håndtere flere klienter og trafik væsentlig bedre end de billige.

Nå det blev til et sidespring eller 2, håber noget af det kunne bruges.

Henrik

Link til kommentar
Del på andre sites

HomeTrio kører kun på netværk. TV, internet, telfoni kommer alt sammen som data over internettet. Det svarer groft sagt til at du har en gammeldags internet modem, og hertil forbinder en IP-telefoni adapter og kører Netflix på dit fjernsyn.

Det samme gælder for os fiberkunder der blot har et fiberpar ind i huset, tænk på din gammeldags telefonledning som et datakabel og ikke et telefonkabel, rigtig mange steder er der intet analog tilbage i telefonkablerne.

Som sagt en grov sammenligning men princippet gælder.

Savner de analoge tider, der vil altid være noget sentimentalt over dem...

Henrik

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej Henrik.....

Tak for svaret. Jeg er enig med dig i dine betragtninger - det var blot fordi kategori kun kostede 10% mere og jeg er selv lidt IT nørd og vil gerne fremtidssikre boligen. Omvendt kan jeg godt se at det nye standarder for trådløs 802.11 ac kan levere super hurtig forbindelse - og det vil formentligt kun blive endnu hurtigere i fremtiden.

Omkring NetBasic kablerne - så er eneste spørgsmål nu om de 8 tråde kan "mappes" som i et netværkskabel med RJ45 stik - for så sylter jeg blot IHC fordelerboksen og sætter egen Cisco switch op som allerede er planlagt indkøbt.

Dermed vil IHC kablerne principielt være omdannet til rene netværkskabler.

Mvh Lars

Link til kommentar
Del på andre sites

Mht til kablerne så spar ikke. Vælg IHC-Net, IHC-Net basis, eller gode Kat. 6 eller 7. Det bør(skal) være skærmet hvis du på noget tidspunkt vil gøre dig forhåbning og at distribuerer analoge/digitale TV signaler på op til 865mHz på dem.

Det kan fint lade sig gøre uanset om du vælger at terminere dem i en IHC-Net basis enhed, eller et rigtigt x-felt (IHC-Net). Så kan du altid patche op til hvad du ønsker, Cisco Gb switch/router, eller gode gammeldags tlf., ISDN eller TV for den sags skyld.

Selve termineringen i RJ45 stikket/udtaget bør du bare følge standarden. (A eller B, bare de er udlagt ens i begge ender af kablet).

Og få nu også elektrikkeren(entreprenøren) til at teste og certificere installationen.

Link til kommentar
Del på andre sites

Share

• Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok