Hop til indhold
  • 0

Wireless Signal Problemer


Kim Mads Madsen
 Share

Spørgsmål

Hejsa Folkens,
Lurer på om der er kendte problemer med controllerens evne til at
kommunikere med wireless komponenter herunder div ø80 enheder samt
batteri tryk.

Mit problem er at signal styrken på de forskellige komponenter varierer
mellem 20 RSSI God og 1 RSSI Kritisk eller evt. helt tabt forbindelse
når jeg bruger testfunktionen i Visual, det er primært de fastmonterede
komponenter såsom ø80 dimmere der har de ringeste signaler, batteri tryk
læser stort set altid status god tilbage.

I starten så problemet ud til at kunne løses med en lejlighedsvis
genstart af kontrolleren, men dette har ingen indflydelse længere(, om
det nogensinde har haft). Signalet blæser simpelthen med vinden og
systemet er mere eller mindre ubrugeligt på wireless delen, alt
fastfortrådet virker efter hensigten.

Alt har været prøvet(undtaget gen-linking), herunder flytning af antenne,
opsætning af ekstra antenne, flytning af disse antenner til forskellige
positioner osv. intet virker som om det forbedrer signalet, ingen af
enhederne er placeret mere end 10 m i luftlinie fra antennen / antennerne,
selv enheder der ikke er længere fra antennen end 3m mister evnen til at
kommunikere ??

Huset hvor installationen sidder er et ældre hus i 1,5 plan med kælder,
etage adskillelse til kælder er beton, til 1 sal træ/ puds, vægge og
lofter 1 sal er let konstruktion. I huset forefindes trådløst net der
fungerer uden problemer i alle afdelinger, derfor er jeg ret overbevist
om at der ikke er specielt dæmpende byggematerialer der er årsag til
problemet.

Det virker for mig som at problemet måske skal findes i controllerens
radiodel, med varierende sende / modtage styrke??

Håber i kan hjælpe, da dette efterhånden driver mig til vanvid.

 

Har i øvrigt prøvet at skrive til LK men den mail de oplyser på hjemmesiden findes ikke :

dk-lk-ibi@schneider-electric.com


Mvh
Kim

Controlleren:
Serienummer - 1829440187
Prod. dato - 19.01.2010
Software vers. - 2.7.168
Hardware vers. - 6.1
Software dato - 21.12.2012
Status - OK

Link til kommentar
Del på andre sites

Recommended Posts

  • 0

Hejsa, har prøvet at skifte kanal på det trådløse internet, samt at slukke helt uden at det gør nogen forskel, men jo har også spekuleret på om alle de signaler der nutildags farer rundt i luften har noget at gøre med sagen, men de fleste ligger jo i 2,4ghz området inklusive Bluetooth - LK ligger i 868 mhz, jeg bliver mere og mere overbevist om at det 'bare' er LK IHC Wireless der er noget lort der bare ikke virker efter hensigten, de tyder alle de tilsvarende posts herinde osse på, jeg er jo ikke den eneste der har problemer og LK forbigår jo alle disse problemer i tavshed, tvivler efterhånden på at der er nogen der nogensinde har kunnet præstere et 100% virkede wireless system med mere end et par komponenter! det er i hvertfald ikke egnet til at renovere et ældre hus med som LK ellers slår sig op på, med mindre man da går efter skilsmisse :-)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

tvivler efterhånden på at der er nogen der nogensinde har kunnet præstere et 100% virkede wireless system med mere end et par komponenter! det er i hvertfald ikke egnet til at renovere et ældre hus med som LK ellers slår sig op på, med mindre man da går efter skilsmisse :-)

Jeg har haft Wireless i årevis. Installeret i et hus fra 70erne, med annex der også bruger controlleren i hovedhuset. Det virker helt problemfrit, og har gjort det i årevis. Næsten alle tryk (ca. 20) er Wireless. Har endda et tryk i bilen, der virker når jeg er ca. 80-100 m fra huset. Antennen sidder på loftet med pinden nedad. etageadskildelse er lægter og træ. Vægge er et mix mellem gips og træ.

Har du prøvet at skifte controlleren, kan jo være at den er defekt

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Nja så fik jeg lige et ikke særligt konstruktivt surt opstød i nat da det igen nægtede at virke, og jeg ikke kunne tænde lyset for gud ved hvilken gang......

Ellers glæder det mig da at høre at det kan lade sig gøre at få det til at virke, så er der da håb, håber jeg.

Mine antenner sidder henholdsvis på loftet i midten af huset pegende nedad samt i (en muret) trappeskakt fra kælderen i ca. 2 m højde pegende lodret op, kablingen er lavet med LK materiel og jeg har brugt LK splitter boksen, har 5 meter kabel til denne samt 2 gange 10 meter til antennerne (for at få en jævn signalfordeling/ samme dæmpning på begge antenner) samt for at have mulighed for at løbe rundt med stueetage antennen.......

Ville virkelig ønske at jeg havde en slags feltstyrkemåler der kunne fortælle mig om det er signalet fra antennen der er dårligt eller om det er enhederne der ikke har noget brugbart signal, synes ikke at den indbyggede testfunktion er særlig god til fejlfinding. ellers jo jeg har som der måske kan læses ud fra min første post mistanke om at det evt er controlleren der svigter, men det er ikke lige den første dims man skifter, den er jo ikke ligefrem gratis, og den melder OK i admin programmet, men det kan da godt være at jeg skal krybe til korset og købe en ny?? men et eller andet sted så undrer det mig stadig hvorfor signalet varierer så meget ?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

ellers jo jeg har som der måske kan læses ud fra min første post mistanke om at det evt er controlleren der svigter, men det er ikke lige den første dims man skifter, den er jo ikke ligefrem gratis, og den melder OK i admin programmet, men det kan da godt være at jeg skal krybe til korset og købe en ny?? men et eller andet sted så undrer det mig stadig hvorfor signalet varierer så meget ?

Nu ved jeg ikke hvor du bor, men du kan (mod depositum) godt låne min test controller et par dage. Jeg bor i Hørsholm
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg bor i Stubbæk, i det sønderjyske, jeg siger mange tak for tilbudet, jeg har prøvet at kontakte LK på FB (med min første post) men har ikke alverden af tro på at de svarer, da de ikke har svaret på spørgsmål siden august, så det er da godt muligt at jeg vil have lov til komme tilbage til dit tilbud lidt senere på ugen.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej Kim

 

Jeg har jævnlig problemer med at en eller flere wireless dimmer går i "baglås" og ikke reagerer på tryk.

Faktisk har jeg 2 nu....  :angry:

 

Se "nyhed" fra LK: Link

Deres "Løsning" med at genstarte virker dog ikke for mig.

 

Det ENESTE, som jeg har haft succes med, for at få det til at virke igen er flg fremgangsmåde:

 

Unlink wireless enhed via visual.

Slet alle link i den wireless enhed (Se manual for den givne wireless komponent...)
Send projekt til controller. (ignorer at alle enheder ikke er linket)
Link wireless enhed i visual.
Send projekt til controller.
Så virker det igen...
Indtil der er noget nyt wireless der går i baglås...
Så må man på den igen...
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Det må altså være noget med nogle specifikke controllere/Wireless produkter. Jeg har 6 Wireless dimmere der aldrig har gjort knuder overhovedet, og som jeg skrev tidligere har jeg heller ikke haft problemer med mine andre Wireless produkter. Kunne måske være interessant, hvis der en der har tid til det, kunne sammenligne data på de forskellige installationer

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Det må altså være noget med nogle specifikke controllere/Wireless produkter. Jeg har 6 Wireless dimmere der aldrig har gjort knuder overhovedet, og som jeg skrev tidligere har jeg heller ikke haft problemer med mine andre Wireless produkter. Kunne måske være interessant, hvis der en der har tid til det, kunne sammenligne data på de forskellige installationer

Det kunne nu være rart, hvis det ikke var en travl familiefar med 47 kasketter, som gang på gang skal bøvle med det... - Men istedet at LK lige tog sig lidt sammen og fik det fixet.

Desværre, så har LK bare erkendt at der er et problem (og det er da en start...) med wireless dimmer, og at de ikke ved hvad de skal gøre ved det :huh:   :(

 

Personlig har jeg ikke haft problemer med tryk eller puck input. Kun dimmere.

Nu ved jeg fra anden tråd, at du (mCenterFreak) kører samme controller HW som mig. Hvilken dimmer FB bruger du?

Jeg bruger FB 1.2.03.d i kombination med Dimmer Universal produktet.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Har prøvet genstart ifølge LK som IhcJesper henviser til flere gange endda... hos mig er de vel egentlig også primært de wl dimmere både ø80 samt fuga der gør knuder men som jeg oplever det er det pga. signalstyrken RSSI der varierer vældig meget fra gang til gang jeg kører testen, sjældent at det giver samme værdier 2 gange (jeg bruger i øvrigt også samme hw version 6,1 samt fb 1.2.03d som jer)

 

Jeg har ikke prøvet at unlinke endnu meen... måske, det der er lidt underligt er at 'mit problem' med 'mistede' dimmere har accelereret  voldsomt siden jeg fik mig taget sammen til at montere de to der manglede i stuen, nu tør jeg næsten ikke montere resten af frygt for at miste systemet helt.

Jeg har for nuværende 10 4sl tryk wl, 2 kombi dimmer wl, 6 ø80 dimmer wl og 1 ø80 relæ udtag wl - som i kan se ud fra det vedhæftede rapporter så varierer signalerne en del - hertil skal dog bemærkes at begge rapporter er lavet på et tidspunkt hvor systemet 'næsten' virker :D  - ingen af de viste enheder har mere end maks. 5m i luftlinje til nærmeste antenne.

03122013_1200_rf_product_report.html

27112013_0915_rf_product_report.html

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jooh - det var sådan set-uppet var indtil jeg monterede de sidste 2 dimmere, indtil da sad antennen lige ved tavlen, monteret i kælderen vandret på på et varmerør ret under betondækket under - indtil da så jeg kun lejlighedsvise udfald af dimmerne - nu har jeg to antenner placeret henholdsvis i stueniveau samt på loftet uden at dette har gjort noget bedre....

 

Har ingen garanti længere, så det kunne godt være jeg skulle prøve at åbne den - har selv spekuleret lidt på dårlig forbindelse/ lodning, men har aldrig haft en controller åben så ved ikke rigtigt hvad der sidder der inde og hvad man evt risikerer at ødelægge ved at åbne..... 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg har heller ikke haft de store problemer med de wireless dimmere og tryk jeg har. Signalet har altid været fint (murstensvægge). Det er sket én gang på 6 år, at mine wireless tryk skulle linkes igen, men behøvede ikke at unlinke først. Det skete efter at controlleren lavede en genstart da jeg startede IHCRemote. Controlleren smed samtidig min bruger, og det var ikke muligt at oprette en ny, før jeg havde givet den en "reset_user_access firmware".

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jooh - det var sådan set-uppet var indtil jeg monterede de sidste 2 dimmere, indtil da sad antennen lige ved tavlen, monteret i kælderen vandret på på et varmerør ret under betondækket under - indtil da så jeg kun lejlighedsvise udfald af dimmerne - nu har jeg to antenner placeret henholdsvis i stueniveau samt på loftet uden at dette har gjort noget bedre....

 

Har ingen garanti længere, så det kunne godt være jeg skulle prøve at åbne den - har selv spekuleret lidt på dårlig forbindelse/ lodning, men har aldrig haft en controller åben så ved ikke rigtigt hvad der sidder der inde og hvad man evt risikerer at ødelægge ved at åbne..... 

 

Hej Kim

Er du kommet videre med dit problem ? Kunne være sjovt lige at følge op på, hvis du fandt en løsning.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej Kim

Er du kommet videre med dit problem ? Kunne være sjovt lige at følge op på, hvis du fandt en løsning.

Njaj - ikke rigtigt, har siden min sidste post haft kontrolleren åbnet, her var ikke noget at komme efter (no user serviceable parts :-)), har flyttet lidt på antenner, opsat reflektorer på antennerne, intet har gjort nogen eller den store forskel, signalet blæser stadig i vinden som det har lyst til - er foreløbig endt ud med at parre en dimmer med et tryk uden om kontrolleren, det virker til gengæld fint, så heraf kan man vel konkludere at det hverken er dimmer eller tryk der er problemet, konen har så installeret div. lampetter således at de kan få lys såfremt det svigter, alternativt så skuer de pærerne ud for at slukke det som ikke vil slukkes, alt i alt ikke en holdbar situation, og ja da det langt om længe lykkedes mig at få et svar fra LK - selvom jeg specifikt havde stillet spørgsmål til kontrolleren (som først i denne tråd) ja så var svaret - tag kontakt til din installatør, alt i alt ikke et brugbart svar når man ønsker at vide om der er HW problemer med den givne kontroller serie.

Bortset fra at jeg egentlig har opgivet det bras fra LK/ Schneider så spekulerer jeg af og til på om jeg skulle købe en ny kontroller og så håbe at det er den der er problemet eller om jeg skal skrotte lortet og starte forfra med noget andet, begge dele meget omkostningstungt.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg har haft lidt problemer med 80mm i en ældre installation hvor problemet var de gamle dåser af metal. Et andet problem jeg har er at dampspæret er alukraft der giver mig en del problemmere også med wifi (i sær mellem etagerne).

 

Du kan også have nået der forstyre så det ikke køre. Det kan være f.eks gulvvarme styrring der kan give problemer.  

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Njaj - ikke rigtigt, har siden min sidste post haft kontrolleren åbnet, her var ikke noget at komme efter (no user serviceable parts :-)), har flyttet lidt på antenner, opsat reflektorer på antennerne, intet har gjort nogen eller den store forskel, signalet blæser stadig i vinden som det har lyst til - er foreløbig endt ud med at parre en dimmer med et tryk uden om kontrolleren, det virker til gengæld fint, så heraf kan man vel konkludere at det hverken er dimmer eller tryk der er problemet, konen har så installeret div. lampetter således at de kan få lys såfremt det svigter, alternativt så skuer de pærerne ud for at slukke det som ikke vil slukkes, alt i alt ikke en holdbar situation, og ja da det langt om længe lykkedes mig at få et svar fra LK - selvom jeg specifikt havde stillet spørgsmål til kontrolleren (som først i denne tråd) ja så var svaret - tag kontakt til din installatør, alt i alt ikke et brugbart svar når man ønsker at vide om der er HW problemer med den givne kontroller serie.

Bortset fra at jeg egentlig har opgivet det bras fra LK/ Schneider så spekulerer jeg af og til på om jeg skulle købe en ny kontroller og så håbe at det er den der er problemet eller om jeg skal skrotte lortet og starte forfra med noget andet, begge dele meget omkostningstungt.

Hej Kim, 

 

Jeg er meget meget interesseret i om du har skiftet din controller, og om det har afhjulpet problemet. Jeg har nøjagtigt samme periodiske fejl som dig (med svigt af trådløse komponenter i random tilfælde og ofte i perioder) og har prøvet alt hvad jeg kan finde af forslag på diverse forums. Vi har én fællesnævner nemlig controller HW version 6.1

 

Mvh

Carsten

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej Kim, 

 

Jeg er meget meget interesseret i om du har skiftet din controller, og om det har afhjulpet problemet. Jeg har nøjagtigt samme periodiske fejl som dig (med svigt af trådløse komponenter i random tilfælde og ofte i perioder) og har prøvet alt hvad jeg kan finde af forslag på diverse forums. Vi har én fællesnævner nemlig controller HW version 6.1

 

Mvh

Carsten

Hej Carsten,

Har stadig de samme problemer, blot er det om muligt blevet endnu mere ustabilt, har siden sidst opdateret til sidste nye firmware uden at det har ændret noget, har nu besluttet at 'krype' til korset og har d.d. bestilt en ny controller, så må vi se ?? næste skridt bliver at gå tilbage til de gode gamle 1 pol afbrydere og så betragte de 20k plus som tabte :angry:

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej Carsten,

Har stadig de samme problemer, blot er det om muligt blevet endnu mere ustabilt, har siden sidst opdateret til sidste nye firmware uden at det har ændret noget, har nu besluttet at 'krype' til korset og har d.d. bestilt en ny controller, så må vi se ?? næste skridt bliver at gå tilbage til de gode gamle 1 pol afbrydere og så betragte de 20k plus som tabte :angry:

 

Hej Kim mf.

 

Jeg har fået mit problem løst :)  - nemlig ved at kontakte LK Schneider på deres support-side - nok nær den bedste support jeg til dato har fået - problemet viste sig hurtigt IKKE at være controlleren (som jeg ellers var kommet frem til som sidste udvej) men helt specifikt den firmware som du har i dine wireless-komponenter. Alle mine havde en firmware 1.05 med problemer, hvor den ved en fejl mikser data-pakker og herefter bliver udelukket / un-linked af controlleren. Efter ombytning af produkter (du kan nemlig ikke selv firmware-upgrade disse til 1.06A) var ALT i orden, og har ikke haft EN ENSTE fejl siden ;-) (ud over lidt falsk alarm på et par pir-sensorer)

 

Fik også en beta firmware til controlleren, den er sikkert blevet offentlig nu.

 

DU skal spørge efter / ATT Anders Bøje, han nævnte for mig at hvis jeg kendte andre med samme problem, skulle vi bare henvende os på deres supportmail - da de ikke var interesseret i dårlig omtale af wireless. (Eller rettere, de er klar over at der er et problem.)

 

Mvh

Carsten

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok