Hop til indhold

Skift Af Tavle Dæmper


 Share

Recommended Posts

Hej

 

Har nu 2 tavle dæmpere der er gået pga et lynnedslag.

 

Har været ved at kigge priser på nettet, men er lidt i tvivl om hvad jeg skal købe.

Dem jeg har hedder dimmer 400uni (820BA228) dem uden knap på fronten.

 

Kan de skiftes til dimmer 400uni ihc/sa (820B1229) dem med knap ?

 

Har spurt en elektriker på prisen og han tager 900kr pr stk og dem jeg har fundet koster 678kr - så der er lidt at spare Man er jo jyde ;)

Link til kommentar
Del på andre sites


Om du har en controller som stödjer wireless så skulle jag tagit wireless dimmer istället. Då kan du styra bättre t ex dimra till 65% eller med slider i telefonen.

 

Jag skulle troligen sätta dimmern i elskåpet så att det är lätta att skifta vilken beysning som ska dimras om man ändrar sig senare.

 

Jag är dock inte säker på skillnaden på de olika wireless dimrarna  några finns i denna länk

Link til kommentar
Del på andre sites

Om du har en controller som stödjer wireless så skulle jag tagit wireless dimmer istället. Då kan du styra bättre t ex dimra till 65% eller med slider i telefonen.

 

Jag skulle troligen sätta dimmern i elskåpet så att det är lätta att skifta vilken beysning som ska dimras om man ändrar sig senare.

 

Jag är dock inte säker på skillnaden på de olika wireless dimrarna  några finns i denna länk

hvis jeg forstår dig rigtigt så mener du de dæmpere i loftudtaget?! Det vil så sige jeg skal skifte 3 istedet for 2, da det er 3 lampeudtag der styres at 2 tavle dæmpere. og det er jo sikkert heller ikke noget jeg såen lige selv kan lave om på ( fra tavle dæmper til loft dæmper) det andet er jo bare at tage ledningerne ud af de gamle og sætte i de nye= noget jeg selv kunne fikse

Link til kommentar
Del på andre sites

jag menar att sätta dem på tavlen.

 

Om jag skulle byta ut en DIN lacerad dimmer till en wireless så skulle jag sätta den  så nära som möjligt bredvid/ innanför tavlen om det går )  och och bara flytta 230V tråden som idag går till utgången på dimmern till wireless dimmern - ingångarna behövs inte längre. så det är bara 1 tråd (plus  tillför nolla till wirlessdimmer)

 

om jag förstår dig rätt.

 

jag har funderat på att göra detta men tänkte vänta tills att dimmerna går sönder.

 

det verkar dock som att wirless inte funkar med LED och det ville du ju ha.

Link til kommentar
Del på andre sites

Det kan også være noget l*** at skifte dem ud med 400uni ihc/sa, da LK har været så geniale, at de klemmer som sidder i toppen på de gamle modeller, sidder i bunden på 400 ihc/sa, og de klemmer som på de gamle modeller så sidder i bunden, sidder så selvfølgelig i toppen på 400 ihc/sa. Derfor bliver der sikkert problemer med at få ledningerne til at nå. :blink:

Har set en installation hvor de var vendt på hovedet, og så kan man da regne ud at de er blevet udskiftet fra en gammel model.  :lol:

Styringsmæssigt giver de wireless lysdæmpere lidt flere muligheder, men der skal også skrues lidt ledninger.

LK er kommet med en ny wireless dimmer som skulle være bedre til LED, men den findes kun i Ø80 modellen (lampeudtag version 2 med indbygget dimmer).

Link til kommentar
Del på andre sites

Det kan også være noget l*** at skifte dem ud med 400uni ihc/sa, da LK har været så geniale, at de klemmer som sidder i toppen på de gamle modeller, sidder i bunden på 400 ihc/sa, og de klemmer som på de gamle modeller så sidder i bunden, sidder så selvfølgelig i toppen på 400 ihc/sa. Derfor bliver der sikkert problemer med at få ledningerne til at nå. :blink:

Har set en installation hvor de var vendt på hovedet, og så kan man da regne ud at de er blevet udskiftet fra en gammel model.  :lol:

Styringsmæssigt giver de wireless lysdæmpere lidt flere muligheder, men der skal også skrues lidt ledninger.

LK er kommet med en ny wireless dimmer som skulle være bedre til LED, men den findes kun i Ø80 modellen (lampeudtag version 2 med indbygget dimmer).

Har du evt. et link til de nye wireless dimmere du snakker om? måske man skulle smide lidt af sin nærighed og sprænge budgettet..

kun i ø80? Kan man få andet som alm lampeudtag? Dem jeg har nu er også ø80.

Men man har vel ikke så mange andre muligheder, når det ang. indb.spot, andet end tavle dæmpere? ( ikke at jeg har problemer med dem heldigvis) - der kører jeg iøvrigt sunflux 5w led http://detled.dk/gu10-led-der-erstatter-35-40w/387-sunflux-daempbar-halo-gu10-tc3-led-spot-5w-2700k-ra95.html - og det er på min 400uni tavle dimmere som nævnt øverst

Link til kommentar
Del på andre sites

Du kan få Wireless dimmer som:

Den midterste er meget anvendt som "tavle" dimmer, f.eks. i underlag lige ved siden af tavlen.

Den kræver bare at side i serie med fasen/tændledningen til lampen. Altså ikke noget med nul og jord.

Link til kommentar
Del på andre sites

Det samme som Lars siger.

 

Det kræver selvfølgelig at det er en Visual 2 controller du har, for at du kan bruge wireless!

Den model som Ø80 er næsten lige kommet i en revideret udgave, som skulle være bedre til LED. Som jeg har forstået det fra LK, er den første udgave af Ø80 med dimmer bare udgået og erstattet af den nye - altså samme el nr.  Om der er flere af den gamle model på lager hos grossisterne, tør jeg ikke svare på. Efter hvad jeg har hørt fra LK, har de vist ikke planer om at lave de andre wireless dimmere om til en mere LED venlig version endnu - desværre.

Jeg bruger selv wirelesss 1 modul fuga universal dimmer med LED pærer uden problemer. Det er dog langt fra alle LED der virker derpå. Mener dog at have læst, at Sunflux virker med wireless dimmere, men har dog ikke selv prøvet dem.

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej Thomas.

 

Jeg har 3 stk  dimmer 400uni ihc/sa (820B1229) dem med knap du kan købe hvis du ender med den løsning.

 

Jeg har den ene i brug nu (der sidder 2 stk 33W 230V halogen pærer på) De 2 andre er monteret i tavlen men jeg har aldrig monteret noget i lampeudtagene :-)

 

400 kr pr. stk

Link til kommentar
Del på andre sites

Du kan få Wireless dimmer som:

Den midterste er meget anvendt som "tavle" dimmer, f.eks. i underlag lige ved siden af tavlen.

Den kræver bare at side i serie med fasen/tændledningen til lampen. Altså ikke noget med nul og jord.

Det er kun option 1 eller tavledimmer jeg kan bruge da jeg kun har batt. Tryk i huset. Der er hverken ledninger eller dåser til at montere option 2 og 3 i.

Link til kommentar
Del på andre sites

Det er kun option 1 eller tavledimmer jeg kan bruge da jeg kun har batt. Tryk i huset. Der er hverken ledninger eller dåser til at montere option 2 og 3 i.

1 modul fuga universal dimmer, kan som Lars også nævner, evt. placeres ved siden af/over/under tavlen i fuga underlag.

 

Jeg har vist også et par ubrugte uni400 af gammel model til at ligge i gemmerne. Det er dog den model som hedder 120B1240, og ved sgu ikke hvordan de opfører sig med LED.

Link til kommentar
Del på andre sites

Tror måske jeg er kommet frem til at jeg vælger de loft dæmpere da det, som i skriver og som jeg forstår jer, gir lidt flere muligheder at lege med på sigt. Så håber jeg bare ikke det blir alt for dyrt at lave om i tavlen.

Det er "bare" fasen og mellemledningen du skal samle i en muffe, så har du konstant fase ved lampeudtaget som du skal bruge til dit wireless udtag

Link til kommentar
Del på andre sites

Det er "bare" fasen og mellemledningen du skal samle i en muffe, så har du konstant fase ved lampeudtaget som du skal bruge til dit wireless udtag

Ja det lyder jo rimelig simpelt.

Den ene tavle dimmer, der er gået til, styrer 2 lampe steder, det er vel nok at skifte den ene udtag som Så kan styrer den anden også.? Det er over et spisebord.

Link til kommentar
Del på andre sites

Ja det lyder jo rimelig simpelt.

Den ene tavle dimmer, der er gået til, styrer 2 lampe steder, det er vel nok at skifte den ene udtag som Så kan styrer den anden også.? Det er over et spisebord.

Jo man kan godt tilslutte et alm. lampeudtag til et wireless lampeudtag med dimmer, så de dæmper sammen. Det skal bare tilsluttes til reguleringsklemmen på bagsiden af den wireless dimmer.

Link til kommentar
Del på andre sites

Husk at samlemuffer ikke er lovligt at bruge i en tavle! ;)

Det er vist afskaffet ifølge dette jeg fandt på nettet ;)  :

 

EN60439-1 angiver at samlinger skal udføres i faste klemmer, men med revision A1 til samme standard bortfalder den passus hvorved det er fuldt ud gangbart at anvende løse samlemuffer i tavlen udført efter denne standard!

Der må dog ikke foretages samlinger på sløjfeledninger.

Link til kommentar
Del på andre sites

Det er vist afskaffet ifølge dette jeg fandt på nettet ;)  :

 

EN60439-1 angiver at samlinger skal udføres i faste klemmer, men med revision A1 til samme standard bortfalder den passus hvorved det er fuldt ud gangbart at anvende løse samlemuffer i tavlen udført efter denne standard!

Der må dog ikke foretages samlinger på sløjfeledninger.

Det kan da godt være at det er blevet lovligt så (kan ikke lige finde andet end den tekst du har fundet fra et forum), men det er under alle omstændigheder noget klamp. Vil til enhver tid bruge klemmer til DIN-skinne istedet.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 2 years later...

Min elektriker har meget lidt viden om IHC, så jeg skal fortælle ham hvordan det skal laves... Hvis jeg får monteret en wireless dimmer (loftudtag ø80) ved siden af tavlen (ved godt det ikke er pænt, men jeg har ubenyttede på lager) hvordan skal de så forbindes? monteres i fuga 1 modul underlag?

Brun til L og grøn/gul til jord? Synes jeg har læst at denne del ikke er nødvendig?

Sort fra output 230 modul (som jeg sætter til fast ON i visual) til N og udtag der skal tændes tilsluttes dæmperudgangen? 

Link til kommentar
Del på andre sites

Få din elektriker til at læse vejledningen som følger med til din wireless dimmer. Hvis du ikke har den længere, bør han kunne finde den på lk.dk, eller få hans grosist til at finde den til ham.

Wireless dimmer skal ikke tilsluttes udgangs moduler. De skal kun have fase, nul og jord. Derudover har de en terminal for mellemledning til slave lampeudtag. Den kan du bruge til det som ellers var tilsluttet din tavle dimmer. Men det står altsamme godt beskrevet i vejledningen som følger med den wireless dimmer.

Link til kommentar
Del på andre sites

 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok