Hop til indhold
  • 0

Akut Hjælp Til Programmering.


Jacob Petersen1354922221
 Share

Spørgsmål

Hej superbrugere.

 

jeg er i gang med at programmere mit ihc i vores nye hus men er havnet i en blindgyde.

har brug for to "formentlige" simple råd så jeg kan komme videre.

 

første råd jeg har brug for er:

 

jeg skal lave en sluk alt ved bryggersdøren.

kan jeg få en til at lave et program hvor jeg kan se hvordan det fungere.

programmet skal indholde:

 

1: 4 tast tryk til sluk alt

2: wireless dimmer ø80

3: Almindeligt lampeudtag.

 

jeg kan ik lige lurer hvordan man nemmest laver sluk alt

 

jeg bruger disse FB 1.2.04.a. til  dimmeren og 1.1.01.d. til Almindelige lampeudtag.

 

det andet råd jeg har brug for er hjælp til sengelys FB 4.2.05.#2.

 

jeg har to natlamper som jeg gerne vil styre inviduelt på tryk ved sengen.

på trykket ved døren vil jeg gerne på et tryk tænde begge lamper.

det er sikkert helt simpelt men er sku blevet lidt forvirret. alle tændinger skl være 1 tast

 

så både tryk ved sengen eller ved døren kan tændes med samme tast.

 

håber der er nogen der gider bruge 5 min på lige at forklare eller måske bedre lige hurtigt lave et miniproogram hvor jeg kan se hvordan det skal gøres.

 

på forhånd tak

Link til kommentar
Del på andre sites

16 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Prøv at kikke lidt i denne:

Jacob.zip

 

Bemærk din ønskede funktionalitet i soveværelset med 1-tast styring ikke umidelbart kan lade sig føre, idet hvis den ene sengelampe er tændt, hvad skal der så ske ved tryk på 1 taste ved døren ? (tænd eller sluk ? og kun 1 eller begge lamper ?)

 

Men prøv  at kikke i programmet og se om ikke du kan fange logikken.

LK har en uskreven regel med hensyn til tryk:

Øverste (venstre) tryk tænder/kip´r loftlys.

Nederste højre tryk er sluk (rum)

Det har jeg så udvidet så langt tryk på nederste højre fungere som Sluk alt i hele huset,på 3 tryk nemlig: entre, og de 2 i soveværelset ved sengene.

  

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej Lars

 

tak for dit hurtige svar

 

det ser lidt bøvlet ud med sluk alt men ska nok bare lige fange den. (har mest arbejdet med det gamle ihc)

med hensyn til sengelamperne så står der i beskrivelsen af funktionsblokken

 

Hvis den ene lampe er tændt, og ”Fælles kip” påvirkes, slukkes begge lamper

 

det må da så betyde hvis man f.eks har tændt den ene natlampe og kommer tilbage i rummet og trykker ved døren så vil første tryk slukke den ene lampe og det andet tryk vil så tænde begge lamper.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Undskyld så ikke lige det var FB FB 4.2.05.#2.

Her er en ny udgave, hvor det fungere som tilsigtet:

Jacob 2.zip

 

Det med sluk alt kan laves på mange måder, men den måde jeg og flere andre foreslår er "den rigtige" idet du sørger for det altid er én FB der styrer sluk alt. Ikke noget med at "kortslutte" og styrer udgange direkte og lave sluk på installationen. Så går der ged i det da FB´n så ikke kender status. Derfor saml alle tryk der skal aktivere sluk alt på en FB og lad den styre det der skal slukkes.

Bemærk sluk alt er ikke det samme som sluk rum, så derfor er det jo smart at lave en sluk rum alle steder og så bare lade sluk alt kalde disse sluk rum.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hmmm jeg skal vist til at have et par stærkere briller.... B)  :rolleyes:

 

Her er den så med FB 4.2.05.#2. Ved ikke om det virker med 1-tast styring kun på touch fra sengene eller om det er nødvendigt med sluk (på ØH).

Fælles Touch virker tilsynelade som KIP.

 

Kan godt forstå forvirringen, for LK har ikke rettet hjælpefilen, der viser et forkert billede :huh:

Der er ingen individuel sluk scenarie for højre/venstre, kun fælles sluk. Så om det virker ved jeg ikke da Wireless dimmere ikke altid virker efter hensigten i simulering, så du er nødt til at uploade til controlleren for at teste 100%

men umiddelbart vil jeg mene det bliver svært at slukke individuelt ..... :rolleyes:   Damm LK, få nu indført den kvalitetskontrol...

 

 

Jacob 3.zip

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Umiddelbart ser det OK ud. En god ting er måske at sætte tryk betingelsen for Sluk alt op til 1-2 sek. så man ikke ved en fejl kommer til at slukke.

Der er heller ingen grund til at lave det mere avanceret som jeg tidligere har vist, med kort/lang tryk, hvis man ikke behøver det. Men nu har du set hvordan man kan gøre.

Der sker jo heller ikke noget ved at prøve at lave (forkerte) ændringer i dit program. Husk blot at gemme en kopi inden du ændrer noget, så du altid kan vende tilbage til noget der fungerer. Og som du nok har fundet ud af kan man teste i simulering helt uden at have en controller.

Du kan jo også prøve at oplade dit program her hvis du vil have kommentarer/inspiration.

 

Som jeg har skrevet så tit i andre indlæg, så starter man som regel med en simpelt KIP program alle steder - så er der lys og fruen glad.

Så kan man altid begynde at "nørde" og tilføje/udskifte FB med nogle mere avancerede eller hjemmelavede for at få funktioner som "tisserute" ringeklokke blink, garageport fjernstyring, forskellig lysniveau alt efter klokkeslet etc. etc. Det meste kan dog klares vha, LK´s Standardhus FB´r.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej igen

 

et sidste spørgsmål på falderebet

 

når jeg laver en sluk Alt funktion så trækker jeg puls op på sluk på mine fb som hedder avanceret kip.

på mine fb der har trådløs dimmer trækker jeg scenarie over og sætter til 0% så langt så godt.

 

nu kommer mit spørgmål så.

 

har det nogen betydning om jeg trækker puls op på sluk på fb eller om jeg kører min scenarie knap over og sætter til 0%

 

altså jeg tænker bare om det nemmeste er at kører scenarieknappen over på 0% på alle lamper eller om det kun skal være de tråløse!!!!!!

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

I princippet vil det virke at trække 0% Scenarie over på udgangene i installationen. Men "den rigtige måde" at gøre det på er at trække udgangs signalet fra sluk alt FB´n op på de FB´r der styre udgangene. På den måde er der altid én og kun én FB der styrer udgangen og dermed går der aldrig kuk i din status. Controlleren kan godt blive lidt forvirret af at en FB siger der skal være 0% på en udgang og en anden at der skal være 100%. På et tidspunkt kan den derfor finde på at genstarte uventet.

 

Bemærk også at du i flere FB godt kan anvende Scenarier på almindelige ikke dimmer udgange. Her kan du så kun vælge ON/OFF og ikke niveau i %.. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Sorry, havde glemt dig.

Her er lige lidt kommentarer:

 

Indgang for Nat bliver ikke anvendt. Dvs. dimmere tænder altid på dagniveau (98%) og formentlig ikke som forventet på natniveau (30%).

Klip fra hjælpefilen:

”Nat” kan fx forbindes til funktionsblok

”4.2.06” Dag og Nat – Dag og Nat”

”9.2.01. Bolig® Master – Nat”

Når Indgangen ”Nat” er ”On” vil lyset tænde på ”Nat” niveau,

og langt tryk vil regulere opad første gang.

Når Indgangen ”Nat” er ”Off” vil lyset tænde på ”Dag” niveau,

og langt tryk vil regulere nedad første gang.

Alternativt fra en ur FB 2.1.x.

 

 

Soveværelse:

Stikkontakter med på sluk, men ikke nogen tænd.

 

Walk in closet:

PIR kan kobles til indgang Kip med timer på FB1.1.01.d. Spots i stedet for FB 1.4.06.c. Pir styring

 

Badeværelse:

Styring af din Spejlvarme kan gøres mere "intelligent" så den følger dine spots eller slukker på timer. 

 

Loftrum:

Kunne måske med fordel aktiveres med Tænd med timer, så det ikke risikerer at stå tændt i flere dage/uger, med mindre du jævnligt eller pr. rutine altid anvender sluk alt.

 

Sluk alt:

Yes, du har fanget det

 

Et par sidste generelle bemærkninger:

Det er ikke mange PIR du har. Ærgerligt da man jo kan lave utrolig meget styring efter tilstedeværelse.

Der er som sagt ingen facit liste på IHC så længe det virker efter hensigten.

Nu hvor du så har et funktionsdygtigt program, så kan du jo prøve at udskifte FB med nogle af dem fra LK´s Standardhus. De er nemlig forberedt til Ringeklokke blink, tænd lys ved røgalarm mm.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok