Hop til indhold

Læste På Nettet: "skal Du Have Automatisk Varmestyring?"


 Share

Recommended Posts

I vedhæftede artikel (link) står der at man kan spare mange penge på varmestyring:

 

http://epn.dk/privat/bolig/ECE5945354/skal-du-have-automatisk-varmestyring/

 

Hvordan med IHC varmestyring - er der mange penge at spare?

Gulvvarmestyring og cirkulationspumpe er jo nem at koble til en udgang og lade dem slukke når det eks. er over 25° udenfor. Er det det man skal?

Men når man har gulvvarme med lang responstid - kan det så overhovedet betale sig at regulerer på det?

 

Mvh

Brian

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Personligt mener jeg at "vejrkompenseret drift" er et misforstået koncept, når det gælder gulvvarme. Det kan muligvis benyttes i forbindelse med radiatorer, men ved gulvvarme ønsker man jo netop en konstant (lav) fremløbstemperatur, og derfor er udetemperaturen irrelevant.

For gulvvarme er det relevant at have en styring baseret på de termostater der er placeret i hvert rum. Det bør så være termostaten der "kalder" på varme, hvorefter fyret starter op.

Desværre er det kun de færeste fyr der reelt kan kontrolleres af en ekstern styring, så et fyr vil stå og pumpe varmt vand rundt i shunten uanset om der er åbent for telestaterne eller ej. Man vil derfor opleve at fyret står og kører uden at der overhovedet er behov for det.

Jeg har selv Wirsbo varmestyring, og der er en "pumpeudgang" (relæ) der kan benyttes til at styre fyr/pumpe med. Pt styrer jeg pumpen, men desværre er der ikke nogen indgang på mit fyr. Jeg pønser derfor på at lave en Storm-P løsning med en servomotor (styret af IHC) der kan skifte mellem sommer og vinterdrift.

Link til kommentar
Del på andre sites

Tja mange penge er jo et vidt begreb. Det kommer jo i høj grad an på forudsætningerne man sammenligner.

Her er et dokument der siger 5% ved etblering af vejrkompensering:

http://www.byggeriogenergi.dk/_root/media/42858%5FVejrkompensering%20og%20natsaenkning%5FOK%5B1%5D.pdf

@kristian.

Dit fyr står forhåbentlig ikke og koger varmt vand rundt i en shuntsløjfe uden grund. Mon ikke det stopper inden når keddeltermostaten siger til, for sådan en er der vel ;-)

Og har du ren gulvvarme er der i princippet slet ingen grund til at have shunt, men blot nøjes med at lave de 25-30 gr. som der reelt er behov for. Det kan man spare en masse ved. Men det er der desværre ikke ret mange fyr der kan.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 5 months later...

Hej Lars syndes ikke jeg kan finde den tråd du henviser til? Jeg skal som før nævnt til at bygge nyt hus, med hurtigregulerende gulvarme, og smeden mener at der skal laves vejrkompensering efter varmenormen DS 469. Alt gulvvarmerumstyringen skal ske gennem IHC, men er i tvivl om jeg også kan lave vejrkompensering med shunt, eller skal ud at købe ekstra styring?

Vh Søren

Link til kommentar
Del på andre sites

Der skal ganske rigtigt vejrkompenseres på centralvarmeanlæg jvf. varmenormen: http://www2.solar.dk/Nyheder/den_reviderede_varme-_og_koelenorm_ds_469_fik_i_2013_en_kraftig_ajourfoering/

 

IHC regulerer ikke på fremløbstemperaturen - den åbner og lukker blot for de enkelte zoner. Hvis du skal have gulvvarme overalt, er det bedste at lade varmekilden (fyr/varmepumpe) håndtere vejrkompenseringen, og undgå en shuntgruppe.

Hvis ikke det kan lade sig gøre, findes der shunte som kan vejrkompensere, f.eks. denne fra Uponor: http://www.catalog.uponor.com/index.php?id=28&no_cache=1&L=da-DK&tx_uponorproduct_pi1%5Bchild%5D=546 eller denne fra Danfoss: http://dk.varme.danfoss.com/Product/088U0090_MNU17575409.html

Link til kommentar
Del på andre sites

Tråden med IHC vejrkompenserings FB:

http://www.ihc-user.dk/forum/topic/2466-varmeregulering-af-fjernvarme-unit/

Husk at benytte ver.2 fra indlæg #34

 

Nu skriver du nyt hus, så er der vel også ny varmekilde. Er det varmepumpe ja så udekompensere de selv idag. Gas og oliefyr er ikke tilladt mere (de kunne også). Nå ja så er der fjernvarme. Her er jeg i tvivl, men vil da tro de nye units i dag lever op til normen. De skal også være isoleret. Ja det gælder faktisk også selve gulvarme fordeleren med telestaterne og hele molevitten.

 

Et klip fra DS469:

ds469.pdf

 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Nej det har du ret i. Sikkert også derfor de har modeller uden radiatortilslutning. Måske det er ok hvis det er udskiftning i eksisterende byggeri?

 

Men jeg vil nu foretrække et indirekte anlæg med veksler, så du undgår at skal dimensionere rør osv. efter fjernvarme tryk og temperatur,og risikoen for ved rørbrud at fylde huset med fjernvarmevarmevand.

 

I nogle fjernvarmeområder (f.eks. Randers hvor jeg kommer fra) er det ikke tilladt at bruge PEX pga. det høje tryk ved direkte anlæg. Så skal du bruge alupex eller kobber = væsentligt dyrere. Det går mange meter rør til gulvvarme i et helt hus.

Link til kommentar
Del på andre sites

Tak for svaret, det er fjernvarme vi skal have som varmekilde, så jeg tror lige jeg tager en snak med Smeden. Lige et tillægs spørgsmål. Jeg regner med at skal have 10 gulvvarme kredse, formentlig fra Roth, deres " gamle" motorer til gulvarme bruger 2w vil det sige at jeg ikke kan nøjes med en 15w strømforsyning? Eller er der en samtidighedsfaktor? (Tror nok de nye motorer de kommer med kun bruger 1w, men ved ikke om de er kommet på markedet endnu)

Link til kommentar
Del på andre sites

Du skal nok regne med de alle er åbne på samme tid, når det er vinter og rigtig koldt.

De behøver ikke have deres egen forsyning, men kan godt være med på og dele den store 72w, hvis du har sådan en iforvejen.

Ellers findes der andre alternativer end LK's som kan anvendes.

Roth har eller en ganske udmærket styring også som kan tilgåes fra nettet og app.

Link til kommentar
Del på andre sites

 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok