Hop til indhold

Planlægning Af Ihc Installation


Recommended Posts

Hej med jer

 

Jeg skal til at lave min tavle til mit hus og det er noget tid siden jeg har lavet IHC tavler sidst.

 

Jeg kunne godt bruge nogle gode hurtige råd og så tricks til placeringer af modulerne osv. og sådan set også sikringerne.

 

Kan se folk har meget forskellige måde at gøre det på, nogle laver en gruppe for hver 230V output og placere dem ved siden af andre har en tavle kun med 230V, og det er nok mest det sidste jeg er ude i. 

 

Men lad mig høre fra jer, evt. hvilke fejl i lavede på jeres tavler. Jeg takker på forhånd.

Link til kommentar
Del på andre sites

Hvad kan du bedst li': en rød, blå eller sort bil ?

Funktions og pladsmæssigt er det ligegyldigt hvor sikringerne placeres, men nogle kan se logikken i at have sikringen lige ved siden af det modul det forsyner. Andre kan bedre li logikken med at have alle sikringer samlet et sted, så ....

Hvis man sparer på sikringerne og lader det forsyne flere moduler, (det må man godt, men den må stadig ikke være mere end 10 A), vil jeg nok foretrække den sidste løsning. Ellers forvirre det nok.

Mht modulplacering, ja så er det god skik at samle 230v i en tavle og 24v i en anden. De moduler der producere mest varme placeres øverst. (dvs. Dimmere og PSU).

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg er selv ret tilfreds med min placering i tavlerne, jeg har et relativt lille system med 3 ug-18 tavler .. 1 tavle kun med gruppeafbrydere og hpfi .. 1 tavle kun med 230V output relæer + strømforsyning og controller .. og 1 tavle med alle mine 24v input og output moduler.

 

Havde jeg mere plads ville jeg nok have sat controlleren i min "24V tavle" - men det er som Lars skriver meget et spørgsmål om smag og behag. Jeg synes bare at den måde jeg altid gør det på er med til at overholde de respektafstande der gerne skal være mellem 230V ledninger og 24V ledningerne.

 

Om en uges tid er jeg færdig med at samle mine tavler og så kan du finde billeder i det forum der hedder "Vis mig din IHC tavle".

 

God arbejdslyst - og lad så vær med at sætte IHC dimmere i tavlen, det gjorde man i gamle dage ;) nu bruger du en wireless dimmer!

Link til kommentar
Del på andre sites

God arbejdslyst - og lad så vær med at sætte IHC dimmere i tavlen, det gjorde man i gamle dage ;) nu bruger du en wireless dimmer!

Generelt ja så anbefaler jeg også Wireless dimmere, men det kan jo være man skal dæmpe nogle LED/sparepærer eller lign. som de ikke er så gode til. Eller man skal dæmpe noget over 250W, det findes der kun tavlemonterede dimmere til. 

Link til kommentar
Del på andre sites

Tak for jeres super gode indput!

 

@Reinhold - Ser frem til billeder af din tavle!

 

Jeg har heller ikke uanede mængder af plads = 3stk. UG 24, men vil også dele det op i svag og stærkstrøm netop pga. respekt afstandene. 

 

Lars nu skriver du at man måske skal bruge nogle DIN-dæmpere til LED, men taktik var at lave wireless lampe udtag for at tryk stadig er IHC fortrådet, også vælge lyskilderne ud fra hvad der kan bruges til disse dæmper, er der nogle lyskilder du har oplevet problemer med? Altså jeg skal have dæmp på nogle spot og her har jeg ikke problemer, men fx. i soveværelse stue osv, kan jeg forstille mig jeg kun har en lyskilde på tændingen også kan jeg se jeg får et problem hvis jeg her vælger at putte en LED i sådan en lampe primært pga. min. forbruget på dæmperen, men er der andre situationer jeg overser?

Link til kommentar
Del på andre sites

Nej jeg har endnu ikke "konverteret" til LED, men det skyldes mest prisen på dæmpbare GU10 pærer. Jeg har over 100 stk. så jeg har ikke fundet det rentabelt endnu så længe de koster et godt stykke over kr. 100,- /stk. De er jo ikke tændt 24/7 så tilbagebetalingstiden er oppe på 5-8 år og inden de er gået og investeringen tjent hjem, så er gode pærer faldet så meget i pris, at jeg får en bedre deal ud af at vente et par år endnu. 

Nå men det var ikke det vi skal diskutere. Men som du er inde på skal man bare være opmærksom på problemstillingen, og ikke ukritisk tro at det bare vil virke, men være forberedt på alternative løsninger.

Link til kommentar
Del på andre sites

Okay super ville bare vide om der var noget jeg overså, men tror heller ikke jeg i første omgang vil bruge led over fx. spisebord og den slags, vil kun bruge LED i mine spots.

Kan godt se når du har over 100 stk.  :blink:, prøv at se disse jeg har fundet, de er rigtig flotte og ser man på databladet er de RIGTIG gode! Er dog ikke 100% sikker på de virker på alle dæmpere men det er disse jeg vil forsøge mig med, og det er faktisk rigtig billigt for sådan en god lyskilde, men kan godt nok nå at skifte mange halogenpærer der har 2000 brændetimer mod fx denne der har 40.000 timer (forskrevet værdi):  http://www.elux.dk/home/45-denilux-lumi-gu10-5w-95-ra.html

Link til kommentar
Del på andre sites

..... men kan godt nok nå at skifte mange halogenpærer der har 2000 brændetimer mod fx denne der har 40.000 timer ....

De 2000 timer er ved nominel driftspænding.

Hvis du ser på halogenpærer levetidskurve som funktion af driftspændingen, så har de meget længere levetid når de er dæmpet.

Mine spots er kun på fuld gas ved rengøring. Og det skal man passe på med ikke at overdrive... ;-) 

Har aldrig skiftet en halogenpære i loftet, og de er pt 5,5 år gamle.

Omvendt har jeg skiftet en del gange i spots ved spejl. Men disse er også tit på 100% lys.

Link til kommentar
Del på andre sites

Dem har jeg på wireless dimmer, og har ikke oplevet problemer med dem. De er heller ikke højere end en almindelig halogen, så de passer i de fleste GU10 spots. Farven på lyset minder også meget om en halogen. De er en anelse billigere på Wattoo.dk.

Link til kommentar
Del på andre sites

 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok