Hop til indhold

For Få Udgange - Kan Det Løses Via Relæer?


 Share

Recommended Posts

Er ved at brygge et ekstra cykelskur og der er trukket et IHC kabel + 1 stk 5-leder ud. Desværre kan jeg kun bruge 2 ud af 3 ledere (den sidste bliver brugt hvor den går ind i huset).

Har læst om flere der (godt nok indendørs) bruger et (solid state) relæ via 24v til at tænde for 230v

Udfordringen består i at jeg kun har 2 ledere til at tænde for 3 ting (loftlyset/lys i udhæng/stikkontakter inde i skuret).

Jeg kunne selvfølgelig bare købe nogle IHC wireless universal relæer, men både pris og afstand til controlleren gør det ikke optimalt

Kunne nogle relæer klare det for mig?

Gerne links :)

Link til kommentar
Del på andre sites

Hvis du har ledige ledere i dit IHC-kabel, kan det løses med 24V relæer - det kræver dog at du har ledige udgange på et output 24 modul, eller alternativt en side ledig på et output 230 modul (=4 udgange, de bliver forsynet i grupper af 4, og dermed kan man godt lave en side om til 24v udgange).

 

 

Kunne det måske ikke være ok at stikkontakter og lys i skur tændte sammen?

Link til kommentar
Del på andre sites

Det er 24v relæer jeg er på udkig efter. Har et par ledige udgange.

Nej - loftlyset og stikkontakter duer ikke sammen. Hvis jeg - mod forventning - vil have en el-radiator til at køre et par timer en gang i mellem vil jeg ikke have lys derude samtidig (eller opladning af fx boremaskine)

Vil dette kunne løse mit problem?

http://www.letvvs.dk/el-katalog/staerkstromsmateriel/dinskinne-materiel/relaeer-modul-kontaktor/relaeer/relae-16a-1no-24v-ac-686009.html

Link til kommentar
Del på andre sites

 

Du skal nok finde et 24V DC relæ i stedet.

 

Du skal dog huske på, at du skal bruge ligeså mange 24 udgange fra din nuværende tavle, som du vil have relæer op i skuret. Nu ved jeg ikke hvor mange tryk/PIR osv. du vil have op derude, men bare så du lige tænker på om du så har nok ledere tilbage i det LINK-10 kabel til også at styre de relæer.

 

I din situation, havde jeg uden tvivl også valgt at sætte et output 230 modul op i skuret i stedet. Så har du også 8 udgange at gøre godt med.

Link til kommentar
Del på andre sites

2 udgange (230v eller 24v) vil kunne lave 4 forkellige tilstande/states i binær logik, hvoraf den ene er null=ubrugelig. Det giver dig så 3 brugbare tilstande. Så det burde kunne strikkes sammen vha eksterne relæer, plus adgang til bare 1 fase. (+nul).

Binær logik er bare lidt sværere at bruge i dette tilfælde, for det kræver jo nogle relæer med ekstra hjælpekontaktsæt, og så kan man vist ligeså godt, ofre det output 230 modul. Der er da af og til nogle brugte til salg herinde eller på DBA som er til at betale.

Link til kommentar
Del på andre sites

Det er 24v relæer jeg er på udkig efter. Har et par ledige udgange.

Nej - loftlyset og stikkontakter duer ikke sammen. Hvis jeg - mod forventning - vil have en el-radiator til at køre et par timer en gang i mellem vil jeg ikke have lys derude samtidig (eller opladning af fx boremaskine)

Vil dette kunne løse mit problem?

http://www.letvvs.dk/el-katalog/staerkstromsmateriel/dinskinne-materiel/relaeer-modul-kontaktor/relaeer/relae-16a-1no-24v-ac-686009.html

 

Prøv dette relæ i stedet for: http://www.letvvs.dk/el-katalog/staerkstromsmateriel/dinskinne-materiel/relaeer-modul-kontaktor/relaeer/relae-1sk-16a-24vdc-gw96926.html

Link til kommentar
Del på andre sites

Har lige regnet lidt på det - ikke i kroner, men antallet af ledere i det signal kabel.

Med output modul:

PIR: 2 + nul

4 slutte med LED: 6 + nul

Output modul: 2 + nul

Total: 11 (evt 12 hvis Output modulet skal have sin egen nul)

Med relæ:

PIR: 2 + nul

4 slutte med LED: 6 + nul

2 relæ: 2 + nul

Total: 10 + et par nuller

Det giver jo samme resultat - dog ville det kræve 4 udgange i et 24v modul pga. LED'erne i stedt for kun 2.

Tror jeg hopper på et output modul. Vil jeg have 3 relæer, koster det mig tæt på 600 kr og det kan jeg få et brugt output modul til + jeg har flere udgange end jeg overhovedet kommer til at bruge.

Link til kommentar
Del på andre sites

 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok