Hop til indhold
  • 0

Lysstyring M. Pir Udendørs Og Indendørs (Nybegynder)


Itnoerd
 Share

Spørgsmål

Hej alle

Jeg har en 5 år gammel IHC wireless installation (primært loft) - som i efteråret blev udvidet lidt med indkøb fra en gammel kollega.

jeg har ny en controller med viewer, og udvidet med pir i de fleste rum og udenfor. Derudover et puckrelæ til at kunne tænde en fugtstyret ventilator.

Jeg er endnu ikke helt skarp i programmeringen af controlleren. Jeg har kun sat den op med mine tryk og lavet et par scenarier.

men jeg kan ikke finde ud af at koble mine pir ordentligt på.

 

1. Jeg vil høre om nogen kan hjælpe med mit udendørslys:

 

 

Jeg vil gerne have at lyset tændes ved bevægelse ved et bestemt lysniveau udenfor. Afhængig af tidspunkt skal lyset tændes ved niveau 1 eller 2. Der skal evt. være et slumrelys (alv belysning af indkørsel) i bestemte tidsintervaller, eller lysniveauer.

Skal kunne overstyres af en alm. tryk - f.eks. en løs en i bilen.

PT har jeg en funktionsblok – 1.4.01.f.udendørs lys – som jeg ikke har udfyldt. Se første billeder

Det skal derefter f.eks. slukke efter 5-10 min. uden aktivitet på piren

 

 

Derudover vil jeg høre nogen kan hjælpe med:

 

2. PIR på badeværelset (som jeg også kan bruge til bryggers)

 

Skal tænde lyset automatisk – afhængigt af daglysniveau og tidspunkter. F.eks. skal det ikke tænde lyset en sommerdag. Men gerne om aftenen. F.eks. skal det også tænde til 10% niveau efter kl. 21 (eller 23) og før til niveau 70%. Det skal kunne overstyres af et tryk ved døren eller spejlet, hvis fruen f.eks. vil have 100% når hun skal lægge makeup, eller har glemt briller….

Det skal derefter f.eks. slukke efter 5-10 min. uden aktivitet på piren

Se billede 2

 

mvh TS

 

PS. Billeder er ikke så gode, så de er lagt i et wordokument (screendumps)

 

post-801-0-29117500-1368978679_thumb.jpg

post-801-0-33371200-1368979008_thumb.jpg

Billeder.docx

Link til kommentar
Del på andre sites

4 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Dit udelys problem kan nok løses med FB 1.2.06 da den har 2 niveauer. Et på tid og et på PIR/tryk.

 

Dit andet bad problem kan løses med standardhus FB 9.1.02 eller vha BoligFB pakken.

 

Hvilke PIR følere har du ? Fuga eller Opus ? Og hvad med skumring ?

Hej

Det er en fuga pir med skumringsrelæ.

min firmware er lidt anderledes - jeg har ikke FB 9.xxx.

 

Bad

Jeg tænkte 1.2.05f kunne bruges - se billede. Jeg er bare ikke skarp i hvordan jeg skal kombinere tingene. Jeg har kun kunnet finde ud af at lave lidt scenarier på tastetryk.

Og det jeg vil er:

  1. mellem 7-22 skal lyset tændes til 70% ved bevægelse - når lysniveauet er "ikke dagslys"
  2. mellem 22-07 skal lyset tændes til 10% ved bevægelse - når lysniveauet er "ikke dagslys"
  3. skal kunne overstyres af tryk
    1. 10%
    2. 70%
    3. 100%

Derudover har jeg mit puckrelæ der skal:

  1. kunne sende en puls på bestemte tidspunkter af dagen
  2. kunne sende en puls ved et tastetryk

 

 

Udendørs

Jeg har igen samme problem med at finde ud af hvordan tingene skal forbindes - jeg er på begynder stadiet ;-)

 

Jeg har lagt 1.2.6d (aftenlys med dimmer) ind, men har også en der hedder 1.4.01f Udendørs lys

Se billede 2 (mit tryk er under "entre")

 

Og det jeg vil er at lyset skal:

  1. tænde ved bevægelse, når udendørs lysniveau er "lavt" - og tænde til niveau 70%
  2. tænde ved bevægelse, når udendørs lysniveau er "lavt" - og tænde til niveau 10% - mellem 23-07
  3. kunne overstyres med et tryk til niveau 70% - evt. med et tryk der ligger i bilen.

mvh TS

post-801-0-30677500-1369227145_thumb.jpg

post-801-0-22591900-1369227153_thumb.jpg

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Ja ja, alt begyndelse er svær, men fortvivl ikke B)

 

Du kan gemme FB 9.xx fra standardhus projektet ved at højreklikke på de enkelte FB, vælge gem (i en passende mappe du kan finde igen, se vedhæftede).

post-2334-0-12436500-1369232737_thumb.jp

 

Prøv at vedhæfte dit projekt istedet for billeder. Så kan vi editere og foreslå hvordan det kunne laves. Du vælger selv om du vil implementere det.

 

Der er som sagt flere mulige løsninger. Mit udgangspunkt for en løsning er normalt i denne rækkefølge: 

a.) Man kan muligvis nøjes med at implementere Standardhus FB 9.xx

b.) Indføje manglende betingelser/logik ved at indsætte/tilføje en eller flere standard FB

c.) Modificere en eksisterende FB så den opfylder betingelserne.

d.) Kode en ny specifik FB til dit behov.

 

Men igen vedhæft dit projekt og du skal se så er der nok en eller anden der forbarmer sig og koder det for dig. Vi er så flinke herinde på IHC-user.dk  :lol:

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Ja ja, alt begyndelse er svær, men fortvivl ikke B)

 

Du kan gemme FB 9.xx fra standardhus projektet ved at højreklikke på de enkelte FB, vælge gem (i en passende mappe du kan finde igen, se vedhæftede).

attachicon.gifStandard FB.jpg

 

Prøv at vedhæfte dit projekt istedet for billeder. Så kan vi editere og foreslå hvordan det kunne laves. Du vælger selv om du vil implementere det.

 

Der er som sagt flere mulige løsninger. Mit udgangspunkt for en løsning er normalt i denne rækkefølge: 

a.) Man kan muligvis nøjes med at implementere Standardhus FB 9.xx

b.) Indføje manglende betingelser/logik ved at indsætte/tilføje en eller flere standard FB

c.) Modificere en eksisterende FB så den opfylder betingelserne.

d.) Kode en ny specifik FB til dit behov.

 

Men igen vedhæft dit projekt og du skal se så er der nok en eller anden der forbarmer sig og koder det for dig. Vi er så flinke herinde på IHC-user.dk  :lol:

Hejsa

Jeg prøver lige at vedhæfte :-)

mvh TS

22 maj.vis

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok