Hop til indhold
  • 0

Controller Kan Ikke Firmware Opdateres - Nu I Koma


Marc
 Share

Spørgsmål

Nødråb: Min Visual2 controller med viewer går konstant i koma (bliver 'unresponsive') under opdateringsprocessen, når jeg forsøger at opdatere firmwaren, og hele systemet og husets lys er nu nede på andet døgn - er da glad for at køleskab o.lign. ikke kører over IHC :wacko:

 

Jeg så mig nødsaget til at opdatere min FW (fra 2.7.144 til 2.7.166) da min controller gik i "fejltilstand!".

Jeg konstaterede dette i admin interfacet efter utallige forsøg på upload af et projekt med en lille ubetydelig ændring, hvor jeg blot fik "mislykkedes upload"-svar, selvom der var forbindelse til controlleren fra Visual programmet (kører nyeste vers 2.7.10).

 

Jeg har før mødt "mislykkedes upload" svaret, men controlleren har typisk taget i mod ved andet forsøg.

En genstart af controlleren hjalp ikke, og da jeg konstatere at controlleren forblev i fejltilstand tænkte jeg, jeg hellere måtte opdatere til nyeste firmware inden jeg kontaktede LK - men der går det helt i kage! :( :

 

Firmware loaderen stopper midt i upload-processen, idet den mister forbindelsen til controlleren (konstateres ved at loader-programmet mister information om controlleren - se stalling billede: post-5525-0-31584600-1361017251_thumb.pn).

 

Jeg kontakter herefter LKs IHC support team som helst ikke vil tale med mig, fordi jeg ikke er el-installatør :angry: (jeg er til gengæld IT nørd og erfaren programmør). Han oplyser mig dog, at min firmware loader ikke er helt nyeste version, og jeg skal forsøge med version 1.3.2 i stedet. Og når jeg så får uploaded firmwaren, så skal jeg uploade et tomt projekt først, for derefter at uploade husets projekt. Og hvis dette ikke virker, må jeg kontakte en el-installatør. Jeg takker for tip.

 

Efter opdatering af FW loader programmet når opdateringen 91% igennem - før den atter går kold. Kontrolleren efterlades i en koma tilstand, og jeg bliver nødt til at tage strømmen fra kontrolleren før, jeg atter via USB kan få kontakt med FW loaderen, og på ny kan forsøge at opdatere. Processen når nogle gange til 3% andre gange 60% - men det er forskelligt.Har nok forsøgt 60 gange men uden den når nær færdig.

 

Når FW loaderen atter får kontakt oplyser den at aktuel firmware version er den, jeg har forsøgt at opdatere til (selvom den ikke blev færdig). Hver gang er resultatet, at den under processen pludselig mister controller info i venstre side af FW loader programet, og så går procent-tælleren i stå - og controlleren bliver "unresponsive" indtil jeg har lavet en hård genstart ved at tage strømmen.

 

 

Jeg har søgt forumet her helt igennem for at finde inspiration, med lille hjælp.

Den eneste success jeg har oplevet er at uploade "reset_factory_default.fwf" (reset_factory_default.zip). Men ikke med større succces end, at programmet efter success-beskeden atter mister forbindelse til controlleren, men måske er dette normalt?: post-5525-0-04478900-1361017262_thumb.pn), men når jeg genforbinder via FW loaderen oplyses, at controlleren stadig har samme version som før reset_factory_default.fwf blev loaded (denne gang behøver jeg dog ikke tage strømmen til controlleren for at genforbinde).

 

Jeg har også uden større held forsøgt at loade tidligere FW versioner og tidligere versioner af FW loadere, og i forskellige rækkefølger:

ihc-2.3.587.fwf (fundet på www.lkkundeservice.dk )

ihc-2.4.796.fwf (fundet her i forum)

ihc-2.6.122.fwf (som kom på min installation-CD)

 

Jeg havde en enkelt gang success med først at uploade reset-versionen for efterfølgende at uploade 2.4 versionen :wub: . Jeg kunne herefter forbinde med Visual programmet og uploade et tomt projekt. Da jeg efterfølgende ville opgradere FW fejlede den atter og efterlod kontroller atter i koma. Jeg kan i øvrigt ikke genskabe dette.... :blink:

 

Jeg er løbet tør ideer og desperatos! - LK vil tilsyneladen vist helst ikke høre fra mig - så håber du ligger inde med et forslag eller 2...

 

På forhånd tusinde tak!

Marc

 

Bonus info: controlleren har kørt upåklageligt siden den blev sat i brug sammen med husets IHC system i december 2009, og jeg kan ikke spotte nogle løse forbindelser eller kortslutninger i svagsstrømssystemet.

Link til kommentar
Del på andre sites

9 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

>>Jeg konstaterede dette i admin interfacet efter utallige forsøg på upload af et projekt med en lille ubetydelig ændring

Min erfaring siger mig der aldrig er noget som en 'ubetydelig' ændring. Jeg ville nok sørge for at vende tilbage tll det projekt som du har anvendt i mange år og anvende det når du loader.

 

>>En genstart af controlleren hjalp ikke, og da jeg konstatere at controlleren forblev i fejltilstand

Fejltilstand skyldes oftes at visual projektet har en fejl og/eller der er en mangel i projektet.

 

Som udgangspunkt bør du ikke forsøge at loade en firmwareversion tidligere end 2.6.122 dvs. den firmware du loader ifm. dit stallingsbillede bør du ikke bruge. Der har, som jeg husker, tidligere end version 2.6.122 været nogle problemer der skabe problemer med at firmwareloaderen stopper f.eks. ved 81% og lignende.

For IHC Visual skal du anvende den der ligger på LK's hjemmeside (det er 2.7.10).

 

>>Men ikke med større succces end, at programmet efter success-beskeden atter mister forbindelse til controlleren,

Det er normalt - controlleren genstarter altid efter upload af firmware.

 

>>men når jeg genforbinder via FW loaderen oplyses, at controlleren stadig har samme version som før reset_factory_default.fwf blev loaded

Det er normalt - firmware version ændres ikke når du resetter til fatory settings.

 

Start med at forsøge at resette controlleren ved reset_factory_default firmware

Tag derefter strømmen fra controlleren i 5-10min

Med IHC Visual skal du derefter loade et tomt projekt

Genstart controlleren

og slutte af med at uploade til en firmware version 2.7.144 ller 2.7.166

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Mange tak for respons Enke - jeg er blevet klogere af dine oplysninger, men din løsning hjælper mig dog ikke.

 

Jeg kan fint uploade reset-firmwaren (den som jeg har uploaded til tråden) og slukke for controlleren. Men ved genstart blinker controlleren 20 gange rigtig hurtigt i OK-LEDen, holder et split sekunds pause og blinker så atter 20 gang igen. Jeg tolker det som 5hz="klar til firmware opdatering".

 

IHC Visual kan ikke tilgå controlleren via USB eller IP - ej heller fra browser. Så legen legen stopper allerede her :( .

post-5525-0-27195600-1361038528_thumb.pn

 

 

Jeg fået loaded et tomt projekt ved et tidligere forsøg, som jeg beskrev. Man jeg kan ikke nå til en tilstand igen hvor jeg kan gennemføre en hel FW opdatering uden den fejler i processen...

 

Har du eller I andre nye ideforslag?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Mange tak for respons Enke - jeg er blevet klogere af dine oplysninger, men din løsning hjælper mig dog ikke.

 

Jeg kan fint uploade reset-firmwaren (den som jeg har uploaded til tråden) og slukke for controlleren. Men ved genstart blinker controlleren 20 gange rigtig hurtigt i OK-LEDen, holder et split sekunds pause og blinker så atter 20 gang igen. Jeg tolker det som 5hz="klar til firmware opdatering".

 

IHC Visual kan ikke tilgå controlleren via USB eller IP - ej heller fra browser. Så legen legen stopper allerede her :( .

attachicon.gifusb.png

 

 

Jeg fået loaded et tomt projekt ved et tidligere forsøg, som jeg beskrev. Man jeg kan ikke nå til en tilstand igen hvor jeg kan gennemføre en hel FW opdatering uden den fejler i processen...

 

Har du eller I andre nye ideforslag?

Hvis alt går helt galt kan du låne en controller af mig (mod depositum, men selfølgelig gratis), afh. i Hørsholm

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

>>IHC Visual kan ikke tilgå controlleren via USB eller IP - ej heller fra browser. Så legen legen stopper allerede he

Jeg er lidt i tvivl om hvad du mener. Blinker controlleren normalt når du forsøger at til controlleren ? Hvis den ikke gør det, men blinker hurtigt som du har beskrevet, så kan du kun anvende firmwareloaderen. Dvs IHC Visual og vieweren vil ikke virke i denne tilstand

 

Prøv at slukke for controlleren

Start så firmwareloaderen fra din PC og tryk på tilslut

tænd for controlleren

 

Efter et stykke tid skulle din firmwareloader være klar til at loade ny firmware.

Vælg så nyeste firmware og vent

 

Går dette galt har jeg desværre ikke rigtig flere ideer :-(

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

McenterFreak: Tak for din venlighed. Det er en super mulighed. Vi overlever pt. med forlængerledninger fra kælderen, og håber på at forumet snart kommer med guldkornet!... please!

 

Enke: Tak for inspirationen, men den vil stadig ikke gennemføre en hel upload-process.

 

Er der andre som kan byde ind med lidt ideer til hvordan jeg får "tæmmet" controlleren igen?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Har ikke lige hørt om det problem du har før, men den hvor firmwareloaderen stopper på 82-83% og ikke kommer videre, har ikke noget med firmwaren at gøre, men er en loddefejl i controlleren. Den fejl kender LK godt, og ombytter så controlleren uden problemer. Om den fejl du oplever kan have noget med det at gøre, tør jeg dog ikke at sige noget om. Kan du stadig få kontakt med controlleren via firmwareloaderen? Har du prøvet om du kan få kontakt med den fra en anden pc?

Synes helt sikkert at du skal prøve at kontakte LK Kundeservice igen for hjælp.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Der har tidligere været indlæg om den "loddefejl" kan være et løst indstiksprint inde i controlleren. (ligesom grafikkortene på en PC).

Da garantien på controlleren er udløbet forlængst, sker der ikke noget i den henseende, ved at foretage dette lille operativt indgreb der kan be/afkræfte dette.

Altså skild controlleren ad, og check at alle print har god forbindelse.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Kære Torben & Lars

 

Problem er nu løst!

 

Tak for jeres input. jeg havde læst artiklen omkring loddefejlen, men da opdateringsprocessen fejlede tidsmæssigt (% completed) forskelligt, havde jeg udtænkt adskillelse som sidste udvej. Jeg prøvede med anden PC - tak for hjælpen med at tænke ud af boksen! (... men den PC ville slet ikke forbinde til FW loaderen=.

 

Jeg fulgte Torbens anbefaling og tog atter fat i LK - og fik denne gang i fremragende service:

 

LK bekræftede at lodningsfejlens symptom er, at den fejler SAMME sted i processen hver gang. Ergo udelukket.

Efter en halvtimes fejlfinding og kom guldkornet: "Har du prøvet et andet USB kabel?"

 

Det havde jeg ikke! Dette kombineret med nulstilling af IP-konfigurationen (reset-ip.zip) gav mig adgang til at gennemføre en fuld opdatering til seneste version.

 

Tusinde tak for jeres input over weekenden - I har holdt mig håb i live! ;)

og en kæmpe tak til LK's IHC support for hjælp og vedholdenhed!

 

/Marc

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok