Hop til indhold

Z-Wave Til Danfoss Ventilations Anlæg


Jesper Ravn
 Share

Recommended Posts

Jeg har i mit sommerhus instaleret IHC, og bruger dette til bla. alarm og styring af varme. Styring af varme giver mig mulighed for at skrue op for varmen hvis jeg planlægger et besøg i den kolde tid, således der er varmt når jeg ankommer.

Jeg har i mit sommerhus også en varmengenvindings- / ventilationanlæg fra Danfoss (type A2) installeret. Dette ventilationsanlæg styres via en fjernbetjeningsenhed som kommunikere via Z-wave protokollen til selv anlægget.

Jeg ville gerne kunne betjene dette ventilationsanlæg via mit IHC således IHC feks. kunne sætte anlægget i "bortrejst" mode når jeg forlader sommerhuset automatisk (Idag gør jeg dette ved at bruge fjernbetjeningen til anlægget, men jeg skal selv huske at gøre det) og vil derfor gerne automatisere dette via IHC.

Danfoss har desværre ikke selv nogen løsning, som kan bruges til at fjernebetjene deres anlæg via internettet.

Jeg har derfor overvejet om jeg skulle investere i en Z-wave controller/gateway fra feks. www.ihome.eu som skulle kunne kommenukere via Z-wave med Danfoss, og på denne måde via internette få adgang til at fjernbetjene Danfoss anlægget og jeg kunne tilslutte et relæ til mit IHC system som kunne give en puls til Z-wave system, og programmere dette, så denne puls sætter system i "bortrejst" mode.

Dette vil dog ikke give mig informationer IHC fra Z-wave systemet men kunne være en løs, da jeg nu kunne tilgå mit ventilationsanlæg internettet via Z-wave gatewayen, det ville dog være rart kun at have en "indgang" til huset.

Mit er spørgsmål er nu om der er nogle her i dette forum, der har erfaringer/ideer med at forbinde et IHC med et "Z-wave" system eller IHC direkte til at Danfoss ventilationsanlæg, eller har helt andre ideer til hvordan det kan lade sig gøre at styre mit Danfoss anlæg uden at skulle bygge det totalt om.

Link til kommentar
Del på andre sites

Nu efter at have søgt lidt mere på nettet omkring ovenstående, har jeg fundet denne nyhedsvideo fra solar.dk

 

http://www2.solar.dk/Video/danfoss_og_wago_i_nyt_samarbejde/

 

Er dog ikke helt sikker på at sælgeren fra WAGO har helt styr på begreberne, eller også er Danfoss gået nye veje, dan han snakker om at WAGO snakker "modbus" med Danfoss ventilations enheden??

 

Men er det tilfældet at Danfoss nu kan snakke "modbus" er det jo helt sikkert er farbar vej frem også selvom det skulle kræve et kabel, da det jo er en meget brugt busstandard.

 

Er der nogle her der kender mere til denne nyhed fra Solar?

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej Jesper,

 

Jeg har en såkaldt BridgeKeeper1 liggende, se mere om dyret her:

 

http://www.electronichousekeeper.com/electronichousekeeper/(S(mzobs445b1q5cw45nij10f55))/ShopProductInforCard.aspx?Product=4438

 

Jeg har benyttet den som bro mellem en HouseKeeper fra samme firma, og så min IHC controller.

 

Men i disse ”iPad tider”, blev HouseKeeperen overflødigt for mig, og jeg benytter mig derfor ikke af den længere.

 

Hvis du er interesseret i BridgeKeeperen, må du få den af mig mod at du betaler portoen, samt lover at dokumentere / dele dine erfaringer her på siden, såfremt du får den til at spille op mod din Danfoss enhed.

 

Jeg aner ikke om det kan lade sig gøre, jeg har kun ringe kendskab til Z-wave.

 

Der findes mig bekendt kun en ret sparsom manual, som jeg kan e-maile til dig. Det lykkedes mig dog at udveksle I/O mellem IHC controller og HouseKeeper via BridgeKeeperen.

 

Min erfaring er i øvrigt, at du ikke skal forvente dig meget hjælp fra virksomheden der står bag.

 

Lad mig høre hvis det har interesse, den ligger blot og samler støv.

 

Hilsner Ole.

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej Lars,

 

Jeg har ikke været opmærksomt på det tidligere :-(

 

Hvis Jesper tager mod tilbuddet, og vil arbejde i det, men kommer frem til det ikke er en løsning han vil gøre brug af, kunne den jo passende gå videre i arv til dig

 

Og hvis ikke Jesper er interesseret, gælder tilbuddet klart også dig. Det vil glæde mig om den kunne indgå i et projekt vi kan få at se / høre om her på siden.

 

Jeg afventer lige at høre fra Jesper.

 

Hilsner Ole.

Link til kommentar
Del på andre sites

Er godt klar over EHK ikke har det bedste ry.

Har ikke dog ikke beskæftiget mig så meget med Z-waves, Zigbee mm, så jeg ved hvilke produkter der følger (defacto) standarder, eller er lige så lukkede og proprietærer som LK's IHC. Det eneste jeg er klar over er Danfoss's termostater findes i 2 udgaver, en der kun virker med deres egne gateways, og en der følger standarden og kan bruges med andre.

Hvorvidt det er muligt at kommunikere/programere Bridgekeeperen uden EHK ved jeg ikke, og ud fra wiki'n ser det desværre ikke for lyst ud.

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej.

 

Jeg blander mig lige i jeres forum. :-)

 

Det kan desværre ikke betale sig at begynde på Bridgekeeper. Den virker kun med EHK. http://www.zwaves.dk/wiki/index.php/BridgeKeeper_Details

 

Danfoss termostaterne skal man huske at få i den rigtige version. http://www.zwaves.dk/forum/viewtopic.php?f=21&t=1406

 

Jeg kan ikke forestille mig, termostaterne virker med EHK. Så vidt jeg ved, bruger de en ny command class, og EHK bliver vist ikke opdateret, selvom firmaet stadig lever i USA i en eller anden grad.

 

Hvis i kan få IHC til at styre en anden controller via HTTP eller ligende, kan det muligvis betale sig at kigge på Fibaro HC2. Den virker med Danfoss termostaterne. Men det er en omkostnings tung vej.

 

Homeseer har et IHC plugin, men de har stadig ikke styr på Danfoss termostaterne, og får det nok heller ikke før den nye version, som snart kommer i beta.

 

Mvh
Morten
(fra zwaves.dk)

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej Ole,

 

Jeg vil meget gerne tage imod dit tilbud, og skal nok dele min erfaringer, naar jeg har faaet nogle med det module, ellers skal jeg nok lade gatewayen "gaa videre i arv". 

 

Til Lars Jacobsen og Morten H. Nielsen, jeg har godt laest en del om Danfoss' termostater, men mit projekt er til et Danfoss Ventilations anlaeg, hvilket jeg kun har kunne finde meget lidt om, selvom der nok ikke er den store forskel da det jo kommer fra samme firma.

 

Jeg har ogsaa snakket med WAGO DK som omtalt i Videoen laengere oppe i traaden. De har lovet at sende noget mere info vedr. deres modul (som er under test og endnu ikke til salg, men skulle komme meget snart) som snakker modbus med Danfoss ventilationsanlaeg, er dog ikke blevet helt klar over om det kraever et nyt modul til Danfoss anlaeg, men det bliver interessant, hvad der kommer fra dem.

 

Skal nok dele ud af min viden naar jeg ved noget mere :)

 

Mvh

 

Jesper

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg har efter at have gravet lidt mere i denne sag fundet lidt flere oplysninger om Danfoss ventilationsanlægget, og vælger derfor spiller på to heste i denne sag :)

 

Jeg har oprette en ny tråd i forlængelse af denne se http://www.ihc-user.dk/forum/topic/3470-danfoss-ventilation/ som ligger lidt op af løsningen fra WAGO, som jeg dog endnu ikke har modtaget oplysninger omkring, men håber de snart kommer.

 

Jeg skal nok dele ud af erfaringer og oplysninger, når jeg har nyt.

 

Jesper

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 6 months later...

Hej Jesper,

 

Jeg har en såkaldt BridgeKeeper1 liggende, se mere om dyret her:

 

http://www.electronichousekeeper.com/electronichousekeeper/(S(mzobs445b1q5cw45nij10f55))/ShopProductInforCard.aspx?Product=4438

 

Jeg har benyttet den som bro mellem en HouseKeeper fra samme firma, og så min IHC controller.

 

Men i disse ”iPad tider”, blev HouseKeeperen overflødigt for mig, og jeg benytter mig derfor ikke af den længere.

 

Hvis du er interesseret i BridgeKeeperen, må du få den af mig mod at du betaler portoen, samt lover at dokumentere / dele dine erfaringer her på siden, såfremt du får den til at spille op mod din Danfoss enhed.

 

Jeg aner ikke om det kan lade sig gøre, jeg har kun ringe kendskab til Z-wave.

 

Der findes mig bekendt kun en ret sparsom manual, som jeg kan e-maile til dig. Det lykkedes mig dog at udveksle I/O mellem IHC controller og HouseKeeper via BridgeKeeperen.

 

Min erfaring er i øvrigt, at du ikke skal forvente dig meget hjælp fra virksomheden der står bag.

 

Lad mig høre hvis det har interesse, den ligger blot og samler støv.

 

Hilsner Ole.

 

Hej.

 

 

En ældre tråd denne her. Jeg har endnu ikke nogen iPad, men er der nogen der kan give et eksempel på, hvad iPad'en dækker i forhold til housekeeperen? Jeg har ikke set noget software til iPad i praksis.

 

Hilsen Torben

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej Torben,

 

Housekeeperen er jo tænkt som en styringsenhed i sig selv, altså lidt som IHC kontrolleren, men blot med mulighed for betjening direkte på enheden, og dermed ikke direkte sammenlign bar med iPad'en.

 

Tråden her går egentlig ikke på iPad vs. Housekeeper, men omhandler et tredje produkt kaldet en Bridgekeeper, som skulle bringe Housekeeperen i stand til at ”snakke” med LK IHC enheder via IHC kontrolleren. Omvendt burde produktet også kunne bringe IHC kontrolleren til at ”snakke” med produkter der anvender Zwave protokollen, som er en åben / fælles standard der understøttes af forskellige fabrikater.

 

Hvorledes en iPad kan tjene formål som betjenings- / visualiseringsenhed for din installation,  tror jeg du kan finde input til i flere andre tråde her på siden.

 

Hilsner Ole.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok