Hop til indhold
  • 0

Styring Af Varmepumpe


AndersKjergaard
 Share

Spørgsmål

Hej Alle

 

Efter at have luret en del her på siden, er det endelig blevet tid til at jeg skal i gang med mit eget projekt. Der er til et sommerhus indkøbt en Visual Controller som skal styre alarm og varme (primært).

 

Mit problem opstår i at varmekilden er en Bosch Luft/Luft varmepumpe. Ud fra manualer osv. ser det ud til at varmepumpen kun kan styres via den medfølgende fjernbetjening (Bosch skriver godt nok noget om et iPhone app, men jeg går ud fra at det bygget på IR Blaster og GSM modul).

 

Jeg har så søgt lidt, og har blandt andet fundet folk her på sitet som har fåreslået at bruge en Arduino som får et par digitale input fra kontrolleren, og derfra, vha. IR emitter, sender sekvenser til varmepumpen. Det er nok en ok løsning, men jeg kan ikke forstå at det ikke kan gøres nemmere.

 

Min tanke er at forbinde et 24V output direkte til den ledning som IR receiveren er monteret på, på varmepumpen, og derefter genere signalerne direkte fra controlleren. Jeg aner ikke om det vil virke, men jeg tænkte at i nok har en ide om det. Jeg er i tvivl om hvorvidt controller kan lave hurtige og præcise nok sekvenser?

 

Kom meget gerne med jeres tanker og erfaringer i forhold til varmepumper og IHC.

 

er der i øvrigt to vejs kommunikation imellem fjernbetjening og varmepumpe, jeg synes før at have oplevet ar fjernbetjeningen registrerer når pumpen har modtaget signalet. Er det ren indbildning?

 

Mvh Anders Kjergaard

Link til kommentar
Del på andre sites

8 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Tjaa det er nok lidt la la om det vil virke når man går direkte ind i styringen af en færdigt produkt. Det kræver ihverttilfælde at man har dokumentationen i orden.

Hvad med en Multiguard fra Profort ? Det er et færdigt produkt der kan styre varmepumper og har mulighed for tilslutning af i/o (f.eks, IHC) 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Tak for dit svar!

 

Jeg har kigget lidt på Multiguard (312), men jeg synes at det virker som en lidt dyr løsning. Men der er nok ingen tvivl om at når det kommer til brugervenlighed og stabilitet, så er det det eneste rigtige at gøre.

 

Jeg kunne dog stadig være interesseret i at høre om der er nogle som har erfaringer med styring enten direkte fra IHC eller via Arduino.

 

/Anders

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Nå, det virker ikke til at der er nogen som har de store erfaringer med det.

 

Jeg har kastet mig ud i det og bestilt en Arduino Uno samt IR Receiver og Emitter. Planen er først at afkode signalerne fra fjernbetjeningen, og derefter se om ikke jeg kan få det sendt videre fra Arduino.

 

Jeg vil holde den tråd opdateret når jeg får ild i det, pt. venter jeg på at modtage elektronikken, det meste kode er skrevet.

 

/Anders

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok