Hop til indhold
  • 0

Dimmer 400 Uni Med Status Og Memory


lh03
 Share

Spørgsmål

Hey alle

 

Vi har 8 dimmer 400 UNI i huset, som jeg er ved at få tilsluttet med MEM 1 og MEM 2, således at jeg kan fremkalde 2 forskellige lysniveauer ved forskellige scenarier.

 

Jeg kunne blændende godt tænke mig en funktionsblok(muligvis m. "produktblok"), som kan følgende:

  • angive status om tændt eller slukket f.eks. i vieweren på iPad (jeg ved godt, at det skal laves "kunstigt" da status ikke er indbygget i UNI 400, som i de trådløse udgaver)
  • ved 1 tryk så kalder den MEM 1 eller slukker
  • ved langt tryk så dæmper den/hæver lysniveauer (dvs. som 1-tryk men med MEM 1)

Er der en suveræn person, som forbarmer sig?

Link til kommentar
Del på andre sites

Recommended Posts

  • 1

Hey Torben S. Jeg har nu endelig fået det hele sat op - og i det store hele spiller det - tak for det!

 

Der er dog et par småting, som "mangler" før det er perfekt:

 

1) Når man tænder på et tryk så fremkaldes MEM 1 - fint. Laver jeg langt tryk så forøges styrken - fint. Hvis jeg slipper hurtigt og trykker igen så sker der ikke noget (plejer at dæmpe med det samme på den gamle funktion). Hvis jeg venter en kort tid, så kan jeg godt dæmpe ned. Dvs. at jeg skal være noget mere tålmodig inden jeg kan dæmpe ned. Hvis jeg dobbeltklikker og holder nede anden gang, så lykkes det uden at vente. Det lyder som en lille ting - og det er det måske også - men det er lidt ærgerligt i hverdagen ;-).

 

2) Når man tænder på et tryk, så fremkaldes MEM 1. Kan det laves sådan at jeg i visual selv kan vælge på funktionen om det skal være MEM 1 eller MEM 2 som fremkaldes?

 

3) Jeg har stadig problemer med at få vist status på IHC-programmet på iPad'en. iPad'en henter enten fra tryk eller fra lampesteder - unidimmeren er ikke vist. Kan det kun løses ved at programmere et nyt "produkt"?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej Torben

 

Jeg har haft lidt problemer med at få en elektriker ud for at installere nye outputmoduler til mem 1 og mem 2 - men han skulle være her om 2 uger - og bedre sent end aldrig ;-).

 

Indtil da har jeg leget lidt med din fil - og umiddelbart virker det fint. Jeg kan dog ikke få vieweren til at vise om spots er tændt eller slukket, som f.eks. ved et almindeligt lampeudtag. Burde det virke? Jeg har alene kopieret funktionsblokken fra din .vis-fil ikke produktet - skal jeg det? I så fald hvordan?

 

Pft.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hvis det er i SceneView du vil se om den er tændt/slukket, kan du i SceneDesign indsætte et "lyselement" på den scene du vil se status. Så trækker du den udgang fra fb., der hedder Dimmer tændt over på det valgte lyselement, og vælger Få element til at reflektere ressourcens status. Så skulle det gerne virke.

Hvis du eksempelvis vil se status i IHCRemote, er du, som Michael også er inde på, nødt til at indsætte f.eks. en diode i dit visualprogram, og forbinde den med udgangen Dimmer tændt. Dioden behøver du rigtigt nok ikke at konfigurere.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hey Torben S. Jeg har nu endelig fået det hele sat op - og i det store hele spiller det - tak for det!

 

Der er dog et par småting, som "mangler" før det er perfekt:

 

1) Når man tænder på et tryk så fremkaldes MEM 1 - fint. Laver jeg langt tryk så forøges styrken - fint. Hvis jeg slipper hurtigt og trykker igen så sker der ikke noget (plejer at dæmpe med det samme på den gamle funktion). Hvis jeg venter en kort tid, så kan jeg godt dæmpe ned. Dvs. at jeg skal være noget mere tålmodig inden jeg kan dæmpe ned. Hvis jeg dobbeltklikker og holder nede anden gang, så lykkes det uden at vente. Det lyder som en lille ting - og det er det måske også - men det er lidt ærgerligt i hverdagen ;-).

 

2) Når man tænder på et tryk, så fremkaldes MEM 1. Kan det laves sådan at jeg i visual selv kan vælge på funktionen om det skal være MEM 1 eller MEM 2 som fremkaldes?

 

3) Jeg har stadig problemer med at få vist status på IHC-programmet på iPad'en. iPad'en henter enten fra tryk eller fra lampesteder - unidimmeren er ikke vist. Kan det kun løses ved at programmere et nyt "produkt"?

 

 

1. Jeg har rettet lidt i fb., men det giver muligvis lidt større mulighed for fejl med hensyn til status af dimmer, men nu kan du i hvert fald lige prøve om det fungerer.

 

2. Jeg har under indstillinger indsat valgmulighed for om den skal tænde på memory 1 eller memory 2.

 

3. Jeg har ikke selv iPad, så ved ikke hvilke produkter der kan ses, men prøv enten brugerdefineret udgangsprodukt, eller indsæt dit tryk som et med diode (selvom det ikke er med diode), og se om de kan ses på iPad. Jeg har indsat begge i vedhæftede, så du kan se hvordan de skal forbindes til fb.

lh03_1a.zip

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
Tak, Torben - det vil jeg lige prøve af...!

 

Michael - det betyder vel, at du opretter to tryk/udgange på iPad'en: Én til til at trykke på - og en om viser status?

Det tryk du bruger nu til at tænde med laver du bare om til et tryk med diode. du linker så dioden til status på dimmer så trækker du dioden ud der hvor du vil ha den på iPaden.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

HA! Det ser ud til at køre nu - tak for det store arbejde, Torben. Den skal da vist i download-sektionen.

 

Og Michael - fandt ud af, at man bare kan ligge ikonerne ovenpå hinanden på iPad'en, så det synes som ét ikon. Tryk-funktionen laves bare lidt mindre end status/LED-ikonet. Smart, synes jeg selv i hvert fald ;-).

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
HA! Det ser ud til at køre nu - tak for det store arbejde, Torben. Den skal da vist i download-sektionen.

 

Og Michael - fandt ud af, at man bare kan ligge ikonerne ovenpå hinanden på iPad'en, så det synes som ét ikon. Tryk-funktionen laves bare lidt mindre end status/LED-ikonet. Smart, synes jeg selv i hvert fald ;-).

Jeg har lavet mit på samme måde det kikser kun hvis controlleren genstartet mens lyset er tændt så ryger det ud sync.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
3 timer siden, jobbe104 skrev:

Mit problem er at, når jeg slukker dimmerne med scenarie "Sluk alt", så tænder dimmerne efterfølgende ikke ved første tryk, men først ved andet tryk... nogen der har en forklaring på dette?

Hej jobbe104. Du skal huske at udgangen fra "sluk alt" skal forbindes med Torbens funktion under "Sluk 1 taststyring". Du har sikkert forbundet sluk direkte med installationen i venstre side, hvorfor funktionen (i højre side) ikke ved, at lyset efterfølgende er slukket af sluk alt knappen.

Bemærk endvidere at Torbens funktion senere blev en del af standardfunktionsblokkene - og er pt. 1.2.02.b i nyeste udgave.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
På 6/2/2016 at 20:01 , lh03 skrev:

Hej jobbe104. Du skal huske at udgangen fra "sluk alt" skal forbindes med Torbens funktion under "Sluk 1 taststyring". Du har sikkert forbundet sluk direkte med installationen i venstre side, hvorfor funktionen (i højre side) ikke ved, at lyset efterfølgende er slukket af sluk alt knappen.

Bemærk endvidere at Torbens funktion senere blev en del af standardfunktionsblokkene - og er pt. 1.2.02.b i nyeste udgave.

Vil lige knytte en kommentar til dette, for det har iden grad drevet mig til vanvid :angry:
Jeg fulgte vejledningen fra manualen til IHCRemote. Deri skriver de meget nøje, hvordan man får Uni400 dimmeren til at vise sig i IHCRemote. Og jeg endte ud med præcis samme problem som jobbe104, at jeg ikke kan tænde igen, efter at have slukket på trykket.  
MEN, der er netop den forskel i måden der slukkes på.. Det som lh03 skriver herover, det er netop ikke det der står i manualen. eller så kan jeg bare ikke læse. Der står i manualen at man skal trække "sluk" over i installationen.
Til gengæld giver lh03´s forklaring alt for meget mening.. 

HMPRF!!! må prøv det igen med lh03´s oplysninger, i morgen.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Tillader mig lige at resurrecte denne tråd - Jeg har selv Unidimmer 400 i hele huset, og jeg forsørger at "Tænde" og "Slukket" mine spots gennem Home Assistant.
Så vidt jeg kan læse mig frem til, kan Unidimmer 400 godt se deres egen status (Kigger jeg på enhederne i min tavle er der en lille blå diode ved hver dimmer, som indikerer om et spot et tændt eller slukket. Jeg kan også trykke på dioden direkte ved tavlen for at slukke og tænde spots i huset).

Det er denne "Status" jeg gerne vil kontrollere gennem Home Assistant.
Jeg har forsøgt gennem ServiceView at "Slukke" og "Tænde" mine spots, men jeg har ikke lykkedes med det. 
Jeg har kun formået at Skrue op og ned for mine spots, og i nogle tilfælde pulse signaler, lykkedes det at slukke dem. 

Jeg leder egentlig kun efter en måde at aflæse deres "Status" (Blå diode i tavlen), gennem Home Assistant, så jeg kan tænde og slukke dem derigennem.

Jeg håber der er nogen der har en løsning på dette!

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok