Hop til indhold

IHC, M-bus, Nilan og DanTherm ventilation.


Lars1
 Share

Recommended Posts

38 minutter siden, Jacob Pøhlsgaard skrev:

 

Mht 8 pol stikket, så er det faktisk "brugervalg" (CN 12 ben 5 og 6) der er de to ekstra forbindelser, så det er måske ikke helt dumt. Hvad bruger man brugervalg til?

 

 

Brugervalg skulle kunne kortsluttes, hvorved man kan aktivere en funktion i veksleren. Eks. øge hastigheden på ind , ud eller begge veje. Det kan sættes i menuen, hvad der skal ske.

Link til kommentar
Del på andre sites

46 minutter siden, Jacob Pøhlsgaard skrev:

Mht 8 pol stikket, så er det faktisk "brugervalg" (CN 12 ben 5 og 6) der er de to ekstra forbindelser, så det er måske ikke helt dumt. Hvad bruger man brugervalg til?

Hmm det kan da godt være de har trukket brugervalg ud i det nye stik. I så fald skal de have ros, for det andet var/er sgu gakket.
Mht hvad brugervalg er, så har Martin netop besvaret det :) 
 

47 minutter siden, Jacob Pøhlsgaard skrev:

Det lyder dybt bizart med det spjæld, jeg har læst de tidligere posts om det. Igen tænker jeg, at det måske er smart at have et øje på panelet imens man roder med det, for at se, om bypass spjældet er åbent (lys i lysdioden). Begge registre er "holding" registre. Som en der heller ikke rigtig ved noget, lyder det som om at "holding" registre bruges til at ændre ting og "input registre" bruges til at læse data. Man kan så læse holding registre med funktionen "03" istedet for "16". Det er måske værd at logge dem begge med et ret kort tidsinterval, og se se hvad der sker, når panelet selv bestemmer sig til at åbne og lukke spjældet. Mht. hastighed kan du jo også prøve at ændre dem på panelet, for at se om der skulle være et eller andet kriterie, som blokerer. Det er faktisk der mine problemer ligger: Min skifter  ikke korrekt ned i hastighed, når luftfugtigheden når (langt) under grænsen. Nogen gange kan der gå mange timer, hvilket måske er interessant ift. dine oplevelser.

Mht spjældet, så er det også dybt mystisk. Men jeg tror der foregår nogle ting inde i styringen, som man ikke umiddelbart kan se.
Nilan har jo netop også lavet en spøjs måde at korrigere for fugten på. Det sker over en 24 timers måling. Og hvis fugtprocenten ændre sig mere end en vis procent, så henholdsvis sætter den hastigheden op eller ned, mens du sætter kriteriet for, hvornår for meget fugt er for meget. Måske er det det du oplever? Jeg har dog aldrig oplevet, at den ikke ville sætte hastigheden ned, tværtimod synes jeg netop den har det med at falde alt for hurtigt, og dermed sætte hastigheden ned. Det er faktisk derfor jeg tilsluttede brugervalg (til IHC styringen), fordi så kan vi selv give det et ekstra boot frisk luft, når vi synes det er tiltrængt.. 
Det er dog pt fordi jeg endnu ikke har helt styr på det her Nilan anlæg og modbus. For planen er sådan set, at OpenHab skal overtaget styringen fuldt ud via kriterier jeg sætter i OpenHab og via de forskellige termostater og fugtmålere vi har i huset. På den måde går vi helt bort fra Nilans egen fugtsensor. Jeg har indtil flere andre fugtsensorer, bla på badeværelserne, i en Netamo og i et par andre termostater inkl fugtsensor. På een eller anden måde skal jeg finde en løsning på at styre ventilationen ud fra disse. Det er simpelt nok med rules i OpenHab. Det mere tricky er, at stole på de fugtsensorer som alle viser vidt forskellige målinger, (de sidder også placeret forskellige steder hvilket er en del af årsagen).
Et skridt jeg mangler med Nilan styringen, det er også at kunne programmere den via OpenHab.. Fx står fugtstyringen til 40% lige nu (såvidt jeg husker). Her kunne det være rart, at jeg ikke skal ud til panelet for at ændre den, men bare åbne OpenHab, og så justere den. Eller justere hastigheden på henholdsvis ind/udsugning og ikke bare i de faste trin. Det skulle være muligt, men det har vistnok noget med alle de der holdning, input/output registre at gøre, og jeg fatter nada af det. 

 

1 time siden, Jacob Pøhlsgaard skrev:

Mht paneltemperatur: Hvis du ser den korrekte temperatur på displayet i panelet men får en forkert ud i modbus, så lyder det mest som om det er en forkert føler du får data fra? Så vidt jeg husker så står temperaturfølernes navne TXX på panelet i "vis data", så kan du måske prøve at korrelere nogen af de sære målinger, for at se, om du faktisk får de data du forventer. Det er sært, for det hele ser så nemt ud i manualen.

Jeg var lige i garagen for at tjekke panelet. Panelet siger 23 grader. Openhab siger 23.2 grader. Så det er samme måling jeg får igennem til OpenHab. Men den er en del skæv, for der er ikke mere end 18 grader i garagen lige nu. Jeg skal dog have sat en temperatur sensor på ved siden af panelet, så jeg kan måle det præcist, for panelet sidder i samme område som en del elektrisk udstyr, så kan det godt være at der er lidt mere end 18 grader lige der. Men 5 graders forskel, det tvivler jeg stærkt på der er. 

 

1 time siden, Jacob Pøhlsgaard skrev:

Noget helt overordnet: Når man selv prøver at styre unit'en, bør det gamle panel så ikke kobles fra, så de to styringer ikke kommer op og slås? 

Det burde ikke være nødvendigt. Panelet rummer jo ikke den intelligente styring. Det er bare et "dum" panel, hvorfra du kan aflæse og programmere Nilan styringen (CTS602), som sidder inde i selve anlægget. Det er derfor jeg mener, at jeg burde kunne gøre det samme via OpenHab nu. Jeg har bare endnu ikke styr på de forskellige holdings/in/output registre og hvad det ellers er.    

Link til kommentar
Del på andre sites

Apropos mystisk:
Lige nu mens jeg skriver, så opfører anlægget her sig underligt. 

LED er slukket. Spjæld er lukket. State står til Auto, (varmer).
Udendørs Temperaturen er 7.3 grader. Fugtprocenten er 45%. Anlægget står til trin 3, hvilket burde være omkring 75% i hastighed. Alligevel suger den lige nu kun med 25% og blæser med 23%.  
Det kan skyldes udendørstemperaturen, da den er afgørende for, hvornår anlægget mener det er sommer eller vinter. Og dette har indflydelse på hastigheden. Lige så vel har fugt procenten indflydelse på hastigheden. Så lige nu er det lidt svært at se, hvad årsagen er til, at anlægget kun køre 25%, når det burde køre 75%. 

Og det er det jeg savner nogle "måle" indikationer på. Jeg synes jo at temperaturen på luften den suger ind, at den også burde have en vis indvirkning. Den er lige nu på 18.1 grad. Og anlægget blæser 17.0 grader ind i huset. 
Den overordnet brugervalg temperatur, den er sat til 22 grader. Så det er ud fra det korrekt, at spjældet skal være lukket. Men det forklare ikke hvorfor hastigheden kun er 25%. 

Link til kommentar
Del på andre sites

Tak for nogle meget gode og grundige svar begge to!

Der er helt sikkert nogle ting og "regler" inde bagved, og det gør det hele mere forvirrende. Det må være svært at vurdere, om det er fordi man ikke kan få modbus til at spille, eller om anlægget i sig selv driller. Det er lige præcis det min reklamation handler om, det er så bare lidt modsat dit. Da jeg havde Nilan gutten i røret, satte vi grænsen op til 45%, og så droslede den ned med det samme. Hans forventning var klart, at den justerer hastigheden med det samme. Det virker jo også fint en gang imellem med lav fugt og hver gang med høj fugt.

Der findes en service-menu,  hvor man vist kan sætte nogle af alle de regler, men jeg bad om at få den lukket så jeg ikke lavede rod i noget :D Kunne være jeg skulle have beholdt den.

Mht. paneltemperaturen, så kan føleren jo bare være defekt. Det er jo ikke umuligt, at det kan være baggrunden for nogle af dine sære oplevelser? Hvis der er en hemmelig regel som bruger paneltemperaturen, og den så er 5 grader højere end den skulle være?

Jeg bestiller en dongle magen til din, og så nu vil jeg lige bruge lidt tid på at få denne og lignende tråde læst ordentligt igennem, så vender jeg tilbage :)

 

Link til kommentar
Del på andre sites

2 timer siden, Jacob Pøhlsgaard skrev:

Da jeg havde Nilan gutten i røret, satte vi grænsen op til 45%, og så droslede den ned med det samme. Hans forventning var klart, at den justerer hastigheden med det samme. Det virker jo også fint en gang imellem med lav fugt og hver gang med høj fugt.

Som nævnt, så er det en meget underlig måde Nilan anlægget reagere ud fra med fugtstyringen. Alene det at læse og fortstå det de skriver i vejledningen, det er så tåget, så man skal virkelig holde tungen lige i munden:

--- 

1.   HAST LAV "1"                          Mulighed for at vælge lavere ventilationstrin ved lav luftfugtighed. Værdien kan indstilles til: OFF samt 1, 2, 3.

2.   LAV "30"%  Justerbar område mellem 15 ...45%. Standard er 30%

3.   HAST HØJ "4"                          Mulighed for at vælge højere ventilationstrin ved høj luftfugtighed. Værdien kan indstilles til: OFF samt 2, 3, 4.

4.   TID "60" MIN                          Maximal varighed for højt ventilationstrin som følge af høj luftfugtighed. Tiden kan indstilles fra 1-180 min.

I menuen FUGT er der mulighed for at køre med højere og / eller lavere ventilationstrin ved høj / lav luftfugtighed.

Lavt ventilationstrin aktiveres kun i vinterdrift og ved luftfugtigheder under 30%.

Højt trin aktiveres med en ændring fra 10-5%, i forhold til gennemsnit relativ RH fra 40-80% over de sidste 24 timer.

Når den aktuelle luftfugtighed kommer ned på gennemsnit relativ luftfugtighed + 3% stopper høj hastighed. Hvis tiden udløber inden luftfugtigheden når ned, stopper høj hastighed.

Højt ventilationstrin deaktiveres igen, når luftfugtigheden falder til 3% eller mindre i forhold til døgngennemsnittet.

Når tiden er udløbet sættes et nyt, forhøjet døgngennemsnit, så funktionen ikke umiddelbart genaktiveres.

Der kan gå op til 3 minutter før højt / lavt ventilationstrin er stabiliseret.

---

Selvom ideen virker rimelig effektiv, så er det simpelten en mystisk måde. Hvorfor skal den overhovedet måle fugtniveauet over 24 timer? 
Oven i det, så roder den sommer og vinterdrift ind i det. Det kan virke naturligt nok, i og med fugtniveauet oftest er lavt om vinteren, og man samtidig ikke risikere at drøne ventilationen op på sit højeste, når der er frostgrader uden for. Men på den anden side, så er der jo sjældent så fugtigt alligevel, så det sker nok ikke. Og hvis det sker, så er det sgu nok fordi fugtigheden netop er for høj indendøre, (af andre årsager, fx badværelser). 
Det havde være mere simpelt, om man blot havde sat fugtigheden, og så kørt løs ud fra det aktuelle niveau, altid. 

Sommer/vinter afgøres ud fra udetemperaturen. Jeg mener det er 12 grader. Under 12 grader = vinter. Over 12 grader = sommer, eller noget i den stil. Den kan justeres til andet, men jeg husker ikke hvor meget. 
Men hvad så de dage hvor dagstimer er over 12, og aften/nat er under, og fugt procenten er høj.. Altså faktisk som de dage vi har i øjeblikket. Der kommer systemet til kort. Og igen kan man se ud af måde de gør det på, at de gerne vil undgå at man køre for kold luft ind (uden varmeflade). Selvfølgelig giver de 24 timers måling her mening, men alligevel synes jeg det er et stort kompromis de roder rundt i. Og virkeligheden er måske, at anlægget som det er skruet sammen, slet ikke giver mening uden en varmeflade monteret. (jeg har overvejet en varmeflade). 
 

2 timer siden, Jacob Pøhlsgaard skrev:

Der findes en service-menu,  hvor man vist kan sætte nogle af alle de regler, men jeg bad om at få den lukket så jeg ikke lavede rod i noget :D Kunne være jeg skulle have beholdt den.

Jeg har overvejet servicemnenuen. Men indtil jeg har fået helt styr på det her modbus show, så holder jeg mig lige fra den.. 
Den kan få adgang via Modbus, når du når dertil :D

2 timer siden, Jacob Pøhlsgaard skrev:

Mht. paneltemperaturen, så kan føleren jo bare være defekt. Det er jo ikke umuligt, at det kan være baggrunden for nogle af dine sære oplevelser? Hvis der er en hemmelig regel som bruger paneltemperaturen, og den så er 5 grader højere end den skulle være?

Jeg har endnu ikke fundet ud af, hvad Panelet reelt gør. Derfor har jeg bare konstateret at den lever sit eget liv med 4-5 grader forkert, og ladet den være ved det. Men det er klart, at jeg skal have "korrigeret" den på et tidspunkt, når/hvis jeg skal bruge det til noget. Det kan jeg heldigvis gøre i Openhab, da det virker som om den konstant er 4-5 grader forkert på den. 

Link til kommentar
Del på andre sites

Det med de 24 timer tror jeg, at jeg har gennemskuet. Det er fordi styringen skal tage højde for to helt forskellige, og modsat rettede scenarier:

1: Om vinteren bliver det koldt uden for. Den relative luftfugtighed falder når luften varmes op i veksleren. Derfor skal der drosles ned, så luftfugtigheden ikke bliver for lav i hytten. Dette er en "lavfrekvent" hændelse, da de handler om svingninger i udetemperaturen hen over døgnet. Det gælder om at holde fugten inde i boligen.

2: Når jeg går i bad, så stiger luftfugtigheden drastisk, og så skal udsugningen bankes op på 4. Dette er en "højfrekvent" hændelse, da luftfugtigheden indenfor pludseligt bliver ekstremt meget højere end den plejer. Altså højere i forhold til et gennemsit over f.eks. 24 timer. Her handler det om at få suget ekstremt fugtig luft ud af boligen hurtigst muligt.

Og jeg fandt ud af hvad mit problem var ved at nærlæse manualen: Neddrosling af ventilation ift. fugt sker kun i vinterdrift, altså når der er under 12 grader uden for. Det var derfor jeg så det som en periodisk fejl ift lang responstid. Grunden til at det virkede en gang imellem var, at temperaturen en gang imellem var under 12 grader, typisk om natten. Så tingene virker her som de skal, man skal "bare" kende reglerne.

Noget helt andet, måske lidt off-topic: Hvad er jeres performance i "køling"? I dag havde jeg 26 graders udsugning, 24 graders indblæsning og en udetemperatur på 19 (altsammen aflæst på panelet). Er det normalt at luften opvarmes 5-6 grader i unit'en med bypass aktiv?  Jeg havde forventet at det var noget mere effektivt. Men hvis følerne er så upræcise, så er det måske svært at sige :-/

Link til kommentar
Del på andre sites

2 timer siden, Jacob Pøhlsgaard skrev:

Det med de 24 timer tror jeg, at jeg har gennemskuet. Det er fordi styringen skal tage højde for to helt forskellige, og modsat rettede scenarier:

1: Om vinteren bliver det koldt uden for. Den relative luftfugtighed falder når luften varmes op i veksleren. Derfor skal der drosles ned, så luftfugtigheden ikke bliver for lav i hytten. Dette er en "lavfrekvent" hændelse, da de handler om svingninger i udetemperaturen hen over døgnet. Det gælder om at holde fugten inde i boligen.

2: Når jeg går i bad, så stiger luftfugtigheden drastisk, og så skal udsugningen bankes op på 4. Dette er en "højfrekvent" hændelse, da luftfugtigheden indenfor pludseligt bliver ekstremt meget højere end den plejer. Altså højere i forhold til et gennemsit over f.eks. 24 timer. Her handler det om at få suget ekstremt fugtig luft ud af boligen hurtigst muligt.

Jeg forstår godt ideen med det, men jeg synes ikke det giver mening, netop fordi vinteren som regel IKKE har en høj relativ luftfugtighed. Derfor kommer luftfugtigheden i anlægget sjældent over niveauet, sjældnere end når man fx går i bad, hvor der netop er brug for at den "booster" ventilationen. 
Det er meget typisk at se i den tid vi lige er gået ind i. Praktisk talt hele vinteren har anlægget ikke kørt op i trin 4, når nogen er gået i bad. Men nu har vi varmere dage (og en gennemsnitlig højere relativ luftfugtighed) og så starter den kort tid efter en er gået i bad. Det er også tiden nu, hvor anlægget kan finde på at køre op i trin 4 midt om natten, selv uden nogen har været i bad.
Alt sammen skyldes selvfølgelig af luftfugtigheden er højere når det er varmere, samt at grænsen for, hvornår det er sommer eller vinter, bliver mindre betydningsfuld. Og det giver mening om sommeren. Men jeg synes det giver meget lidt mening, at den praktisk talt ikke reagere om vinteren, når nogen har været i bad. Selv dage hvor begge badeværelser har været i gang på samme tid (vi har to store badeværelser).

3 timer siden, Jacob Pøhlsgaard skrev:

Og jeg fandt ud af hvad mit problem var ved at nærlæse manualen: Neddrosling af ventilation ift. fugt sker kun i vinterdrift, altså når der er under 12 grader uden for. Det var derfor jeg så det som en periodisk fejl ift lang responstid. Grunden til at det virkede en gang imellem var, at temperaturen en gang imellem var under 12 grader, typisk om natten. Så tingene virker her som de skal, man skal "bare" kende reglerne.

Tja, jeg har læst dem en milliard gange, og synes godt jeg kan forstå ideen. Jeg synes bare ikke det giver specielt meget mening på den måde. 
Ideen med de 24 timer kræver jo også, at man ligesom IKKE har en fast rythme. Men er der noget vi mennesker er, så er det sgu vane dyr :D
Anyway, godt du fandt årsagen.
 

3 timer siden, Jacob Pøhlsgaard skrev:

Noget helt andet, måske lidt off-topic: Hvad er jeres performance i "køling"? I dag havde jeg 26 graders udsugning, 24 graders indblæsning og en udetemperatur på 19 (altsammen aflæst på panelet). Er det normalt at luften opvarmes 5-6 grader i unit'en med bypass aktiv?  Jeg havde forventet at det var noget mere effektivt. Men hvis følerne er så upræcise, så er det måske svært at sige :-/

Altså, jeg vil sige, jeg oplever det samme som dig, og jeg er ikke imponeret over resultatet. Det er svært at "køle" huset ned via Nilan anlægget, ligesom jeg også synes det er svært at få Co2 niveauet ned. Jeg har nogle gange tænkt, at problemet måske skyldes, at anlægget slet ikke er stort nok. Det er kun et Comfort 300LR anlæg vi har. Men vi har også 296kvm hus (dog små 50kvm i garagen). Men Comfort 300LR anlægget anbefales op til 250kvm. Så måske det er lige i underkanten.  Selv på fuld drøn en hel dag, kan det ikke holde temperaturen nede. Vi har også mange vinduer, indk 8 loft vinduer. Heldigvis vender 2 stk mod Nord og 2 andre mod vest. De fire resterende vender mod Øst. Men en dag som i dag, der har vi gerne 25-27 grader indendørs med anlægget kørende på fuld skrald. Jeg tror man skal se det som, at hvis Nilan anlægget ikke åbner spjældet, så vil det være endnu værre indendøre, i hvert fald i vores hus. 

Link til kommentar
Del på andre sites

Nå, men så fik jeg en Raspberry Pi op at køre, og skulle så til at forbinde USB-dimsen med anlægget. Mit anlæg er et 1 år gammelt  Nilan Combi 302 Polar, men her mangler det stik I andre åbenbart har et eller andet sted inde i maskineriet. Kablet fra panelet er ført direkte ind til printkortet, og jeg formoder at jeg så blot skal forbinde GND med A, og desuden bruge D og E jvf. billedet? Men vil godt lige høre en el-klog inden jeg skrider til værket ;) 

Hvad hedder iøvrigt i fag-/bestillingssprog det datakabel som Nilan bruger? Kan jeg evt. blot bruge et netværkskabel i stedet?

Vedr. OpenHAB konfigurering etc, kører I andre da via putty over netværk, eller skal man køre direkte på Pi'en med skærm, mus, tastatur etc. Det sidste er jo noget bøvlet, så håber det første kan fungere.

På forhånd mange tak for hjælpen :)

 

ScreenClip.png

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg tror godt du bare kan bruge et normalt netværkskabel. Jeg har ikke trukket mit nogen længere afstand endnu, men formoder at det kører problemfrit.

Angående tilgang til pi'en bruger jeg putty. Du kan godt koble en skærm og tastatur til, men det er slet ikke nødvendigt - openhabian er lavet præcis til at blive "håndteret" over netværket.

Link til kommentar
Del på andre sites

På 10/5/2018 at 16:15 , Soeren65 skrev:

Nå, men så fik jeg en Raspberry Pi op at køre, og skulle så til at forbinde USB-dimsen med anlægget. Mit anlæg er et 1 år gammelt  Nilan Combi 302 Polar, men her mangler det stik I andre åbenbart har et eller andet sted inde i maskineriet. Kablet fra panelet er ført direkte ind til printkortet, og jeg formoder at jeg så blot skal forbinde GND med A, og desuden bruge D og E jvf. billedet? Men vil godt lige høre en el-klog inden jeg skrider til værket ;)

Hvis jeg sammenligner dit stik med mit, så må din rækkefølge være:
+12v, A1, B2, A2, B2, GND.
Eller
+12v = f
A1 = e
B1 = d
A2 = c
B2 = b
GND = a

Jeg har bare brugt almindeligt telekabel her, 3x2par.

Jeg bruger Putty og WinScp til min Openhab Rpi. 

Link til kommentar
Del på andre sites

Jep, det passer med manualen:

Clipboard-1.png

Kandersen:

Jeg tror det handler om at prøve at lege rundt om de regler der er sat. Man kan jo f.eks. hæve grænserne for vinterdrift og fugt til noget urealistisk, så burde man have frit spil til at sætte ting som man vil. Og igen, bruge panelet til at kontrollere, om de ting man ikke kan få til at virke gennem modbus er fordi man ikke forstå modbus eller fordi der er en regel et sted i systemet.

Mht køling: Vores hus er ca. halvt så stort som dit, så kapaciteten burde være der. Det er nok mere tempereturen der driller. Jeg har lige haft besøg af en tekniker fra installationsfirmaet, og han siger, at bypass spjældet ikke er særlig stort, så jo højere luftflow, jo mere luft vil der ryge gennem veksleren (da dennes areal er større). Det passer med hvad jeg ser.

Det hele virker fint på trin 1 (udeluft på 16 blæsers ind ved 18) mens det går galt allerede ved trin 2, hvor udeluften opvarmes fra 16 til 21 grader. Generelt ligger indblæsning ved normale hastigheder lige under udsugning.

Teknikeren virkede ret overrasket over hvor galt det går. Det er ikke særligt tilfredsstillende, og slet ikke i tråd med, hvad der står i Nilans salgsmateriale. Ved ventilationshastigheder over trin 1 kan jeg ikke se forskel på om spældet er åbent eller ej, og så kan det hele være ret lige meget.

 

 

Redigeret af Jacob Pøhlsgaard
Fik trykket submit for tidligt :)
Link til kommentar
Del på andre sites

1 time siden, Jacob Pøhlsgaard skrev:

Jeg tror det handler om at prøve at lege rundt om de regler der er sat. Man kan jo f.eks. hæve grænserne for vinterdrift og fugt til noget urealistisk, så burde man have frit spil til at sætte ting som man vil. Og igen, bruge panelet til at kontrollere, om de ting man ikke kan få til at virke gennem modbus er fordi man ikke forstå modbus eller fordi der er en regel et sted i systemet.

Det er egentlig også det jeg prøver, samtidig med jeg forsøger finde ud af, hvad der virker med OpenHab bindingen og mit anlæg.. Det er bare en møg besværlig måde, men desværre den eneste måde, da personen som har lavet bindingen ikke helt har gidet dokumentere det på en ordentlig måde.

1 time siden, Jacob Pøhlsgaard skrev:

Mht køling: Vores hus er ca. halvt så stort som dit, så kapaciteten burde være der. Det er nok mere tempereturen der driller. Jeg har lige haft besøg af en tekniker fra installationsfirmaet, og han siger, at bypass spjældet ikke er særlig stort, så jo højere luftflow, jo mere luft vil der ryge gennem veksleren (da dennes areal er større). Det passer med hvad jeg ser.

Det hele virker fint på trin 1 (udeluft på 16 blæsers ind ved 18) mens det går galt allerede ved trin 2, hvor udeluften opvarmes fra 16 til 21 grader. Generelt ligger indblæsning ved normale hastigheder lige under udsugning.

Teknikeren virkede ret overrasket over hvor galt det går. Det er ikke særligt tilfredsstillende, og slet ikke i tråd med, hvad der står i Nilans salgsmateriale. Ved ventilationshastigheder over trin 1 kan jeg ikke se forskel på om spældet er åbent eller ej, og så kan det hele være ret lige meget.

Når jeg læser det du skriver her, så er det faktisk meget lig det som jeg også ser.
Din tekniker kan meget vel have ret i, at det ser underligt ud fordi spjældet ikke er specielt stort.. Et fænomen jeg egentlig ikke har tænkt på som årsag. Ved forår/sommer (som nu), så vil det bevirke, at det ingen som helst betydning har ved høj ventilation. Og det forklarer hvorfor jeg fx ikke kan køle vores hus nu ned, selvom anlægget lige nu står og knokler for fuld drøn, 100%. Huset er ca 30 grader indvendigt og 24 grader uden for. Men det er svært at specifikt pege på Nilan anlægget, for vores hus er samtidig smæk fyldt med vinduer, inkl ovenlys, så vi har en massiv drivhus-effekt i disse dage, når vi ikke er hjemme. Jeg sad netop og overvejede om jeg skulle prøve at slukke helt for anlægget og se, hvad der så sker med temperaturen.
Om vinteren tror jeg derimod det er meget godt, hvis spjældet ikke er særligt stort. 
Men den eneste måde jeg kan måle det på, når nu jeg ikke stoler på Nilan anlægget. Det er ved at tage en temperaturmåling fra den udblæsning der sidder tættest på Nilan anlægget og holde den op imod udendørs temperaturen (Nilans egen udendørssensor i anlægget). Den burde være meget tæt på ens, hvis anlægget skal give mening.

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Din tekniker´s udsagn om lille spjæld triggede lige et forsøg i mig. 
Jeg sidder remote (på mobilen) og kan se/styre Nilan anlægget.
 
Kl 13:52 havde det kørt på trin 4 i nogle timer. 
Temperaturene er: 
Udsugning: 29.2, Indblæs: 28.1, Udendørs: 25.0

kl 13:53 Satte anlægget på trin 1 og fulgte anlæggets ændringer:
Udsugning: 29.4, Indblæs: 27.7, udendørs: 25.5

kl 13:56
Udsugning: 30.0, Indblæs: 28.2, Udendørs: 26,1

kl 14:00 satte jeg anlægget tilbage på trin 4.
Udsugning: 29.6, Indblæs: 28.4, udendørs: 25.1

kl 14:18
Udsugning: 29.2, Indblæs: 28.0, udendørs: 24.7

I følge min Mobil, så kan jeg ikke se om spjældet er åbent eller lukket, (den viser closed), men anlægget står på "Cooling", så det burde være åbent. Dette er muligvis pga den mystiske måde jeg synes spjældet og Modbus er lavet på. 
Det interessante er, at trinet som sådan intet ændre, udover alting bliver varmere ved lavt trin, inkl udendørs temperaturen.. vildt underligt medmindre konstruktionen i Nilan anlægget er helt galt skruet sammen. 

Link til kommentar
Del på andre sites

Ok, fedt, det ville ellers være rart hvis et eller andet var konsistent. :-/

Jeg kunne meget nemt reproducere effekten sammen med teknikeren i morges, så et var da altid noget. At gå fra trin 1 til 4 øgede indblæsningstemperaturen med 4 grader i løbet af få sekunder, og den stabilliserede sig lige under temperatur for udsugningen. Prøv igen i aften, hvor der er større forskel på inde og ude, der er det også mest tydeligt for mig. Generelt skal man måske regne med at luften opvarmes et par grader, og så er det svært at se effekten med de temperaturer der er lige nu.

Nu har jeg også været oppe og kigge selv. Spjældet er måske 3*10-15 cm. Det lukker ikke for veksleren, men konkurrerer bare med den... der er sikkert mere modstand gennem veksleren. Det giver mening, at jo højere flow, jo mere luft vil der presses gennem veksleren, selvom spjældet er åbent.

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Der er ingen konsistens, synes jeg. Der er til gengæld utrolig mange faktore som spiller ind i de her anlæg, synes jeg. Hvilket bare gør det hele endnu mere vanskeligt. En mistro til temperaturfølerne gør ikke sagen bedre. Jeg ville gerne have haft et tilnærmelsesvis forhold mellem rum temperatur og den temperatur som anlægget siger der er på suge-siden. Men der er en verden til forskel.  Pt har vi en gennemsnits temperatur på 25,4 (17 forskellige temperatur følere fordelt i huset). Nilan anlægget indsugning sigerd 29.0 grader lige nu.
Jeg vil ikke afvise at Nilan kan være korrekt, for nogle af temperaturfølerne er ikke kalibreret. Og de som er, dem har kalibreret imod 2 andre forskellige temperaturfølere, som jeg ingen ide har om er korrekte kalibreret.. Det er faktisk ret svært at finde en korrekt reference til sådan noget. 
Pointen er dog, at omkring 4-5 graders forskel det virker af ret meget, synes jeg.  

Isoleringen på rørene har indflydelse på forholdet mellem udsug og indblæs. Men flowet har også betydning. Jo højere flow, (trin) desto mindre forskel mellem indsug og udblæs, specielt hvis der er mange lange rør og 90grader bøjninger. I et stort hus som vores har vi pr automatik også mange meter rør. Jeg synes dog de alle virker korrekt isoleret.  

Vores anlæg står på loftet, som er uisoleret. I dage som disse, så er der ekstremt varmt deroppe (nok omkring 50 grader). Hvis rør og anlæg ikke er virkelig godt isoleret, så vil det i den grad også have indflydelse på temperaturerne. 

Link til kommentar
Del på andre sites

Bemærk også lige placeringen af "udeluft" føleren. Den er normalt placeret i mellem ribberne på selve vekselerer. Så der er ikke tale om udetemperatur, men temperatur før genvinding.

Og det har meget at sige når hastigheden/flowet gennem anlægget sættes ned. Prøv evt. at stoppe anlægget (hastighed 0) og se temperaturen stige pga den høje omgivelser temperatur.

Men uanset hvad så er det IKKE en køleanlæg der kan sænke temperaturen i huset. Den smule "frikøl" det evt. kan lave om natten her i varme sommermåneder, kan man hurtigere opnå vha åbne vinduer.

I øvrigt har jeg svært ved at overbevise fruen om at når det bliver så varm udenfor, så skal vi holde ALLE døre og vinduer lukket , stort set stoppe anlægget og holde på kulden :-) Altså de 23 gr. vi har indendøre. Når døre/vinduer åbnes så lukker hun jo 25-26 gr varm luft ind, og så kan Nilan anlægget jo forsøge køre (køle?) med varm luft til ingen verdens nytte.

Har man problemer med overophedning pga store sydvendte vinduer, skal man gøre noget ved årsagen (manglende afdækning/skygge/udhæng) istedet for at symptom behandle, og forsøge at køle sig ud af problemet. Er man over i det sidste så skal det være noget af et anlæg, med aktiv køl og en ordentlig delta T, hvis det skal flytte noget. Alternativ kan man måske nøjes med at affugte, men det kræver igen lukkede og forholdsvis tætte rum.

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeps, jeg ved godt at "udeluft" sidder inde i dimsen, så det er temperaturen efter luften er transporteret gennem rørene. Jeg tror mine er OK isoleret, temperaturen der passer i hvert fald med det oldschool væsketermometer uden for vinduet på skyggesiden af huset. At udsuget er lidt varmt afspejler måske også, at den varme luft stiger op, og at udsugningen kan være fra rum hvor det er ekstra varmt.

Jeg efterlyser ikke at anlægget decideret kan køle når det er varmt udenfor. Jeg ved godt, at jeg ikke har købt aircondition ;) Det jeg gerne vil er, at det kan køle om formiddagen og aftenen, når der f.eks. er 15 grader ude og 23 inde. Og det kan det ikke som det ser ud nu, fordi det i den situation drøner 21 grader varm luft ind. 

Det er klart temperaturen stiger hvis jeg slukker. Så går alle følere mod temperaturen på loftet, som nok skal være omkring de 40 på en dag som i dag. Det er lidt det der er sagen her, jeg ser temperaturen stige, når jeg sætter flow'et OP, ikke ned.

Når det er varmere udenfor lukker den faktisk bypass-spjældet, og forsøger at overføre varmen fra ind-luften til ud-luften, så måske fruen har fat i noget ;) Men ja, det kan være svært at forklare forskellen på følt køling som følge af træk og reel sænkning af temperaturen.

KAndersen: Hvilke følere bruger du? Jeg kører med alm. DS18B20 følere på Arduinoer. Jeg fik nogle stykker kalibreret professionelt, og de var allesammen spot on, og ofte bedre end firmaets dyre målegrej. Nu kan jeg så kalibrere andre følere efter dem i et glas vand, men igen, jeg har ikke haft brug for at modificere noget, for alt har ligget fint. 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Lars, jeg havde heller ikke forventet at Nilan anlægget ville køle, ihvertfald ikke noget der har nogen nævneværdig betydning. 
Løsningen med de mange vinduer er helt klart at lave afdækning. Det er bare ikke lige altid nemt, når man er typen der vil have det automatisk, og forholdene ikke lige er til det. Og slet ikke i ovenlys vinduerne, (selvom Velux praler af det skulle være så nemt). 

2 timer siden, Jacob Pøhlsgaard skrev:

KAndersen: Hvilke følere bruger du? Jeg kører med alm. DS18B20 følere på Arduinoer. Jeg fik nogle stykker kalibreret professionelt, og de var allesammen spot on, og ofte bedre end firmaets dyre målegrej. Nu kan jeg så kalibrere andre følere efter dem i et glas vand, men igen, jeg har ikke haft brug for at modificere noget, for alt har ligget fint. 

Jeg har 12 Zigza sensore. Jeg er faktisk ikke helt klar over, hvilken sensor der sidder i dem. Derudover har jeg en Netamo vejrstation, Philips motionsensor, 2 stk z-wave sensorer, (Everspring og en Aeotec multisensor 6) samt en Xiaomi Zigbee sensor. Og så selvfølgelig Nilan´s.

De 12 Zigza sensore er kalibreret ved brug af to andre sensorer (et analogt væg termometer og et billigt inde/ude digitalt termometer). Jeg tog simpelthen middel temperaturen mellem de to og kalibrerede zigza sensorene ud fra det. En skod måde, men det var det jeg lige havde ved hånden. Aeotec z-wave sensoren er kalibreret. De andre kan ikke kalibreres. 
Men jeg gad godt at have en rigtig reference, og så kalibrere dem alle på ny, af de der kan.

Link til kommentar
Del på andre sites

Det vil jeg meget gerne låne..
 

2 timer siden, Jacob Pøhlsgaard skrev:

Jeg har modtaget min dongle :) Er der en eller anden form for "hello world" script jeg kan teste forbindelsen med før jeg kaster mig ud i OpenHab?

Hmm ja, det mener jeg.. I det ene link ligger der en folder "Scripts" hvor der ligger noget phyton script i. Men det kræver jo du kender det..

Her er linket:
https://github.com/starze/openhab2/tree/master/openhab2

Men du må ikke helt holde mig op på det. En anden bruger på openhab community guidede mig igennem, i denne tråd: (se indlæg 23 og efterfølgende):
https://community.openhab.org/t/openhab1-2-nilan-heatpump/23538/23

Der forklarer NickMa mig, lidt om det.  

I øvrigt kan jeg sige, at jeg er ved at have gennemskue alle items osv, fra det der andet Openhab setup. Og pt har jeg en alen lang liste af respons fra Nilan anlægget, som jeg ikke anede jeg kunne få respons fra, inkl at konfigurere (sætte sommer/vinter grænse osv). 
Det eneste jeg pt ikke har fundet, det er hvordan jeg indstiller Uret. Det går nemlig 1 time og 12 minutter forkert. Udfordringen er at ikke rende ud i garagen og indstille det fra panelet.. Det er jo nærmest som at snyde nu :D

Nåjo, en anden ting..
Ang det der Bypass (spjæld) sjov. Så har jeg også fået gennemskuet det.. Det er som der var en der tidligere sagde (husker ikke hvem). BypassOpen og BypassClose er OPEN i ca. 4 minutter. Og det er tiden hvor spjældet enten åbner eller lukker. 
Det mystiske er så, at Nilan ikke har en adresse for, hvad status spjældet reelt har. Der tror jeg omvendt, at man skal bruge LED1 (dioden). Hvis den er tændt, så er spjældet åbent. Men det er mystisk at man kan aflæse i panelet, at spjældet er åbent, men det er ikke som en selvstændig modbus adresse/register (eller hvad det nu end hedder). Jeg kan ihvertfald ikke finde den i Modbus vejledningen for anlægget. 

I går aftes forsøgte jeg mig så for første gang med at lave noget charts (rrd4j database) over det.. Det gik foreløbig ikke specielt godt. Så det sidder jeg og roder lidt med nu, indtil jeg nok opgiver. Det er såen en lidt side-ting som jeg gerne vil have, bare fordi man kan :D

Link til kommentar
Del på andre sites

Tak for det. Det er en ordentlig mundfuld, så der skal vist lige tages noget tilløb, når jeg bliver frigjort fra diverse udendørsprojekter :D Min primære interesse lige nu er at lave grafer, så jeg kan se hvad der sker over tid, så jeg tror jeg kaster mig ud i noget python halløj. Så kan jeg prøve noget styring senere, når jeg har en eller anden form for baseline.

Jeg vender lige tilbage, når jeg finder kalibreringsdata for de temperatursensorer. Apropos, er fugtsensorer da helt tossede. Nilan sensoren viser nu 23% og den jeg har sat op inde i stuen viser 45%. 

Det giver god mening med det spjæld. Alle har nok bare antaget, at der sidder en sensor der måler på spjældet. Hvis der ikke gør det, så er det jo klart, at du ikke kan få en "rigtig" status fra det. Mon ikke bare lysdioden og teksten på panelet afspejler den sidste kommando der blev sendt?

Link til kommentar
Del på andre sites

6 timer siden, Jacob Pøhlsgaard skrev:

Tak for det. Det er en ordentlig mundfuld, så der skal vist lige tages noget tilløb, når jeg bliver frigjort fra diverse udendørsprojekter :D Min primære interesse lige nu er at lave grafer, så jeg kan se hvad der sker over tid, så jeg tror jeg kaster mig ud i noget python halløj. Så kan jeg prøve noget styring senere, når jeg har en eller anden form for baseline.

Det er jeg også ved at finde ud af i OpenHab, men kan ikke lige få rrdj4 til at virke.. Vistnok en kendt fejl i OpenHab som "nogen" kæmper med.

6 timer siden, Jacob Pøhlsgaard skrev:

Jeg vender lige tilbage, når jeg finder kalibreringsdata for de temperatursensorer. Apropos, er fugtsensorer da helt tossede. Nilan sensoren viser nu 23% og den jeg har sat op inde i stuen viser 45%. 

Vores Netamo i stuen siger 42,1%
IHC målerne på badeværelserne siger 39,7% og 39,4% 
Nilan anlægget siger 38,4%. Det er en forskel jeg godt kan acceptere, specielt fordi Nilan anlægget ikke suger fra stuen.

 

6 timer siden, Jacob Pøhlsgaard skrev:

Det giver god mening med det spjæld. Alle har nok bare antaget, at der sidder en sensor der måler på spjældet. Hvis der ikke gør det, så er det jo klart, at du ikke kan få en "rigtig" status fra det. Mon ikke bare lysdioden og teksten på panelet afspejler den sidste kommando der blev sendt?

Altså jeg er kommet frem til, at dioden på panelet (LED 1), det er den som tænder, når spjældet er åbent.  Reelt er jeg ret ligeglad med de 4 minutter spjældet åbner og lukker. Det vigtigste er at vide, om spjældet er åbent eller lukket.  Men det kan være en god måde at evt finde fejl på. Så jeg tror bare jeg affinder mig med den konklusion :)

Link til kommentar
Del på andre sites

På 24/5/2018 at 23:01 , Kandersen skrev:
På 24/5/2018 at 16:42 , Jacob Pøhlsgaard skrev:

Tak for det. Det er en ordentlig mundfuld, så der skal vist lige tages noget tilløb, når jeg bliver frigjort fra diverse udendørsprojekter :D Min primære interesse lige nu er at lave grafer, så jeg kan se hvad der sker over tid, så jeg tror jeg kaster mig ud i noget python halløj. Så kan jeg prøve noget styring senere, når jeg har en eller anden form for baseline.

Det er jeg også ved at finde ud af i OpenHab, men kan ikke lige få rrdj4 til at virke.. Vistnok en kendt fejl i OpenHab som "nogen" kæmper med.

Det lykkedes mig at få Charting (rrd4j) til at virke i OpenHab2 i går (ingen fejl i det, bare mig der var et kvaj). Her er et screendump fra BasicUI (Openhab´s UI). Har også fået det til at virke med alle andre temperature sensorer (både Nilan og IHC, Z-wave, Zigbee osv), samt div. fugt osv.. har bare ikke lige lave det for Nilan´s fugtig sensor endnu. Men det tager kun ganske få minutter at lave endnu en chart, da princippet er det samme, for dem alle. Så længe man opsamler alle data, så tager det få sekunder at indsætte det i et sitemap.

Jeg overvejer dog at bruge noget andet end rrd4j´s charts, da jeg ikke synes det ser specielt godt ud. Vælger nok Grafana i stedet, lige bortset fra den vist koster.  Til en start kan rrd4j bruges. 

 

Nilan_charts.jpg

Link til kommentar
Del på andre sites

10 timer siden, Kandersen skrev:

Vælger nok Grafana i stedet, lige bortset fra den vist koster.

Jeg bruger InfluxDB til arkivering af "drifts data", og Grafana til visning, begge dele koster gratis, i hvert fald i de udgaver jeg har taget afsæt i.

Der er en meget fin kom-i-gang guide her synes jeg: https://community.openhab.org/t/influxdb-grafana-persistence-and-graphing/13761

Hilsner Ole.

Link til kommentar
Del på andre sites

 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok