Hop til indhold
  • 0

IHC eller KNX - Hjælp søges ang. varmestyring


Julian Tøpholm
 Share

Spørgsmål

Hej, jeg er ved at planlægge mit næste hus og jeg er kommet meget i tvivl mht. el-system.Jeg har et KNX/EIB system nu, men har kæmpet lidt med bla. varmestyring...De enheder jeg har er bare for simple til et moderne hus med mange systemer.Er der nogen der har erfaring med IHC varmestyring der kan sige mig om man fx. kan:-Stille PID værdier individuelt på regulatoren?-Karakterisere en varmeventil? (Altså kompensere for dødområder, ulineariteter)-Finde funktionsblokke til styring af ventilationsanlæg og varmeflader til disse?Tak på forhånd!-Tul14

Link til kommentar
Del på andre sites

13 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0
Hej' date=' jeg er ved at planlægge mit næste hus og jeg er kommet meget i tvivl mht. el-system.Jeg har et KNX/EIB system nu, men har kæmpet lidt med bla. varmestyring...De enheder jeg har er bare for simple til et moderne hus med mange systemer.Er der nogen der har erfaring med IHC varmestyring der kan sige mig om man fx. kan:-Stille PID værdier individuelt på regulatoren?[/quote'] Hvis du med regulatoren mener termostaten så umiddelbart nej, hvis du bruger de almindelige følere. Men der findes en norsk udgave med display, hvor man både kan se og indstille temperaturen. Ellers foregår temperatur indstillingen normalt via softvare. Man kan dog også nemt lave forud indstillede temperaturvalg som kan vælges via simple tryk.
-Karakterisere en varmeventil? (Altså kompensere for dødområder, ulineariteter)
Det er muligt at lave offset på en termostat/føler, og kompensere for temperatur forskelle, men at regulere ulinaritet er ikke umiddelbart muligt. (Det er muligt man kan lave noget i software der gør det, men selve føleren er rimelig linær).
-Finde funktionsblokke til styring af ventilationsanlæg og varmeflader til disse?
Ja, men her skal du nok være mere lidt mere specifik.
Tak på forhånd!-Tul14
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Tak for svaret! Min bekymring er klart at jeg kommer til at stå med en besværlig/ustabil indregulering. Den aktuator jeg fx. har i mit nuværende hus åbner først for varmen når ventilen er drejet ca. 20%. 95% flow sker tilgengæld ved ca. 75% åbning.Det er den slags jeg gerne vil kunne kompensere for.Derudover må der vel være en måde at stille reguleringshastigheden på? (PID-parametre el. lign).Jeg ved hvad jeg kan med KNX'en, men IHC er bare så meget billigere...

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Ok så er jeg med: Aktuar = (motor)ventil der styrer dit flow i dit varmeanlæg. Det er ikke selve termostat ventilerne ved radiatorene eller i gulvarmekredsene vi taler om.Hvis du kender "uliniariteten" i din ventil er det ikke noget problem at kompensere, men det kræver du får lavet en tabel du kan styre efter.Du kan hente og installere IHC Visual programmet fra LK´s hjemmeside. Det virker fint til at øve sig på uden det behøver fysisk forbindelse til en controller. Du kan også se hvorledes deres varmestyring kan bruges/styres/reguleres. (se F1 hjælp til rødmarkerede FB´r) Der findes også en god manual som kan anbefales.Kender ikke til KNX, men kan forestille mig det bare virker (kan alt), men som du selv er inde på = hunde dyrt.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg har endnu ikke selv rodet med varmefunktionerne, det kommer snarest. Men kan disse ikke kun give on / off signaler til telestater mm.Hvordan styrer du dine ventiler med PID, kan dine ventiler tage 0-10V signal?Mit umiddelbare bud er at de funktioner du efterlyser er noget mere avancerede end hvad IHC tilbyder, men så på den anden side, så lyder det også til at du stiller lidt større krav end hr. og fru. Hansen!

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Selve temperatur følerne måler konstant temperaturen og kan altså give løbende info, ikke kun ON/OFF som en termostat. Men ofte bliver de koblet på en funktionsblok som i praksis virker som en termostat (med en vis hysterese).Jeg måtte lige læse lidt på lektien mht PID (http://www.mhes.dk/ har et par gode sider) og her må jeg tilstå at min viden er på glatis. At begynde at lave reguleringer vha IHC der regulere på denne måde med flere parametre bliver nok svært/bøvlet. En dedikeret controllere til dette specifikke behov er nok bedre end at bruge en IHC controller. Et lignende behov/emne har været oppe at vende i en anden tråd http://www.ihc-user.dk/forum/ihc-programmering/ihc-visual-20/varmeregulering-af-fjernvarme-unit.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
Hej' date=' jeg er ved at planlægge mit næste hus og jeg er kommet meget i tvivl mht. el-system.Jeg har et KNX/EIB system nu, men har kæmpet lidt med bla. varmestyring...De enheder jeg har er bare for simple til et moderne hus med mange systemer.Er der nogen der har erfaring med IHC varmestyring der kan sige mig om man fx. kan:-Stille PID værdier individuelt på regulatoren?-Karakterisere en varmeventil? (Altså kompensere for dødområder, ulineariteter)-Finde funktionsblokke til styring af ventilationsanlæg og varmeflader til disse?Tak på forhånd!-Tul14[/quote']Personligt synes jeg at de "nye" temperatur sensore, som er kommet til IHC er et kæmpe skridt frem. Nu mangler vi bare at vi får mulighed for andet end on/off styring af telestaterne.Vedr. dine spørgsmål.-Stille PID værdier individuelt på regulatoren? Hvis du med regulatoren mener telestater, så er svaret desværre ned.-Karakterisere en varmeventil? Mig bekendt desværre nej.-Finde funktionsblokke til styring af ventilationsanlæg og varmeflader til disse? Varmeflader kan du sådan set godt styre, såfremt du bruger on/off telestater på dem. Ventilations anlæg kan du godt styre, hvis du skrotter den eksisterende styring af dit ventilations anlæg. Der er dog vedholdene rygter om at LK er på vej med en udvidelse/opgradering af IHC, således at det kan styre f.eks. DanTherm og Nilan anlæg ved M-bus eller modbus. Det er dog over 1 år siden jeg hørte rygterne første gang, og endnu er der ikke sket noget.Mit bedste råd er at du prøver at hente IHC Visual 2 softwaren. Her kan du offline uden IHC controler, sætte f.eks. telestater og temperatur sensore ind, lave et program og simuler hvordan det vil virke.
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Håber det er iorden at jeg lige snylter lidt med på denne tråd, istedetfor at starte en ny om et emne med så sparsomt info!Jeg er nemlig meget nysgerrig netop på kontrollen af telestaterne og studsede over at insins skrev at den eneste mulighed er On/Off, men er der mulighed for flere on/off´s i programmet??Her tænker jeg på at styre telestaterne med pulser "PWM" istedet for tænd/sluk funktion og derved kunne styre flowet i gulvkredsene.Er det muligt/umuligt eller noget man selv kan programmere sig til?Jeg spør fordi jeg er ved at undersøge om jeg skal have IHC i huset, men godt vil vide først om systemet er til at arbejde med, nok til at jeg kan få de styringer frem som jeg gerne vil lege med.En anden ting, hvor nøjagtige er de temperaturfølere?I LK´s vejledning står der bare NTC modstand så vidt jeg husker.Forestiller mig bare at en temperaturføler som sidder gemt af vejen inde i væggens isolation. er meget træg og har svært ved at følge rummets reele temperatursvingninger, har nogen erfaringer med det??Forresten et super sted, med en masse god info!DJ

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jammen det er helt i orden Newbie - og velkommen ;-)Man kan selvfølgelig ondt styre telestaterne med korte intervaller og dermed noget i stil med pwm.Men igen hvis det er betingelse så er det nærmes ligemeget idet det jo er meget træg. Hvis der er tale om "tyndt" giverne med fordelingsplader og lign, kan du opnå det samme ved en meget lille hysterese så ventilen står og åbner/lukker hele tiden.Men pwm er ganske nemt at programmerne sig ud af om nødvendigt. I det hele taget er IHC faktisk meget nemt at modificere og/eller tilpasse.Du kunne selvfølgelig også montere motorventiler på alle kredse men ........som er der behov for varme i et rum(kreds) eller også er der vart nok og så lukkes der. Telestaterne har jo også indbygget træghed på op til et par minutter i nogle tilfælde.Hvis du feks. bruger ziga temp sensorer istedet for LK (de er også billigere) så benyttes en LM 35 sensor som er rimelig nøjagtig indenfor 0,5 grad. Der er også ved at blive lavet udgaver der uderstøtter DS18B20 sensorer.(søg i forummet).Mht til placering af sensoren er spørgsmålet jo også hvad den skal måle og repræsentere. Selve rummets/bygningens temperatur, eller den luft der nu tilfældigvis blæser forbi ? Derfor er en placering bag et dæksel i en forsænket dåse ikke den værste, men faktisk rimelig ideel set i fhv rumopvarmning/regulering.Hvis det er selve luften man ønsker at styre efter skal den selvfølgelig side mere frit.Mht varmesystemer mm kan jeg anbefale et andet forum; www.heatpump.dk hvor der er "experter" indenfor lige netop dette felt.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej Lars,Tak for svar og velkomst ;) Jeg ved godt at telestaterne er træge, min tanke er bare at on/off styre dem og afhængig af varmebehov/flowbehov ændre dutycyclen. En 24v telestat med 24v firkantpuls 50% dutycycle giver jo en middelværdi spændingsmæssigt på 12vSelvfølgelig vil virkeligheden ikke være ensbetydende med at ventilen så er 50% åben, men man kunne jo køre tests og derved finde dutycycleprocenten for de forskellige åbningsgrader i ventilen.Man kunne jo spare en del energi på den måde :) Hvis man så havde en udetemperaturføler og en tilsvarende styret telestat på fremløbstermostaten, som tilpassede fremløbstemperaturen i gulvkredsen i forhold til varmebehovet, så ville det sku være smart :silly: I teorien burde det jo virke, men måske kan man ikke styre vokstemperaturen i telestaten på den måde :dry: Det med placeringen af føler ville jo nemligt være at foretrække at måle rummets temperatur og ikke væggens, da rummet kan nå at blive koldt før væggen med isolering begynder at falde tilsvarende i temperatur?Tænker bare på uponors trådløse termostater som måler ud i rummet og ikke bare temperaturen omkring NTCén i føleren.Zigzag, virker dine følere på denne måde og må man spørge hvad tolerancerne er på temp?Har osse kikket på KNX men syntes simpelthen det er for dyrt for hvad man får, IHC er til at betale men man skal være georg gearløs for virkeligt at kunne få et intelligent hjem :laugh: Gad bare virkeligt godt man kunne få LK KNX FUGA TRYK D/ T/ PI KOKSGRÅ til IHC, så man kunne læse temp i displayet og kunne ændre temp på tempsensor/PC/Iphone så temp og indstilling blev vist korrekt alle steder!Udover at de er hundedyre, er det så overhovedet muligt at lave et interface fra KNX til IHC?Har googlet, men uden held..

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Det med at at styre dit fremløb vha dutycycle er selvfølgelig en mulighed hvis ikke dit anlæg i forvejen regulerer/kompenserer fremløbstemperaturen efter behov/udetemperatur. Det klarer de fleste varmeanlæg idag af sig selv. Selv gamle oliekedler har ofte en shunt (3-vejs) ventil. Den kan man så motorstyrer vha sit IHC hvis man vil. Der findes enanden tråd her i forummet om at lave/erstatte en varmestyring fra Danfoss med IHC.Du spare som sådan ikke energi ved at dutycycle, det der sparer energi er at der løber mindre vand. De fleste gulvvarmekredse er normalt indreguleret således at de enten har behov for vame og så er ventilen åben eller også er der ikke behov og så lukker ventilen. Fremløbstemperaturen på vandet er så afpasset boligens varmetab/behov ifht udetemperaturen. Du kan selvfølgelig også styre det uden ventiler og kun regulere på fremløbstemperaturen (de ses ofte ifbm jordvarme) men det kan give problemer hvis du har mange kredse/rum forskelig varmebehov/tab. Mht. placeringen af føleren er der nok ikke den store forskel på om den sidder forsænket i et hulrum 1 cm inde i vægen eller monteret i enplastkasse 1 cm. uden på vægen. De flese Danfoss, Upnor, Wavin og lign. termostater måler sådan med mindre der er tale om deres infrarøde udgaver der også måler overflade temperaturen på f. eks. gulvet. De måler ikke bare luften x cm ude i rummet men en overflade der reflekteres. Det der er vigtigt er placeringen - at føleren placeres så den ikke bliver snydt af træk, solindfald, indirekte varme/kuldepåvirkning fra lamper, brændeovn, komfur, køleskab og lign. På den måde er du sikker på at måle "rumtemperaturen" og ikke bare luften der tilfældigvis lige passerer føleren.Klaus følere er så DS18B20 som måler med 0,5 grads nøjagtighed. Sensorene kan måle med en opløsning på 0,0625 grad alt efter hvor mange bits der anvendes i samplingen, så det er mest et spørgsmål om at fra dem kalibreret. I visual anvendes 0,1 grad.Der findes termostater med display fra norske Elko:http://elko.no/wsp/elko2_nor/frontend.cgi?func=catalog.show&table=PRODUCT&prod_id=12000&func_id=1001&l3exp=&l2exp=1757&l1exp=1743&template=product de koster ca. Dkr. 1.200,- /stk.i øvrigt er der flere gamle tråde i forummet med varmestyring - prøv at søg og læse dem.Og ja KNX er hundedyrt og nok ikke lige noget for private. IHC og også urimelig dyrt ifht f.eks. Zwave, Zigbee og lign systemer. Men bare fordi man kan lave et intiligent hjem med alle disse nye smarte løsnigner er der jo ingen der har sagt det skulle være nemt. Så de fleste intiligente hjem er også fyldt med intiligente beboere ;-)PS: Du behøver ikke være nervøs for om LK´s gulvarme implementering virker - det gør den. Med mange flere muligheder en f. eks. danfoss og Wavins systemer. Det eneste minus der er ved LK´s løsning er at der endnu ikke finde trådløse termostater/sensorer.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
Der findes termostater med display fra norske Elko:http://elko.no/wsp/elko2_nor/frontend.cgi?func=catalog.show&table=PRODUCT&prod_id=12000&func_id=1001&l3exp=&l2exp=1757&l1exp=1743&template=product de koster ca. Dkr. 1.200' date='- /stk.i øvrigt er der flere gamle tråde i forummet med varmestyring - prøv at søg og læse dem.[/quote']ved køb af flere kan der fåes en good rabbat, mener jeg betalte 850 pr stk, ved et køb på 10 stk ..
Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok