Hop til indhold
  • 0

Hvilken type dimmer til 230v LED (få watt)?


Jacob Christiansen
 Share

Spørgsmål

Hej,Jeg er ny mht. IHC, men er ved at lægge sidste hånd på vores nye hus, hvor der skal installeres IHC.Alle ledninger osv. er trukket til lampesteder, 24v tryk osv., men jeg er ved at finde ud af, hvad der skal til for at anvende 230V LED-spotter, hvoraf flere skal kunne dæmpes.Jeg har snakket med flere bekendte trikkere - inkl. ham, som skal stå for installationen, men min opfattelse er, at ingen helt kender den rigtige løsning, når det gælder dæmpning af LED - det er altid noget med "jeg har hørt", eller "jeg kender nogen som bruger", osv. osv.Når jeg kigger rundt på nettet og her på ihc-user.dk, får jeg et indtryk af, at det er svært at finde en dimmer, som kan operere ved forbrug under 20W.Konkret ønsker jeg mulighed for at dæmpe 2x4W 230v spots - dvs. samlet 8W. Kan det lade sig gøre, og med hvilken typer dimmer? Og ikke mindst - er det umiddelbart ligetil at integrere i en "alm." IHC-tavle?Har kigget på LK's løsninger inkl. wireless, men synes ikke at kunne finde noget, som dur ved så få watt. Har også læst lidt om Eltako, men kan heller ikke her gennemskue, hvad minimumsgrænsen er for forbruget, og om disse er "lige til" at sætte ind i et IHC-anlæg.Mht. til LED-pærer har jeg Philips Master og Diolux i tankerne, hvilke er dæmpbare. Er der andre 230v, som kunne være interessante?På forhånd tak for hjælpen.

Link til kommentar
Del på andre sites

14 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

eltako har ikke noget minimum, dog er det kun deres godkendte LED typer der virker.med eltako kan du alt, bare ikke lave scenarier med lysdæmpning, den kan sluk alt og tænd alt, samt huske sidste niveau .http://www2.solar.dk/Download/eltako_universal_lysdaemper_eud12d/http://www.eltako.com/dimming_curve/LED_gb.pdfjeg har kun gode erfaringer med den

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
Prøv at tjekke Climacare.dk' date=' de har har et skema over hvor mange spot der skal på de enkelte dimmer Jeg er selv ved at lave noget dæmpning af 3*1w mr11 12v spot, men det er bare med et 1-10v modul[/quote'] Det bliver bare en lidt dyr løsning, når man skal smide et analog modul efter hver dimmer...Så ryger den økonomiske besparelse lidt af fløjten ifht de andre løsninger, hvor man sikrer en minimum belastning.Evt med en dummy load.
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
Det er faktisk slet ikke så dyrt igen' date=' gav ca 1000 kr for Lk's 1-10v dimmer og en driver der understøtter 1-10v Og det virker faktisk noget bedre end mange andre løsninger som jeg har prøvet, Og det med dummy load = dårlig ide[/quote'] OK - men ifht dummy load modellen - giver det ikke også en tilbagebetalingstid på rundt regnet 10 år? Det siger min lommeregner i hvert fald... ;) Nu kan alt jo så heller ikke gøres op i penge... Og jeg er da heller ikke vild med en dummy load.Men alligevel...?
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

jeg har 60+ stk af denne og kan indtil nu un anbefale den ..http://www.prolys.dk/4w-d-mpbar-gu10-led-spot-varm-hvid-40-sunflux-gu10d-ii.htmldermed kan du lave scenraie lys direkte med LK's wireless dimmer.Vær dog opmærksom på at der ved få antal led's på en dimmer, feks, 5 skt, så kan man kun regulrer ned til 30 % da effekten ellers bliver for lille.men lys styrke ved 30% er ret lille, og det virker godt. ..

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej Withen,De bliver monteret i løbet af ugen, og der går nok endnu en uges tid eller 2, inden jeg kommer til at lege med systemet, da det er et nyt hus, vi er ved at færdiggøre - så der er flere jern i ilden.Jeg købte dem på denne tyske side: www.elektroundso.de, som tilsyneladende var de billigste af de tyske.Har nu snakket med flere trikkere, som alle istemmer dette forums positive oplevelse med dæmperen, så jeg glæder mig til at se, hvordan den dur.Til orientering har jeg bestilt Philips MasterLED 4w, til hele hytten, hvilke skulle være godkendt af Eltako.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok