Hop til indhold
  • 0

Varmeregulering af fjernvarme unit


Morten1354922249
 Share

Spørgsmål

Er der nogen der har mod på at udvikle en styring til en fjernvarme unit?Jeg tænker på om man kan lave en regulering som virker i stil med en "Danfoss ECL comfort 300"hvor der på fremløbstemperaturen tages højde for udetemperaturen, så jo koldere det er udenfor, jo højre fremløbstemperatur på varmeanlægget. Ligeledes indlægges der en tid som "telestaten (mange navne)" er om at gå fra lukket til helt åben. Pulstiden til telestaten er også længere jo koldere det er udenfor. Varmeanlægget slukkes også når udetemperaturen når en fastsat temperatur.Jeg har vedhæftet lidt om ECL 300, så i kan se lidt om hvordan den virker. http://dk.varme.danfoss.com/PCMPDF/VIKME101_C62.pdfpost-1541-13549256690561_thumb.jpg

Link til kommentar
Del på andre sites

Recommended Posts

  • 0

Carlos....Nu er det ikke alt en IHC kan klare.....Lad os nu antage at du en svømme pøl.....Og her vil du gerne måle Ph vædier.....Dette gøres med en Ph probe som levere 4-20mA signal.....Hvordan er det så lige man gør det på IHC'en......Eller du vil måle din røggas tempuratur med en pt100 føler.Det kan man ikke unden at skulle converter disse signaler.....Og her køber man sig så fattig i converter moduler.......Altså en plc kan mere....Men det er ikke sikkert man har behov for det......

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
Det kommer an på hvor meget proformance man vil ha....Men en siemens S7-1200 Hvis det skal være lækkert en siemens S7-314-2 PN/DP og så med decentrale I/O et200SAf skræm ville jeg vælge et siemens MP277 i 10"Og LK's wireless komp. Trådsløse tryk linket sammen med wireless relæ.Det eneste minus man har ved plc er at man ikke kan lave korte og lange tryk....Men skal lave dem som tryk efter hinanden......
Jeg er fuldstændig enig i at 1-10V og 4-20mA er en STOR mangel i IHC, men den er tilgengæld langt bedre når det gælder alarm og alm. lysstyring.Jeg har tidligere haft kig på en Simens PLC som alternativ til IHC, men jeg synes hurtigt at jeg endte på et beløb, som var langt større en for IHC. Men det kunne være sjovt at høre hvad min IHC installation ville koste hvis den blev lavet i Simens PLC. Jeg har pt. 1 controler, 1 12" touch skærm, 48 230V udgange, 8 400V/10A udgange, 48 24V udgange, 128 24V indgange samt 10 temp. føler med hver 2 føler. Det eneste jeg egentlig savner er 16 udgange så jeg kan styre mine gulvvarme kredse med andet end on/off.
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
Carlos....Nu er det ikke alt en IHC kan klare.....Lad os nu antage at du en svømme pøl.....Og her vil du gerne måle Ph vædier.....Dette gøres med en Ph probe som levere 4-20mA signal.....Hvordan er det så lige man gør det på IHC'en......Eller du vil måle din røggas tempuratur med en pt100 føler.Det kan man ikke unden at skulle converter disse signaler.....Og her køber man sig så fattig i converter moduler.......Altså en plc kan mere....Men det er ikke sikkert man har behov for det......
Jeg er helt enig! :) På mange måder er IHC controlleren bøvlet at arbejde med og tilbehøret begrænset (og dyrt). Jeg har selv for 10 år siden arbejdet lidt med PLC’ere og jeg tror faktisk det gav mig interessen for noget intelligent strømstyring til huset. Jeg syntes ideen med varmeregulering af fjernvarme via IHC er super god fordi alle os her sandsynligvis allerede har en IHC controller. Man kunne jo også være fræk og sige: hvorfor rode med en PLC når Danfoss allerede har lavet en enhed der kan styre det?Ingen sure miner, fint med brainstorm. Men ofte skifter en tråd emne og det vil jeg meget nødigt se med denne, og stedet hedder jo ihc-user og ikke plc-user . ;)
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
Det kommer an på hvor meget proformance man vil ha....Men en siemens S7-1200 Hvis det skal være lækkert en siemens S7-314-2 PN/DP og så med decentrale I/O et200SAf skræm ville jeg vælge et siemens MP277 i 10"Og LK's wireless komp. Trådsløse tryk linket sammen med wireless relæ.Det eneste minus man har ved plc er at man ikke kan lave korte og lange tryk....Men skal lave dem som tryk efter hinanden......
Jeg er fuldstændig enig i at 1-10V og 4-20mA er en STOR mangel i IHC' date=' men den er tilgengæld langt bedre når det gælder alarm og alm. lysstyring.Jeg har tidligere haft kig på en Simens PLC som alternativ til IHC' date=' men jeg synes hurtigt at jeg endte på et beløb, som var langt større en for IHC. Men det kunne være sjovt at høre hvad min IHC installation ville koste hvis den blev lavet i Simens PLC. Jeg har pt. 1 controler, 1 12" touch skærm, 48 230V udgange, 8 400V/10A udgange, 48 24V udgange, 128 24V indgange samt 10 temp. føler med hver 2 føler. Det eneste jeg egentlig savner er 16 udgange så jeg kan styre mine gulvvarme kredse med andet end on/off.[/quote'']Din installation vil koste omkring 60.000 eks.moms med siemens plc og skærm
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
Step 7 kan hentes i en demo version som er det sammen som den med licens. En plc er da ikke anderledes end en ihc.....Hvis man ikke har forstand på det....Er det jo temlig kompliceret. Selvom ihc er træk og slip.....Skal man jo have en ide om hvad man lave.....
Så du opfordre til at man bruger SW uden licens?Men regnestykket går alligevel ikke op. Jeg prøvede lige at regne min IHC inst. sammen med priser fra billigihc. Der ender jeg på ca. 20.000 incl. moms. Simenes S7 PLC er derfor mellem 3-4 gange så dyr, og dertil kommer at jeg havde glemt at jeg også har wireless fjernbetjeninger til min IHC installation, ligesom jeg har udendørs bevægelses sensor. Altsammen noget som ikke lige findes til en S7 PLC.S7 PLC'en er helt sikker bedre til varmestyring. Den er trods alt målrettet industri installationer, hvor de funktioner som indgår i varmestyring bruges meget. IHC er målrettet hus installationer, men på et eller andet tidspunkt går det vel op for LK at varmestyring i parcel huse idag er ved at være ligeså avanceret som i industrien, og så kommer 1-10V og 4-20mA in/udgange også ned i pris på IHC.
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg opfordre ikke til bruge sw uden licens. Fortæller bare at den findes i en demo version.Ang dit din wireless betjening og pir føler kan dette godt lade sig gøre....Pir føleren skal bare have kontakt sæt. Og din fjernbetjening kobler du op imod en et wireless relæ.Og vi er helt enige med at ihc er en billiger løsning.....Har bare sine begræsninger....Og det har man ikke i en plc.Det er et spørgsmål om pris og holdning....Og jeg personligt ville lave det med en plc.....Roder med det hver dag.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok