Hop til indhold

regnmåler


Recommended Posts

Den koster næsten 2000kr.Men jeg har snakket med ham fra zigza.dk der har temp. føler til ihc og han skrev.Jeg har købt en regnmåler i Harald Nyborg og skåret banerne til reed relæet og lodet en ledning over det reed relæet, så vidt jeg husker giver hver puls ca 0,5 mm http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=5363&n=10

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 10 months later...

Prøv en af disse:http://www.multikoeb.dk/ventus-vejrstationer-105/regnmaaler-til-w177-w155-og-w150-vejrstation-p72392http://www.multikoeb.dk/ventus-vejrstationer-105/regnmaaler-til-vejrstation-w831-w928-p74572Der er masser af forskellige, søg på google https://www.google.com/search?q=vejrstation&rls=com.microsoft:da&ie=UTF-8&oe=UTF-8&startIndex=&startPage=1

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

Med aneometeret måske, hvis det bare sender pulser (kontakt slutninger) ud.Med retningsmåleren er det lidt mere tricky. Det kan være forskellige modstand alt efter retning, eller det kan være det bare er et mix af kontaktslutninger.Men køb en (eller begge) split dem ad og lad os høre hvad der er indeni, reed relæer eller ????

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 2 months later...

Jeg er lidt lun på idéen, men hvordan konstaterer jeg om der er reed relæer i? Jeg har et almindeligt multimeter fra Brinck at måle med.Jeg kan godt se med retningen at den er tricky, selvom det er et mix af kontaktslutninger giver den kun en grov indikation med max 8 vindretninger - men det er vel egentlig også rigeligt for de fleste. Men ok, jeg kan også bare kigge ud af vinduet eller sætte et webcam på taget så jeg kan se vejrhanen.Koch har et anemometer til 650,- som lader til at være af bedre kvalitet, men jeg kan ikke helt gennemskue om det kan køre solo eller man skal have hans lille box ind over. Umiddelbart står der at den giver en puls pr. sekund ved 2,5 mph vindhastighed. Det burde vel være muligt at lave en FB med pulsopsamling ala den man bruger til strømforbrug med en tilpasset skala og en log der f.eks. husker peak og gennemsnit pr. dag for den sidste uge eller måned.

Link til kommentar
Del på andre sites

Det kan du nok ikke umiddelbart måle vha et multi meter, men se hvis du skiller det ad.Og ja vindretning er ikke helt så nem, men den er heller ikke altid så relevant at logge. Og 8 retninger vil jeg også tro er nok til de fleste.Koch anemometeret burde virke.Mht pulmåling er det ikke noget problem at lave/tilrette en FB. Det er jo ligemeget hvad en puls repræsenterer ( 1 w, 1 L, 1 kg. træpiller, 1 tryk på ringeklokken, ???) bare man ved det.

Link til kommentar
Del på andre sites

1 puls / sekund = 4 m/s' date=' så ved orkanstyrke giver den 8 pulser i sekundet, og ifølge DMI gav stormvejret her forleden ikke mere end 20m/s vindstød = 5 pulser i sekundet. Er det for hurtigt til IHC..?[/quote']Hmmm det havde jeg faktisk ikke lige regnet på. Dine tal ville ikke være et problem. Men synes da bare, at dem man sådan ser rundt omkring, godt kan køre vandvittigt hurtigt rundt!Jeg går ud fra du mener Koch Anemometer?Han skriver at den giver 1puls/sek = 1,1176 m/sek.Så hvis det (kun :dry: ) blæser 20 m/sek i vindstød, vil det betyde 20/1,1176 = 17,9 pulser/sek.Hvis vi er MEGET heldig, er dutytime 50% (den tid reed relæ er trukket på en omgang), hvilket vil betyde en puls bredde på (1000msek/17,9pulser)/2 = 28 mSek.Man siger at IHC controlleren kan opfange pulser på >= 30 msek (med nyeste firmware).Jeg vil gætte på at reedrelæ ikke er trukket 50% af en omgang, og så bliver pulsen endnu kortere.Samt, at det jo sagtens kan give vindstød over 20 m/sek.Så jeg vil hermed konkludere, at det nok er bedst med en elektronikbox imellem anemometer og ihc input.
Link til kommentar
Del på andre sites

 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok