Hop til indhold

Første forsøg med IHC-tavle


Recommended Posts

Kommentarer er velkomne ;-)

Egne noter:

* Måske ikke arbejdet værd at køre klemmer til ALT.

* Vil helt sikkert anvende klemmer igen til 0V/12V alarm backup (alarm PIR).

* Placering af moduler, gruppeafb., kombirelæer osv. skal planlægges bedre, så der ikke er så lange kabeltræk i tavlen - både IHC og stærk.

* Mega bøvlet at trække kabler ind i LK's tavler fra bagsiden. Forskalling bag tavle på 50mm skulle have været lavet dybere.

* Tabula el. lign. overvejes til næste projekt

* Link-10 kabel til alle tryk/inputs er overkill. Der bliver alt for meget i tavlen. Overvej alternativ kabel med færre ledere. Dog ultimativ mulighed for at ændre senere.

IMG_5856.jpeg

IMG_5857.jpeg

IMG_5858.jpeg

IMG_5859.jpeg

IMG_5860.jpeg

IMG_5861.jpeg

IMG_5862.jpeg

IMG_5863.jpeg

IMG_5864.jpeg

IMG_5865.jpeg

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg bliver helt misundelig. Gid min tavle så sådan ud. :D

Vedr. klemmer. Det er ikke overkill. Det gør fejlsøgning MEGET nemmer. Skulle jeg selv lave min IHC installation fra grunden igen, ville jeg sætte tavler af til klemmer, så jeg kan lave et krydsfelt af stærk og svagstrøms klemmer, samt andre tavler hvor jeg har alle IHC modulerne. Jeg har for mange stedder hvor jeg bruger ledninger fra både input og output moduler, hvilket giver en meget rodet installation i min tavle. Specielt fordi jeg har 2 controller grundet mængden af I/O moduler. Med krydsfelt metoden kan jeg nememr ændre på den fysiske installation rundt i huset, hvilket jeg gør forbavsende ofte.

Vedr. link-10 kabel. Hvis din installation ligger i rør, så du kan skifte kablet, vil jeg give dig ret, men på den anden side. Det billigste svagstrøms kabel man kan får idag er ofte PDS netværks kabel med 8 leder. Det funger fint til LK IHC.

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Meget flot arbejde :)

Vedr. klemmer er jeg nok mere af den holdning at de giver en ekstra fejlmulighed. Mit eget "krydsfelt" består i at alle, både brugte og ikke brugte ledninger er klippet så alle I/O kan nås, de ubrugt lægges bagerst i tavlen. Dette er måske ikke særlig kønt når afdækningen komme af, men meget fleksibelt.

Vedr. kabler så er PTS, eller bare PT, for der er ikke behov for skærmen, så indeholder de kun 8 leder, hvilket er for lidt til et 6 tryk med dioder. Men ellers er jeg enig i at det giver mangen kabler med ét til hvert tryk, men at begynde at sløjfe videre til flere tryk giver absolut heller ikke mening.

Til teknik og alarm bruger jeg normalt ét kabel til hver system i hvert rum.

Link til kommentar
Del på andre sites

13 timer siden, Henning Pedersen skrev:

Vedr. kabler så er PTS, eller bare PT, for der er ikke behov for skærmen, så indeholder de kun 8 leder, hvilket er for lidt til et 6 tryk med dioder. Men ellers er jeg enig i at det giver mangen kabler med ét til hvert tryk, men at begynde at sløjfe videre til flere tryk giver absolut heller ikke mening.

8 leder er nok til et tryk med 4 afbryder og 2 dioder, hvilket der som regl er flest af. Et 8 leder kabel til hvert tryk gør det nemt at skifte tryk hvis man får andre ideer til sin installation, hvilket jeg gør forbavsende ofte. Sammen med klemmerække krydsfeltet, gør det fysiske ændringer nemme uden at det samtidig kommer til at se rodet ud. Og ja det er en ekstra fejl kilde, men det er samtidig også en ekstra mulighed for at skilde instalationen ad og teste de enkelte dele uafhængig af hinanden.

Link til kommentar
Del på andre sites

Meget flot installation, jeg er vild med det.
Jeg har selv stor gavn af mine klemmerækker når man går og bygger om og renoverer. Det er nemt at tilføje og fjerne kabler uden at skulle klippe strips op ned gennem tavlerne og samle det igen. Det får man aldrig gjort.

Dog sidder din måler vist lige lovlig højt.

Skulle jeg bygge med IHC igen ville jeg nok montere en Hager Tavle 1100/800/161 216M FWB73S (7916003958) billigt online ‒ WATTOO.DK

Jeg har i kælderen kun 3 stk UG 24 og 4 stk UG 12 med klemmer i, en målerramme og BR kanal med 10 wireless dimmere i. Og en UG 24 i garagen.

Ejendomsmægleren der var ude og vurdere huset var ved at ryge bagover da han så tavlen :D

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

Sikke en flot installation..Ville ønske jeg havde været så fremsynet da jeg started min installation op.  Godt at afdækningen skjuler det meste.. :-)

Vedr. at bruge PDS kabel så husk at disse ikke er kortslutnings beskytte af IHC modulerne da kvadrat er for lille. LINK 10 kabel er kortslutnings besklytte af IHC modulerne.

Link til kommentar
Del på andre sites

8 timer siden, Allan Madsen skrev:

Vedr. at bruge PDS kabel så husk at disse ikke er kortslutnings beskytte af IHC modulerne da kvadrat er for lille. LINK 10 kabel er kortslutnings besklytte af IHC modulerne.

PDS kabler er kortslutnings beskyttet, men de er ikke overbelastnings beskyttet. Der er en stor forskel på de 2 begreber.

Ved en kortslutning har du en meget høj strømstyrke ganske kortvarigt, mens du ved ovebelastning har en forhøjet strømstyrke i længere tid.

Til kortslutning beskyttelse af 1,5 kvadrat ledninger/kabler, kan du uden problemer benyttet 16 og 20A sikringer, mens du under normale varmeaflednings forhold max må bruge 13A sikringer til sikring af 1,5 kvadrat ledninger/kabler mod overbelastning.

Der er ikke noget krav om at ledninger/kabler er overbelastnings sikret med sikringer, såfremt at du på anden måde har sikret dem mod overbelastning. Det kan f.eks. være en varmepumpe på 2KW som er fastmonteret til en afbryder med 1,5 kvadrat kable og sikret med sin egen 16 eller 20A sikrings gruppe grundet startstrøm. Dette vil være en fuld lovlig installation. Er varmepumpen tilsluttet en stikkontakt, vil dette ikke være en lovlig installation. Den er kun lovlig fordi du ikke kan sætte anden belastning på strømkredsen uden at arbejdet kræver autorization.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok