Hop til indhold

Nyt (gammelt hus)


JohnnyB
 Share

Recommended Posts

Hej alle,

Tak for medlemskab - det er super spændende at læse om alle jeres erfaringer og udfordringer.

Jeg håber I kan hjælpe mig.

Vi har lige overtaget et hus, der er renoveret for nogle år siden, og for første gang støder jeg på IHC - jeg har hørt om det før, men aldrig selv haft det, det har jeg så nu. Jeg har vedhæftet billeder af mit "system", og ved faktisk ikke hvad det er.

De tidligere ejere fik lavet systemet om fra Halogen til LED, men jeg kan se at alle vores spot kører med GU5 mener jeg det hedder, den med de "tynde" strenge til at connecte til udtaget). 

Vi har rigtig mange spots i huset, omkring 70 vil jeg tro - så jeg vil gerne sætte mig lidt ind i det.

Jeg kommer fra Philips Hue, som har fungeret rigtig godt til mit behov, og ønsker mig egentlig det samme igen, da jeg godt kan lide at styre mine ting fra telefonen og nødvendigvis ikke fra kontakten hele tiden.

Uden at skulle tage alt jeres tid om hvordan man forbinder sin computer til systemet og redigere i softwaren - den kan jeg nok google mig til, vil jeg lige høre:

  • Ser det rigtigt ud (billederne)
  • Kan jeg skifte fra GU5 til GU10 - hvis ja, er det dyrt?
    • Nærmere kan jeg nemt få Philips hue oppe at køre?
  • Noget du tænker jeg bør være opmærksom på?

Ha det godt

 

Mvh

Johnny

image2.jpeg

image3.jpeg

image1.jpeg

image0.jpeg

image4.jpeg

Link til kommentar
Del på andre sites

  • Dine tavle dimmers (niko) skal fjernes hvis du ønsker at bruge hue
  • Hvis du ønsker at styre dine hue spots samtidig fra de fysiske ihc tryk skal du enten opsætte noget automatik som HA eller IHCCaptain - hvis det er nok at de fysiske tryk slukker/tænder dine hue spots er det nok det mest simple at lave. 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

På 13.4.2023 at 09:03 , Mikkel Skovgaard skrev:
  • Hvis du ønsker at styre dine hue spots samtidig fra de fysiske ihc tryk skal du enten opsætte noget automatik som HA eller IHCCaptain - hvis det er nok at de fysiske tryk slukker/tænder dine hue spots er det nok det mest simple at lave. 

Jeg kender ikke hue, men jeg kan ikke rigtigt forstille mig at den eneste måde at tænde/slukke lyset, hvis man går hue vejen, er via en app. Så da et 230V output modul jo har samme funktionel funktion som en alm. on/off kontakt, man kan vel erstatte dimmerne med et 230V output modul isteddet for at gøre installationen mere kompleks med HA/IHCCaptain.

Bortset fra det ser det ud til at den nuværende IHC controller er en Visual 2 HW 6.1 uden viewer, hvilket vil sige at IHC app m.m. ikke vil virke på den. Opgrader til en controller med viewer (Visual 2 HW 6.1 med viewer, Visual 2 HW 6.2 eller Visual 3 HW 7) og lyset kan styres med f.eks. IHC app uden anden ændring end udskiftning af selve controlleren. Alt andet kan genbruges.

Sidst men ikke mindst ser det ud til at der er et wireless tryk et eller andet sted som trænger til et nyt batteri

Link til kommentar
Del på andre sites

Det er altid svært når man skal vende sig til noget nyt, man savner trygheden ved det gamle og ser kun udfordringer ved det nye. Selv om hue var fint i den tidligere bolig, så vil jeg mene at du med IHC får langt flere muligheder for at styre lyset både mere intelligent og mere smart.

Men det kræver selvfølgelig at der bliver investeret både tid og resurser på det.

Som Lars skriver, så er du ret låst med hensyn til alt det nye og smarte med den gamle controller, så uanset hvad, så bør den opgraderes. Med mindre du vælger at skrotte det hele og laver hue i hele hytten.

Selv om tidligere ejer har opgraderet til LED med Niko dæmper, så er det min optik en ret sølle løsning, uden muligheder for øget komfort mv.

Hvis du vælger at opgradere, så er der tilgengæld ikke mange begrænsninger tilbage, du kan via 3. parts produkter integrerer næsten alt i systemet. Det er dog ikke plug and play.

Link til kommentar
Del på andre sites

På 12.4.2023 at 14:39 , JohnnyB skrev:

Jeg kommer fra Philips Hue, som har fungeret rigtig godt til mit behov, og ønsker mig egentlig det samme igen, da jeg godt kan lide at styre mine ting fra telefonen og nødvendigvis ikke fra kontakten hele tiden.

Hvis du vælger at skovle alt IHC ud, så kan du erstatte dine dimmere med disse så kan du styre hvert rum vis din Hue App (for at svare på dit spørgsmål). Zigbee DIN Rail Dimmer (smart.dk)

Jeg ville også opgradere til en Visual 3 controllere og nye IHC (wireless) Dimmere (DIN skinne dimmerne er ikke helt færdigbagt).

Faktisk kan du bare opgradere firmwaren i din nuværende controller, så kan du købe LK IHC-remote APP'en. Men jeg ville ikke hænge min hat på den app, den er lang tid om at loade hele huset, og er dum som et brædt ifh. til det du kommer fra. Der ville jeg derimod anbefale Home Assistant som tillæg, der er uanede muligheder for styring, brugerflade og yderligere integration til f.eks. el-bil, robotstøvsuger, robotgræsslåmaskine, solceller osv osv.

På 12.4.2023 at 14:39 , JohnnyB skrev:

De tidligere ejere fik lavet systemet om fra Halogen til LED, men jeg kan se at alle vores spot kører med GU5 mener jeg det hedder, den med de "tynde" strenge til at connecte til udtaget). 

Det lyder som at du har 12V spots, de kan ikke umiddelbart erstattes af GU10 pærer som er 230V. Trafoer skal fjernes, kabler skal højst sansynlig skiftes, selve spottet skal også skiftes.  

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok