Hop til indhold
  • 0

Fælles 0V for AC og DC kredse?


Lars1
 Share

Spørgsmål

Jeg er løbet ind i et lille problem med en ABNM A5 0-10V DC akturator. Den jeg har liggenden skal have 24V AC og har fælles 0V mellem 24V AC og 0-10V DC. Den 24V AC transformator jeg har liggende har ikke nogen 0V klemme, men bare 2 klemmer hvor der er 24V AC mellem dem.

Vil den rigtige løsning være at forbinde den ene 24V klemme på min 24V AC transformator til 0V på min 24V DC strømforsyning og den anden klemme til 24V AC på min ABNM A5 akturator, eller vil dette give problemer med 24V DC kredsen, som også forsyner min IHC installation?

Link til kommentar
Del på andre sites

5 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0
På 18.3.2023 at 13:11 , Lars1 skrev:

Jeg er løbet ind i et lille problem med en ABNM A5 0-10V DC akturator. Den jeg har liggenden skal have 24V AC og har fælles 0V mellem 24V AC og 0-10V DC. Den 24V AC transformator jeg har liggende har ikke nogen 0V klemme, men bare 2 klemmer hvor der er 24V AC mellem dem.

Vil den rigtige løsning være at forbinde den ene 24V klemme på min 24V AC transformator til 0V på min 24V DC strømforsyning og den anden klemme til 24V AC på min ABNM A5 akturator, eller vil dette give problemer med 24V DC kredsen, som også forsyner min IHC installation?

Hej Lars.

I følge diagrammet på side 4 så er 0V fælles som du også er inde på.
AI131886467724en-010301.pdf (danfoss.com)

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
På 20.3.2023 at 07:43 , Bjarne Sørensen skrev:

I følge diagrammet på side 4 så er 0V fælles som du også er inde på.
AI131886467724en-010301.pdf (danfoss.com)

Så langt er jeg også selv kommet, men problemet er at jeg har ikke kunnet finde en 24VAC DIN skinne strømforsyning med en 0V klemme. De kommer alle med 2 klemmer hvor der er 24V mellem, men ingen af klemmerne er mærket 0V, + eller -. Så derfor er spørgsmålet om jeg bare skal forbinde den ene 24VAC klemme til 0V på min 24VDC strømforsyning, eller om der er en anden metode jeg skal bruge, for at lave fælles 0V for de 2 strømforsyninger?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
2 timer siden, Lars1 skrev:

Så derfor er spørgsmålet om jeg bare skal forbinde den ene 24VAC klemme til 0V på min 24VDC strømforsyning

Ja det er det du skal gøre.

AC har ingen potentiale på en sikkerhedstrafo, strømkredsen er svævende. Så du tager bare den ene pol og grounder den.
Det samme gør man i maskinstyrestrømskredse (i maskiner og maskinanlæg 204-1 kan du læse om det) af sikkerhedsmæssige grunde.
Så du skal bare bruge den 24V styrestrømstrafo du foretrækker, det skal bare være en SELV, ikke en autotrafo.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
7 timer siden, Bjarne Sørensen skrev:

Ja det er det du skal gøre.

AC har ingen potentiale på en sikkerhedstrafo, strømkredsen er svævende. Så du tager bare den ene pol og grounder den.
Det samme gør man i maskinstyrestrømskredse (i maskiner og maskinanlæg 204-1 kan du læse om det) af sikkerhedsmæssige grunde.
Så du skal bare bruge den 24V styrestrømstrafo du foretrækker, det skal bare være en SELV, ikke en autotrafo.

Takker. Var bare nervøs for om jeg pludselig ville få AC strøm ind i en DC kreds, hvis jeg forbandt den ene klemme på 24VAC strømforsyning med 0V på IHC 24VDC strømforsyningen. Jeg er dog ikke sikker på at 0V på IHC strømforsyning er grounded, men det kunne jeg selvfølgelig gøre.

Det er denne fætter https://www.proshop.dk/Komponenter-til-tavler-og-kasser/Schneider-Electric-Ringetransformer-tr-25va-23012-24vac-bredde-54mm/2953570 jeg har liggende og planlægger at bruge.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
10 timer siden, Lars1 skrev:

Jeg er dog ikke sikker på at 0V på IHC strømforsyning er grounded, men det kunne jeg selvfølgelig gøre.

Der har jeg vrøvlet lidt, 0V DC skal ikke jordes. Men det gør man på maskiner og maskinanlæg med den ene AC pol.

Den trafo er fin.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok