Hop til indhold

Installtion af lys styret af PIR


Smail
 Share

Recommended Posts

Hej,

Nu er sommeren ved at være over os og jeg kan se at jeg er nød til at installere et skumringsrelæ til min udendørs belysning. Jeg overtog huset sidste år og det er fra 2003. Jeg synes derfor at det er ret mærkeligt at man på daværende tidspunkt ikke har tænkt på at installere et skumringsrelæ. Jeg kiggede derfor ihc koden igennem og kan se at skumrignsrelæet er indført i et af funktionsblokkene, men det ser dog ikke ud til at der er programmeret noget. Se gerne vedhæftede screendump. Er der et erfarent hoved der måske kan fange hvad som kunne have været tænkt her da man lavede installationen?

Derudover kunne jeg tænke mig at vide hvad FB2.1.2 står for (Trappeautomat med indikator for timerudløb). Er der noget som har set sådan noget før?

Det skal nu også siges at der er et meget gammelt skumringsrelæ som er skruet fast på en pæl inde i hækken, men jeg kan ikke se at der er nogen kabel der fører fra denne og ud til huset. Jeg ved nu ikke om denne er blevet brugt til noget andet før hen. Har nogen set noget lignende før? Se vedhæftet fil.

Min umiddelbare forståelse er at der ikke er installeret et skumringsrelæ og jeg tænker derfor at bruge den virtuelle version6.1 som er her på siden. Er der dokumentation for hvordan denne skal tilføjes til ihc koden?

Mange tak :)

Capture.JPG

63575_29fe8e65-4c31-4d77-b244-e37c33bba6ab.jpg

63575_f45c2d5b-068f-4442-bae3-d9c889393a4d.jpg

Link til kommentar
Del på andre sites

Om det gamle skumringstrelæ er ført ind til tavlen er svært at sige, men hvis du har dokumentation over anlægget så burde det fremgå af den. Udfordringen med Visual 1 er b.la. at de enkelte indgange ikke er defineret ud på produktet, så du kan ikke direkte se hvor det evt, kommer ind. Det kan man i de nyere.

Allerede i Visual 1 blev der anvendt funktionsblokke, små programstumper som udfører en given funktion. De har et antal ind- og udgange som programmøren frit kan bruge eller lade være. I dit tilfælde har man valgt ikke at bruge indgangen for skumring, og dermed er indgangen for PIR sandsynligvis ikke afhængig af skumringen.

Den anden funktionsblok er "bare" en blok med forsinket frafald, dvs. når du aktiverer indgang 5.12 tænder udgang 2.04 indtil timeren på 2 minutter udløber. Den blev typisk brugt til trappelys eller badeværelses ventilatorer.

Om den virtuelle kan anvendes til Visual 1 ved jeg ikke.

Selv om Visual 1 er god controller, så bør du overveje at opgradere til en nyrer version. De er langt lettere at arbejde med, og de giver også nogle flere muligheder.

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Udover det som Henning har skrevet, bør du læse den villedning som kommer frem når du trykker på F1 (såvidt jeg husker) i Visual. Den giver svar på næsten alle dine spørgsmål og indeholder også en forklaring på hvordan du tilføjer f.eks. et virtuelt skumrings relæ. Visual 1 og Visual 2 er dog ikke program kompatible, så du kan ikke bruge en Visual 2 FB i et Visual 1 program. Visual 2 og 3 er derimod program kompatible så man kan bruge FB's på tværs af disse 2 versioner.

Hvis du vil vide hvordan de enkelte FB's virker, så marker FB'en og tryk på F1. Så får du FB dokumentationen frem. Dette virker dog kun på standard LK FB's som ikke er redigerede. Det kan ses ved at de har en rød firkant ud for FB navnet.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 3 weeks later...

Hej Lars og Henning,

Siden jeres svar har jeg brugt tid på at kigge på dette, men jeg er ikke kommet særligt langt i min efterforskning. Forstår jeg det korrekt at det virtuelle skumringsrelæ kun er tilegnet visual controller 2? Jeg kan nemlig se at det virtuelle skumringsrelæ kommer med en .vis wller .ifb extension og jeg ved ikke om disse kan læses af visual controller 1.

 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

2 timer siden, Smail skrev:

Forstår jeg det korrekt at det virtuelle skumringsrelæ kun er tilegnet visual controller 2? Jeg kan nemlig se at det virtuelle skumringsrelæ kommer med en .vis wller .ifb extension og jeg ved ikke om disse kan læses af visual controller 1.

Måske, men det er mest sandsynligt at du ikke kan.

Visual 2, som det virtuelle skumringsrelæ er lavet til, bruger XML kode, (din .ifb fil) det KUNNE Visual 1 også gøre, men jeg ved det ikke.

Prøv at åbne Visual mappen på din computer, hvis du har en undermappe med funktionsblokke så prøv at lægge .ifb filen derind og genstart Visual. Hvis Visual ikke vil starte, eller du ikke kan vælge den, så kan man ikke og du kan roligt slette den igen.

Link til kommentar
Del på andre sites

14 hours ago, Henning Pedersen said:

Måske, men det er mest sandsynligt at du ikke kan.

Visual 2, som det virtuelle skumringsrelæ er lavet til, bruger XML kode, (din .ifb fil) det KUNNE Visual 1 også gøre, men jeg ved det ikke.

Prøv at åbne Visual mappen på din computer, hvis du har en undermappe med funktionsblokke så prøv at lægge .ifb filen derind og genstart Visual. Hvis Visual ikke vil starte, eller du ikke kan vælge den, så kan man ikke og du kan roligt slette den igen.

Der var et gennembrud. Jeg ser i mappen userLibs (se vedhæftet prt. scr.) at der er IFB filer. Dette giver mig da noget håb. Der er bl.a. en fil med navnet tidsstyring, men jeg kan læse mig frem til at dennes funktion går på et manuelt skift mellem vinter og sommertid via mode knappen på controlleren. Jeg har også vedhæftet denne fil her.

Er det denne måde som man generelt håndterer .ifb filer på - altså at sætte dem i denne mappe? Det lyder næsten for godt til at være sandt. Jeg kan næsten forestille mig at  man skulle ændrer i nogle ting/indstillinger først.

image.thumb.png.3f7c3ecf67ec76998ee9d414eaa559d0.png

Tidsstyring.ifb

Link til kommentar
Del på andre sites

Visual 1 og Visual 2 er ikke kompatible, så du kan ikke læse Visual 1 program filer med Visual 2 og omvendt. Visual 2 og 3 er kompatible. Der kan dog være problemer med at indlæse Visual 3 programmer i Visual 2 hvis du har brugt elementer som ikke findes i Visual 2. Den anden vej er der ingen problemer.

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg har lige åbnet den fil du vedhæftede, den ligner ikke de "normale" XML filer til Visual 2, så den går desværre ikke. Du må finde en anden løsning, og som jeg skrev i første indlæg, bør du overveje en opgradering. Foruden nye muligheder, vil en opgradering også betyde at det er dig der bestemmer hvornår den gamle Visual 1 controller skal på pension, og ikke controlleren der midt i sommerferien afgår ved døden.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok