Hop til indhold
  • 0

Dimmer brændt af


Kim Hoffmann
 Share

Spørgsmål

Hej alle sammen.

Jeg har netop opdaget at én af mine komponenter er brændt af. Det er en IHC universal dimmer 250w. Min kone syntes det lugtede underligt, og lyset i rummet ville ikke tænde. Så begyndte jeg at skille kontakten ad, og kunne godt lugte hvor der kom fra. Ingen tvivl om at komponenten var færdig. En modbydeligt lugt af brændt elektronik. 
Mit spørgsmål er jo så, hvad kan det skyldes? Jeg havde lige gået og rodet lidt med en nulledning der fik lidt af huset til at blinke lidt inden jeg fik slukket for hpfi. Men kan det virkelig være derfor? En midlertidig ustabil nul i nogen sekunder der kan få den til at fise af? Eller er det bare tilfældigt. Jeg har masse andre komponenter på samme gruppe, og som også fik ustabil nul mens jeg rodede, og der er ikke nogen med nogen andre? 

Link til kommentar
Del på andre sites

4 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Om en afbrudt nul ledning kan være skyld i at elektronik brænder af afhænger af hvilken nul ledning som er blevet afbrudt. Hvis det er en nul ledning i en 230V kreds, så nej. Er det en nul ledning i en 400V kreds, så jo. Er det en nul ledning før gruppeafbryderne, så også ja. Årsagen er at med en manglende nulledning danner faserne i en 400V kreds selv et nul punkt, og er belastningen ikke 100% den samme på alle faser flytter dette nul punkt sig. I værste fald kan du have 400V på en af faserne.

Det er ikke uden grund at det tager +3 år at blive uddannet elektriker og yderlig et par år at blive autoriseret elektriker.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hvis du afbryder nul ledningen mellem HPFI relæet og første gruppe afbryder, får du et flydende nul punkt på alle dine grupper, og så kan en 230V gruppe pludselig få 400V mellem fase og "nul" grundet ujævn belastning på dine faser. Det er derfor MEGET afgørende at vide præcist hvor i din installation du afbrød nul lederen for at vi kan afgøre om det kan være årsagen til at din dimmer stod af.

Det er ikke uden grund at alt arbejde i en eltavle kræver autorization.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
On 1/17/2023 at 9:43 PM, Lars1 said:

Hvis du afbryder nul ledningen mellem HPFI relæet og første gruppe afbryder, får du et flydende nul punkt på alle dine grupper, og så kan en 230V gruppe pludselig få 400V mellem fase og "nul" grundet ujævn belastning på dine faser. Det er derfor MEGET afgørende at vide præcist hvor i din installation du afbrød nul lederen for at vi kan afgøre om det kan være årsagen til at din dimmer stod af.

Meget præcist skrevet. Kim er heldig hvis det kun er en dimmer der er stået af. Den kunne i princippet være alt der var tændt i installationen som stod af. Køleskab, computer, el-pærer, gulvvarme, etc.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok