Hop til indhold
  • 0

LTJ
 Share

Spørgsmål

Hej

Jeg har brug for jeres ekspertise.

Jeg har brug for et overblik over vores forbrug på jordvarme. Vi har hele tiden haft en bimåler, men jeg er ikke god nok til at aflæse den.

Der er tale om en ABB DBB 211700-210. Den har som jeg forstår det mulighed for at udlæse via impulser.

Jeg har talt med elektrikeren, og han var ikke sikker på hvordan det skulle kobles til ihc.

Jeg har vedhæftet et par billeder. 

Min tanke er at klemme 20 og 21 skal kobles til et inputmodul. Og det giver mening for mig at den ene klemme (21) skal forbindes med en indgang på et indgangsmodul, men hvad skal klemme 20 forsynes med for at klemme 21 får et signal?

 

Når de er forbundet skal jeg blot have programmeret det. Det er jeg rolig omkring, men tager gerne imod, hvis nogle kan guide mig i retning af den bedste funktionsblok til det.

 

Jeg vil gerne kunne aflæse forbrug fordelt på dage, uger, måneder og år.

20230104_175623.jpg

20230104_175614.jpg

Link til kommentar
Del på andre sites

14 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 1

Du kan se indgangen pulse i serviceview med det samme.

Du skal finde den elmåler version 5.1 som @Lars Jacobsen har lavet.
Den er genial og virker perfekt. Jeg har over 10 stk kørende. Jeg bruger iPad'en til at se målerne på hvor jeg har lavet et simpelt overblik på skærmen.

Du skal lige se hvor mange pulser din måler giver pr kW og så indstille det i funktionsblokken. Jeg vil også anbefale at du indtaster din nuværende målerstand, så kan du følge med og se om den bliver ved med at passe.

Jeg har flere målere det giver 1000 pulser pr kWh og der kan controlleren godt glemme lidt, men det retter jeg i serviceview en gang om måneden.

Du skal være opmærksom på at du kan smadre dine målerdata hvis ikke du gør det i denne rækkefølge når du skal lave rettelser i din projektfil:

1. Sluk controller (husk at fjern et evt. backupbatteri).

2. Start Visual på PC og vent til controlleren er helt oppe og køre. Så kan du hente din projektfil når upload/download ikonerne er blå.

3. Hent hele filen, lad den arbejde færdig med det. Gem filen på PC.

4. Rediger det du skal gøre, lad ikke PC'en gå i dvale osv. Gem filen.

5. Upload filen og lad den gøre det helt færdigt! inden du trykker på noget eller går i panik.

Så skulle din målerværdier være intakt, dog mangler pulser mens du arbejde i filen.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
På 5.1.2023 at 17:15 , Lars Jacobsen skrev:

Hvis ikke det virker så prøv at bytte dem da en S0 udgang ikke er et fysisk potentialefrit relæ, men elektronisk og dermed +/- afhængig.Så det skal passe med IHC terminalerne.

 

Faktisk ser det ud til, at de har helgarderet sig ;)

 

"2.11 PULSE OUTPUTS

...

The outputs have a maximum voltage and current specified to 247 Volt AC, 350 V DC 100 mA.

They are built with MOSFET-optocouplers with polarity independent outputs..."

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Det ser rigtig godt ud Bjarne

 

Jeg er blevet en lille sucker for Home Assistant, hvor jeg har hevet IHC ind. Jeg programmerer mest muligt i IHC, og benytter så Homeassistant til at trække en grafisk brugerflade, og integrere en masse ting som ikke kommer ind i IHC. Herunder støvsuger, presence detection, strømpriser, solceller osv...

 

Har i øvrigt også en captain kørende. Den er god til hurtig genstart af controller når de trådløse tryk ikke reagerer og så sender den pushover-meddelelser for mig.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
På 6.1.2023 at 12:52 , Bjarne Sørensen skrev:

Du kan se indgangen pulse i serviceview med det samme.

Du skal finde den elmåler version 5.1 som @Lars Jacobsen har lavet.
Den er genial og virker perfekt. Jeg har over 10 stk kørende. Jeg bruger iPad'en til at se målerne på hvor jeg har lavet et simpelt overblik på skærmen.

Du skal lige se hvor mange pulser din måler giver pr kW og så indstille det i funktionsblokken. Jeg vil også anbefale at du indtaster din nuværende målerstand, så kan du følge med og se om den bliver ved med at passe.

Jeg har flere målere det giver 1000 pulser pr kWh og der kan controlleren godt glemme lidt, men det retter jeg i serviceview en gang om måneden.

Du skal være opmærksom på at du kan smadre dine målerdata hvis ikke du gør det i denne rækkefølge når du skal lave rettelser i din projektfil:

1. Sluk controller (husk at fjern et evt. backupbatteri).

2. Start Visual på PC og vent til controlleren er helt oppe og køre. Så kan du hente din projektfil når upload/download ikonerne er blå.

3. Hent hele filen, lad den arbejde færdig med det. Gem filen på PC.

4. Rediger det du skal gøre, lad ikke PC'en gå i dvale osv. Gem filen.

5. Upload filen og lad den gøre det helt færdigt! inden du trykker på noget eller går i panik.

Så skulle din målerværdier være intakt, dog mangler pulser mens du arbejde i filen.

Jeg er desværre ikke sikker på jeg forstår din ellers så udførlige anvisning. Jeg får ingen data på antal kwH eller pulser når jeg henter ind i visual.

Jeg kan sagtens rette til i viewer. Første gang den skiftede kwh slettede den det indtastede, så jeg er lige ved at forsøge igen...

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
2 timer siden, LTJ skrev:

Jeg er desværre ikke sikker på jeg forstår din ellers så udførlige anvisning. Jeg får ingen data på antal kwH eller pulser når jeg henter ind i visual.

Jeg kan sagtens rette til i viewer. Første gang den skiftede kwh slettede den det indtastede, så jeg er lige ved at forsøge igen...

Kan du se at funktionsblokken tæller op i serviveview?

image.thumb.png.56ee25e8d9e8a09e68e54301b63757fe.png

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
23 timer siden, Bjarne Sørensen skrev:

Skal det køre på iPad eller pc?

På iPad skal du trække elementet over som du vil have vist. I Viewer er det nok det samme, det bruger jeg ikke.

Det kommer til at køre med hoMeassistant. Der trækker jeg bare input ind som en sensor i HA.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok