Hop til indhold

Udskiftning af IHC enhed.


Niklas996
 Share

Recommended Posts

Hej,

1/12 overtog vi et hus. Som har en ældre IHC enhed installeret. Den er gået i stykker og sælger har “modvilligt” accepteret at købe en ny. 

Da enheden var i restordre ved Greenline har vi stadig ikke modtaget den fra sælger. Jeg har i mellemtiden så fundet ud af, at den gamle “programmering” ikke kan overføres til ny enhed. Sælger af huset nægter at betale for programmering af den nye, og kan forstå på elektrikeren at det kan være noget af en omgang at starte op helt fra bunden. 
 

Jeg har håndskrevne kopier af den gamle programmering - men er der nogle gode råd til, hvordan man kommer igang med IHC’en? Jeg vil helst ikk betale elektrikeren for timevis af programmering og han har også indrømmet at han ikke er verdensmester i det. 
 

Hjææælp. 
 

hilsen Niklas 

Link til kommentar
Del på andre sites

1 hour ago, Niklas996 said:

Hjææælp.

Ved du noget om programmering? Hvis du har programmeret noget så er det relativt nemt at lære ... også selvom IHC programmering er anderledes end de fleste andre programmeringssprog.

Du kan downloade IHC Visual fra LK's hjemmeside. Du kan åbne programmet og se hvad det er. Der er også en simulator sådan at du kan simulere dit program inden den nye controller er installeret.

Her er LK's introduktion til IHC Programmening (som ikke dækker wireless komponenter men det er ikke så svært): 

 

Der er grundlæggende et antal trin i programmering af et nyt IHC system:

1. Opsætning af indgange, udgange og wireless komponenter (hvis der er nogen). Dette kan godt tage nogen tid men hvis du kan redde det ud af den gamle controller så kan du spare meget tid.

2. Simpel programmering. På niveau med at tænde lyset når man trykker på den rigtige knap. Dette kan gå ret hurtigt. 1-2 timer hvis man er hurtig.

3. Avanceret programmering. Dette er ikke nødvendigt, men det er der hvor IHC systemet viser sine muligheder. Her kan man bruge lige så mange timer man har lyst til.

I sidste ende kan du få meget glæde af IHC systemet hvis du lærer at programmere det. Uanset om du gør det selv nu eller får en elektriker til det.

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej Niklas

Velkommen til IHC-user, godt nytår og tillykke med huset.

Der er lidt svært at være konkret ud fra din beskrivelse, så jeg vil anbefale at du lægger et par billeder op af din IHC tavle og evt. ét af de håndskrevne programmer. Hvor stor tænker du din installation er, er der f.eks varme og/eller alarm med, eller er det "bare" lys.

Som Astronaut skriver, så kan de fleste komme godt i mål med en simpel tænd/sluk programmering, hvorimod en mere komplekst/fleksibelt programmering kræver noget mere, men som også giver tilsvarende meget mere igen.

Link til kommentar
Del på andre sites

30 minutter siden, Henning Pedersen skrev:

Hej Niklas

Velkommen til IHC-user, godt nytår og tillykke med huset.

Der er lidt svært at være konkret ud fra din beskrivelse, så jeg vil anbefale at du lægger et par billeder op af din IHC tavle og evt. ét af de håndskrevne programmer. Hvor stor tænker du din installation er, er der f.eks varme og/eller alarm med, eller er det "bare" lys.

Som Astronaut skriver, så kan de fleste komme godt i mål med en simpel tænd/sluk programmering, hvorimod en mere komplekst/fleksibelt programmering kræver noget mere, men som også giver tilsvarende meget mere igen.

Hej Henning,

Godt nytår! Og tusind tak!
Nu bliver det lige et svar til astronaut også. Nej jeg har absolut ingen erfaring med programmering. 
 

der er bestilt en ny controller. Pt er der udfald på lyset, og det forsvinder regelmæssigt i få sekunder af gangen. 
Ifølge elektrikeren så skulle den nye enhed løse problemet. Men Lindved El fortæller os at den gamle programmering ikke kan overføres. Noget med at comtrolleren er så gammel, at den er “dos baseret” mod den nye som er Windows baserer. (Elektrikerens ord)

De håndskrevne noter har Lindved el liggende, men jeg får lige fat i dem. for vi vil bare gerne have det fikset som det var inden controlleren gik i stykker.  
 

Vi er ikke ude i en omfattende programmering. Vi vil bare gerne have det til at virke, så lyset tænder og slukker på kontakterne som det er i dag. Jeg har taget et billede ad enheden. Måske det hjælper. 
 

med venlig hilsen 

niklas 

 

 

C061925F-124A-4B43-B01B-5540191650A5.thumb.jpeg.0f49362cf62ebda59acfdd7b79cffa8d.jpeg

Link til kommentar
Del på andre sites

1 hour ago, Niklas996 said:

Vi er ikke ude i en omfattende programmering. Vi vil bare gerne have det til at virke, så lyset tænder og slukker på kontakterne som det er i dag. Jeg har taget et billede ad enheden. Måske det hjælper.

Sidder der også noget mere IHC i tavlen nedenunder?

Og ja, din controller er 1. generation. Vi er på 4. (eller 5.) generation nu. Men umiddelbart er det kun controlleren der skal skiftes. Måske vil det også give mening at skifte strømforsyningen. Sidder der nogle lysdæmpere i tavlen forneden?

Link til kommentar
Del på andre sites

26 minutter siden, Astronaut skrev:

Sidder der også noget mere IHC i tavlen nedenunder?

Og ja, din controller er 1. generation. Vi er på 4. (eller 5.) generation nu. Men umiddelbart er det kun controlleren der skal skiftes. Måske vil det også give mening at skifte strømforsyningen. Sidder der nogle lysdæmpere i tavlen forneden?

Strømforsyningen er lige blevet skiftet, da de håbede det ville løse problemet. Der er, hvis jeg ikke husker helt galt, 5 lysdæmpere. Har set den video du linkede til, og den har givet mig lidt mere mod på det. Men vi har 260 m2. Spots indbygget inde og ude som alle er på IHC’en i dag. Så stadig noget af et arbejde tænker jeg. 

59812700-28BD-4985-97B6-628CEFDD3E1C.jpeg

A77431A8-7B4A-4ACB-8173-FABA7DBB5576.jpeg

44A6DDAC-528B-41DD-932D-EE949146D15A.jpeg

Link til kommentar
Del på andre sites

1 hour ago, Niklas996 said:

Strømforsyningen er lige blevet skiftet, da de håbede det ville løse problemet. Der er, hvis jeg ikke husker helt galt, 5 lysdæmpere. Har set den video du linkede til, og den har givet mig lidt mere mod på det. Men vi har 260 m2. Spots indbygget inde og ude som alle er på IHC’en i dag. Så stadig noget af et arbejde tænker jeg.

Det kan godt være du bliver nødt til at skifte lysdæmperne. Jeg er ikke helt sikker på hvilken erfaring folk har med LED pærer på de der gamle lysdæmpere.

Men hvis du kan finde ud af hvilke indgange og udgange der styrer hvad så er du ret godt kørende. Den information ligger inde i den gamle controller og kan sikkert også ses på det papir elektrikeren har.

Når du så har fundet ud af at få lys i et rum som er det bare at gøre det samme for de næste. Når du har noget der virker for et rum, så tager det under 1 minut for de næste (men kun så længe du ikke begynder at finde på smarte ting).

Når det så virker som almindeligt gammeldags lysstyring så gør I alt det der skal til for at i føler jer hjemme i huset. Og så kommer du tilbage med ideer til hvad du kunne tænke dig. Fx. har vi timeout på det meste lys fordi vi ellers glemmer at slukke det. Du vil også blive glad for en "sluk alt" funktion når du går i seng eller når I forlader huset. Men alt det kan laves senere. Du vil også kunne supplere med wireless komponenter og meget mere. Men senere ...

Link til kommentar
Del på andre sites

@Niklas996Jeg har stor respekt for at @Astronaut forsøger at hjælpe dig, men det er ikke uden grund at elektrikers tilbud på programering ofte starter ved 10.000 kr. for selv banale udskiftninger af TERM IHC (DOS)/Visual 1/Visual 2 tavle dimmer til Visual 3 LED tavle dimmer. Når du ikke har programerings erfaring og ikke selv har mod på at lave den fysiske udskiftning af controlleren vil jeg klart anbefale at du benytter dig af @Henning Pedersen. Han lever af at programmer og rådgiver om LK IHC. Vi andre er bare nørder som har hver vores holdning til hvordan en LK IHC installation bør være og hvilke funktioner den bør have. Nogle af os har temmeligt store og avancerede installationer med flere controller. Det er ikke nødvendigvis det som du har behov for.

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg kan godt fornemme på elektrikeren at det vil koste en del, hvis han skal gøre det. Han har givet os en pris på 14.000 for at skifte den og lave om til kip relæer. Vores udfordring er sådan set mest, at vi ikke mener vi bør betale så meget som en 25 øre. Da det her problem er opstået efter vi skrev under - men inden vi overtog. 
 

@Henning Pedersen kan man hyre dig til at hjælpe? 
pt er aftalen at elektrikeren vil komme ud, give introduktion til det og så kan jeg “nørde” med det, (sammen med min lillebror som er programmør dog uden nogen erfaring i IHC) og så vil de komme ud og skifte den bagefter. Når vi forhåbentligt har lavet et “program” som virker. 
 

Men jeg er noget nysgerrig på om de lysdæmpere også kræver udskiftning. For så skal sælge simpelthen betale for den del. Er det noget vi kan tjekke? Og i givet fald hvordan? 
 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

3 timer siden, Astronaut skrev:

Det kan godt være du bliver nødt til at skifte lysdæmperne. Jeg er ikke helt sikker på hvilken erfaring folk har med LED pærer på de der gamle lysdæmpere.

Men hvis du kan finde ud af hvilke indgange og udgange der styrer hvad så er du ret godt kørende. Den information ligger inde i den gamle controller og kan sikkert også ses på det papir elektrikeren har.

Når du så har fundet ud af at få lys i et rum som er det bare at gøre det samme for de næste. Når du har noget der virker for et rum, så tager det under 1 minut for de næste (men kun så længe du ikke begynder at finde på smarte ting).

Når det så virker som almindeligt gammeldags lysstyring så gør I alt det der skal til for at i føler jer hjemme i huset. Og så kommer du tilbage med ideer til hvad du kunne tænke dig. Fx. har vi timeout på det meste lys fordi vi ellers glemmer at slukke det. Du vil også blive glad for en "sluk alt" funktion når du går i seng eller når I forlader huset. Men alt det kan laves senere. Du vil også kunne supplere med wireless komponenter og meget mere. Men senere ...

Godt være det er vejen frem. For ja flere af de funktioner jeg kan læse mig til, er muligheder som lyder ret spændende. Som sådan bare ikk noget vi tillagde den store værdi da vi købte huset. Eller har et behov for virker nu. Vi vil bare gerne have loftslys og spots til at virke med tænd/sluk på kontakten. 
 
i de videoer ser det nogenlunde overskueligt ud med “tænd sluk” men mon ikk det stadig vil være noget jeg Skal bruge en del tid på. 
 

men tusind tak for din/jeres Hjælp herinde. 
 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Ja det kommer til at tage lidt tid at forberede og “omlægge” programmeringen til en ny controller. Og få simple kip/ tænd/sluk  funktion på lyset. Det gør det også for Henning eller os andre gamle rotter. Men hvis du selv bruger lidt tid på det og lærer det så “sparrer” du jo elektrikkeren.

Og så derefter måske give dig i kast med alle fortræffelighederne med dimmere, scenarier mm.

 

Link til kommentar
Del på andre sites

8 timer siden, Niklas996 skrev:

Jeg kan godt fornemme på elektrikeren at det vil koste en del, hvis han skal gøre det. Han har givet os en pris på 14.000 for at skifte den og lave om til kip relæer. Vores udfordring er sådan set mest, at vi ikke mener vi bør betale så meget som en 25 øre. Da det her problem er opstået efter vi skrev under - men inden vi overtog.

Det er noget du bør diskuter med din advokat og/eller ejendomsmægler. De er meget mere inde i reglerne på det område end os nørder på dette board er. Dertil kommer at IHC ikke er standard i huse, så i sidste ende kan det afhænge af hvad der står i salgs aftalen.

8 timer siden, Niklas996 skrev:

Men jeg er noget nysgerrig på om de lysdæmpere også kræver udskiftning. For så skal sælge simpelthen betale for den del. Er det noget vi kan tjekke? Og i givet fald hvordan?

Det gode ved IHC er at det er bagud kompatibelt, så hardware som input/output moduler, tavle dimmer m.m. funger med alle versioner af controller. Wireless kom til med Visual 2 og funger også med Visual 3. Problemet med dimmer er at wireless version 1 og nogle gamle tavle dimmer ikke funger med LED. De er ganske simpelt produceret før nogen kom på den ide at bruge LED til belysning. LED understøttelse er kun garanteret med LED dimmer som kom med Visual 3 og version 2 wireless dimmer. Nogle ældre tavle dimmer funger dog også med LED, men man er nød til at prøve sig frem og bare fordi det virker med en LED pære er det ikke sikkert at det virker med alle. Jeg mener ikke at du kan forlange at sælger udskifter dimmerne, bare fordi de ikke virker med LED pære, men igen er det noget du bør diskuter med din advokat og/eller ejendoms mægler.

Link til kommentar
Del på andre sites

5 minutter siden, Lars1 skrev:

Det er noget du bør diskuter med din advokat og/eller ejendomsmægler. De er meget mere inde i reglerne på det område end os nørder på dette board er. Dertil kommer at IHC ikke er standard i huse, så i sidste ende kan det afhænge af hvad der står i salgs aftalen.

Det gode ved IHC er at det er bagud kompatibelt, så hardware som input/output moduler, tavle dimmer m.m. funger med alle versioner af controller. Wireless kom til med Visual 2 og funger også med Visual 3. Problemet med dimmer er at wireless version 1 og nogle gamle tavle dimmer ikke funger med LED. De er ganske simpelt produceret før nogen kom på den ide at bruge LED til belysning. LED understøttelse er kun garanteret med LED dimmer som kom med Visual 3 og version 2 wireless dimmer. Nogle ældre tavle dimmer funger dog også med LED, men man er nød til at prøve sig frem og bare fordi det virker med en LED pære er det ikke sikkert at det virker med alle. Jeg mener ikke at du kan forlange at sælger udskifter dimmerne, bare fordi de ikke virker med LED pære, men igen er det noget du bør diskuter med din advokat og/eller ejendoms mægler.

Tror du har ret i at sælger ikk skal erstatte “dimmere” hvis de ikk virker med LED. Og nu forstår jeg hvad der menes med det. Det virker som et urimeligt krav - trods alt. 
 

desto mere jeg læser om IHC desto mere “spændende” er det jo. Og vil sådan set gerne have det i vores hus. Med to børn, en renovering og fuldtidsjobs til konen og jeg, så er tiden måske bare ikk lige til det. 
 

nu har jeg hentet softwaren og forsøgt mig lidt frem. Og er jo totalt grøn så nu kommer de helt dumme spørgsmål - som sikkert kan få jer til at grine :) 

Det bliver i hvert fald lidt af en mundfuld. Lampeudtag i lofterne med LK Fuga kontakterne, som vi har i hele huset, virker relativt lige til.

Men vi har spots i køkken, i spisestue og på badeværelser, udenfor og i gangen. Hvordan “definerer” jeg dem? Altså jeg aner jo ikk hvordan de er sluttet til. Giver det mening? 
 

Niklas 

Link til kommentar
Del på andre sites

TermIHC som er det du pt. har blev designet tilbage omkring 1980-1990. IHC er grundlæggende ikke ændret siden. Der er kommet internet adgang (bør man holde sig fra), wireless og LED dimmer til, men det gundlæggende koncept er uændret. Det betyder også at fra LK IHC's side er der ingen forskel på om din lyskilde er et lampeudtag, et lavvolt spot eller noget helt trejde. Sålænge de er tilsluttet en udgang, kan du derfor bare definer dine spots som lampeudtag, eller du kan vælge at bruge en bruger defineret udgang, eller for den sags skyld en stikkontakt hvis du synes det er bedst. Programmerings mæssigt er der ingen forskel.

Jeg advare mod at give internet adgang til controlleren, da selv i den nyeste controller benyttes der et sikkerheds setup som blev defineret omkring år 2000. Controlleren er derfor relativt nem at lægge ned med et DDOS angreb eller at hacke. Man få dog ikke meget ud af at hacke en contoller, så det er mest risikoen for et driveby angreb man skal bekymre sig om. En genstart løser somregl problemet, men det sker somregl altid på et tidspunkt hvor man ikke lige har tid til at kæmpe med de problemer.

Link til kommentar
Del på andre sites

9 minutter siden, Niklas996 skrev:

Men vi har spots i køkken, i spisestue og på badeværelser, udenfor og i gangen. Hvordan “definerer” jeg dem? Altså jeg aner jo ikk hvordan de er sluttet til. Giver det mening? 

Ja det er så her det begynder at blive lidt svært eller tage tid. For det kræver enten man har det gamle program at kan kikke efter, eller får åbnet tavlen og fulgt ledninger/kabler.

Men generelt set så er der ikke den store forskel på et lampeudtag eller spot. Her er det så bare et “dimmer element” du indsætter i programmets venstr side og styrer  vha Funktionsblokke (FB) i den højre. FB er ligeglade med om de styrer fysiske ting eller andre FB. Det er det smarte ved det.

Link til kommentar
Del på andre sites

7 minutes ago, Niklas996 said:

Det bliver i hvert fald lidt af en mundfuld. Lampeudtag i lofterne med LK Fuga kontakterne, som vi har i hele huset, virker relativt lige til.

Men vi har spots i køkken, i spisestue og på badeværelser, udenfor og i gangen. Hvordan “definerer” jeg dem? Altså jeg aner jo ikk hvordan de er sluttet til. Giver det mening? 

Kig på de håndskrevne noter du fik i starten. Der kan du se hvilke knapper på dine Fuga svagstrømstryk (går ud fra at det er sådan nogen her: https://www.lk.dk/produkter?iid=#507D5502) der går til hvilke input. På samme måde kan du se hvilke outputs der går til dine lampeudtag.

Den eksisterende controller der ikke virker. Hvad er der galt med den?

Link til kommentar
Del på andre sites

6 minutter siden, Astronaut skrev:

Kig på de håndskrevne noter du fik i starten. Der kan du se hvilke knapper på dine Fuga svagstrømstryk (går ud fra at det er sådan nogen her: https://www.lk.dk/produkter?iid=#507D5502) der går til hvilke input. På samme måde kan du se hvilke outputs der går til dine lampeudtag.

Den eksisterende controller der ikke virker. Hvad er der galt med den?

Hej Astronaut,
Jamen jeg ved ved det teknisk set ikke. Sælger siger der var et lynnedslag af en art i området som gav en strømafbrydelse som så "ødelagde controlleren" (sælgers ord)

Jeg har fået at vide af elektrikeren, at de har haft et par firmaer ude, og det ene gav en pris på 70.000 for at udbedre det og programmere det. Det mente han så var tyveri ved højlys dag. Men sagde også, at de 2 timer som sælger har forsøgt at "sælge" os som værende nok til installation og introduktion er alt for lidt. De kan godt skifte controlleren, men at selve programmeringen vil tage noget længere tid - selv med papirer fra den gamle programmering. 

I forbindelse med det her, så blev strømforsyningen skiftet, men det løste ikke problemet. Og problemet er at lyset går ud. Der er udfald af 2-3 sekunders varighed, og vores oplevelse er, at udfaldene er blevet værre siden vi overtog. Alt lys der er på controlleren påvirkes af udfaldene. Mens alt andet ikke gør. Det sker ofte og vel hvert 10. minut cirka. 

 

Jeg tager et kig på de tegninger, for det er korrekt at det er Fuga svagstrømstryk vi har ja. 
 

Link til kommentar
Del på andre sites

18 minutter siden, Niklas996 skrev:

I forhold til internet adgangen, så lyder det fornuftigt at holde sig fra.

Hvis du ønsker internet adgang, bør du kigge på løsninger som OpenHab, HomeBridge eller tilsvarende (der er seperate fora på dette board om flere af produkterne). Din bror kan sikkert hjælpe dig med dem, da det er alle løsninger som man kan installer på en Raspberry PI og der igennem integrer IHC med andre smarthome produkter og derigennem få internet adgang til sin smarthome incl. IHC installation. Men det er altsammen noget du kan kigge på når du har styr på det basale.

Link til kommentar
Del på andre sites

3 minutter siden, Niklas996 skrev:

I forbindelse med det her, så blev strømforsyningen skiftet, men det løste ikke problemet. Og problemet er at lyset går ud. Der er udfald af 2-3 sekunders varighed, og vores oplevelse er, at udfaldene er blevet værre siden vi overtog. Alt lys der er på controlleren påvirkes af udfaldene. Mens alt andet ikke gør. Det sker ofte og vel hvert 10. minut cirka.

Det er en meget gammel controller du har, så det er ikke usandsynligt at den har taget skade af en strømafbrydelse. Det er ikke unormalt at elektronik som ikke har været slukket i årevis ikke virker hvis man slukker dem kortvarigt. Men det kan også være noget så banalt som en løs forbindelse i strømforsyninges kredsen. Det vil jeg dog forvente at en elektriker vil have checket da han skiftede strømforsyningen.

Link til kommentar
Del på andre sites

9 timer siden, Niklas996 skrev:

@Henning Pedersen kan man hyre dig til at hjælpe? 
pt er aftalen at elektrikeren vil komme ud, give introduktion til det og så kan jeg “nørde” med det, (sammen med min lillebror som er programmør dog uden nogen erfaring i IHC) og så vil de komme ud og skifte den bagefter. Når vi forhåbentligt har lavet et “program” som virker. 

Hej Niklas

Jeg hjælper gerne med både inspiration og program. Med lysdæmpere giver det f.eks. god mening at lyset om natten kun bliver tændt på et lavere niveau, så I ikke for kraftigt lys i øjnene, men samtidigt får lys nok til at navigere rundt i huset uden af falde over børnenes legetøj. Der er også masser af muligheder med det udvendige lys.

Som flere af de øvrige indslag nævner, så er fremskaffelsen af korrekt dokumentation af den nuværende montering nok én af de største udfordringer ved udskiftningen. Og den dokumentation SKAL fremskaffes inden et nyt program kan laves. Normalt vil det kræve to mand, hvor den ene går rundt i huset og trykker på tryk, makkeren er ved computeren som er tilkoblet controlleren. Det kan dog tage sin tid at få det fulde overblik. En anden metode er at bruge mit værktøj, her kan én mand nemt løse opgaven, og det kræver ikke en gammel computer som kan logge på controlleren.

Se evt. video her: https://drive.google.com/file/d/192tcypnBHOpL0HLy1aSetW9wDAmsATGe/view?usp=share_link

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Ja, Henning men dit smarte program kan ikke bruges på en af de helt gamle DOS controllere uden viewer.

Så de er kun “knold & tot” metoden ;)

Men uanset hvad så hvis Niklas har mod på at rode med det, så kan han jo prøve om det kan lade sig gøre at få hul igennem til Controlleren, hvis han har det rette udstyr (pc med com port eller usb dongle)

 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

2 timer siden, Lars Jacobsen skrev:

Ja, Henning men dit smarte program kan ikke bruges på en af de helt gamle DOS controllere uden viewer.

Så de er kun “knold & tot” metoden ;)

Det er korrekt, man da de under alle omstændigheder skal have opgraderet til Visual 2 eller 3, er der intet i vejen for at monterer den nye parallelt over den gamle og kører programmet derfra :)

Link til kommentar
Del på andre sites

On 1/3/2023 at 1:04 PM, Niklas996 said:

I forbindelse med det her, så blev strømforsyningen skiftet, men det løste ikke problemet. Og problemet er at lyset går ud. Der er udfald af 2-3 sekunders varighed, og vores oplevelse er, at udfaldene er blevet værre siden vi overtog. Alt lys der er på controlleren påvirkes af udfaldene. Mens alt andet ikke gør. Det sker ofte og vel hvert 10. minut cirka. 

Er det alt lyset der falder ud? Falder det ud på samme tid?

I din tavle sidder der 4 230V Output moduler og 5 lysdæmpere. Kan du lokalisere problemet til nogle af modulerne eller er det alle modulerne? De tegninger du har fået kan sikkert hjælpe til at fortælle hvilket modul de enkelte lamper er koblet op på.

Link til kommentar
Del på andre sites

16 timer siden, Astronaut skrev:

Er det alt lyset der falder ud? Falder det ud på samme tid?

I din tavle sidder der 4 230V Output moduler og 5 lysdæmpere. Kan du lokalisere problemet til nogle af modulerne eller er det alle modulerne? De tegninger du har fået kan sikkert hjælpe til at fortælle hvilket modul de enkelte lamper er koblet op på.

Det er ALT lyset i hele huset - som ikke er sat i en "almindelig stikkontakt" og udfaldene er efterhånden større og større. Den anden dag blinkede det som var man til technofest i 90'erne. Jeg begynder at blive bange for at udvikle epilepsi.. 

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok