Hop til indhold
  • 0

Udfasning/udskiftning af IHC


Jens Due
 Share

Spørgsmål

Hej Team
jeg er meget træt af min IHC installation. Lys tænder og slukker tilfældig. Tryk 'fryser', så jeg bliver nødt til at genstarte løsningen. Controlleren genstarter et par gange hver dag. Alt i alt er jeg ikke særlig tryg ved den 18 år gamle installation.

Er er den måde at udfase IHC? Jeg har ikke brug for lysdæmpning, sluk-alt, min PIR sensor eller andre 'smarte' løsninger. Jeg vil bare gerne ha' at et svagstrøm tryk i et værelse, tænder/slukker en 230v lys kilde. Findes der en fornuftig, simple og billig exit-strategi for en IHC installation?

mvh Jens Due Ohlsen

Link til kommentar
Del på andre sites

4 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0
1 time siden, Jens Due skrev:

Hej Team
jeg er meget træt af min IHC installation. Lys tænder og slukker tilfældig. Tryk 'fryser', så jeg bliver nødt til at genstarte løsningen. Controlleren genstarter et par gange hver dag. Alt i alt er jeg ikke særlig tryg ved den 18 år gamle installation.

Er er den måde at udfase IHC? Jeg har ikke brug for lysdæmpning, sluk-alt, min PIR sensor eller andre 'smarte' løsninger. Jeg vil bare gerne ha' at et svagstrøm tryk i et værelse, tænder/slukker en 230v lys kilde. Findes der en fornuftig, simple og billig exit-strategi for en IHC installation?

mvh Jens Due Ohlsen

Hej Jens.

 

Som svar på dit spørgsmål, ja. Køb sådan et her pr. relæudgang eller lysdæmper du vil nedlægge: Eltako S12-110 – Kiprelæ, 16A, styrespænding 24Vdc, 1 slutte, 1 modul bred ‒ WATTOO.DK
Du kan jo bare få koblet alle stikkontakter til konstant strøm (samle alle udgange til stikkontakter med fasen fra den gruppe af udgange på outputmodulet).
Så det kun er dine lampeudtag du skal have på et kiprelæ. Det burde en elektriker kunne lave på 5 timer.

Du kan også bare koble alle lampeudtag og stikkontakter direkte 230V, og så sætte Philips Hue lyskilder i og ditto batterutryk.

 

Men din udfordring kan også være en gammel dårlig strømforsyning der bare skal skiftes, og en projektfil der kunne gås igennem for fejl og simplificering.

Det er sjældent an en controller bare går i stykker på den måde.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
35 minutter siden, AndersBo skrev:

Det er vigtigt at bemærke at Fuga/Opus svagstrømstryk højest kan belastes med 50 mA. Spolestrømmen på et kiprelæ er som udgangspunkt meget højere end 50 mA og vil over tid ødelægge microswitch i svagstrømstryk.

Mvh Anders

Det har du selvfølgelig ret i at man skal overholde, det står bare ikke i specs for det jeg har linket til. 
 

Men det er også bedre at bruge et elektronisk kiprelæ, det larmer ikke ved aktivering og bruger intet ved aktivering så det kan trykkene godt holde til. 

https://www.elvvs.dk/p/hager-kiprelae-elektronisk-1-slutte-8-24v-ep411-132654/

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
På 22.12.2022 at 17:51 , Bjarne Sørensen skrev:

Det har du selvfølgelig ret i at man skal overholde, det står bare ikke i specs for det jeg har linket til. 
 

Men det er også bedre at bruge et elektronisk kiprelæ, det larmer ikke ved aktivering og bruger intet ved aktivering så det kan trykkene godt holde til. 

https://www.elvvs.dk/p/hager-kiprelae-elektronisk-1-slutte-8-24v-ep411-132654/

Alternativet kan også være: https://www.lk.dk/produkter?iid=820B1028. Rytter skal bare indstilles til at modulet virker som kipfunktion. Det er dog kun de første 8 indgange på et inputmodul der kan betjene dette outputmodul direkte når datalinie er forbundet direkte mellem input og output. Men løsningen er væsentligt billigere end elektroniske kiprelæer.

God jul og venlig hilsen

Anders

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok