Hop til indhold
  • 0

Revisioner af LK UNI 400?


sriis
 Share

Spørgsmål

Jeg undrer mig over de mange forskellige revisioner af UNI 400 dæmperen.
Er der nogen her som kan forklare mig forskellen på nedenstående ud over de informationer, som jeg har kunne finde på selve modulet?

  • 400 UNI (120BA240)
    • Styrespænding: 10-30V AC/DC eller 230V AC
    • Belastning: 25-400 VA
    • 230V tilslutning: Nederste klemrække
  • 400 UNI (820B1228)
    • Styrespænding: 12-30V AC/DC eller 230V AC
    • Belastning: 20-400 VA
    • 230V tilslutning: Nederste klemrække
  • 400 UNI SA / IHC (820B1229)
    • Styrespænding: 12-30V AC/DC eller 230V AC
    • Belastning: 40-400 VA
    • 230V tilslutning: Øverste klemrække

Det der umiddelbart springer i øjnene er at der skal forlænges nogle ledninger (eller modulet vendes på hovedet?), hvis man skifter mellem 820B1228 og 820B1229.
Men er det eneste forskel?

Link til kommentar
Del på andre sites

15 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Det er jo meget normalt med en teknisk udvikling over tid, hvor man ændre på spec og design. Der findes jo også flere versioner/udgaver af selve controlleren.

Det kan ikke anbefales at monterer Uni400 på hovedet så kablingen passer med ældre versioner pga varmeudviklingen internt i den. Den er beregnet/designet til at side som anvist. 
ps Der findes også gamle uni300 dimmere.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 hour ago, Lars Jacobsen said:

Det er jo meget normalt med en teknisk udvikling over tid, hvor man ændre på spec og design. Der findes jo også flere versioner/udgaver af selve controlleren.

Det kan ikke anbefales at monterer Uni400 på hovedet så kablingen passer med ældre versioner pga varmeudviklingen internt i den. Den er beregnet/designet til at side som anvist. 
ps Der findes også gamle uni300 dimmere.

Tak for indsparket.

Jeg er helt med på at det er et resultat af forbedring og udvikling på komponenterne.
Men ud fra datablade er forskellene for mig ikke åbenlyse. Kender du til forskellene?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Du kan finde datablade på dem alle hvis du søger på produkt nr'et på lk.dk og husker at sætte kryds i "medtag udgåede produkter"

Der behøver ikke være nogen funktionel forskel på dimmerne selvom de har forskellige produkt nr. Sommetider har LK givet et produkt nyt produkt nr. bare fordi at nogle interne komponenter udgik og de fremover skulle bruge nogle andre.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
54 minutes ago, sriis said:

Jeg har haft fat i LK og deres tilbagemelding er at jeg skal holde mig fra 120BA240+820B1228.
820B1229 kræver måske at jeg forlænger kablerne, men den er de andre overlegne ift. mængden af understøttede lyskilder og er derfor et bedre produkt.

Hvilken controller har du? De nye LED dimmere er bedre end UNI 400 på næsten alle punkter.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
On 12/20/2022 at 10:44 PM, Astronaut said:

Hvilken controller har du? De nye LED dimmere er bedre end UNI 400 på næsten alle punkter.

Ingen desværre. Det er et gammelt setup fra omkring 2006, som blot består af en IR modtaget, et output-modul og 2x UNI 400 (120BA240).
Ellers havde jeg også forsøgt med de nye LED dimmere.

Så min plan var at forsøge om nyeste udgave af UNI 400. Det er ikke et system, som vi vil ofre det store på.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
22 hours ago, Lars1 said:

Hvad med et bruge en version 2 wireless dimmer og et trådløst tryk eller måske en trådløs fjernbetjening i steddet?

Vores setup er:

  • LK 24V Power (120 B 1061)
  • LK IHC Output 24 (120 B 1021)
  • LK Dimmer 400 UNI (120 B A240) - styrer loftspots i stue
  • LK Dimmer 400 UNI (120 B A240) - styrer loftspots i badeværelse

Alt sidder samlet i bryggers. Derudover er der koblet en IHC fjernbetjening på, hvor lyset kan tændes/slukkes/dæmpes. Dæmpere går til 230V-12V trafoer, som også sidder i teknikskab. Herfra er der trukket kabler ud til rummene.

Kan du uddybe lidt nærmere, hvordan vi kunne bruge en version 2 wireless dimmer her? Det er ikke en mulighed jeg har været bekendt med.
Ud over fjernbetjeningen, så er der 230V kontakter i rummene hvor lyset kan slukkes på.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Mht til “standalone” brug af IHC wireless produkter så kik evt i vejledningen til disse hvor det er vist hvorledes man kan lave et simpelt system. Feks.

https://www.lk.dk/produkter?iid=505D5102

Produktet behøver ikke side midt i loftet i rummet hvor det skal anvendes, men kan monteres i et passende underlag ved tavlen, og kobles ind i forsyningen ligesom de gamle dimmere.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 time siden, sriis skrev:

Vores setup er:

  • LK 24V Power (120 B 1061)
  • LK IHC Output 24 (120 B 1021)
  • LK Dimmer 400 UNI (120 B A240) - styrer loftspots i stue
  • LK Dimmer 400 UNI (120 B A240) - styrer loftspots i badeværelse

Alt sidder samlet i bryggers. Derudover er der koblet en IHC fjernbetjening på, hvor lyset kan tændes/slukkes/dæmpes. Dæmpere går til 230V-12V trafoer, som også sidder i teknikskab. Herfra er der trukket kabler ud til rummene.

Kan du uddybe lidt nærmere, hvordan vi kunne bruge en version 2 wireless dimmer her? Det er ikke en mulighed jeg har været bekendt med.
Ud over fjernbetjeningen, så er der 230V kontakter i rummene hvor lyset kan slukkes på.

Som @Lars Jacobsen skriver er dit setup IHC standalone. Funktionelt kan det erstattes af version 2 wireless dimmer og wireless tryk, som du kan læse mere om i den systemvejledning som ligger i det link @Lars Jacobsen har lavet.

Der mangler nogle komponeneter i din komponent liste for at din installation vil virke, så præcis hvordan wireless standalone skal installeres afhænger af de manglende detaljerne i din nuværende installation. Baseret på hvad du har skrevet i denne tråd vil jeg kraftigt anbefale dig at få en elektriker til at hjælpe dig.

Dit output modul går sjældent i stykker, så det kan sælges her på boardet i køb og salg foraet. Dine dimmer er sandsynligivs for gamle til at kunne sælges, og en strømforsyning som er mere end 5-10 år gammel skal man undgå at slukke, da det ikke er altid at den virker når man tænder igen.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

De ting jeg umiddelbart mangler i din komponent oversigt er

  • Den ene dimmer styre lyset i badeværelset, men hvordan tænder du det? Normalt vil du som minimum skulle have et 24V tryk.
  • Den anden dimmer styre lyset i stuen. Du skiver andet sted at du har en IR modtager. Denne kan såvidt jeg husker forbindes direkte til et output modul. Det betyder dog så at du sandsynligvis ikke har noget tryk i stuen, hvor du kan styre lyset.

Hvis ovenstående er korrekt, så kan du erstatte dit nuværende setup med 2 version 2 wireless dimmer af den model som @Lars Jacobsenhar linket til, samt 2 wireless tryk som f.eks. dette https://www.lk.dk/produkter?iid=11472 Med dette underlag https://www.lk.dk/produkter?iid=11469 kan du placer de 2 wireless dimmer stortset hvor du har lyst. Det simpleste vil være i nærheden af tavlen, så behøver du bare at forlænge kablerne fra de nuværende dimmer og til de nye wireless dimmer.

I steddet for wireless tryk kan du også bruge wireless fjernbetjening, men de er udgået så de skal købes brugt hvis du ønsker den mulighed.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
On 12/28/2022 at 7:49 PM, Lars1 said:

De ting jeg umiddelbart mangler i din komponent oversigt er

  • Den ene dimmer styre lyset i badeværelset, men hvordan tænder du det? Normalt vil du som minimum skulle have et 24V tryk.
  • Den anden dimmer styre lyset i stuen. Du skiver andet sted at du har en IR modtager. Denne kan såvidt jeg husker forbindes direkte til et output modul. Det betyder dog så at du sandsynligvis ikke har noget tryk i stuen, hvor du kan styre lyset.

Hvis ovenstående er korrekt, så kan du erstatte dit nuværende setup med 2 version 2 wireless dimmer af den model som @Lars Jacobsenhar linket til, samt 2 wireless tryk som f.eks. dette https://www.lk.dk/produkter?iid=11472 Med dette underlag https://www.lk.dk/produkter?iid=11469 kan du placer de 2 wireless dimmer stortset hvor du har lyst. Det simpleste vil være i nærheden af tavlen, så behøver du bare at forlænge kablerne fra de nuværende dimmer og til de nye wireless dimmer.

I steddet for wireless tryk kan du også bruge wireless fjernbetjening, men de er udgået så de skal købes brugt hvis du ønsker den mulighed.

Alle kontakter er forbundet til 230V AC og forbundet til IHC tavlen. Det er kun fjernbetjeningen, som kører via 24V.

  1. Badeværelset tændes på en fjederbelastet vægkontakt. Holdes den inde, så dæmpes/øges lysstyrken.
  2. IR-modtager er forbundet direkte til output-model, men vi har et tryk i stuen. Der er dog kun én kontakt, hvorfor fjernbetjeningen er rar.

Jeres forslag lyder meget interessant, hvis det kan gøre vores setup mere simpelt og kunne det samme.
Jeg har i mellem tiden fået fingre i 2x"820B1229", som jeg også gerne vil forsøge at skifte til for at se om det giver bedre dæmpning (som LK har en formodning om).

IHC tavlen ser således ud:

ihc_skovglimt.png

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok