Hop til indhold
  • 0

Samling af mange 0V


Søren Nielsen1354922315
 Share

Spørgsmål

13 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Da alle 0v er samlet for at sikre det samme potentiale, kan du bruge en hvilken som helst 0v i anlægget. Hvilket typisk vil være een af 0v klemmerne på det in/output modul de øvrige ledninger skal monteres på.

Du skal derimod være opmærksom på at din 12/24v kommer fra backup modulet.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
2 minutter siden, Henning Pedersen skrev:

Da alle 0v er samlet for at sikre det samme potentiale, kan du bruge en hvilken som helst 0v i anlægget. Hvilket typisk vil være een af 0v klemmerne på det in/output modul de øvrige ledninger skal monteres på.

Du skal derimod være opmærksom på at din 12/24v kommer fra backup modulet.

Yes, men jo kun på "siden" af anlægget der kører via back-up.

Er det ligegyldigt om 0V fra læk, alarm osv. tilsluttes på ind eller ud siden af f.eks et Output 24 modul der også er tilsluttet back-up'en - for så har jeg jo pludselig lidt flere steder at gøre godt med...

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Ja det er ligegyldig om du tilslutter 0V fra dine enheder før eller efter backup modulet. Som Henning skriver er 0V bare luset igennem backup modulet, så det har samme potentiale på begge sidder.

Vær dog opmærksom på at de input moduler, hvor din læksensor, røgsensor, alarm PIR m.m. er tilsluttet også skal forsynes fra backup modulet, ellers vil de ikke virke ved strømafbrydelse.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 minut siden, Lars1 skrev:

Ja det er ligegyldig om du tilslutter 0V dine enheder før eller efter backup modulet. Som Henning skriver er 0V bare luset igennem backup modulet, så det har samme potentiale på begge sidder.

Perfekt. Gælder det også for 0V på begge sider af et modul, f.eks. Input 24/3 eller Output 24?

Skærmbillede 2022-11-24 kl. 14.54.04.png

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Ja og nej.

24V output modulet er bygget op som du viser hvor der ligger en lus mellem 0V forsyning og 0V på udgangene. Der er ikke nogen internt lus mellem 0V på udgangene og 0V på data i output modulerne, da udgangene er galvanisk adskildte fra resten af IHC installationen, således at man kan bruge en strømforsyning med et andet 0V potentiale på udgangene.
I princippet kan man godt lægge en lus mellem 0V forsyning og 0V data hvis man bruger samme strømforsyning til IHC controlleren og 24V output modulet. Det frarådes dog af hensyn til støj, da de parsnoede data ledninger så ikke længere vil være balancerede.

24V input modulet derimod har en intern lus mellem 0V data og 0V på indgangene, hvilket er årsagen til at der ikke er en seperat 0V forsyning til input modulerne.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
4 minutter siden, Lars1 skrev:

Ja og nej.

24V output modulet er bygget op som du viser hvor der ligger en lus mellem 0V forsyning og 0V på udgangene. Der er ikke nogen internt lus mellem 0V på udgangene og 0V på data i output modulerne, da udgangene er galvanisk adskildte fra resten af IHC installationen, således at man kan bruge en strømforsyning med et andet 0V potentiale på udgangene.

24V input modulet derimod har en intern lus mellem 0V data og 0V på indgangene, hvilket er årsagen til at der ikke er en seperat 0V forsyning til input modulerne.

Tak for udførlig beskrivelse og super viden. Gør det unægteligt lidt nemmere fremover.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Det er fordi at reset/afmeldings kredsen skal forbindes til et 24V output modul, som jvf. mit tidligere indlæg, kan have en separat strømforsyning. Den anden kreds er forbundet til tilbagemeldingen på input modulet som skal have samme strømforsyning som IHC controlleren grundet fælles 0V potentiale.

Hvis du kun har en 24V strømforsyning i din installation kan du godt lægge en lus mellem de 2 0V klemmer i soklen, men hvis du har ledninger nok, vil jeg anbefale at du forbinder 0V i I/O modulerne og køre 2 seperate kredse ud til røgmelderen. Det gør din installation nemmer at overskue og fejlsøge.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg bruger svagstrøms klemmer i tavlen. Andre har en dåse uden for tavlen med samlemuffer. Nogle bruger LSA klemmer som sidder i en boks uden for tavlen eller i tavlen. Det er nærmest bare fantasien som sætter grænsen.

Men har du regnet på om dit back-up modul kan levere strøm nok controlleren, dine I/O moduler og alle dine røgmelder og alarm PIR? En IHC strømforsyning kan levere 15 eller 72W alt efter model (72W er et krav ved brug af back-up modul), men back-up modulerne kan kun lever omkring 12W på 24V og 12W på 12V. Ved fuld last er batteriet fladt på under 40 min. ved strømafbrydelse.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
4 timer siden, Lars1 skrev:

Jeg bruger svagstrøms klemmer i tavlen. Andre har en dåse uden for tavlen med samlemuffer. Nogle bruger LSA klemmer som sidder i en boks uden for tavlen eller i tavlen. Det er nærmest bare fantasien som sætter grænsen.

Men har du regnet på om dit back-up modul kan levere strøm nok controlleren, dine I/O moduler og alle dine røgmelder og alarm PIR? En IHC strømforsyning kan levere 15 eller 72W alt efter model (72W er et krav ved brug af back-up modul), men back-up modulerne kan kun lever omkring 12W på 24V og 12W på 12V. Ved fuld last er batteriet fladt på under 40 min. ved strømafbrydelse.

Tak for svar, jeg må finde noget som kan anvendes, måske mine rækkeklemmer til IHC kan kobles sammen, det kan de jeg har til stærkstrøm...

Vedr. om backup kan levere nok, så kan jeg se at LK henviser til et Excel-ark for beregning "Beregningsskema for IHC Control Alarm Backup", men jeg kan ikke finde det nogen steder. Nogen som har et link?

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok