Hop til indhold
  • 0

MEGET underligt LED dimmer problem


Lars1
 Share

Spørgsmål

Jeg har et meget underligt problem med den ene kanal på en af mine LED dimmer. Jeg håber nogen her har nogen ideer til hvad problemet kan være.

Problemet består i at den ofte (ikke hvergang) går på 30% når PIR'en bliver påvirket og 100% når tiden løber ud. Der er ikke noget problem når den skal gå på 30% når skumring indtræder eller 0% når det bliver morgen. Men når PIR'en bliver påvirket virker det som om den er et skifter bagefter. Det vil sige at den går på 30% når PIR'en bliver påvirket og 100% når tiden løber ud, fremfor 100% når PIR'en bliver påvirket og 30% når tiden løber ud. Fejlen er ikke permanent. Sommetider går den på 30% i løbet af natten og bliver der til den slukker om morgen.

 

Jeg har i alt 3 LED dimmer med hver 2 kanaler, men det er kun kanal 2 på dimmer 1 som giver mig problemer. Der sidder en enkelt lampe med et 6W LED på kanale. På en af de andre kanaler som ikke giver problemer sidder der en lampe præcis magen til og med præcis samme LED.

Funktions blokken som styre dimmeren bliver styret af 2 PIR. De 2 PIR styre hver en anden funktions blok som ikke giver samme problemer.

Samtlige 6 kanaler er styret med præcis den samme funktions blok, men det er kun denne ene kanal som giver problemer.

Jeg har prøvet at unlinke produket, erstatte det med et nyt og genlinke, at slette funktionsblokken og lægge en ny ind, samt at slette alle scenarie links og oprette dem på ny. Intet har hjulpet.

Problemet er sandsynligvis opstået i forbindelse med at jeg lavede nogle ændringer på varmestyringen. Undervejs i denne process mistede jeg forbindelse til controlleren under en upload og måtte trykke på reset knappen for at få forbindelse igen. Kort herefter opdagede jeg problemet og kan se i min data logning at det har fungeret fint indtil dette controller crash.

Link til kommentar
Del på andre sites

7 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0
5 hours ago, Lars1 said:

Jeg prøvede at genopdater dimmeren tidligere idag. Indtil videre ser det ud til at have løst problemet. Det er dog for tidligt at lade champange propperne springe, da den før har opført sig ok de første 4-6 timer efter skumring indtrådte.

Hvis det ikke virker så prøv at sætte en kraftigere pære i og se hvad der sker. 6W burde være nok, men ... det kan være pæren faktisk bruger en del mindre.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
5 timer siden, Henning Pedersen skrev:

Måske et lidt overflødigt spørgsmål når nu det er dig - men er der hjemmelavede blokke i installationen?

Der er nærmest ikke andet end hjemmelavede blokke. :D Men som skrevet tidligere har jeg 6 ens blokke til at styre de 6 kanaler, og det er kun denne ene som pludselig gav problemer. Indtil videre ser problemet ud til stadigvæk at være væk. Jeg tror det er over 6 mdr. siden jeg satte dem op og først for 1 mdr. tid siden gik det galt.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
9 minutter siden, Astronaut skrev:

Hvis det ikke virker så prøv at sætte en kraftigere pære i og se hvad der sker. 6W burde være nok, men ... det kan være pæren faktisk bruger en del mindre.

Det er LED dimmer. De kræver ikke belastning for at kun linkes eller virke. Jeg tror faktisk man kan reguler dem op og ned uden at der er nogen belastning tilsluttet.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
10 hours ago, Lars1 said:

Det er LED dimmer. De kræver ikke belastning for at kun linkes eller virke. Jeg tror faktisk man kan reguler dem op og ned uden at der er nogen belastning tilsluttet.

Iflg. dokumentationen kræves der 2VA belastning. Det skader ikke at teste med en kraftigere pære. Minimums belastningen har ikke noget at gøre med den strøm der skal bruges som forsyningsstrøm til dimmeren.

image.png.f3351bdc8073b43d523a27d3838d1c17.png

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok