Hop til indhold
  • 0

Forskel på 505DA103 og 505DA503?


KJA
 Share

Spørgsmål

Mine 2 x 505DA103 er "døde" efter 12 år, de reagere ikke når jeg prøver at linke dem, ingen rødt lys i "B" når jeg trykker på "A". 

Kan jeg bruge 505DA503, den ser anderledes ud bl.a. 3 indgange til ledninger 103 har kun 2, så ?? Er de rent teknisk ens?

Mvh og god weekend derude :-)

PE

IMG_1964.HEIC IMG_1965.HEIC IMG_1966.HEIC

Link til kommentar
Del på andre sites

17 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Dine gamle er lysdæmper modtager, dvs ingen tryk. Den nye et et kombirelæ, hvor du, selvsagt ikke får dæmp, men da det er en kombi kan den både sende og modtage signaler fra din controller eller andre IHC wireless komponenter.

Hvis det skal være dæmp, så er det bedste alternativ den runde Ø80 i hw 2.x 505D6102

   
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
8 timer siden, KJA skrev:

Mine 2 x 505DA103 er "døde" efter 12 år, de reagere ikke når jeg prøver at linke dem, ingen rødt lys i "B" når jeg trykker på "A". 

Kan jeg bruge 505DA503, den ser anderledes ud bl.a. 3 indgange til ledninger 103 har kun 2, så ?? Er de rent teknisk ens?

Som Henning skrever kan 505DA503 ikke erstatte 505DA103, da 503 er et relæ, mens 103 er en UNI250 dimmer.

 

Hvor i landet bor du? Jeg har nogle UNI250 dimmer liggende som jeg har taget ned for 3-6 mdr. siden. Om det er 505DA103 eller 505DA101 kan jeg ikke huske, men den eneste forskel på de 2 er at 101 har tangenter, så den kan styres lokalt (kombi dimmer).

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg kommer forbi København med jævne mellemrum. Lad mig kigge i gemmerne og se hvad jeg kan finde. Det er dog helt sikkert Version 1 dimmer, så de vil næppe virke med LED's.

 

505DA101 (med tangenter) kan erstattet 505DA103 (uden tangenter) uden program ændring. Det er straks være hvis du vil erstattet 505DA101 (med tangenter) med 505DA103 (uden tangenter), da du så ofte skal have et ekstra tryk og kode det op til styre dimmeren.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Godmorgen Lars

Jeg har 2 x 505DA103 som sidder over døren og så er der batteri tryk som er kodet til at styre de 2 dimmer , se billede, et til hvert værelse. Jeg har dog mistanke om at er "noget galt" i tavlen/systemet, det er fra 2009 og jeg har problemer med at dæmpe lyset i 3 rum, og alle 3 rum er det med helt nye dæmpbare lamper (LED og halogen)

Ved ikke om systemets software er "for gammelt" controlleren er en 3.0 og opsat i sidste uge, (har set den røde lampe/lavt batteri) men jeg kan ikke se en dimmer i tavlen? Foreslag?

God dag

Mvh

Poul-Erik

 

 

IMG_1974.JPG

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Du taler både om dimmer som ikke kan linkes og LED. Jeg er ikke sikker på om disse problemer hænger sammen, så lad mig prøve at give en grundlæggende forklaring på udfordringerne med LK's wireless dimmer.

LK's wireless dimmer findes i version 1 og version 2. Version 1 har et minimums effekt krav på 5-20 W og kan ikke linkes uden at der er tilsluttet en belastning (lampe) som opfylder dette krav. Elektroniske transformator og dæmpare LED kan indeholde elektronik, som gør at det ikke opfylder dette belastnings krav medmindre de er tændt på fuld styrke.

Ø80 lampe udtags dimmer findes i version 2. Jeg kan ikke huske hvornår den præcis kom, men det er nok 5-10 år siden. Jeg kan ikke huske om 1 modul dimmer (505DA101 og 505DA103) også findes i version 2. En IHC installation fra 2009 kan meget nemt have version 1 dimmer.

Softwaren har ikke nogen indflydelse på om dimmer understøtter LED's eller ej. Det er hardwaren som bestemmer dette. Men som jeg skrev i et andet indlæg, kan du have 2 1 modul dimmer siddende i det dobbelt underlag som sidder nederst til højre på dit billed. Hvis dette er tilfældet kan de relativt nemt erstattes med 1 LED dimmer med 2 kanaler nu hvor du har en Visual 3 controller.

Men for at finde ud af hvad det er for dimmer du har, skal du kigge i dit program. Her kan du nemt se om det er Ø80, 1 modul eller tavle dimmer. Du kan desværre ikke se om det er version 1 eller 2. Der skal du kigge bag på dimmeren og håbe på at version 2 klistermærket ikke er faldet af.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
On 11/21/2022 at 11:54 AM, KJA said:

Tusind tak, jeg vil se efter og har allerede set at lampeudtaget i loftet/stuen ikke er en HW version 2.x.

Som flere har beskrevet så er det du har i loftet ikke en dimmer men blot et lampeudtag.

Grundlæggende findes der 4 LK dimmere som er værd at snakke om her:

- 505D0101 Combi UNI Dimmer

505D5102 hw1 Ø80 Dimmer

- 505D5102 hw2 Ø80 Dimmer

- 820B1250 2 kanal dimmer (til tavlen)

 

De to første kan du godt glemme at få til at fungere med LED. Det kan være du finder nogle pærer der virker men når du køber de samme om et halvt år så er de lavet lidt om og virker ikke.

De sidste to virker fint. 2 kanal dimmeren er klart at foretrække hvis det er muligt at bruge den.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej A.

Tak for dit svar. Vil det sige at jeg "blot" kan skifte den nuværende, se billede, med en 505D5102 hw2 Ø80 Dimmer og linke den op og vupti så skulle de virke. Problemet med de andre var jeg belastningen skal være mindst 20w og det har jeg ikke været ops på når jeg købte nye led prære.

Mvh.

PE

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
2 hours ago, KJA said:

Tak for dit svar. Vil det sige at jeg "blot" kan skifte den nuværende, se billede, med en 505D5102 hw2 Ø80 Dimmer og linke den op og vupti så skulle de virke. Problemet med de andre var jeg belastningen skal være mindst 20w og det har jeg ikke været ops på når jeg købte nye led prære.

Det tror jeg ikke. For jeg tror ikke din dimmer sidder i loftet. Det billede du har delt er blot et almindeligt lampeudtag. Det har ikke noget med IHC at gøre.

Mit bedste bud er at et af dine "tryk" rent faktisk er en 505D0101. Fra trykket går der ledninger direkte op til det lampeudtag du har taget billede af. Og så bliver det noget sværere.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
2 timer siden, KJA skrev:

Tak for dit svar. Vil det sige at jeg "blot" kan skifte den nuværende, se billede, med en 505D5102 hw2 Ø80 Dimmer og linke den op og vupti så skulle de virke. Problemet med de andre var jeg belastningen skal være mindst 20w og det har jeg ikke været ops på når jeg købte nye led prære.

Funktions mæssigt kan alle LK's IHC dimmer erstatte hinanden. Dette gælder også tavle dimmer versus lampeudtags/FUGA dimmer. Det er mere den fysiske placering som kan forhindre at en tavle dimmer erstattes med en Ø80 lampeudtags dimmer, en FUGA dimmer erstattes med en tavle dimmer o.s.v.

Teoretisk kan du erstatte et alm. lampeudtag med en Ø80 lampeudtags dimmer, men hvis du ikke fjerner den dimmer som sidder foran lampeudtaget, så vil du have 2 dimmer i serie og det vil IKKE virker.

Det virker lidt som om at du bør konsulter en elektriker, og som skrevet før. Bare fordi de bruger langt tid ved PC'en på at løse noget som virker som en simpel opgave, betyder ikke nødvendigvis at de ikke har forstand på LK IHC. Programmeringen for at erstatte f.eks. et alm. lampeudtag med en dimmer, tager ofte mindst 3-4 gange så langtid som den fysiske udskiftning af lampeudtaget.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Tak for jeres svar.

EL manden var her i dag og et af problemerne var at der skal være min 20w belastning på kontakten og bl.a på halogenskinnerne i kld. sidder der kun 3 halogenpærer a 4w så der mangler lige 8w, for at opfylde de 20w. Det er nok umuligt at købe en LED dæmpbar pære idag på 20w eller mere. Har støvsuget Bauhaus, Silvan og Harald Nyborg

God aften

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
10 minutes ago, KJA said:

EL manden var her i dag og et af problemerne var at der skal være min 20w belastning på kontakten og bl.a på halogenskinnerne i kld. sidder der kun 3 halogenpærer a 4w så der mangler lige 8w, for at opfylde de 20w. Det er nok umuligt at købe en LED dæmpbar pære idag på 20w eller mere. Har støvsuget Bauhaus, Silvan og Harald Nyborg

Det betyder at et af dine tryk er en 505D0101.

Hvis du er i stand til at udskifte lampeudtaget med en 505D5102 hw2 Ø80 Dimmer og samtidigt fjerne den 505D0101 der sidder så burde det virke.

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
52 minutter siden, KJA skrev:

EL manden var her i dag og et af problemerne var at der skal være min 20w belastning på kontakten og bl.a på halogenskinnerne i kld. sidder der kun 3 halogenpærer a 4w så der mangler lige 8w, for at opfylde de 20w. Det er nok umuligt at købe en LED dæmpbar pære idag på 20w eller mere. Har støvsuget Bauhaus, Silvan og Harald Nyborg

Det er ikke altid nok at pærene har effekt nok. Hvis der f.eks. sidder en elektronisk transformator foran dem, kan det være at effekten ikke er høj nok når de er slukkede, og så risiker du at lyset begynder at blinke eller ikke vil tænde. Nogle typer dæmpnings elektronik i LED's kan give samme problemer. Det problem har man imidlertid ikke med LED tavle dimmer og Ø80 lampeudtags dimmer.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok