Hop til indhold

Mærkelig tilkobling af bevægelsessensor


Smail
 Share

Recommended Posts

Hej Alle,

Jeg har indtil nu været overbevist om at mine 2 ældre LK OPUS 73 PIR bevægelsessensorer ikke har virket, men det kan være at der ligger en anden sandhed bag dette. I takt med at jeg ville erstatte disse med en cocktail bestående af LK Fuga IHC Control PIR sensor 24V, adaptor dæksel samt bagklap (som flere nu har benævnt i dette forum) bemærkede jeg følgende.

Billede 1 viser tilkoblingen til bevægelsessensoren. Her ligger jeg med det samme mærke til at en grøn leder bliver ført til terminal 2, men i installationsvejledningen står der at terminal 2 ikke skal bruges. Kablet som er isoleret med mørkegrønt fører videre til en anden PIR sensor som står på den anden side af hsuet.

Billede 2 og 3 forvirrer mig endnu mere. Dette viser hvordan kablet er ført ind i input modulet. Her ser vi at den brune leder som gik fra terminal 1 på sensoren er ført til terminal 11 på indput modulet. Dette ser jeg såmænd intet galt i. Dernæst ser vi at den stiplede grønt/hvide kabel bliver ført til 0V på input modulet, MEN denne leder er IKKE koblet til sensoren. Den grønne leder som fører fra terminal 2 på sensoren er ikke koblet til inputmodulet.

For god ordens skyld har jeg også vedhæftet som billede 4 hvordan programmeringen i visual 1.32 ser ud for sensoren.

Jeg har også prøvet på at kigge efter en skumringssensor som ikke var til at finde nogle steder. Jeg vil derfor antage at sådan ikke har været brugt i installationen.

Den eneste grund til at jeg ser situationen være således er (som andre i forumet har opdaget i deres installation) at den grønne leder i terminal 2 på sensoren er ikke koblet til en terminal i input modulet og forbliver derfor irrelevant. Derudover, da der formentligt ingen skumringsrelæ er, så vil sensoren reagere og tænde lyset selv når solen står højst på himmelen. Det kan jo være at de tidligere ejere var trætte af dette og tog den lette løsning ved at frakoble den stiplede leder fra terminal 3 og dermed frakoblede sensorens funktion.

Giver denne logik mening? Hvad tænket i om denne installation?

 

IMG_20221012_190422.jpg

IMG_20221011_203758.jpg

IMG_20221012_202106.jpg

Capture.JPG

Link til kommentar
Del på andre sites

Jvf. villedningen så skal terminal 1 forbindes til indgangen på et input modul og terminal 3 til 0V. Såvidt jeg kan se på dine billeder er det en orange leder som er forbundet til terminal 1 og indgang 5.11, mens den grøn/hvide ledning er forbundet til 0V og "knækket" af terminal 3 på PIR'en. Den grønne leder forbundet til terminal 2 kan jeg ikke se er forbundet til noget i tavlen.

Der er ikke unormalt at man forbinder alle leder i produkterne, men ikke i tavlen. Det gør det nemmer hvis man senere vil ændre noget. Så for mig at se ser det ud til at den grøn/hvide leder er knækket af teminal 3 i din PIR. Det er ikke unormalt at det sker.

Jeg vil dog ikke stole på lednings farverne. Kablerne kan være samlet undervejs, så hvis du vil være sikker på at den grøn/hvide leder i tavlen er den samme grøn/hvide leder i PIR'en, så skal du måle dem igennem.

Link til kommentar
Del på andre sites

Til Lars1.

Tak for svar.

Jeg har kunnet følge kablet fra sensoren og helt ud til input modulet og jeg kan konstatere at der ikke er sket samlinger nogle steder. Jeg prøver at koble den grøn/hvide leder tilbage på terminal 3 i aften.

Hermed et tillægsspørgsmål. I så fald at jeg vælger at skifte denne sensor ud med en OPUS 74 så skal der tilføjes en tredje leder med 24v. Jeg kan jo også se at der går tre ledere (samme kabel) fra henholdvis 24V, data og 0V terminalerne fra input modulet ud til controlleren. Kan jeg bare "genbruge" 24v terminalen fra input modulet og trække en leder fra den og så ud til OPUS 24? Jeg har mange gange før koblet flere ledere til samme fase, men jeg spørger specifikt om dette da jeg ikke ved om denne terminal også har andre egenskaber ud over bare at give 24V.

Link til kommentar
Del på andre sites

Lars1 tak for hjælpen.

Det lykkedes at få sensorerne til at virke ved at koble den stiplede leder til terminal 3. Sensorerne reagerer langsomt og jeg tror at det er fordi at fronten er godt ridset osv. Jeg har derfor lavet en høker ved at smide noget plastfolie omkring sensoren for at beskytte mod vind :lol:. Dette virker rigtigt godt. Se billede.

IMG_20221013_192606.jpg

Link til kommentar
Del på andre sites

Dette blev ikke en success alligevel med plastfolien :lol:.

Det viste sig at omkring midnat tændte alle spottene og slukkede ikke igen. Jeg tænker at det nok er fordi at uden det rette dæksel på sensorerne bliver de alt for følelsomme overfor små flyvende biller som så aktiverer bevægelsessensoren.

Link til kommentar
Del på andre sites

Omkring 24V strømforsyning:

Medmindre du har flere 24V strømforsyninger i din installation, eller har batteri backup, kan du tage 24V fra et hvilket somhelst sted i din installation. 24V teminalen på et input modul har kun den funktion at det er her du forsyner input modulet med 24V. Men værd opmærksom på at 24V ofte er luset fra et modul til det næste, så når du vil tilføje en ekstra ledning risiker du kortvarrigt at afbryde de andre moduler. Det kan f.eks. betyde at lyset slukker kortvarigt.

Tag et kig på principdiagramerne i dette link https://www.lk.dk/produkter?iid=11337 Så kan du får en idee om hvordan LK IHC er forbundet elektrisk.

 

Langsom PIR:

Stortset alle bevægelses sensor er PIR sensor. PIR står for Passiv InfraRød. De reager med andre ord på varme hvilket er årsagen til at de ikke virker så godt om dagen som om natten. Et beskidt dæksel betyder derfor ikke så meget som en placering udfor et aftræk gør.

En af mine PIR sidder sådan at solen kan skinne på den om eftermidaggen, hvilket gør at den går helt amok på det tidpunkt. Din PIR ser ud til at sidde ud for et aftræk som sandsynligvis kan give nogle varme luftstrømme om nattet, hvilket kan få den til at gå amok.

Link til kommentar
Del på andre sites

4 minutter siden, Smail skrev:

Det er ret væsentligt det som du skriver Lars1. Jeg tænker mig lige om før at jeg rykker den til et andet sted.

Inden du flytter den eller køber nyt, så prøv at sætte dækslet på igen og se hvordan den opføre sig om aften/natten. Den kan jo være at den med dækslet på virker som den skal nu hvor den igen er forbundet.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok