Hop til indhold
  • 0

Thermostat control via HomeAssistant


Kolsbjerg
 Share

Spørgsmål

Hej med jer

Jeg har lidt udfordringer med Home Assistant, og især også når det komme til at koble det sammen med vores IHC system.

Jeg ønsker at lave en Generic Termostat Card, som regulere SetPunktet i IHC installationen når man "justerer", så styringen altså bevares i IHC og ikke er afhængig af HA.  Derudover ønsker jeg selvfølgelig også at temperaturen vises. Skulle HA genstarte skal den selvfølgelig hente aktuelle SetPunkt fra IHC.

Jeg har kigget på følgende, men er lidt på par bund.

https://community.home-assistant.io/t/sends-value-from-ha-to-ihc-controller/258397

https://community.home-assistant.io/t/input-number-generic-thermostat-issue/145885

https://www.dingus.dk/ihc-and-home-assistant-tips/

Håber der er en som kan hjælpe mig lidt på vej :-) 

God aften

DBH.

Andy

Skærmbillede 2022-10-10 kl. 20.59.39.png

Link til kommentar
Del på andre sites

5 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

jeg har selv kæmpet et par dage med at finde en løsning.

Dettet ser ud til at virke

alias: TEST IHC 2
description: ""
trigger:
  - platform: state
    entity_id:
      - climate.study
    attribute: temperature
condition: []
action:
  - service: ihc.set_runtime_value_float
    data:
      controller_id: 0
      value: "{{ float(state_attr('climate.study','temperature'))}}"
      ihc_id: 18573844
mode: single

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej med jer.

Jeg sidder lige pt. med samme problem. Hvad er bedste løsning. Mine sensorer (9 stk) er alle zigbee i HA - og mine aktuatorer er koblet direkte til IHC's udgange. Helt simpelt med programmering i HA. Jeg kan sagtens se fidusen ved, at en termostat dannet i HA skal kunne påvirke setpunktet i en IHC blok - der vil køre selvom HA er nede. Men hvis HA er nede er der jo heller ingen kontakt til HA sensorerne? Er det så ikke overflødigt at have et varmestyringsprogram til at køre i IHC (også)? Hvis forbindelsen til HA mistes, så kan jeg vel bare have NO på alle udgangene, da flow og max temperatur jo har min shuntaggregats termostat og pumpens egen styring som sikkerhedsventil.

Bh og god aften

PS: er der mon een jer, der kan anbefale en nem vej til at lave en 9-10 'generic thermotater' i HA på een gang - gerne sammen med en simpel styring med fx udetemp og pumpestyring. Jeg kan næsten ikke bære, at have så lang en configuratiom.yaml ;-) (PPS: jeg er elektriker og relativt IHC rutineret, men stadig HA newbee)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg giver dig ret i at det er lidt ligegyldigt om du har funktions blokken til varmestyring liggende i LK IHC eller HA. Hvis HA er nede eller forbindelsen mellem de 2 ryger af anden grund vil ændringer i temperatur på sensorne ikke være tilgængelig for LK IHC.

Det giver dog heller ikke rigtig mening at lave NO på alle udgange hvis forbindelsen til HA mistes. For hvordan vil du få LK IHC til at opdage at der ikke er forbindelse til HA? Såvidt jeg ved er det HA som poller LK IHC. Ikke omvendt.

Medmindre du finde nogle zigbee aktuatorer, som kan tale direkte med dine zigbee sensor vil du altid have den udfordring at hvis din HA går ned, så virker din varmestyring ikke. Du vil i princippet have samme udfordring hvis din varmestyring var ren LK IHC baseret, men da LK IHC køre på en micro controller med en firmware leveret af Schneider, er risikoen for at din LK IHC controller går ned LANGT mindre end risikoen for at din HA installation stopper med at virke i forbindelse med en OS eller SW opdatering.

Jeg har dog ingen erfaring med HA. Jeg bruger selv OpenHAB, så ovenstående kan være forkert og jeg kan ikke hjælp dig med at lave de 9-10 generiske termostater.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok