Hop til indhold

Controller ikke synlig i ihc visual 1.32


Smail
 Share

Recommended Posts

Hej,

Jeg har nu for første gang koblet min visual controller 1 til min pc og her som ventet støder jeg ind i problemer. Jeg kører windows 7 (den tætteste version på XP som jeg har kunne få fat på). Jeg har en visual controller 1 og har installeret ihc visual 1.32. Installationen af ihc visual 1.32 kørte fint og jeg kan tilgå softwaren.

Jeg har købt følgende usb til rs232 kabel: https://www.delock.com/produkt/66282/merkmale.html?g=2002 med en FTDI chip. Kablet og driveren er kompatible med windows 7 står der. Jeg har også installeret den nødvendige driver som viser sig at være ok. Jeg kan i hvert fald finde forbindelsen i enhedshåndteringen (port 3) og derfor tænker jeg at forbindelsen imellem controlleren om maskinen er ok (se vedhæftede billede). I ihc visual kan jeg godt finde porten under controller --> opsætning (se billede), men der står at der ingen forbindelse er.

Er der nogen som kan hjælpe til med dette? Lad mig endelig vide hvis yderligere information skal bruges.

Jeg takker!

billede.png.9cf0ed441e1293d7cdcbd470a1b790ee.png

billede.png.5f42070cfffba6e8c10f68097d55a770.png

Link til kommentar
Del på andre sites

Til Martin, 

Det er bare et enkelt usb til rs232 kabel. Der er ingen adapter "klods", ellers misforstår jeg dit spørgsmål. Du kan se kablet i mit link. Har ofte læst at folk skriver at man kan tage stammen fra controlleren. Hvad vil der egentligt ske i dette tilfælde? Vil strømmen gå i huset? 

Link til kommentar
Del på andre sites

Bare fordi du har en com3: port betyder ikke at du har forbindelse til controlleren. Det betyder bare at din USB-RS232 adapter og driver virker. Du vil også se com3 porten selvom RS232 stikket ikke er forbundet til noget.

Alt efter hvordan din installation er bygget op, kan det være at det ikke er alt lys som slukker, men normalt vil alt som er styret af controllen slukke. Stikkontakter som ikke er styret af controlleren vil ikke slukke medmindre de sidder på samme gruppe som controlleren eller du slukker på HPFI relæet, hvilket man iøvrigt bør gøre mindst 1 gang om året for at sikre at det virker.

Såvidt jeg husker havde LK på et tidspunkt en serie Visual 1 controller, men en fejl, som gjorde at man efter nogle år ikke længere kunne få forbindelse til dem via RS232 interfacet. Dengang ombyttede de controllerne, men det er efterhånden mere end 10 år siden. Såvidt jeg husker var det nogle dårlige lodninger som var årsagen.

Link til kommentar
Del på andre sites

54 minutter siden, Smail skrev:

Til Martin, 

Det er bare et enkelt usb til rs232 kabel. Der er ingen adapter "klods", ellers misforstår jeg dit spørgsmål. Du kan se kablet i mit link. Har ofte læst at folk skriver at man kan tage stammen fra controlleren. Hvad vil der egentligt ske i dette tilfælde? Vil strømmen gå i huset? 

Du mister lyset i de minutter du har slukket controlleren.

Vedr. Kablet, så kan du ikke bare sætte dit kabel i controlleren. Den laver en generisk serielport. LK var så geniale ikke at bruge standard pinlayout, så derfor skal du have et speciallavet fra LK. Måske har du stadig det gamle kabel. Prøv at sætte det imellem..

 

Link til kommentar
Del på andre sites

44 minutter siden, Martin Abildgaard skrev:

Vedr. Kablet, så kan du ikke bare sætte dit kabel i controlleren. Den laver en generisk serielport. LK var så geniale ikke at bruge standard pinlayout, så derfor skal du have et speciallavet fra LK. Måske har du stadig det gamle kabel. Prøv at sætte det imellem..

?? Er du sikker på du ikke forveksler det med null-modem kabler? Alle andre her på boardet er enig om at man skal bruge standard RS232 og at null-modem ikke fungere. Der er en anden tråd hvor flere har rådet smail til at anskaffe den USB-RS232 adaptor som han har købt.

Link til kommentar
Del på andre sites

8 hours ago, Martin Abildgaard said:

Du mister lyset i de minutter du har slukket controlleren.

Vedr. Kablet, så kan du ikke bare sætte dit kabel i controlleren. Den laver en generisk serielport. LK var så geniale ikke at bruge standard pinlayout, så derfor skal du have et speciallavet fra LK. Måske har du stadig det gamle kabel. Prøv at sætte det imellem..

 

Jeg har læst mig frem til på forumet at flere er lykkedes med at koble sig til controlleren med et almindeligt usb til rs232 kabel med flere forskellige styresystemer. Hurdlen er dog at softwaren kan drille. Jeg vil derfor mene at jeg nu nok har et kabel som kan bruges, nu skal jeg bar elære at bruge det.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok