Hop til indhold
  • 0

Bjarne Sørensen
 Share

Spørgsmål

Jeg er ved at optimere på mit energiforbrug.
Min luft til vand varmepumpe er sat til ikke at køre mellem kl. 17-20 hvor nettariffen er højest.

Vi har kun gulvvarme i huset, beton i kælder og garage og let konstruktion i stueetage og 1. sal.

I den forbindelse skal jeg helst én gang for alle hare renoveret min varmestyring da det er en gang rod bygget og rettet til gennem 10 år eller mere.

Jeg skal bare lige forstå styringen af det.

Skal man starte med:

5.2.05.c. Varmestyring - avanceret.
5.2.01.h. Betjeningspanel
5.2.04.d. Ur til nat- og dagtemperatur
5.2.03.e. Pumpestyring

Er det indgangene i det enkelte rums varmestyring der skal aktiveres af uret? Eller er det betjeningspanelets indgange der skal styres af uret? Eller er betjeningspanelet bare en dum FB som man kan vælge at styre med det fysiske 6-tryk som de foreslår for at skifte drifttilstand overordnet? Sådan har jeg gjort hidtil, men det ser ikke rigtigt ud mere efter der er kommet nye FB'er.

Jeg har ikke noget fysisk drifttilstandstryk. 
Det skal ikke kaldes på varme mellem kl. 17-20.
Jeg skal kunne sætte det i sommerdrift hvor der ikke kaldes på varme, men ventil- og pumpemotion skal stadig være aktivt. Det er fint for mig at køre det i App'en eller måske sætte det 6-tryk op hvis det er løsningen.

Gør mig gerne klogere også hvis der er en anden genial måde at gøre det på.

Link til kommentar
Del på andre sites

Recommended Posts

  • 0

Er der ikke en rimelig god villedning til varmestyrings blokkene, hvis du bruger F1 funktionen på dem?

Omkring at stoppe varmepumpen mellem 17-20, så har jeg droppet dette efter jeg regnede på hvad jeg reelt sparede ved det. Der er jo behov for varmen, så det er minimalt hvor meget mindre den kommer til køre. Det er derfor reelt kun forskellen mellem den billige og den dyre netafgift man spare. Prisforskellen på strøm på det dyreste og billigste tidspunkt i løbet af en dag, er LANGT større, og det er ikke altid mellem 17-20 at prisen er højest.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 time siden, Bjarne Sørensen skrev:

Skal man starte med:

5.2.05.c. Varmestyring - avanceret.
5.2.01.h. Betjeningspanel
5.2.04.d. Ur til nat- og dagtemperatur
5.2.03.e. Pumpestyring

Ja med betjeningspanelet, uret og pumpestyringen som over-/underordnet, og 5.2.05 i hvert rum.

1 time siden, Bjarne Sørensen skrev:

Er det indgangene i det enkelte rums varmestyring der skal aktiveres af uret?

Ja, men hvis du vil lukke for varmen imellem 17.00 og 20.00, kommer du til at bruge 2 ur blokke.

1 time siden, Bjarne Sørensen skrev:

Eller er betjeningspanelet bare en dum FB som man kan vælge at styre med det fysiske 6-tryk som de foreslår for at skifte drifttilstand overordnet?

I LKs version - ja. Du kan kun skifte imellem beboet, ubeboet og frostsikring, et langt på ét af tangenter sætte anlægget til test mode. Hvis anlægget altid skal køre i "Beboet" og du aldrig skal bruge f.eks. test, så kan du roligt droppe den.

1 time siden, Bjarne Sørensen skrev:

Jeg har ikke noget fysisk drifttilstandstryk. 

Det ved jeg ikke hvad er?

 

P.S. Hvis du bruger temperatur sensoren til flere ting og også vil have den på iPad, så skal du sikre dig at forbindelsen imellem produkt og funktionsblokken er den sidste/nederste forbindelse, ellers virker det ikke. Du skal dog være opmærksom på at det KUN er dagtemperaturen du ændre via telefon/iPad, setpunkter for både rum og gulv ved både nat og dag sænkning bliver desværre ikke reguleret tilsvarende.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
36 minutter siden, Lars1 skrev:

Er der ikke en rimelig god villedning til varmestyrings blokkene, hvis du bruger F1 funktionen på dem?

Jeg er bare blevet forvirret på et højere plan.

37 minutter siden, Lars1 skrev:

Omkring at stoppe varmepumpen mellem 17-20, så har jeg droppet dette efter jeg regnede på hvad jeg reelt sparede ved det. Der er jo behov for varmen, så det er minimalt hvor meget mindre den kommer til køre. Det er derfor reelt kun forskellen mellem den billige og den dyre netafgift man spare.

Jeg er blevet trodsig og gider ikke betale for overpris, 3X normalt takst er tyveri.

 

38 minutter siden, Lars1 skrev:

Prisforskellen på strøm på det dyreste og billigste tidspunkt i løbet af en dag, er LANGT større, og det er ikke altid mellem 17-20 at prisen er højest.

Jeg har fastpris heldigvis.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
37 minutter siden, Henning Pedersen skrev:
2 timer siden, Bjarne Sørensen skrev:

Er det indgangene i det enkelte rums varmestyring der skal aktiveres af uret?

Ja, men hvis du vil lukke for varmen imellem 17.00 og 20.00, kommer du til at bruge 2 ur blokke.

Kan jeg ikke slukke og tænde i dette døgn i den rækkefølge?

38 minutter siden, Henning Pedersen skrev:

I LKs version - ja. Du kan kun skifte imellem beboet, ubeboet og frostsikring, et langt på ét af tangenter sætte anlægget til test mode. Hvis anlægget altid skal køre i "Beboet" og du aldrig skal bruge f.eks. test, så kan du roligt droppe den.

Jeg vil med min nye funktion skifte mellem beboet og så ubeboet? Altså hvor der ikke er varmekald, det er samme funktion til om sommeren, hvilken funktion er smartest at skifte til?

40 minutter siden, Henning Pedersen skrev:
2 timer siden, Bjarne Sørensen skrev:

Jeg har ikke noget fysisk drifttilstandstryk. 

Det ved jeg ikke hvad er?

Det er det her https://www.el-grossisten.dk/ihc-varmestyring-statuspanel-tangenter-lysegraa.html

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
4 minutter siden, Bjarne Sørensen skrev:
46 minutter siden, Henning Pedersen skrev:
2 timer siden, Bjarne Sørensen skrev:

Er det indgangene i det enkelte rums varmestyring der skal aktiveres af uret?

Ja, men hvis du vil lukke for varmen imellem 17.00 og 20.00, kommer du til at bruge 2 ur blokke.

Kan jeg ikke slukke og tænde i dette døgn i den rækkefølge?

Det virker ellers fint i simulering.

Den skifter bare mellem normaltemperatur og dagstemperatur.

Jeg synes ikke at det ser rigtigt ud.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
13 timer siden, Bjarne Sørensen skrev:
13 timer siden, Lars1 skrev:

Prisforskellen på strøm på det dyreste og billigste tidspunkt i løbet af en dag, er LANGT større, og det er ikke altid mellem 17-20 at prisen er højest.

Jeg har fastpris heldigvis.

Hvis jeg har forstået det korrekt så vil du, ved at stoppe opvarmningen fra 17 til 20, KUN kunne sparre, hvis du har variabel pris. Hvis du har fast pris betaler du et gennemsnit af hele døgnet, uanset hvornår du bruger det. Og dermed vil du ikke sparre specielt meget ved at slukke i 3 timer, udover selvfølgelig at du kun har varme på i 21 timer og ikke i 24.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hvis du "bare" sætter anlægget i ubeboet fra 17 til 20, så vil det virke med ét simpelt ur til den opgave, og så dag/nat sænkning via uret til varmen i de enkelte rum. Har dog svært ved at se at din sommerkomfort skulle kunne virke den vej rundt.

Det skal dog siges at jeg ikke bruger LKs blokke til varmen, så jeg er måske ikke helt fremme i skoene her.

Dit program ser rigtigt ud.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
43 minutter siden, Henning Pedersen skrev:

Hvis jeg har forstået det korrekt så vil du, ved at stoppe opvarmningen fra 17 til 20, KUN kunne sparre, hvis du har variabel pris. Hvis du har fast pris betaler du et gennemsnit af hele døgnet, uanset hvornår du bruger det. Og dermed vil du ikke sparre specielt meget ved at slukke i 3 timer, udover selvfølgelig at du kun har varme på i 21 timer og ikke i 24.

Du kan godt have en fast pris aftale selvom at du har time aflæst el-måler. Fast pris aftalen dækker imidlertid kun den strøm du forbruger, og er en fast pris ligegyldigt om du bruger 1KWh eller 1000KWh. Netafgiften til net ejeren kan man ikke få fast pris aftale på, og flere net ejer er begyndt at hæve netafgiften omkring aftensmads tid. Typisk mellem 17-20.

De fleste el leverandør droppede gennemsnits samtidig med installationen af time aflæste el-måler.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
37 minutter siden, Henning Pedersen skrev:

Hvis jeg har forstået det korrekt så vil du, ved at stoppe opvarmningen fra 17 til 20, KUN kunne sparre, hvis du har variabel pris. Hvis du har fast pris betaler du et gennemsnit af hele døgnet, uanset hvornår du bruger det. Og dermed vil du ikke sparre specielt meget ved at slukke i 3 timer, udover selvfølgelig at du kun har varme på i 21 timer og ikke i 24.

Transporten af el i nettet stiger fra oktober til marts fra 37,85 til 98,56 øre pr kwh..

7 minutter siden, Lars1 skrev:
13 timer siden, Bjarne Sørensen skrev:

Jeg har fastpris heldigvis.

Det er vist desværre bare en stakket frist, og ikke nødvendigvis en fordel i det øjeblik at priserne begynder at falde igen.

Aftalen er fast indtil oktober 2024 og er på 1,50/2,60 kr pr kwh (u/m afgft) incl moms, transport osv.) Det er nok meget godt når jeg regner med at vi vil bruge 20MWh i år.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
3 minutter siden, Lars1 skrev:

Du kan godt have en fast pris aftale selvom at du har time aflæst el-måler. Fast pris aftalen dækker imidlertid kun den strøm du forbruger, og er en fast pris ligegyldigt om du bruger 1KWh eller 1000KWh. Netafgiften til net ejeren kan man ikke få fast pris aftale på, og flere net ejer er begyndt at hæve netafgiften omkring aftensmads tid. Typisk mellem 17-20.

De fleste el leverandør droppede gennemsnits samtidig med installationen af time aflæste el-måler.

Jeps.

https://andelenergi.dk/sel/netpriser/

https://cerius.dk/priser-og-tariffer/prisaendringer/

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
2 minutter siden, Bjarne Sørensen skrev:

Transporten af el i nettet stiger fra oktober til marts fra 37,85 til 98,56 øre pr kwh..

Aftalen er fast indtil oktober 2024 og er på 1,50/2,60 kr pr kwh (u/m afgft) incl moms, transport osv.) Det er nok meget godt når jeg regner med at vi vil bruge 20MWh i år.

Hvordan får man sådan en aftale? Jeg troede at alle selskaber med fast pris aftaler have opsagt dem til udløb senest med udgangen af i år.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
26 minutter siden, Henning Pedersen skrev:

Hvis du "bare" sætter anlægget i ubeboet fra 17 til 20, så vil det virke med ét simpelt ur til den opgave, og så dag/nat sænkning via uret til varmen i de enkelte rum. Har dog svært ved at se at din sommerkomfort skulle kunne virke den vej rundt.

Det skal dog siges at jeg ikke bruger LKs blokke til varmen, så jeg er måske ikke helt fremme i skoene her.

Dit program ser rigtigt ud.

Jeg har altid haft dag/natsænkning på de lette gulve, men jeg overvejer at droppe det nu. Jeg er ikke sikker på at det giver noget videre. 
Jeg bruger ikke sommerkomfort, jeg burde nok til aht. det ene værelse i kælderen, hvad vil problemet evt. være?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
14 timer siden, Bjarne Sørensen skrev:

Jeg er blevet trodsig og gider ikke betale for overpris, 3X normalt takst er tyveri.

Jeg er enig i at det er tyveri, men med let gulvvarme kan du risker at huset opleves koldt omkring kl. 20 og at der skal bruges mere energi på at varme huset op når tyveri perioden er overstået. 1 Kr. pr. KWh berettiger ikke til dette komfort tab IMHO.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 minut siden, Lars1 skrev:

Hvordan får man sådan en aftale? Jeg troede at alle selskaber med fast pris aftaler have opsagt dem til udløb senest med udgangen af i år.

Jeg lavede den tilbage i oktober da priserne begyndte at stige, og der havde jeg ikke planer om elbil og varmepumpe, men det viste sig at være en god ide.
Der er nogle energiselskaber der tilbyder månedsvis fastpris nu, og vistnok også kvartalvis, men det er dyrt og kan man time sit forbrug/gider holde øje med prisen sparer man ikke noget.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
Lige nu, Lars1 skrev:

Jeg er enig i at det er tyveri, men med let gulvvarme kan du risker at huset opleves koldt omkring kl. 20 og at der skal bruges mere energi på at varme huset op når tyveri perioden er overstået. 1 Kr. pr. KWh berettiger ikke til dette komfort tab IMHO.

Jeg er enig med dig, jeg er også bange for at gulvene hurtigt bliver kolde. 
Jeg har kun en lille 60 liters buffertank, men man burde have en 750-1000 liters hvis man skulle kunne klare den periode uden at fyre.
Men jeg kan se hvordan det vil virke, og så bare droppe det igen hvis det er.
Men lige nu kører varmepumpen ikke i den periode og der kører bare afkølet vand rundt i systemet og det køler bare gulvene.
Jeg har fyret fremløbet fra varmepumpen op fra 25 til 30 grader nu og vil lige se om det er energi nok at fylde i bl.a. stuegulvet inden shutdown kl. 17.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
2 minutter siden, Bjarne Sørensen skrev:

Jeg lavede den tilbage i oktober da priserne begyndte at stige, og der havde jeg ikke planer om elbil og varmepumpe, men det viste sig at være en god ide.
Der er nogle energiselskaber der tilbyder månedsvis fastpris nu, og vistnok også kvartalvis, men det er dyrt og kan man time sit forbrug/gider holde øje med prisen sparer man ikke noget.

Hvilket selskab har du lavet aftale med? Jeg kiggede også på det i sommers, men de fleste selskaber jeg fandt, ville ikke lave fastpris aftaler hvis man havde varmepump eller el-bil eller et årsforbrug på over 10.000KWh. De fleste af disse selskaber har senere opsagt alle deres eksisterende fastpris aftaler, så selvom jeg kunne lave en aftale dengang vil den være opsagt nu.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
2 minutter siden, Bjarne Sørensen skrev:

Jeg er enig med dig, jeg er også bange for at gulvene hurtigt bliver kolde. 
Jeg har kun en lille 60 liters buffertank, men man burde have en 750-1000 liters hvis man skulle kunne klare den periode uden at fyre.
Men jeg kan se hvordan det vil virke, og så bare droppe det igen hvis det er.
Men lige nu kører varmepumpen ikke i den periode og der kører bare afkølet vand rundt i systemet og det køler bare gulvene.
Jeg har fyret fremløbet fra varmepumpen op fra 25 til 30 grader nu og vil lige se om det er energi nok at fylde i bl.a. stuegulvet inden shutdown kl. 17.

Alternativt kunne du sætte en temp. sensor på afgangen fra din buffer tank og så stoppe cirkulations pumpen i tidsrummet 17-20 hvis temperaturen kom under dit setpunkt.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
29 minutter siden, Bjarne Sørensen skrev:

Jeg bruger ikke sommerkomfort, jeg burde nok til aht. det ene værelse i kælderen, hvad vil problemet evt. være?

Sommerkomfort bruges normalt til at holde, især, badeværelsesgulve lune om sommeren, uden at opvarme selve rummet ret meget. For at gøre dette skal anlægget skifte til udelukkende at styre efter gulvtemperaturen. Dette sker ikke ved simpel skift til "Ubeboet".

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
59 minutter siden, Lars1 skrev:

Hvilket selskab har du lavet aftale med? Jeg kiggede også på det i sommers, men de fleste selskaber jeg fandt, ville ikke lave fastpris aftaler hvis man havde varmepump eller el-bil eller et årsforbrug på over 10.000KWh. De fleste af disse selskaber har senere opsagt alle deres eksisterende fastpris aftaler, så selvom jeg kunne lave en aftale dengang vil den være opsagt nu.

Jeg har Andel energi. 

De sendte en mail for 14 dage siden:

Hej Bjarne

 

Vi er midt i en særlig tid, og de danske elpriser ligger på et rekordhøjt niveau. For mange giver det bekymringer for elregningen de kommende måneder, hvor det bliver mørkere, vi er mere inde, og vi bruger mere strøm. 

 

Du er beskyttet mod prisstigninger

Det er vigtigt, du føler dig tryg hos os. Og heldigvis behøver du ikke bekymre dig så meget om de høje elpriser – du har nemlig en fast pris på din elaftale, og det beskytter dig mod prisstigninger og giver dig tryghed i dit budget.  

 

Læs med her, og få en kort status på hele situationen på elmarkedet. Du kan også blive klogere på, hvordan du selv kan skrue ned for elforbruget - både til gavn for din elregning, samfundet og den aktuelle energikrise.  

 

Bedste hilsner

Andel Energi

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
58 minutter siden, Lars1 skrev:

Alternativt kunne du sætte en temp. sensor på afgangen fra din buffer tank og så stoppe cirkulations pumpen i tidsrummet 17-20 hvis temperaturen kom under dit setpunkt.

Ja det var meget smart da jeg netop har en pumpe efter buffertanken til alt det i huset. Så hvis temperaturen på fremløbet er koldere end f.eks. 23 grader så skal rummene gå i ubeboet. Men pumpen skal så alligevel starte op en gang imellem for at se om der er kommet varme i bufferen. Eller det var nok bedst at sætte sensoren på fremløb fra varmepumpen lige før bufferen, så når der ikke er flow i den skal det andet stoppe.
Men der er lidt faldgrupper i det.
Jeg må lægge hovedet i blød. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
39 minutter siden, Henning Pedersen skrev:

Sommerkomfort bruges normalt til at holde, især, badeværelsesgulve lune om sommeren, uden at opvarme selve rummet ret meget. For at gøre dette skal anlægget skifte til udelukkende at styre efter gulvtemperaturen. Dette sker ikke ved simpel skift til "Ubeboet".

Det er rigtigt ja, så skal jeg have sommerkomfort og min afbrydelse af varmen ind i ligningen. Om sommeren er der ikke denne straftarif så der kan man se kort fra dette tidsrum.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
2 timer siden, Bjarne Sørensen skrev:

Ja det var meget smart da jeg netop har en pumpe efter buffertanken til alt det i huset. Så hvis temperaturen på fremløbet er koldere end f.eks. 23 grader så skal rummene gå i ubeboet. Men pumpen skal så alligevel starte op en gang imellem for at se om der er kommet varme i bufferen. Eller det var nok bedst at sætte sensoren på fremløb fra varmepumpen lige før bufferen, så når der ikke er flow i den skal det andet stoppe.
Men der er lidt faldgrupper i det.
Jeg må lægge hovedet i blød. 

Nu kender jeg ikke opbygningen af dit varme anlæg, men jeg vil ikke umiddelbart rode med at sætte huset i ubeboet når der mangler varme mellem 17-20. Man skal passe på med at bruge LK's funktions blokke anderledes end de er tænkt. De er temmelig komplexe så man når nemt ud i en situation man ikke havde forudset. I steddet ville jeg "keep it stupid simpel". Så hvis det du vil undgå er at varmepumpen køre mellem 17-20, så bør du fokuser på dette alene og sætte et ur på varmepumen og intet andet.

Omkring din buffer tank, så køler den ikke dine gulve selvom den er "kold". Temperaturen i buffer tanken vil aldrig komme under temperaturen i dine gulve/rum. Men det er selvfølgelig spildt energi at pumpe "koldt" vand rundt. Spørgsmålet er bare om det kan svare sig at gøre ret meget ved det. Evt. kunne du nøjes med at slukke cirkulations pumpen mellem 18-20, også lide med at der er fodkoldt mellem 19-21, selvom der måtte være varme tilrådighed i buffer tanken.

Hvis du går med sensoren på buffer tanken, så sæt den på afgangen. Buffer tanken vil jo blive varmet op uden for tidsrummet 17-20, så det er kun i tidsrummet 17-20 at det er relevant at stoppe cirkulations pumpen hvis buffertanken bliver kold.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok