Hop til indhold
  • 0

12 V Halogen til 220 v


faldo
 Share

Spørgsmål

Hej

 

Er der nogen der har et godt råd !

Har en installation 13 rum er monteret med 12 volt halogen, der er ialt monteret 54 lamper, monteret med 5 watt halogenpærer G4. 6 rum kan dæmpes i dag.

 

I min tavle er der monteret   

6 stk .LK IHC dimmer 350LR

6 stk .LK IHC Output 230     120B1020

1 stk. IHC alarm Backup

2 stk .IHC 24 V power 72 W

1 stk ihc controller visual 2

Betjenes af                      LK OPUS®66 Svagstrømstryk

Vil skifte alt halogen ud med nye armaturer med Led 12 eller 220 volt pærer

Så kommer problemet , hvor meget i min tavle skal udskiftes , for at få det til at fungere med led pærer.

Link til kommentar
Del på andre sites

14 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

230V output modulet har ikke problemer med LED's.

Jeg har ingen erfaring med 350LR dimmeren, men jvf. LK's website garanter de ikke fuld funktionalitet ved brug af LED's. https://www.lk.dk/produkter?iid=#120B1242 Det kan dog være at de bare ikke har testet det, så det bedste du kan gøre er at købe et af de nye armature du har kig på og se og det virker sammen med dine dimmer.

Et alternativ til dine nuværende dimmer er version 2 wireless dimmer. Her skriver LK ikke noget om mulige funktionalitets begrænsninger for LED's og jeg er endnu ikke stødt på en dæmpbar LED som de ikke virkede med.

Et andet alternativ er opgradering til Visual 3 med LED tavle dimmer. Du behøver kun en ny controller og 3 dimmer, da hver dimmer har 2 kanaler. Resten af din IHC installation kan genbruges.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej Lars

Tak for dit svar

Hvis jeg forstår jeg rigtigt.

Så er de 230v output moduler jeg har er ligeglade med om de sender spænding til 12v eller 220v led pærer. Det er hvilken spænding der er monteret til relæet, som er styrende ikke? 

Den installation der forsyner min halogenbelysning, er lavet med alm. installationskabler ude i lamperne er de muffede med et kort stykke 0,75 kvadrat , for at montere halogenlamperne.

Så jeg vil mene at den installation jeg har kan bruges til 220 volt?   

Hvis jeg forsyner 230 v output modulet med 220 volt  og køber nye lamper der er beregnet til 220 volt, bruger de 350 LR  dimmer  der er monteret, er det så et forsøg, der skal afprøves ?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Inden du går meget videre bør du checke om der er 230V eller 12V på output modulerne. Det er MEGET unormalt at køre 12V gennem et 230V output modul. Man køre normalt 230V gennem det og derefter sænker spændingen. Normalt tæt på lyskilden da man ellers vil have et stort effekt tab.

42 minutter siden, faldo skrev:

Så er de 230v output moduler jeg har er ligeglade med om de sender spænding til 12v eller 220v led pærer. Det er hvilken spænding der er monteret til relæet, som er styrende ikke?

Korrekt. Bemærk dog at udgangene på 230V modulet er grupperet 4 og 4 og hver gruppe har fælles forsyning, så du kan ikke blande forsynings spændingerne på et modul.

45 minutter siden, faldo skrev:

Så jeg vil mene at den installation jeg har kan bruges til 220 volt?

Såfremt at kablerne og ledningerne er godkendt til 230V under de forhold de er installeret kan du sende 230V gennem dem. Det kan jeg ikke afgøre herfra.

47 minutter siden, faldo skrev:

Hvis jeg forsyner 230 v output modulet med 220 volt  og køber nye lamper der er beregnet til 220 volt, bruger de 350 LR  dimmer  der er monteret, er det så et forsøg, der skal afprøves ?

Det synes jeg da helt klart.

Der er ingen tvivl om at de lamper som er tilsluttet 230V modulerne vil virke. Det er mere tvivlsomt om dem som er tilsluttet dimmerne vil. Men hvis du skal skifte til wireless eller LED dimmer vil du samtidig få øget funktionalitet og letter styring med i købet.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
On 9/25/2022 at 3:29 PM, faldo said:

Jeg må op på loftet og se om jeg kan finde nogle transformer (transfo). For er der det, så vil det jo gøre det hele meget nemmere. 
Jeg vender tilbage. Endnu  en gang, tak for du tager dig tid til at svare

Hvis du har haft et 12V netværk og nu vil sende 230V. igennem så er du nødt til at tjekke ledningerne. Isoleringen på kablerne skal være godkende til 230V. Det er noget med tykkelse og at den ikke må kunne slides over nemt.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
9 timer siden, faldo skrev:

De er 1,5 kvadrat. Så de burde være ok. 

1,5 kvadrat fortæller kun hvilke strømstyrke ledningen kan holde til. Det siger ikke noget om spændingen. Spændingen er afhængig af isoleringen af ledningen.

1,5 kvadrat giver mening fra transformatoren til lampen, da f.eks. en 25W halogen pære trækker 2A ved 12V, men kun 0,1A ved 230V.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
Har fjernet 12 volt trafoerne oppe på loftet og lagt installationskabler ned til nye 220 volt led spot
 
Men dæmpningen virker ikke optimalt
 
Så  350 Lr dimmerne i tavlen skal nok udskiftet,  med 3 nye  IHC Control LED lysdæmper 200W (2-Kanal)
 
Jeg har en ihc visual controller viewer  kan denne bruges, eller skal det være en IHC Controller Visual 3
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

LK IHC LED tavle dimmer virker desværre kun med en Visual 3 controller. Visual 2 programmet kan dog læses af Visual 3 controlleren, og med mindre du bruger nogle af de få ting som ikke længere understøttes kan det indlæses og bruges uden ændringer.

Jeg kan ikke huske den fulde liste over ting som ikke understøttes i Visual 3, men det er noget i retning af touch wireless dimmer (erstattet af 2 tast wireless dimmer), voice modem og tilsvarende. Altsammen ting som meget få har brugt de sidste 3-5 år hvor visual 2 fortsat var supporteret.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej Lars
Tak for svar :)  Jeg må ud og se om jeg kan finde en Visuel  3 controller før jeg køber de nye LED dimmer. Må se, hvor længe jeg kan leve med at det ikke fungerer optimalt i dag efter jeg er skiftet til LED 220 v. :) Mener at alle mine "tryk" er med kabel ud til tavlen. Har kun en enkel wireless kontakt liggende, men den bruger vi ikke meget.  

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

De fysiske wireless produkter virker alle med Visual 3. Det er kun det logiske produkt i Visual programmet hvor der er sket en ændring. Oprindeligt kunne wireless dimmer linkes enten som touch dimmer eller 2 tast dimmer. I de senere versioner af Visual 2 blev det ændret til at man kun kunne linke den ene metode, men havde man linket med den anden virkede det fortsat. I Visual 3 er det kun den ene metode som virker.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Det er næsten korrekt. RS485 og antennen har flyttet plads, men alle I/O modulerne og strømforsyningen sidder samme sted på de 2 controller. Derudover kan du indlæse programmet i den nye controlleren før du bytter dem, således at du kun er uden lys m.m. i den tid det tager at lave selve udskiftningen.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok