Hop til indhold

Lær IHC installationen at kende


Smail
 Share

Recommended Posts

Hej derude,

Vi er lige flyttet ind i et hus fra 2003 som har et IHC system indbygget. Vi er de tredje ejere af huset og ejerne før os har ikke været i stand til at demonstrere hele installationen. Eksempelvs kender de ikke koden til det udendørs IHC panel da de aldrig har brugt det. Jeg har læst mig lidt frem til at man kan koble sig op til IHC controlleren via USB kabel og ændre kode med mere. Mit spørgsmål går på om man også via denne usb tilkobling kan få et diagram eller lignende som fortæller lidt om det installerede IHC system? Hvis ikke på denne måde er der nogen der ved hvor man kan lære ens IHC system at kende?

Jeg ser frem til at høre fra jer.

Fortsat god aften!

Link til kommentar
Del på andre sites

Først skal du finde ud af hvad det er for en IHC controller du har. Tag evt. et par fotos af din controller og post dem her.

Når du har identificeret din controller kan du downloade den rigtige software fra https://www.lk.dk/mitlk/ og her igennem få adgang til hele installations dokumentationen (hvis det er lavet korrekt). Du kan også ændre funktionalitet af tryk m.m. denne vej.

Desværre er det ikke sikkert at du kan ændre koderne på det udendørs kodetastatur den vej. Det afhænger lidt af hvad det er for et kode tastatur. I nogle modeller ligger koderne i tastaturet og kan kun ændret hvis man har master koden.

Link til kommentar
Del på andre sites

10 timer siden, Smail skrev:

Hej derude,

Vi er lige flyttet ind i et hus fra 2003 som har et IHC system indbygget. Vi er de tredje ejere af huset og ejerne før os har ikke været i stand til at demonstrere hele installationen. Eksempelvs kender de ikke koden til det udendørs IHC panel da de aldrig har brugt det. Jeg har læst mig lidt frem til at man kan koble sig op til IHC controlleren via USB kabel og ændre kode med mere. Mit spørgsmål går på om man også via denne usb tilkobling kan få et diagram eller lignende som fortæller lidt om det installerede IHC system? Hvis ikke på denne måde er der nogen der ved hvor man kan lære ens IHC system at kende?

Jeg ser frem til at høre fra jer.

Fortsat god aften!

Går ud fra det du kalder udendørs IHC panel er LK IHC kodetastatur? 
Hvis det er det du mener, kan du læse her nedenfor hvordan man nulstiller den. Jeg har ikke prøvet det, men var selv nysgerrig da jeg selv har monteret et LK kodetastatur og så at den eneste kode man skal bruge for at ændre og slette bruger koder er administrator koden, som installatøren burde havet noteret på vejledningen til kodetastaturet. - Så det er meget vigtigt, at den administrator kode opbevares et korrekt sted man kan finde. 

Men som du siger er i de tredje ejer af huset - så den er nok bortkommet eftersom i er de 3. husejere.

 

Men så til de dårlige nyheder:

 image.png.5f649b5565c07d454c7982b948c9ba45.png

 

Det her er også en mulighed, muligvis kun en installatør der kan gøre det for dig:

https://www.se.com/dk/da/faqs/FA337539/

Link til kommentar
Del på andre sites

4 timer siden, Lofterpalle skrev:

Går ud fra det du kalder udendørs IHC panel er LK IHC kodetastatur?

LK IHC kodetastatur har ændret sig gennem tiden. Det er ikke dem alle som kan nulstilles på den måde som du linker til.

Hvilket kodetastatur man har kan man typisk se på selve tastaturet, men også hvordan det er tilsluttet programmet.

Link til kommentar
Del på andre sites

For det første. Dine billeder viser ikke in/output modulerne, så det er svært at sige noget om hvor stor din IHC installation er og hvad den indeholder.

Dit kode tastatur er et af dem hvor koderne ligger i tastaturet og det kræver en master kode at ændre. Du kan læse mere om det her https://www.lk.dk/produkter?iid=11242 Der er også en princip tegning af hvordan IHC alarm er bygget op m.m.
Master koden kan resettes hvis du får fat i et andet kode tastatur af samme model og hvor du kender masterkoden. Det nye tastatur skal sættes i serie med dit. Det er vigtigt at det nye tastatur sidder først på kæden. Hvis det sidde sidst vil dit tastatur overskrive koderne i det nye tastatur, og så har du 2 tastatur hvor du ikke kender koderne. Ved at sætte det nye tastatur først i kæden bliver koderne i dit tastatur overskrevet med de kendte koder i det nye tastatur.

De 2 første moduler i tavlen er IHC controlleren. Det ser ud til at være den gamle Visual 1 controller. Den nyeste hedder Visual 3. En af fordelen ved IHC er at du kan opgrader til en Visual 3 controller ved bare at skifte selve controlleren. Alle andre moduler kan genbruges. Den nye controller kan programers før den bliver monteret, så selve nedetiden ved opgraderinge begrænser sig til selve ombytningen af controllerne samt evt. efterfølgende fejlsøgning.

Det næste modul er et voice modem. Det kræver en gammeldags fastnet tlf. line for at funger. Men så kan man f.eks. tænde og slukke for lys eller varme ved at ringe til nr'et som er forbundet til installationen, og installationen kan ringe og give alarm. Meget smart og avanceret for 20 år siden og stadigvæk funktionelt hvis man ellers har en fastnet linie og ikke har opgraderet til Visual 3. Voice modem'et er kun understøttet af Visual 1 og 2 controller.
Du kan læse mere om det her. https://www.lk.dk/produkter?iid=#120B1220

De næste 2 moduler er den gamle 24V strømforsyning som forsyner din IHC installation med strøm. Hvis du vælger at opgrader din IHC controller, bør du samtidig udskifte strømforsyningen da den plejre at være den første som står af i en IHC installation.

Det sidste modul er et batteri backup modul, som via et batteri som ligger i bunden af tavlen forsyner de kritiske dele af din IHC installation med strøm i tilfælde af en strøm afbrydelse. Som du kan se af klistermærket i bunden af tavle er der næppe meget liv tilbage i dit batteri. Det bør helt klart skiftes hvis du vil sikre dig mod strømafbrydelser. Batteriet er normalt fastgjort med dobbelt klæbende tape til bunden af tavlen, men med en tæt på 20 år gammel installation holder det næppe længere, så pas på hvis du åbner tavlen. Batteriet kan nemt falde ud.
De ledninger som hænger ud af bunden af tavlen er forbindelsen mellem batteriet og batteri backup modulet.
Du kan læse mere om batteri backup modulet her. https://www.lk.dk/produkter?iid=11265

Link til kommentar
Del på andre sites

Til Lars1,

Tak for de omfattende svar. Der er i hvert fald noget at kigge ind i. Nu hvor vi er flyttet ind i huset tillader min OCD ikke at der er noget installationsværk som jeg ikke har styr på, men det bliver vidst en langvarrig process.

Hvor finder jeg input og output modulerne således at jeg kan tage billeder af disse også?

Link til kommentar
Del på andre sites

De ligner voice modemet og eftersom du har et IHC kodetastatur skal der mindst være 1 input og 1 output modul. Normalt vil de sidde sammen med IHC controlleren, men man har også set at de er placeret i en tavle på loftet eller tilsvarende skjult da de ikke har nogen høj wife faktoren :D. Men prøv at tage et billed af en af dine afbryder til lyset. Så kan vi hurtigt se om det er en svagstrøms afbryder og dermed sandsynligt at du har IHC lys styring hvilket normalt vil sige mindst 6 I/O moduler eller om det er mere sandsynligt at du kun har en IHC alarm installation med kun 2 i/O moduler.

Hvor i landet bor du iøvrigt?

Link til kommentar
Del på andre sites

Til Lars1,

Jeg bor i Tilst, Aarhus.

Nu satte du mig i sving og jeg begyndte at lede efter i/o modulerne. Jeg fandt dem skjult på loftet se det vedhæftede billede. Der er 6 i/o moduler.

Jeg har også vedhæftet et billede af mine afbrydere. Alle ser ud som denne (de andre har dog ikke alarm/bipper-delen indbygget). Vi fik at vide at alle knapper gør noget forskelligt ved et simpelt tryk og ved at holde knapperne nede og nu er det med at finde ud af hvad de gør. De tidligere ejere gik som sagt ikke meget op i alt hvad systemet kunne. Det kunne være fantastik at koble controleren på computeren og se installationen den vej og forhåbentligt er der en masse kommentering her og der.

 

Endnu engang tak for den omfattende hjælp!

IMG_20220922_105820.jpg

IMG_20220922_110532.jpg

Link til kommentar
Del på andre sites

Din controller er som nævnt en Visual 1 som godt nok programmeres via et Windows program, men ikke scan lige kan nåes fra netværk.

Du skal have en RS232 forbindelse fra din PC, og nyere har ikke direkte sådan en COM port mere. Så her skal du ud at inverstere i en USB-rs232 dongle. Og så skal du have hentet Windows Visual 1 programmet fra LK’s hjemmeside og installeret på PC’n

Søg i forummet der er flere tråde om emnet.  Også evt. udskiftning/opgradering til ny controller. Hw mæssigt passer den 1:1 men softwaren og programmet skal laves påny. Det er nok rimelig ligetil, men kræver lige du får hevet det gamle ud og kan se hvordan tingen er forbundne. 
sidste mulighed er man kan ligge et “testprogram” i controlleren til at detektere ind/udgange der er benyttet til hvad. Men en kopi af det gamle er nu at foretrække

Link til kommentar
Del på andre sites

Ærgeligt at du bor så langt fra mig. Ellers kunne jeg have hjulpet dig med at resette dit kode tastatur, men en køretur på 4+ timer hver vej er lidt for meget.

 

Når først du får installeret LK Visual 1 softwaren, og får skabt forbindelse til din controller er programmet rimeligt selvforklarende, såfremt LK's anbefalinger for dokumentation er fulgt.

Jeg har dog på fornemmelsen at installationen er udvidet på et tidspunkt. Grunden til dette er at der sidder både 24/24 og 24/3 input moduler. 24/3 mener jeg først kom sammen med Visual 2 controlleren og det eneste sted man nogensinde har haft behov for 24/24 input moduler var til de gamle udvendige PIR da strømforsyningen til disse skete via indgangen på indgangs modulerne. Det mix du har af 24/24 og 24/3 input moduler giver derfor ikke mening medmindre installationen er udvidet på et tidspunkt.

24/24 input modulerne har et større strømforbrug end 24/3. Det er dog så maginalt at det ikke gør nogen praktisk forskel i daglig dagen.

Det er meget normalt at der kun er en enkelt alarm/bipper, eller sirene som LK kalder den, i en installation. Den sidder normalt centralt og kan bruges til både brand og indbrud. Jeg håber ikke du får den aktiveret ved en fejl før du finder afstillings knappen. Den LARMER når de går i gang.

Der findes forskellige udgaver af afbryder trykkene. Nogle har kun 2 taster og andre har 4 og nogle har en eller 2 dioder. Hver tast kan kodes til det man gerne vil via Visual softwaren. Om det er kip ved et kort tryk, dæmp ved langt tryk, kip af lys i et andet rum, eller noget helt fjerde, styres 100% af programmet i controlleren og kan ændres uden brug af værktøj. Et godt råd er dog. Keep it simple stupid. Fordi man har så mange muligheder med programeringen, kommer man hurtigt til at kode noget som er så komplekst at ingen kan finde ud af at tænde lyset, eller bruge en masse tid på en funktion som ingen nogensinde kommer til at bruge.

Link til kommentar
Del på andre sites

Til Lars1,

Det var da ellers en pæn tanke. Nu kan jeg næsten læse mig frem til at du bor på sjælland. Hvis du kommer til Aarhus en dag må du holde mig i mente :). Kender du måske til andre her i forumet som har styr på emnet og kan hjælpe til med omprogrammeringen af koden og som selvfølgelig bor omkring Århus?

Det kan sagtens være at installationen blev udvidet da huset er fra 2003 og garagen som blev tilbygget er fra 2008. Der er to PIR sensorer omkring huset (se billede), men ingen af dem fungerer. Igen er det svært for mig at vide hvorfor ... Det kan være at PIR sensorerne kom til under tilbygningen og dertil blev 24/3 input modulet installeret. Jeg kunne måske kigge efter et årstal på dem i håb om at detektere hvilke år at input modulerne er fra. Det er ellers svært at vide fra mit standpunkt.

Som du siger er der nemlig kun en alarm i huset, men der er dog to som står udenfor huset (se billede).

Jeg har lidt på fornemmelsen at IHC installationen er ret omfattende her i huset.

IMG_20220922_201704.jpg

IMG_20220922_201759.jpg

Link til kommentar
Del på andre sites

Til Lars Jacobsen,

Tak for svar Lars. Jeg tænker at jeg først skal have adgang til den eksisterende controller for at finde frem til min installation. Denne skal jeg så have flyttet over til en nyere controller. Som du også kan læse i tråden med Lars1, så tænker jeg at det første step er at få en succesfuld forbindelse til den eksisterende controller. Jeg har nemlig hverken kabel (denne er enkel at håndtere) eller en pc med windows XP (som vidst skal bruges). Derudover har jeg nok erfaring med teknik til at vide at når jeg anskaffer mig hardwaren så vil softwaren ikke gå smertefrit. Jeg bevæger mig ind i en ny verden så tingene går lidt langsommere :)

Link til kommentar
Del på andre sites

Detsværre er jeg ofter i USA eller asien end Jylland. :D Jeg kender heller ikke lige nogen i Jylland som har et ledigt kodetastatur. Men prøv at oprette en ny tråd hvor du efterlyser hjælp til reset af et kodetastatur i Århus området. Så kan det være der er en som bidder på.

PIR'en på dit sidste billed er den gamle model som kræver et 24/24 input modul. Den sidder rimeligt beskyttet, så jeg vil næsten gætte på at den fortsat virker. Jeg har 2 magen til, som begge har siddet lige så beskyttet og de virker fortsat, på trods af at de 2 som sad ubeskyttet er stået af for et par år siden. Jeg tænker derfor mere at det nok er en betingelse i programmet som ikke er opfyldt, siden de ikke tænder lyset. Sandsynligvis et skumrings relæ ala dette https://www.lk.dk/produkter?iid=#120B1301. Mit skumringsrelæ stod af før den første PIR og er i dag erstattet af en lux måler, så jeg kan sætte skumrings niveauet i programmet i steddet for at skulle have en stige frem for at nå skumrings sensoren. En lux måler kræver en Visual 2 eller 3 controller.

Eftersom du har et IHC kodetastatur og voice modem, vil jeg næsten gætte på at du et i nogle rum i huset har alarm PIR's som denne https://www.lk.dk/produkter?iid=#120B1261 og måske også røgsensor som denne https://www.lk.dk/produkter?iid=#120B1286. Det kan også sket at du har magnet kontaktor i døre og vinduer ala denne https://www.lk.dk/produkter?iid=11241 eller denne https://www.lk.dk/produkter?iid=11243. Det er dog langt fra normalt i en IHC alarm installation.

Hvorvidt en installation er omfattende eller ej er jo et spørgsmål om definition. Du har 3 230V output moduler, 2 24V output moduler, 7 24V input moduler og en enkelt dimmer. Jeg vil gætte på at det dækker basal lys styring samt indbruds og brand alarm. Du er tæt på max grænsens for input moduler (8 stk), men har masser af plads til flere output moduler (16 stk). Det er en rimelig standard IHC installation for et parcel hus fra omkring 2003. Min installation er løbende blevet udvidet og indeholder i dag 8 230V output moduler, 10 24V output moduler, 11 24V input moduler samt 10 dimmer. Alt sammen fordelt på 2 controller som tager sig af alm. lys styring, indbruds og brand alarm samt varmestyring med temperatur sænkning mens jeg er bortrejst og automatisk hævning så huset er dejligt varmt når jeg kommer hjem. Mit hus er på ca. 180 kvadratmeter med et ca. 15 kvadratmeter udhus og en dobbelt garage med hobby rum.

Programmet fra en Visual 1 controller kan desværre ikke bruges i en Visual 2 eller 3 controller. Det skal laves fra grunden. Men det giver stadigvæk mening at få adgang til programmet i den gamle controller, da der kan ligget MEGET værdifuld information om hvilke afbryder m.m. som er forbundet til hvilke indgange o.s.v. Den viden spare RITIGT meget tid når den nye controller skal programeres.

Derudover kan du allerede nu downloade softwaren til den nye controller du planlægger at anskaffe og der begynde at bygge dit nye program op. De behøver ikke en controller for dette. Du kan endda simuler program afviklingen uden at have en controller.

Link til kommentar
Del på andre sites

Til Lars1,

Endnu engang tak for de omfattende svar.

Jeg kan dog ikke se røgalarmerne samt alarm PIR'en fra dine link. Linksene fører bare til produktoversigten. Jeg har nu lavet et opslag hvor jeg søger hjælp om at resete kodetastaturen og håber på at en venlig sjæl bider på.

Tak for hjælpen.

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg har opdateret mit indlæg med links som virker, men ellers, sæt kryds i medtag udgåede produkter og søg på "alarm pir" og "røgsensor"

Omkring dit kodetastatur, kan du også prøve at tage fat i en lokal elektriker som reklamer med IHC. Det kan være de kan hjælpe.

Sidst men ikke mindst. Manglende master kode til et IHC kode tastatur er en væsentlig mangel, som jeg vil mene du kan forlange udbedret eller kompenseret af den tidligere ejer. Det svare lidt til ikke at få udleveret nøglerne ved overtagelse.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok