Hop til indhold
  • 0

IHC Alarm


Lofterpalle
 Share

Spørgsmål

Jeg har lige monteret flere af disse IHC Control® alarm PIR 12V PDM-IXA12 og kender ikke disse nye PIR - har kun haft de gamle i hånden. 

image.png.8477cd0655a2a9c38324428ea7719708.png

 

Jeg er i tvivl hvordan jeg skal tolke dioden på fronten, det virker som det skal under gangtest.

Dvs. når der er bevægelse lyser dioden rødt på fronten (dette kan slåes fra i know) - men er ved at teste. 

Der kommer også et kort grønt blink lige før den lyser rød og nogle gange er det grønt blink lige efter? Hvad betyder det?

Hvilken indstilling anbefales her?

DIP 1 på OFF

DIP 2-3-4 på off (Standard)

DIP 8 på on

 image.png.361aa8221df087a5fb39c27820e24240.png

 

Link til kommentar
Del på andre sites

21 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0
6 timer siden, Lofterpalle skrev:

Spørgsmål er så om man kan lave det så det kun virker den ene vej - altså låst alarm tilkoblet men ved åbne igen skal man indtaste kode.

Det afhænger 100% af hvordan din alarm FB er bygget op. Jeg bruger ikke LK's alarm FB's, så hvis det er dem du bruger, skal du læse den tilhørende villedning. Specielt fordi de har ændret MEGET på deres alarm FB'er gennem årene.

ps. Jeg kender ikke den alarm sensor du oprindeligt spørger til, så jeg kan ikke svare på dit oprindelige spørgsmål.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
7 timer siden, Lars1 skrev:

Det afhænger 100% af hvordan din alarm FB er bygget op. Jeg bruger ikke LK's alarm FB's, så hvis det er dem du bruger, skal du læse den tilhørende villedning. Specielt fordi de har ændret MEGET på deres alarm FB'er gennem årene.

ps. Jeg kender ikke den alarm sensor du oprindeligt spørger til, så jeg kan ikke svare på dit oprindelige spørgsmål.

Den læste jeg også og kan ikke se den funktion er mulig på FB standardblokke.  Desværre er jeg ret udfordret på IHC alarm konceptet både med programmering og hvad der er muligt at udvide på IHC alarm, da jeg ikke nåede at kommer på IHC alarm kursus inden corona kom. Nu findes der ikke alarm kursus længere. Så hvad gør man så?

Er der nogle der har IHC alarm der kan dele hvordan det er linket og sat op?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
15 timer siden, Lofterpalle skrev:

Kan man via en dørlås (potentialefri) sætte alarm til uden at skulle indtaste kode på tastaturet? 

Spørgsmål er så om man kan lave det så det kun virker den ene vej - altså låst alarm tilkoblet men ved åbne igen skal man indtaste kode.

Ja da, jeg laver det ofte så skalalarmen automatisk bliver tilkoblet når familien går i seng.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg har brugt følgende blokke indtil nu.

TIl PIR: bruger jeg 6.2.01.i Tyverialarm med 11 stk. PIR

Kodetastatur: 6.1.03.b LK kodetastatur

Er i tvivl om det er "Styresignal fra enhed for til og frakobling" der skal anvendes. Læser jeg vejledning henvises der til kodetastatur uden memory??

Generelt savner jeg lidt mere info omkring IHC alarm - da jeg som sagt ikke har lavet det før i IHC programmet.

 image.png.b761e10e9a1598594cc8027c9e867afc.png

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
40 minutter siden, Lofterpalle skrev:

Er det med LK standard blokke?

Nej.

13 minutter siden, Lofterpalle skrev:

Er i tvivl om det er "Styresignal fra enhed for til og frakobling" der skal anvendes. Læser jeg vejledning henvises der til kodetastatur uden memory??

Hvis du holder musen over den indgang får du at vide hvordan den virker.

"Ved puls til- eller frakobles skalsikring (kip-funktion). Forbindes f.eks. til 6.1.01 kodetastatur uden memoryfunktion." De skriver f.eks. men du kan jo bare bruge noget andet.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 time siden, Lofterpalle skrev:

TIl PIR: bruger jeg 6.2.01.i Tyverialarm med 11 stk. PIR

Håber du har husket at bruge en OR eller AND FB (afhængig af om alarm er ved ON eller OFF) mellem PIR og alarm FB'en, ellers kan du få nogle sjove fejl alarmer samt problemer med fejl finding.

2 timer siden, Lofterpalle skrev:

Generelt savner jeg lidt mere info omkring IHC alarm - da jeg som sagt ikke har lavet det før i IHC programmet.

Den bedste måde at lære noget på er trial and error. Tilføj en ekstra FB, og aktiver logging af relevante udgange i serviceview. Så kan du i ro og mag se hvad der sker når du påvirker de forskellige indgang via serviceview.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
12 minutter siden, Lars1 skrev:

Håber du har husket at bruge en OR eller AND FB (afhængig af om alarm er ved ON eller OFF) mellem PIR og alarm FB'en, ellers kan du få nogle sjove fejl alarmer samt problemer med fejl finding.

Den forstår jeg ikke lige? Der er en indgang for hver PIR i funktionsblokken jeg bruger - dvs. 11 PIR indgange.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 minut siden, Lofterpalle skrev:

Den forstår jeg ikke lige? Der er en indgang for hver PIR i funktionsblokken jeg bruger - dvs. 11 PIR indgange.

Jeg har ikke kigget på LK's alarm FB's i mange år. Sidst jeg kiggede havde de kun indgange for 3-4 zoner, men hvis de idag har en seperat indgang for hver eneste PIR, så skal du selvfølgelig ikke bruge OR eller AND blokke.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
6 minutter siden, Lars1 skrev:

Jeg har ikke kigget på LK's alarm FB's i mange år. Sidst jeg kiggede havde de kun indgange for 3-4 zoner, men hvis de idag har en seperat indgang for hver eneste PIR, så skal du selvfølgelig ikke bruge OR eller AND blokke.

Ok, så er jeg mere rolig. Det viser bare hvor hurtigt udviklingen er gået. - Selv jeg har problemer da jeg ikke har rodet med det siden jeg gik på elektriker uddannelsen for 26 år siden.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
12 timer siden, Lofterpalle skrev:

Er i tvivl om det er "Styresignal fra enhed for til og frakobling" der skal anvendes

Ja, du skal bruge styresignal. Totalalarm er det nemmeste, fordi du har on og off styresignal. Til Natalarm med magnetkontakter har du kun en kip indgang på fb’en. Men det kan løses.

Men som de andre skriver, så er det nemt at prøve sig frem i ServiceView.

Du kan se på her

  hvordan man kan bruge det.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
På 19.9.2022 at 22:16 , EjvindHald skrev:

Ja, du skal bruge styresignal. Totalalarm er det nemmeste, fordi du har on og off styresignal. Til Natalarm med magnetkontakter har du kun en kip indgang på fb’en. Men det kan løses.

Men som de andre skriver, så er det nemt at prøve sig frem i ServiceView.

Du kan se på her

Tak for video og hjælp, det hjalp mig lidt mere frem end jeg lige havde troet.

Tastatur og PIR er afprøvet og virker. (Jeg har dog to PIR som er defekt)

Jeg er nu gået i stå i fejlfinding af hvorfor jeg ikke kan slå ikke slå alarm til - Den funktion der hedder "Totalalarm tilkoblet" er OFF i serviceview, og er i tvivl om hvor jeg skal lede efter fejlen.

Har det betydning for alarm tilkobles hvis 2 PIR er i OFF?

Det andet sted jeg kan lede er, at jeg åbenbart har en sabotagekreds på tastaturet som er i OFF i serviceview - skal den ikke være i "ON"

Min sabotagekreds fra tastaturet er monteret på et separat input, og jeg tror det er her fejlen er. - Men har i nogle ideer til hvad det kan være og hvordan kan jeg teste og hvorfor den ikke er i "ON"
Jeg har simuleret i visual og der ser det ud til kan kan få det til at virke. med tilkobling og frakobling.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Du kan gøre det via IHC app'en på telefon og/eller ipad. Det er dyre apps, men fungerer egentlig ok.

Alternativt via IHC Captain. Mener Mikkel har nogen eksempler på remote control på hans side.

Det gøres i begge tilfælde ved at du indsætter et datalinie produkt, f.eks. et 4 tast statustryk og forbinder til din alarmblok, som vist her. Du behøver ikke definere in- og output adresser.

image.png.f7b0acc70068929d9caed7cd69dfb289.png

 

Så få du også muligheden for at koble alarmen fra eller til, mens du er væk. Og LED'erne kan bruges til at vise status på alarmen.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
3 timer siden, Lofterpalle skrev:

Hvilke muligheder er der for at afstille en falsk alarm når man ikke er hjemme?

Er det kun SMS modul der kan gøre det? Eller kan dette gøres på andre måder?

Som du kan se på min video, så kan man slå alarmen til og fra vis iPhone - dvs. også fejlalarmer når man ikke er hjemme.

Men en sådan opsætning kræver, at du bruger tid på at lære og konfigurere enten Home Assistent eller openHAB. 

 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
3 timer siden, Lofterpalle skrev:

Hvilke muligheder er der for at afstille en falsk alarm når man ikke er hjemme?

Er det kun SMS modul der kan gøre det? Eller kan dette gøres på andre måder?

Jeg bruger serviceview via egen VPN, men grundlæggende er det kun fantasien som sætter grænser. Alt det kræver er at du kan sætte indgangen for afstilling af alarm ON ganske kortvarigt.

Jeg vil dog ikke gå LK IHC APP vejen, da den kræver at du enten ved MEGET om at opsætte en VPN forbindelse, eller åbner for direkte adgang til din controler fra internettet. Det sidste vil jeg MEGET kraftigt fraråde, da du nemt risiker at nogen laver en DDOS angreb på din controller, hvilket kan får den til at crashe så du fysisk skal have fat i den for at få den til at virke igen.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Som jeg læser jeres indslag er der her tre vidt forskellige løsninger til at afstilling af alarm udefra :)  (IHC App, HA og eller Open HAB og sidst service view via VPN)

Jeres forslag må jeg selvfølgelig lige tænke over, men var ellers lige til første forslag med IHC app. som jeg synes er hurtig og nemt.
Det skal være sådan at min bedre halvdel også kan være med. 

Jeg havde da også i overvejelserne om det er klogt med at åbne for adgang til controlleren fra internettet, og jeg ved desværre ikke meget om at opsætte en VPN forbindelse.

Men hvad gør i der har IHC app og eller open HAB fra via telefon via internettet? Har i en ekstra sikkerhed som f.eks. to faktor godkendelser eller andet?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg har intet ekstra sikkerhed. Jeg har valgt nogen porte i mine portforward regler som ligger lidt højt, men det er reelt ingen ekstra sikkerhed. Som Lars skriver er der en risiko, om den er høj eller lav kan man altid diskutere, men min egen samlede vurdering er, tydeligvis, at risikoen for min controller bryder ned pga et hacker angreb, lille. Samtidig er konsekvensen hvis det skulle ske, i mit tilfælde, ikke alvorlig.

Da du i forvejen jo har lidt frustrationer omkring at få dit program sat op ifht dine ønsker mener jeg du har to muligheder: Gør det nemt og prøv IHC app'en, eller gør det endnu nemmere og vent med fjern adgang indtil du er længere i processen med dit program.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
3 timer siden, Allan Nissen skrev:

Da du i forvejen jo har lidt frustrationer omkring at få dit program sat op ifht dine ønsker mener jeg du har to muligheder: Gør det nemt og prøv IHC app'en, eller gør det endnu nemmere og vent med fjern adgang indtil du er længere i processen med dit program.

God pointe. 

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok