Hop til indhold
  • 0

ugeur 2.1.02.b - kombineret med lux-relæ - driller


tiwang
 Share

Spørgsmål

hej derude

jeg har en lysmåler der trækker en indgang på min ihc controller når det er skumring - mørkt. jeg lader den styre et ugeur - helt std 2.1.02.b hvor jeg har ur #1 aktiv mellem 06:00 og 08:00 og ur #2 mellem 16:00 og 23:00

Jeg har defineret et ugeur til morgen og tilsvarende til aften. Men - det virker på mig som om jeg kun kan have et ur aktivt - enten så tænder lyset om aftenen eller om morgenen - kan nogen fortælle mig hvad jeg gør forkert?

ihc hjemme.vis

Link til kommentar
Del på andre sites

4 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Hej tiwang

Er det kun under visualisering i Visual eller også i den virkelige verden.

Under visualisering registrer aftenuret at lyset tændes, hvorefter den slukker, da dens tid ikke er opfyldt. Så i realiteten tænder morgenuret lyst i et splitsekund, inden aftenuret slukker det.  

Løsningen er at køre dine on/off signaler igennem et OR led, dermed opnår du også at det kun er én funktionsblok der styrer lyset.

God fornøjelse

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

hej igen Henning - nej det var bare mig der ikke havde forstået konceptet med flere ure i den samme FB - efter at jeg lige tog mig tid til at studere dette forstod jeg at jeg ikke skulle oprette 2 FB med ur definitioner i men 1 FB med forskellige ure. Dog forstår jeg ikke hvorfor mit setup med 2 FB og forskellige ur definitioner i ikke virkede men formodentlig er det relateret til globale og lokale variable inden under overfladen på vores IHC her.

Nu kommer så en anden lille udfordring - nu skal jeg have en ny FB med en PIR sensor som er aktiv mellem 23:00 og 06:00. Det må jeg så lige se om jeg kan få det til at fungere.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Der er ikke globale variabler i IHC. Problemet skyldes mere sandsynligt at IHC er event styret, hvilket er årsagen til at du skal bruge en OR eller AND FB hvis du vil styre f.eks. en indgang med 2 forskellige FB'er eller produkter.

Problement med event styring optræder i f.eks. følgende situation.

Indgang på FB A styres fra PIR A og PIR B uden OR FB i mellem.

  • Når PIR A går ON, går indgangen i FB A ON, ligegyldigt status på PIR B.
  • PIR B går nu ON, hvilket vil sige at både PIR A og PIR B er ON. Indgangen på FB A går igen ON. Normalt ikke noget man opdager i praktis da status ikke er ændret, men hvis du monitorer på om ingangen går ON, vil du se at der kommer en ON event, selvom den allerede er ON.
  • PIR A går nu OFF, hvilket får indgangen på FB A til at gå OFF, selvom PIR B fortsat er ON.

Hvis du sætter en OR blok mellem de 2 PIR og FB A vil resultatet være som nedenstående. Samme resultat som hvis IHC været status styret som en PLC.

  • Når PIR A går ON, går indgangen i FB A ON, ligegyldigt status på PIR B.
  • PIR B går nu ON, hvilket vil sige at både PIR A og PIR B er ON. Indgangen på FB A ændres ikke og du vil ikke se noget ON event, da den allerede er ON.
  • PIR A går nu OFF, men eftersom PIR B fortsat er ON forbliver indgangen på FB A ON.
  • Først når PIR B går OFF og begge PIR er OFF går indgangen på FB A OFF.

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Det er generelt en rigtig dårlig ide at lade flere funktionsblokke (FB) styrer den samme udgang. Man bør i stedet, og som 1. prioritet,  finde én FB som har den ønskede funktionalitet og lade den styre udgangen. Eller som jeg skrev i sidste indlæg, hvis det bare er simple udgang fra f.eks ure, samle dem i en ELLER / OR FB.

Problemet kan dog være at finde den rigtige FB til opgaven. Til udvendigt lys har jeg lagt blokken "Udvendigt lys V2.0"  op i download sektionen, som du er velkommen til at bruge.

OBS. da du har to ure, skal de føres igennem en ELLER / OR FB inden signalet føres videre til indgang UR på funktionsblokken. Ellers kommer du ud i de problemer som Lars1 beskriver.

Din PIR sensor skal tilsluttes indgang "Aktivitet".

God fornøjelse.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok